Diskuse nad článkem |
provizorní oprava, Zdeněk Princ, zdenekprinc~envi-pur.cz, 3/6/2019 11:39 AMahoj všichni, já používám, a vozím i v autě menší množství polyuretanového dvousložkového lepidla Ultraflex, které se používá pro lepení lodí ve výrobě. Toto lepidlo lze sehnat při trošce námahy od Gumotexu, já ho kupuji v Ká-servisu v ČB. Kromě výše uvedeného postupu, se kterým naprosto souhlasím, je zde navíc aktivace povrchu bezvodým acetonem (nikoliv nitroředidlem), což je potření v acetonu namočeným čistým hadříkem, a hned poté nanesení namíchaného lepidla(poměr 10:1, k odměření používám injekční stříkačky 2 a 10 ml), nechat zaschnout a zalisovat svěrkou nebo zaklepat (já mám v autě kladivo) na rovném kousku dřeva. Dobře provedená záplata na vodě se nemusí doma předělávat. Pokud použijete špatný druh Chemoprénu (je jich mnoho druhů a nejsou stejné)tak záplaty špatně drží a při jejich přelepování je dobé očištění lepidla z lodě tou nejméně příjemnou a nejpracnější operací. Správně provedená záplata na lodi vydrží mnoho let a spolehlivost opravy je stejná jako když loď pošlete výrobci. S pozdravem Zdeněk Princ Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Vladimír, 3/6/2019 1:59 PMKdyž trhnete vzducholoď a spěcháte anebo když je všude mokro (prší), osvědčilo se nám vysušit místo lepení proudem vzduchu z pumpy. Je suché hned. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Honza, jan.stejskal~volny.cz, 3/6/2019 9:35 PMAhoj Petře. Hledal jsem na netu to lepidlo, ale je jich hodně druhů, a nikde není vidět, že by bylo dvousložkové. Mohl bys ho specifikovat. Díky. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Zdeněk Princ, zdenekprinc~envi-pur.cz, 3/7/2019 6:17 AMAhoj, Petr používá kontaktní lepidlo jednosložkové, já ve svém příspěvku popisuji polyuretanové dvojsložkové + aktivátor materiálu( aceton).S pozdravem Zdeněk Princ Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Zdeněk Princ, zdenekprinc~envi-pur.cz, 3/7/2019 6:39 AMPs:přesné označení je Ultraflex 686 F a hledej ho na netu jako "lepidlo Ultraflex". Z.P. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Petr, 3/7/2019 9:51 AMJak píše Zdenda, Chemoprén je jednosložkový. Problém Ultraflexu je, že po čase tvrdidlo vytvrdne a nedá se pak použít. Koupíš si pixlu, a pak zjistíš po čase, když chceš lepit, že je k ničemu. Jinak je to samozřejmě nejlepší lepidlo na lepení Gumotex lodí. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Milan, pujcovnalodiprerov~seznam.cz, 3/8/2019 9:34 PMTvrdidlo ze sady Ultraflexu nevytvrdne, když ho co nejdříve po koupi přeliješ z plastového obalu do skleněné lahvičky :-) Napadlo mě to poté co jsem za celou dosavadní éru své půjčovny vyhodil asi 50 ztvrdlých tvrdidel :-) Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Zdeněk Princ, zdenekprinc~envi-pur.cz, 3/11/2019 2:22 PMDobrá poznámka, je vhodné přelití do více menších lahviček od léků s kvalitním uzávěrem a naplnit je aby tam bylo co nejméně vzduchu. Samozřejmě že hnědé jsou lepší než průhledné, protože co této chemii škodí je vlhkost, světlo a zvýšená teplota. Já rozlévám i lepidlo do třech 250 ml kovových piksliček (nepoužitých) s kovovým víčkem a po zavření je protřepu. tím se zacpou případné netěsnosti ve víčku. po otevření se tam dá nalézt drobný kroužek vytvrzeného lepidla. Stejně je vhodné protřepat i tvrdidlo. Po zimní sezoně občas člověk otevře lepidlo a civí na hustý rosol, se kterým se dá dělat všechno, jen ne natírat štětcem. Já ho zkusil pomalu nahřát ve vodě okolo 40 st. C, rosol zmizel, lepidlo se vrátilo k běžné konzistenci, a po zkoušce pevnosti záplaty jsem subjektivně nepoznal rozdíl. Takto používám jedno 0,7 kg lepidlo již asi 5 roků. Je samozřejmé, že nevybírám z každé lahvičky něco, ale další otevřu po vypotřebování předchozí. S pozdravem Z.P. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Windy, 3/13/2019 3:18 PMProsím o radu: přestala těsnit ne moc stará záplata na Safari, při pokusu u novou opravu jsme zjistili, že původní lepidlo nejde odstranit. Máte, prosím, někdo zkušenost, čím je lze sundat, aby bylo možné provizorně přelepit znovu? I na stránkách Gumotexu píšou, že do opravy přijímají lodě s odstraněným lepidlem, takže poslat to na profi opravu takhle nelze. Předem moc díky za informace. