Diskuse nad článkem |
Z osmičky O, Z.K., zdenekklat~seznam.cz, 4/19/2006 7:34 PMSe zájmem jsem si článek přečetl. Popsanou úpravu bočních válců jsem byl nucen vyzkoušet před lety na člunu Helios. Viz článek "Test člunu Safari". Důvodem bylo prasknutí jednoho bočního válce na slunci. Nesymetrie se mi nezamlouvá. Použil jsem naprosto stejný postup. Stabilita: To nemá chybu. Na novém Safárku jsem se tuto úpravu zatím neodvážil realizovat. Ahoj, Zdeněk. Reply
|
junior, hobo, hubert.libra~centrum.cz, 4/19/2006 9:34 PMvelmi dobré, velmi. a dobře, žesto sepsal "před sezónou". myslím, že svého juniora v garáži taky brzy opráším :-) ahoj na vodě, Hubert Reply
|
pro hubené, Střelec, Strelec.M.P~seznam.cz, 4/20/2006 6:57 AMProblém Safárka je hlavně ten, že při váze kolem metráku a více sedí jezdec v bazénku permanentně. To se dá v pohodě přežít jeden den a při slušném stavu vody (nepoužívám sedačku, ale "buřt"). Výše popsané úpravy zkusím aplikovat - moje vykopávka je ještě z prvních sérií a má malé kulaté vylévací otvory. Rozšíření obvodových "buřtů" bude taky lepší řízené, než přírodní, provedené přirozeným rozpadem materiálu. V Gumotexu jsou zřejmě přesvědčení, že jednomístná loď má mít nominální nosnost 100 kg a a ni o chlup víc. Když jsem chtěl něco, co by pobralo nejen mou maličkost, ale i bagáž a zásoby na týden cestování, musel jsem upravovat dvoumístnou obludu Reply
|
Malý dodatek, Bořík, 4/20/2006 9:33 AMDovolím si ještě malý dodatek. Loňský krásný podzim nám neposkytl zajímavou vodu na testování, takže jsme se synkem vyrazili až teď v dubnu a zatím pokaždé jsme si libovali s jeho jízdními vlastnostmi (tedy teď už s jejich - po úpravách válců druhého Safárka). Na klidné hladině nám sice každá párová laminátka snadno ujede, ale v terénu, kde už starosti se sezením ve vodě jsou k ničemu, mohu potvrdit, že Safárko sedí podstatně lépe, než dříve. Ještě doplněk k nafukování - válce je lépe nafukovat střídavě a zastrkávat sedačku do mezery mezi nimi a podlážkou - jinak už ji tam válce snadno nepustí, zakryjí vylévací otvory a voda z prostředku musí vytékat objížďkou směrem ke špici :-) Možná by to chtělo širší spoj mezi podlážkou a válci, který by také umožnil víc zvětšit vylévací otvory. Někdy je těch šet vteřin na vytečení relativně dlouho. Zdeněk Reply
|
|_Ještě jedna malá, Bořík, 4/30/2006 8:33 AMJeště drobnost k montáži ventilů (dle zkušeností servismana): když netěsní, v žádném případě pod něj nedávat lepidlo - nebude těsnit ještě více, mezi stvrdlým lepidlem najde vzduch cestičku mnohem snadněji. Lepší je před montáží povrch změkčit acetonem nebo ředidlem. Po utažení polštář nafouknout a pak jde ventil ještě dotáhnout třeba o 60°. Reply
|
Junior, Tomáš, tomas.zmatlik~atlas.cz, 4/20/2006 10:21 AMJá jsem kdysi pro svého syna koupil Juniora a musím potvrdit, že jsme velice spokojeni. Loď je stabilní a odpustí mu skoro všechno (dal na tom i váleček pod lávkou na Troje (pod tlamou). Nicméně jsme postupem času udělali na lodi několik úprav. Použitá sedačka (mini lehátko) je naprosto nepoužitelná. Vzal jsem tedy pěnové bloky používané při přepravě "citlivějšího" nákladu a vyřezal a poslepoval mu sedačku i s nožníma opěrkama. Sedí v suchu vejš a má tudíž i lepší přehled, neodírá si ruce o okraj lodi a hlavně sedí pevně. Letos mu bude 7 a příští rok už dostane plasťáka ;-) Reply
