Re: cedule a srozumitelnost, Klasik, 10/14/2010 5:42 PMRozumím Ti Kavole, ale nemáš pravdu.
Uvedu příklad. Mám kousek od domova jez, kde se v létě koupeme, jezdíme ho a úspěšně se tam každý rok topí lidi (záměrně neříkám vodáci). Řada mrtvých je dlouhá. Jez znám jako svoje boty, horní hladina se pohybuje mezi zabijákem a pohodou po většinu roku v rozdílech jen do 10cm.
I když ho tak znám, tak když tam posílám děti, často jdu nejdřív zkusit zespodu, jestli z toho dokážu "vypochodovat" a tudíž účinně zachraňovat!!!
Mám ozkoušeno praxí, že to z čeho já ještě v pohodě vypochoduju, tak jen malinko menší postava už nevypochoduje. Když na odtoku cca 90m! pod jezem padne strom, tak nevypochoduju už i za mírně nižšího stavu.
Složitým systémem jsem myslel soustavu několika údajů, které ti řeknou něco i spodní vodě síle válce, hloubce vývaru. Jedna lať to opravdu není. Jak jemné čtení na lati přečteš ... jednu nahoře, jednu ve vývaru a jednu dole? K tomu tabulku dle výšky jezdce? Samozřejmě to už přeháním, ale o tom to rozhodnutí je.
Vodu o 20cm výš pozná každý i bez latě.
V každém případě začátečník má považovat vše, kde si není jist za nebezpečné.
Jak to pozná? Zeptá se a pokud nevěří (nezdá se mu rada bezpečná), tak zajištěn zkusí, jak bude probíhat případná samozáchrana. Nechce nebo nemůže zkusit zajištěn samozáchranu a nepozná = vždy přenese. To je zodpovědné chování, to učíme děti. Tupě věřit lati není zodpovědné.
Ahoj Klasik
PS: Tady máš ukázku toho jezu v praxi, lepší to je se zvukem.
http://playak.net/video/hradis... Takových jezů je hromada a to jsou přesně ty na cedule a hlavně na uvázané kolo.