Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Prvosjezd-Velicky-useku-Potstat-Velka.aspx?ID_clanku=982

Prvosjezd Veličky úseku Potštát-Velká

published: 3/23/2009 | describe of rivers: Velička

Trocha faktografie:
Velička je technicky náročná říčka či spíše potok pramenící v Oderských vrších v nadmořské výšce 565mnm cca 4,5km nad Potštátem, kterým protéká. Dále protéká Lhotkou, Velkou a Hranicemi, kde se vlévá do Bečvy v cca 240mnm. Celková délka je cca 17,5km. Celkové převýšení činí cca 325m. Z toho v úseku dlouhém cca 6 km „Potštát fotbalové hřiště – odbočka Boňkov“ překoná cca 200 metrové převýšení! Už jen tato suchá statistika cosi naznačuje.

Reklama
Horní Velička
Horní Velička

Jak to bylo?:
Když jsem v sobotu mazal po dálnici od Hranic na Olomouc, všiml jsem si, že Velička vykazuje zvýšenou hladinu. Dost na to, aby mola být snad i sjízdná. V podvečer po návratu jsem pro jistotu zběžně prohlédl koryto potoka od Potštátu k restauraci U tlustého Jana a vzhledem k tomu, že se mi zdál průtok dostatečný, tak už jen zbývalo několik telefonátů Dokymu. Přesvědčoval jsem ho, že místo Jesenického okruhu bude lepší vyrazit na prvosjezd horní části Veličky. Protože se zrovna vracel z vody s klukama z Bystřice pod Hostýnem a s Vaškem z Ostravy, přesvědčil i je a ve finále se nás v neděli 8.3.2009 sešlo na horním toku Veličky šest kajakářů. Zbývalo ještě zajistit fotodokumentaristu a řidiče k němu. K focení se mi podařilo přemluvit Danka Bartoška a k řízení se po delším přesvědčování nechala ukecat moje žena Iva, čímž jim tímto děkuji.

V neděli ráno jsme byli domluveni, že ještě projdeme přístupnou část koryta, tak abychom zmapovali případné překážky. Dále jsme si dojednali souhlas k vyzvednutí a také vyzvedli maskovací síť pod jezem „soukromé sádky“ a ukázali Danovi místa, jež by stála za zdokumentování. Zhodnotili jsme, že je v korytu stále dostatek vody na sjetí, a dali vědět ostatním, že má smysl, aby také přijeli.

V 11 h jsme se na Potštátě u fotbalového stadionu navlékli do gumy, napresovali do kajaků a vyrazili. Přesný výčet průběhu plavby jsem zaznamenal do kilometráže níže, tudíž se domnívám, že není nutné se opakovat. V kostce bych jen uvedl, že i přes veškeré umělé překážky v podobě mostů, lávek a dvou jezů na nás zanechala Velička hluboký dojem a z celé plavby jsme měli velice pěkný zážitek. Celý zhruba 10 km úsek jsme v šesti lidech sjeli zhruba za 3 h, což by se sice mohlo zdát dosti dlouho na uvedený spád, avšak je třeba mít na paměti, že jsme jeli v šesti lidech v úzkém málo přehledném korytě. Několikrát jsme také přenášeli.

Kilometráž:

12,5 km
Náš start:
Potštát louka pod fotbalovým hřištěm. Prvních cca 500m WW I–II pozor na lávky a ploty přes potok – nízký profil nutno přenášet.

Prujezd Potstatem
Prujezd Potstatem

Prujezd Potstatem
Prujezd Potstatem

12 km
Odbočka na Padesát lánů
: malý a bezproblémový jezík za mostem (pro ty, komu nevadí start téměř v centru obce, doporučuji coby počátek plavby), odtud cca WW II Pozor na nízký profil lávek v celém úseku obce Potštát! My jsme většinu buďto podjeli nebo přejeli vrchem. V tomto úseku se vyskytuje také větší množství větví zasahujících do koryta, čímž trochu znepříjemňují plavbu a zvyšují obtíže.

10,5 km
!! Nebezpečný jez - „soukromé sádky“!!
: v úseku pod lyžařskou sjezdovkou stojí dům, jehož příjezd je po betonovém mostě. Těsně před mostem je jez s velkým vývařištěm a maskovací sítí!! Krajně nebezpečné!! Při slušném jednání lze od majitele přilehlé nemovitosti získat souhlas k vyzdvižení sítě na příjezdový most. Zde doporučuji zajistit si záchranu ze břehu! Případnou záchranu komplikuje fakt, že vývařiště je přímo pod mostem, který je cca 6 m široký. Možnosti zastavení těsně před tímto jezem jsou ztížené! (Při našem průtoku vody a s našim zabezpečením byl průjezd tímto místem OK.)

Jez Soukromé sádky
Jez Soukromé sádky

10,25 km
Peřej Sašova lávka:
cca 250m pod jezem „soukromé sádky“ je další dům, za nimž je kratičká, ale krásna peřejka WW III-. Sašovi v těchto místech zvyšovala obtížnost ještě dřevěná lávka. Ostatním už ne (;-).

10 km
Peřej pod bílým domem.
Při výjezdu z Potštátu je za ostrou zatáčkou pod bílým domem krátká pěkná peřej WW III-. Odtud až ke skalnímu městu cca WW I-II.