|
|_Re: Junior, matouš b., 5/2/2006 1:18 PMten článek psal můj táta a na tom juníkoj jezdim já a taky sem spokojen je to stabylní brácha stim bokem proje půlmetrový vlny:-) jenom mi vadí to že musim pod každou peřejí zastavit na vylití vody :-( Reply
|
Safari, Tom, tom.possum~seznam.cz, 4/20/2006 12:10 PMSafari byl můj první kajak na kterým sem se ucil jezdit, problém se stabilitou sem řešil nenafukováním podprdelníku, každej milimetr sezení níž je dost znát, problém nastal když sem se s ním vydal na jarní čeňkárnu, mumlavu a jizeru, tam sem zjistil že je něco špatně a přesedlal do plasťáku, nicméně Safárko mam stále a je to výborné rekreační plavidlo. Tom Reply
|
Ovladatelnost, Geopard, ma.d~seznam.cz, 4/21/2006 10:11 PMAhoj. Jak se změnila ovladatelnost kajáčku? Safari používám hlavně na menší potoky nebo řeky za nižšího stavu vody. Velice rychle se s ním manévruje a občas nějaký ten šutr není problém přeskákat. Zvětšení bočních válcu musí také značně ztížit eskymáka. Reply
|
|_Re: Ovladatelnost, Bořík, 4/22/2006 6:13 PMEskymáka bych mohl jen hádat. Už na něj nemám dost pohyblivé klouby. Zatím jsem jen jedndou v nějaké diskusi četl něčí svědectví, že se eskymáka na Safárku naučil (a když potom přesedl do plasřáku, tak nahoru točil 540 stuňu :-)) Já tedy do něj naskakuju, když se mohu odrazit ode dna, tak je to docela snadné z boku, ale i na hloubce se dá do něj vydrápat - což jsem zatím na řece nemusel. Při jízdě je znát, že má trochu kýl, ale neuvědomuji si, že by zatáčení dalo víc práce. Kdybychom vymysleli metodu jak to změřit, tak odhaduji, že při zatáčení je o 10 až 15% horší a směr směr drží o 100% lépe. Teď už nemám s čím porovnávat, protože synkovi úprava válců učarovala také (po té, co já jsem se udržel na nějaké vlnce v protisměru a on s normálním Safárkem ne). Zdeněk Reply
|
Eskymák, jitka, 4/24/2006 3:31 PMTo jsou ale vynálezy, na co česká hlavička nepřijde:-) máme kamaráda, na kajaku se naučil rychle, ač má doteď nejisté a skoro mentální pohyby, ale má strašnou chuť učit se novým věcem. No a tak se stalo, že se naučil zvedat safárko. Reply
|
|
eskymák, Geopard, ma.d~seznam.cz, 4/25/2006 12:38 PMZas tak složité to zvedání není (pokud nevážíš 100 kg :) Kdyby někdo nevěřil tak mu pošlu na email video. Reply
|
|
|_Re: eskymák, Freeze, Z.Borec~seznam.cz, 5/2/2006 3:58 PMNe že bych ti nevěřil, ale docela by mě zajmala tecnika, tak kdybys mi to video prosim poslal Reply
|
Dotaz, Petr, petpetr~email.cz, 5/26/2006 8:55 AMAhoj Zdenku. Mám Safarko i K1. K1 je velice poklidná loď, která perfektně vylévá a má fantastickou stabilitu. Dá se na ní ujet ksoro cokoli mimo vylsovených extrémů. Ale platíš za to tím, že na klidné vodě od ní více bolí ručičky a na tahání na zádech je o něco těžší. Safari je docela fajn, ale protože má vlastnosti jaké má, tvoje úprava bočních válců mne mimořádně zaujala. Jako netechnický trouba bych tě chtěl poprosit o podrobnější popis nebo nákres zásahu do válců - přepážky... abych si tam neprostřihnul něco jiného než chci :-)). Děkuji ti velice, chci to vyzkoušet, protože na línější vody by se mi tohle hodilo. Vznikne myslím něco mezi původním Safari a K1, takže se na tom člověk bude moci i fláknout a nehlídat pořád stabilitu - jak známo, originál safarko ani chvilkovou nepozornost moc neodpouští :-)) Pokud si najdeš chvilku, díky ti moc. Petr Reply