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Zdeněk Princ, zdenekprinc~envi-pur.cz, 3/14/2019 6:46 AMAhoj, chyba je už ve Tvém textu jasně uvedena. První provizorní oprava stála za h.… a ty teď budeš dělat 2 provizorní. Myslím že je načase ji zhotovit pořádně viz příspěvky v této diskusi. Ale k věci: záplatu musíš odstranit jakkoliv mechanicky. Chemii asi použít nelze, zvláště pokud nevíš jaké bylo použito lepidlo před tím. Po stržení záplaty bych opatrně zkusil použít aceton(ne nitro ředidlo) a lepidlo "odžmoulit" prstem. Pokud to nepůjde, tak smirkovým papírem odbrousit (dost pakárna, v Gumotexu dobře vědí proč to nechtějí dělat). Na lepení použít Ultraxlex nebo lepidlo od Kutlíků v malém balení ( toto ale neznám a nevím jestli je ideální pro lodě z G). Lepidlo ale vychází finančně stejně jako 0,7 kg Ultraflexu. Konečné přilepení záplaty je už brnkačka viz tato diskuze. Pokud se Ti bude zdát cena lepidla vysoka ( 0,7 kg je asi za 800 kč) bude lepší si koupit novou loď. .S pozdravem Z.P. P.s.: pokud bys byl od ČB tak Ti jednu záplatu přilepím, ale na očištění lepidla nemám nervy. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Windy, 3/14/2019 1:23 PMDíky za odpověď. Moje otázka se týkala toho, čím, popř. jak odstranit lepidlo. Odpovědi se mi dostalo, i když si uvědomuji, že jsem nenapsala název lepidla (Elasticks od G.). Takže ať už se o novu opravu pokusíme sami, nebo pošleme do servisu, to důležité vím. Informací o dalších krocích při opravě máme dostatek. Na ty můj dotaz nemířil. Díky i za nabídku pomoci, nebude třeba. Reply
|
|_Re: provizorní oprava, Petr, 3/14/2019 1:36 PMJá na odstranění starého lepidla používám vrtačku s nástavcem na broušení pomocí smirkového papíru. Dávám tvrdost smirku tuším 100 a tím to pak opatrně obrousím. Chce to ale fakt jemně. Reply
|
Tejpa, littlejarda, 3/6/2019 4:24 PMPokud vadné místo není v ohybu, bohatě na provizorní opravu postačí tape páska. Lepené místo musí bý suché. Používám Power tape od pattexu. Zkoušeno i na dlouhé trhliny... (Na Koraně metrová záplata, lepeno i zevnitř, přežila 3dny a všechny skalní stupně) Jedinou nevýhodu vidím v tom, že se pak páska blbě dává dolů při finální opravě... Reply
|
vteříňák, Střelec, 3/8/2019 9:41 AMPokud je škuba trochu větší či klasického tvaru "L", stáhnu ji vteřiňákem (v předvteřiňákovém období jsem okraje sešil) a pak teprv přes to lepím záplatu. Velké díry jsem kdysi záplatoval oboustranně (zvenčí i zevnitř). Největší díru jsem lepil asi 75 cm, nejvíc děr na jedno drbnutí bylo asi dvacet - od ďoubanců po velikost 3x3 cm - jízek kdesi na horní Sázavě byl ve skutečnosti hromadou šrotu ze stavby dráhy. Tehdy mi došly záplaty, vteřiňák ještě nebyl k mání a tak jsem ty menší díry jen sešíval a zalejval chemoprénem. Na dojetí tak aby neteklo do dna to stačilo, natlakovat to ale nešlo. Reply
|
|_Re: vteříňák, Petr, 3/8/2019 11:52 AMJen ne vteřinové lepidlo. Sice může pomoci na krátkou chvíli, ale pak je velmi složité se ho zbavit a udělat trvalejší opravu. Raději bych volil něco jiného. Reply
|
|_Re: vteříňák, Kimbo, 3/9/2019 6:52 PMKdepak vzducholodě, prostě loď je loď. Dřevo, laminát, plast. Reply
|
|_Re: vteříňák, Chobotnice, 3/11/2019 2:58 PMZlatý slova... Jináč vterinak je krehkej. Když už musí bejt vzducholoď, tak pružný lepidlo. Jsou i "svařovací" vterinaky na gumu a plasty. Reply
|
|_Re: vteříňák, Střelec, 3/12/2019 12:45 PMProto jím jenom stáhnu díru, aby se nerozjížděla. Těsní až klasicky nalepená záplata. tak jako tak je to nouzovka na dojetí, pak to musí na profi opravu. Reply
|
|_Re: vteříňák, Střelec, 3/10/2019 11:23 AMPři finální opravě se stejně musí obrousit a začistit hrany spoje, takže s trochou opatrnosti to není problém. Jednou HGčko nabízelo vteřiňák na gumu. Bohužel sežral lahvičku a vapařil se dřív, než na něj došlo. Vojta Jančar tehdy ve firemním skladu (ještě ve Zborovské) asi hořce zaplakal, když se to dozvěděl a našel jen štosy krabic s děravejma lahvičkama... Reply
|