Je druhá srpnová sobota, potomek odjíždí na tábor a já tak mám na 14 dní propustku z domu. A jak lépe toho využít než 14denní dřinou na řece.
Reklama
Pro letošek jsem zvolil Odru. Plán je dojet alespoň do Štětína, a pokud podmínky dovolí, tak přes Štětínský záliv a řekou Dziwna do Baltského moře. V cestě mi kromě zhruba 780 říčních kilometrů stojí také dva jezy a přehrada u Raciborze a hlavně 25 zdymadel, která snad bude možné projet a vyhnout se tak únavnému přenášení.
den 1. (sobota) - Ostrava - Turze
Ráno ještě za tmy balím zapůjčený padlleboard a výbavu na 14 dní a nasedám na vlak, který mne po 9. hodině vysazuje na nádraží Ostrava – Svinov. Odtud je to k řece jenom kilometr a půl, ale s plnou polní a s paddleboardem sbaleným v loďáku mi dá cesta k místu startu pořádně zabrat. Než se dovleču k vodě, nafouknu prkno a naložím cajky, je skoro oběd.
Na startu
I když jsem téměř uprostřed města, tak z civilizace toho kromě komínů a chladících věží moc vidět není. Odra taky zatím nikam nespěchá a já jen doufám, že než ji v Polsku svážou stavidla, tak se proud zrychlí.
Za silničním mostem u Třebovic pořádají rybáři závod. Držím se co nejdál od jejich břehu, ale i tak si připadám jako na jevišti. Odra je skutečně řekou rybářů a musím si zvyknout, že pod jejich dohledem budu skoro po celou dobu plavby.
Rybářské závody, v pozadí elektrárna Třebovice
Než dorazím k hranicím s Polskem, čeká mne přenášení jezů ve Lhotce a v Přívozu. Břehy jsou ale u obou jezů dobře přístupné a přenášení nezabere moc času. Po druhé hodině už podjíždím pod mostem ve Starém Bohumíně a vjíždím do Hraničních meandrů Odry. Zde řeka asi 7 km meandruje v původním lužním lese až k soutoku s Olší, kde se na několik kilometrů napřímí.
Hraniční meandry Odry
V meandrech proud zrychlí a řeka několik kilometrů svižně pokračuje v pěkně zarostlém korytu až před rozdělení u nové přehrady u Raciborze.
Odra před Raciborzí
Přehrada zde byla oficiálně dokončena až v červnu letošního roku a má sloužit jako suchý poldr pro zadržení velké vody a v budoucnu i jako klasická přehrada (svoji ostrou zkoušku si už odbyla na začátku letošního října, kdy zadržela první povodňovou vlnu).
Vodní nádrž Raciborz
Přenášení přehrady je téměř horolezecký výkon, ale nadvakrát hráz přelézám a pokračuji dále po řece, která širokým obloukem obtéká město Raciborz. Za Raciborzí se nový kanál napojuje na staré koryto a řeka svižně teče k severu. Projíždím kolem trajektu u Ciechowic a den končím na hrázce u městečka Turze.
První noc na řece
den 2. (neděle) – Turze – Kąty Opolskie
Ráno vyrážím plný sil, řeka stále pěkně teče, břehy jsou hodně zarostlé, místy s vysokými písečnými břehy plnými ptačích hnízd.
Neregulované břehy Odry
Odra v tomto úseku nepůsobí jako skutečný evropský veletok, ke kterým podle oficiální klasifikace patří. Kromě regulačních hrázek u obou břehů nic nenasvědčuje tomu, že nejsem třeba na Divoké Orlici.
Odra před prvním zdymadlem
Pohodový charakter řeky vydrží prvních 20 km. Postupně však Odra zpomalí, až se před první plavební komorou u města Koźle úplně zastaví, aby se zase rozběhla až za dlouhých téměř 200 km daleko za Wroclawí. Nájezd do zdymadla skoro přehlédnu, komora je skutečně maličká, pouze něco málo přes 5 m široká, navíc je před nájezdem ve vodě napůl potopený kmen stromu.
Nakonec vjezd objevuji za betonovou hrází u levého břehu. Vrata komory jsou ale zavřená, takže přivazuji prkno u vjezdu, přelézám plot a hledám obsluhu. Už před odjezdem jsem si s pomocí polsky mluvícího kamaráda ověřil, že mne do komor vezmou i s paddleboardem, musím ale zjistit, jestli za „šluzování“ (śluza – polsky zdymadlo) musím zaplatit, nebo bez motoru pojedu zdarma.