|
Dotaz, Petr, petpetr~email.cz, 5/26/2006 8:56 AMAhoj Zdenku. Mám Safarko i K1. K1 je velice poklidná loď, která perfektně vylévá a má fantastickou stabilitu. Dá se na ní ujet ksoro cokoli mimo vylsovených extrémů. Ale platíš za to tím, že na klidné vodě od ní více bolí ručičky a na tahání na zádech je o něco těžší. Safari je docela fajn, ale protože má vlastnosti jaké má, tvoje úprava bočních válců mne mimořádně zaujala. Jako netechnický trouba bych tě chtěl poprosit o podrobnější popis nebo nákres zásahu do válců - přepážky... abych si tam neprostřihnul něco jiného než chci :-)). Děkuji ti velice, chci to vyzkoušet, protože na línější vody by se mi tohle hodilo. Vznikne myslím něco mezi původním Safari a K1, takže se na tom člověk bude moci i fláknout a nehlídat pořád stabilitu - jak známo, originál safarko ani chvilkovou nepozornost moc neodpouští :-)) Pokud si najdeš chvilku, díky ti moc. Petr Reply
|
|_Re: Dotaz, Bořík, 6/21/2006 3:40 PMUž se mě ptalo víc lidí, takže ještě něco doplním. Samotné prostřižení přepážky není zas takový problém. Je si potřeba dávat pozor na čistotu. Přepážka je po vyjmutí ventilu otvorem pro ventil snadno rozpoznatelná, je z tenčího materiálu než pláště a je podélně uprostřed přeložená hranou k otvoru (tedy směrem do většího válce, čili k nám). Tuto hranu je třeba nastřihnout v délce asi 1cm, aby šlo jednu čepel nůžek prostrčit pod ní. Pak jen opatrně střihnout po hraně toho překladu. Stačí 10cm na každou stranu. Při montáži ventilu si pak nesplést stranu matice uvnitř a jak jsem již zmínil, před nasazením ventilu jemě změkčit okraje otvoru třeba acetonem nebo ředidlem, a po nafouknutí ještě jednou kousek dotáhnout (v nafouknutém stavu). Pokud k povolení/utažení ventilu není k dispozici příslušný klíč, dá se vystačit s kouskem rovného železa, které nemá ostré hrany. Utahovat krátkými pevnými škuby za současného tlačení želízka na ventil, aby nedošlo k sežvýknutí čehokoliv na ventilu. A ještě nezapomenout (tak co by malé děti jsme nevnímaly že, koště má dva konce) dávat pozor, aby volnými konci želízka jsme neškrábli někde do člunu. Osobně se nebojím, že při trhání přepážky při nafukování by se trhání mohlo přenést do pláště válce, jednak je přepážka z tenčího materiálu a vlastní slep je naopak mnohem pevnější. Ještě jedna drobnost, v dubnu jsem se cvaknul pod Zemskou bránou a Safari chytil za zadní oko. Chvíli jsem ho držel v proudu dnem vzhůru, než se mo ho podařilo obrátit zase na všechny čtyři. Sedací část sedačky se stihla vysmeknout nahoru ode dna, válce se ke dnu přitiskly a já tam stál určitě nějakou minutu pod balvanem než se mi podařilo sedačku nacpat zpět (na březích ještě sníh, teklo asi 23 kubíků a v neoprénových rukavicích jsem byl poněkud neohrabaný. Takže se chystám přilepit na podlážku poblíž vylévacích otvorů nějaká oka, kterými provléknu něco co bude držet podlážku u dna. Vylévacími otvory si nic protáhnout netroufám, aby se neprotrhly. Zdeněk Reply
|