Re: Díky za info, Ešus, psalek~jagacz.com, 3/11/2014 9:26 AMV pohodě.
problém nebezpečných jezů je v tom, že běžný český vodák neumí odhadnout kdy ano a kdy ne. My jsme si nakonec v oddíle zavedli jedno pravidlo. Nejsem li si jistý, zda daný jez je bezpečné jet, a přesto to chci zkusit, tak nappřed dolů musí projít třeba i navázaný záchrannář. Pkud se tam nedostane, tak nejedu, i mkdyby to sjel někdo přede mnou bez problému. Kdyby se mi to totiž nepovedlo, tak se pro mne nikdo nemusí dostat. Zajímavá je jedna věc, a to že názory na ježdění jezů se mnhdy liší podle toho, zda lidi mají zkušenosti s WW anebo v p ne. Je to asi dáno zkušenostmi, ale třeba vloni při 60 kyblíkách na Sázavě po uvolnění plošného zákazu ježdění jsem viděl hotové peklo a divím se, že tam nikdo nezůstal.
Nikomu nezakazuje nikdo aby si sám rozhodl, zda jez pojede nebo ne, nakonec to i v ŘPB je napsáno, že každý jede na vlastní nebezpečí. Jenže, když přecení svoje síly, tak kvůli němu musí riskovat život jak laičtí zachránci, tak složky záchranného systému. A proto my chceme dosáhnout toho, že nebezpečné jezy (a to třeba i jen při VV) budou označeny, že na nich budou záchranné prostředky včetně připravenosti pro HZS, ale že na druhou stranu taky každý ponese kromě svobody rozhodování o sobě také důsledky toho rozhodování. Že bude respektovat i současně platné zákonné normy, například vodní zákon, Řád plavební bezpečnosti, zákon o vnitrozemské plavbě, a taky občanský zákoník. Pohyb po řece totiž tyto zákony upravují stejně tak, jako silniční zákon upravuje pohyb po veřejných pevných cestách. Jen pro ilustraci, vloni na našich řekách zahynulo i díky povodním 17 lidí. Většina z nic velmi pravděpodobně proto, že naprosto podcenila nebezpečí vody. Třeba i proto, že vůbec netušili, že po vyhlášení 2 stupně povodňové aktivity s na vodu nesmí.
Za největší problémy na vodě podle mého názoru považuji toto: Alkohol, podcenění bezpečnosti, a přecenění vlastního umění. Navíc málokdo z letních vodáků se umí pohybovat ve vodě, kterou si troufnou jezdit (i díky vzducholodím), a ještě méně lidí umí v případě nutnosti efektivně na vodě poskytnout pomoc.
Ešus