Vjezd do zdymadla v Koźle
Obsluha komory se ale na nic neptá, pán jen mávne rukou směrem do komory a prý „Tylko trzymajcie się!“. Polštinu mám naposlouchanou už z dětských let, kdy jsme sledovali Disneyho pohádky na polské televizi, takže rozumím, vracím se k prknu a čekám, až se otevřou vrata. Ta ale musí obsluha otevřít ručně pomocí dlouhého břevna, pak vrata stejným způsobem zavřít, přeběhnout na druhou stranu, tam ručně vypustit vody a otevřít vrata výjezdu. Být zdymadlářem na Odře bude asi pěkná fuška.
Některá zdymadla na Odře jsou skutečné technické památky. Právě ta v Koźle patří mezi nejstarší, byla postavena v roce 1830, většina ostatních koncem 19. století a stav některých z nich tomu odpovídá.
Rušný říční provoz u Krapkowic
Další zdymadlo je za několik kilometrů v Januszkovicích. Tentokrát už je ovládání elektrické, ale i tak musí paní sednout na kolo a komoru přejet na druhou stranu, aby mi otevřela vrata u výjezdu. Pak už se zdymadla střídají po zhruba 6 – 7 km. Dnes projíždím celkem 6 zdymadel a den končím za zdymadlem Kąty na 137,4 říčním km.
den 3. (pondělí) – Kąty Opolskie - Zwanovice
Ráno vyrážím už po 7 hodině. Den začíná nekonečným olejem před zdymadlem Groszowice. To už má něco za sebou a hned jak v komoře klesne hladina, začnou se dírami ve vratech valit proudy vody. Úplně příjemný pocit to není, ale doufám, že když vrata přežila 100 let, přežijí i mě. I tak si ale oddychnu, když z komory konečně vyjedu.
Děravá vrata ve zdymadle
Do dalšího zdymadla v Opole je to jen necelých 6 km. Řeka protéká přímo centrem města, a tak hned za zdymadlem parkuji paddleboard v přístavišti kajaků a běžím najít poštu a doplnit zásoby.
V přístavišti kajaků v Opole
Z řeky působí Opole (česky správně Opolí) hezkým a upraveným dojmem s moderními budovami i historickým jádrem a s parky na obou březích. Dokonce i graffiti na protipovodňových zdech působí zdařile.
Opole z řeky
Odra v tomto úseku protéká celkem hustou průmyslovou oblastí a tomu odpovídá nejen čistota vody, ale i stav mého oblečení. V jedné z komor, kde doplňuji vodu, mi pán sám od sebe nabízí sprchu. Když odmítám s vysvětlením, že se koupu v Odře, tak jen kroutí hlavou, jak do té špíny můžu vlézt.
Za Opolí
Následující zdymadlo za Opolí ve Wróblinu se zrovna rekonstruuje a obsluze chvíli trvá otevřít vrata. To se podaří až na několikátý pokus a i tady musí pán vypouštět vodu ručně.
Plavební komora Wróblin
Za soutokem s Nysou Kłodzkou se Odra napřímí a posledních několik kilometrů pádluji přímo proti zapadajícímu slunci k dnešnímu poslednímu zdymadlu ve Zwanovicích.
Západ slunce na konci třetího dne
Z komory vyjíždím už za šera. Za ní Odra teče v úzkém a zarostlém kanále s vysokými strmými břehy, kde těžko hledám místo na spaní. Nakonec nezbývá nic jiného, než postavit stan v kukuřici a doufat, že dnes v noci nezačne sklizeň.
Stanování v kukuřici
Při stavbě stanu mě ještě čeká boj s komáry. Po zkušenostech z letošního rodinného cyklovýletu k moři podél Lužické Nisy a Odry, kdy jsme náletům komárů čelili každý večer, jsem se ale vybavil. Hned po vystoupení z vody nasazuji kajakářskou bundu, přes hlavu moskytiéru, aplikuji repelent a ještě zapaluji kouřící spirálky, které doma v Čechách spolehlivě odpudí každého živého tvora v okolí. Bohužel na oderské komáry je i toto málo, takže večeři raději vařím ve stanu.
Honza Landa