9,5 km
Skalní město:
průjezd kolem skalního města je asi za WW II bez záludností.

9,2 km
Podmostní peřej!!
: Krátká podmostní peřej u dolních skal (Nové skály). WW II+ vás upozorní na to, že hned po výjezdu z pod mostu je !!dřevěná lávka!!, která slouží coby přístupová stezka k Dolním skalám (Nové skály). Z tohoto důvodů je vhodné zaparkovat hned v prvním vracáku za mostem a nebo jako mi nadzvednout jeden konec lávky pomocí kladky a tažného zařízení na autě.

9 km
Jiříkova prádelna:
Cca 50m pod lávkou začíná peřej Jiříkova prádelna WW III. Jeden z nejhezčích úseků plavby (za vyššího stavu vody lze očekávat i vyšší obtížnost). Od tohoto místa již říčka (potok) nepřekoná obtížnost WW II+.

Najezd do pradelny
Najezd do pradelny

Průjezd prádelnou
Průjezd prádelnou

8,5 km
Brigádnický most!!:
Cca 300m pod Jiříkovou prádelnou je most se sníženou průjezdovou světlostí. Zde jsme s Dokym ve dvou v srpnu 2008 prohloubili koryto o cca 30cm, což při našem stavu vody již umožňovalo průjezd. Těsně před mostem jsme pro jistotu vybudovali dvě hrázky, které tak vytváří vracáky, v nichž je možno vystoupit na břeh.

7 km
Restaurace U tlustého Jana:
WW I-II první most pod restaurací „U tlustého Jana“ má malinko snížený profil, druhý je již bez problémů. Doporučuji předem prohlédnout.

6,5 km
Odbočka na Boňkov:
Poslední přístupné místo ze silnice před obcí Lhotka, vhodné též pro ukončení plavby.

6 km
Pila!!
Říčka zde začíná měnit charakter toku a začíná silně meandrovat !! Pozor na padlé stromy !! WW II (WW II+)

4,5 km
Lhotka!!
Pozor v obci je most se sníženým profilem podobně jako „Brigádnický most“. Lze předpokládat, že jsou-li podmínky na podplutí Brigádnického mostu, pak zřejmě půjde podjet i tento. (My jsme podjížděli oba dva.) Za obcí Lhotka opět říčka silně meandruje!! Pozor na padlé stromy!! WW II (WW II+)

3 km
Dálnice:
Průjezd pod dálnicí začíná „sypaným jezem“ a je naprosto bezproblémový.

2,5 km
Velká - nad mostem:
Těsně před mostem v obci Velká je příhodné místo pro ukončení plavby. Dále jsou již jen samé umělé překážky v podobě jezů. Z toho hned ten první jez působí dosti nebezpečným dojmem!! Ostatní jezy nevypadají tak zle. (My jsme zde ukončili plavbu.)

0,5 km
Vodočet v Hranicích 8.3.2009 v 10:30h:
85cm což by mohlo odpovídat průtoku 5m3/s (Týden na to se pokusili naši známí sjet úsek Potštát-Boňkov při vodočtu v Hranicích 60cm a konstatovali, že to bylo na hranici sjízdnosti a moc si to neužili. Osobně bych odhadoval optimální podmínky pro sjezd horní části mezi 80-100 cm na vodočtu v Hranicích )

Prvosjezdu úseku Potštát -Velka se zúčastnili: Jiří Babača, Miroslav „Mikročip“ Havlásek, Alexandr „Saša“ Hrycík, Radek Pluháček, Vašek Šumšal, Petr „Doky“ Vrtal.

Sepsal a naplánoval Jiří Babača




Diskuse nad článkem
Je to i pro vzducholodě?, Víťa, 3/23/2009 10:32 AM
| Re: Je to i pro vzducholodě?, Honza Hrubeš, 3/23/2009 1:22 PM
| Re: Je to i pro vzducholodě?, Jirka babača, 3/23/2009 8:30 PM
| Re: Je to i pro vzducholodě?, Honza Hrubeš, 3/25/2009 11:12 PM
| Re: Je to i pro vzducholodě?, Jiří Babača, 5/23/2010 10:15 PM
| Re: Je to i pro vzducholodě?, Jiří Babača, Jiri.Babaca~seznam.cz, 5/25/2010 11:52 AM
Pěknýýý, Keny, kenyk1~email.cz, 3/23/2009 12:47 PM
vzdálenosti upřesním, Honza Hrubeš, 3/23/2009 1:06 PM
| Re: vzdálenosti upřesním, Jirka Babača, 3/23/2009 9:56 PM
:-), Honza Pok., 3/23/2009 4:28 PM
| Re: :-), Jirka Babača, 3/23/2009 10:01 PM
Tož dobrý, Had, 3/24/2009 12:22 AM
| Re: Tož dobrý, Keny, 3/24/2009 10:20 AM
| Re: Tož dobrý, Had, 3/25/2009 11:24 PM
potštát, petr, zs.nemcicky~seznam.cz, 5/26/2009 12:30 PM
| Re: potštát, Jiří Babača, Jiri.Babaca~seznam.cz, 6/10/2009 8:41 PM
Padlé stromy odstraněny!, Jiří Babača, jiri.babaca~seznam.cz, 6/10/2009 9:11 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama