Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Stavba-cedrove-kanoe-Emily.aspx?ID_clanku=2171 edit=3

Stavba cedrové kanoe Emily

Diskuse nad článkem
Gratuluji, Vladimír, 2/17/2020 10:34 AM
k opravdu nádherné lodi s duší, která zvoní. Upřímně se těším na komentář Chobotničáka (respektive na dialog vás dvou) a myslím si, že kdybyste se spojili, vznikne nová ČKD (tedy, ČSChV - Česko Slovenská Chobotničák Vanovčan) v oboru stavba krásných lodí.
Kromě gratulace tři neslušné dotazy:
- Co na to manželka?
- Co všechna ta sranda stála?
- Kolik to váží?
Smajlík Smajlík

Reply

|_Re: Gratuluji, Chobotnice, 2/17/2020 11:08 PM
Snad tě nezklamu, ale my s Jurou už dosti dávno komunikujeme. Ale rozhodně tuhle stavbu obdivuju a podle mně je parádní. Rozhodně lepší než žebrovky vyráběné tak nějak truhláři u nás. Tohle je jiný level. Smajlík

Reply

|_Re: Gratuluji, Vladimír, 2/18/2020 9:00 AM
Naopak, jsem rád. A jsem rád hlavně kvůli vodě a vodáctví, protože vaše umění (všechna čest poctivému řemeslu jiných) posouvá vodáctví do kategorie lidské hmotné kultury, stejně jako stavitele katedrál (to si nedělám srandu). Umění lodního stavitelství pramení z lásky k vodě a přes sebezdokonalování končí výrobou mistrovských kousků, které splňují umělecká nadčasová kritéria. A my všichni vodáci to potřebujeme, aby na to, co máme rádi, ostatní nekoukali jen jako na ožralé party na Vltavě nebo očima béčkových dobrodružných filmů.
Takže, milí souvodáci, kromě obdivu a přání radosti z vašich lodí taky dík (snad) za nás za všechny. Smajlík

Reply

|_Re: Gratuluji, Chobotnice, 2/18/2020 11:51 PM
Měl jsem dokonce takovou privilej stavbu sledovat přes internetové zprávy prakticky v reálném čase. A musím říct - je to mistrovské dílo. Smekám.

Reply

Paráda, Medák, 2/17/2020 11:56 AM
Úžasný článek, nádherná loď a pekelná práce ... ještě že jsem úplně levej a podobná zvěrstva mi ani nepřijdou na mysl (maximem mých kutilských dovedností je štípání dřeva:-))).

Reply

|_Re: Paráda, Aleš N., 2/17/2020 6:38 PM
Velmi souhlasím. Nádherná loď, asi bych si jí vystavil v obýváku Smajlík Smajlík

Reply

|_Re: Paráda, Kouďa, 2/18/2020 9:08 AM
Tak tak, asi bych neměl ani nervy na to se pokusit ji vyrobit. A pokud by se mi něco takového nedejbože poštěstilo, bál bych se jí spustit na vodu.
Při pohledu na úvodní fotku před otevřením článku jsem si původně myslel, že se jedná o další Chobotničákův počin. Smajlík Smajlík

Reply

To je krása, Saša, 2/17/2020 2:56 PM
Tak loď je fantastická !!
Kam se na ni hrabou vzducholodě a nebo plastové "kýble".
Já stavěl laminátku, ale na toto bych si netroufl.
Krása !!!

Smajlík Smajlík

Reply

To je krása, Saša, 2/17/2020 2:57 PM
Tak loď je fantastická !!
Kam se na ni hrabou vzducholodě a nebo plastové "kýble".
Já stavěl laminátku, ale na toto bych si netroufl.
Krása !!!

Smajlík Smajlík

Reply

nádhera, Pepura, 2/17/2020 3:17 PM
Loď překrásná, výkon hodný obdivu.
A ještě na článku oceňuji excelentní, košatou slovenštinu.
Přibližný význam obratu "srsť prvoohýbača vstáva dupkom" je jasný, ale pobavilo mě to.

Reply

štětiny, Střelec, 2/18/2020 7:11 AM
Čínské prasečí štětiny na výrobu štětců byly artiklem, kterým (mimo jiné) Čína za války platila Američanům za dodávky materiálu.

Co se týká samotné lodě - asi by mi bylo líto ji používat.

Reply

Jazyk, Klasik, 2/18/2020 7:48 AM
Ahoj, zatím jsem nedočetl a už mám několik důvodů číst znovu. Úžasná práce, skvělá loď. Zvláště mě bere tvůj výklad plný zdůvodnění. Dík moc za něj ( pro nás hloubavé je to poklad). Mimochodem miluji tvůj jazyk viz ukázka: "Ako najväčší čelindž sa ukáže manažment ..."
Díky ahoj Klasik

Reply

Emily, Juro, juraj.vanovcan~gmail.com, 2/19/2020 7:57 AM
Hoj vsetci, Emily ma stala cca €2500, z coho 1500 samotny material kanoe a zvysok formy, parna komora, kozy, pracovne nastroje, spotrebny material a stolar, co mi popilil hranoly.

Vazi asi 34-35kg, dala by sa spravit o 2kg lahsia (tensie jasenove borty a obsivka) ale sam si ju dam na plecia a nalozim a zlozim z auta takze ok.

Platno znesie dost a skrabance som iba zatrel troskou farby, ale 2x mi ju ostry kamen rozrezal na kusku ako nozom, to treba na mieste zalepit s duct tape a doma podlepit Kanagomom kuskom platna, zatmelit epoxidom a prebrusit a pretriet a opravu ani nevidno.

Boli chvile, ked som zapochyboval, ci pre mna suchozemca je takyto projekt rozumny, ale treba ist vpred a teraz som s kanoe, s dlzkou a vyberom typu velmi spokojny.

Smajlík

Reply

|_Re: Emily, Vladimír, 2/19/2020 9:48 AM
Jo, ještě pár dotazů, tentokrát slušných (beze stopy škádlení):
Jaké má Emily rozměry (největší šířka, délka, výška ve středu a na špicích)?
Kde ji máš loženou (nechci ji ukrást), na nějaké loděnici (Dunajčík, jezdím tam na TIDku), kde by byla k vidění?
Jinak, jak jsem četl, že děláš s jasanem, hned jsem si vzpomněl na váhu, to dřevo je nádherné, ale fakt nepatří k nejlehčím. Renovoval jsem vloni jednu Orlici a když jsem vyměňoval lubové latě, přiznám se, že jsem to ošulil smrkem (bez suků, i takové jsou). Smajlík

Reply

|_Re: Emily, Juro, juraj.vanovcan~gmail.com, 2/19/2020 11:29 AM
Emily je kopia sportoveho modelu E.M.White z 20tych rokov, dlzka 16', sirka 33' a hlbka tusim 13.5'. Plan som kupil od Stewart River Boatworks a trochu ho pozmenil (bol na dlzku 16'10").

Byvam cca kilometer od Dunajcika a mam ju v garazi hore bruchom na obratenych L profiloch, ked tu budes ozvi sa, chodievam aj hore prudom popred Dunajcik z Petrzalky po Karloveske rameno.

Reply

|_Re: Emily, Klasik, 2/20/2020 3:08 PM
Když jsem viděl tvůj přístup k materiálu při stavbě, ty krásné pomocné konstrukce, pochopil jsem, že peníze pro tebe nehrají hlavní roli. Ta cena je ale ještě vyšší, než jsem očekával. Určitě víš co chceš.

Ta váha X jasan ... určitě jsi udělal dobře. Je otrava mít pádlem ubroušené borty z důvodu trochu váhy a úspory. Jasan je úžasné dřevo.

Zrovna tak úspora financí za smrk je nesmysl. Nedávno jsem navšťívil Brummelův dům u nás v Plzni, který navrhl Adolf Loos pro manžele Jana a Janu Brummelovy v roce 1927 (mimochodem doporučuji zajít na prohlídku www.adolfloosplzen.cz/). V interiéru je mnoho vychytávek a krásného dřeva i smrku, který prý byl v jeho době hodnocen asi jako dneska plast. Takže to je odpovídající pohled na úspory náhradou za smrk.

AHoj Klasik Smajlík Smajlík Smajlík

Reply

|_Re: Emily, Vladimír, 2/20/2020 7:08 PM
Budu lehce nesouhlasit. Že je jasan stokrát lepší dřevo než smrk, o tom není třeba diskutovat. Když jsem stavěl Fortunu, moji dunajskou loď, jsem ulaminoval trup (celková gramáž tuším 1500) a výdřevu jsem udělal z jasanu (bortové latě v součtu 20x25, čtyři příčné a dva kolmé šprajcy stejného profilu. Výdřeva byla těžší než trup a celou loď sice sám na zahrádku dám, ale s úpěním a vypětím všech sil. Rozhodně nic příjemného. Pokud dělám loď na spotřebu, ne jako unikát, na ní chci jezdit a ne přemýšlet, zda je mi příjemné dřít se s ní k řece. Smrk jako oboustranná lišta udrží loď (rozuměj Orlici, která není na divokou vodu) už svým profilem a hnilobu zpomalí dobrý nátěr. A na místa, kde ulamuji, beztak lepím pásek z tvrdé gumy, kvůli pádlu.
Takže tolik oportunistického pragmatismu. V jádru ale souhlasím, že na Emily anebo na Chobotničákově lodích si smrk nedovedu představit a proti jeho použití bych v těchto případech šel demonstrovat. Smajlík

Reply

|_Re: Emily, Chobotnice, 2/23/2020 10:20 AM
Na mojí lodi smrk je. Smajlík Ale né na bortech alébrž ty světlý tráfky. Paulownii jsem objevil až pro kajak manželky. Taky by šel udělat sandwich. Na bortlajsny k lodi dát smrk, nebo cedr(Doporučujui, zejména pro nás co koruna na loď nic neznamená. Je lehčí a nehnije) a vně dát jen 1/4" pásek jasanu.

Reply

|_Re: Emily, Klasik, 2/26/2020 11:39 AM
To je přesně ono. Také mám smrk celkem rád (když není na cedar), ale je to takový "levný" materiál. Když z něj někdo udělá borty a já je za maraton při odlamování ubrousím o 2-3mm, tak to není dobré řešení. Ten sandwich je přesně to správné, lehké, "levné" a přitom technicky vhodné řešení, které se mi líbí.

Reply

|_Re: Emily, Chobotnice, 2/26/2020 11:10 PM
Nevim jak to je, ale moje pádlo do kontaktu s bortem nepřichází, a to na singlu to musim rovnat furt. Esi to nebude tim že používám "Pitch stroke" podle terminologie Billa Masona...

Reply

|_Re: Emily, Vladimír, 2/27/2020 11:46 AM
Moje pádlo borty taky nedře. Na loď lepím v místech dotyku pásek tvrdé gumy. Ne na bort, ale na laminát. A taky se snažím moc neulamovat.

Reply

Fantasticka robota, Guma, guma.plovouci~seznam.cz, 2/19/2020 8:36 AM
Ahoj Juraj,
zrobil si dobre, že si do toho išiel. Loď vyzerá fantasticky. Takú majú iba ozajstný majstri :)
Gratulujem a vďaka za perfektný popis. Bohovské :)
Guma

Reply

Cena kánoí včera a dnes, Standa, 2/21/2020 11:43 AM
V první řadě velká gratulace k takovému počinu. Ta cena je solidní, takhle vysokou bych jí neodhadoval. A to tam ještě nejsou mzdové náklady. No a to mi vnuklo myšlenku, jak vlastně bylo vodáctví třeba před sto lety nákladnou aktivitou, když se lodě stavěly právě takto. Možná by někdo věděl, co obnášelo tenkrát si loď pořídit. A jaká by asi byla cena půjčení takovéto lodě na víkend, kdyby tenkrát někde existovala půjčovna? (já osobně bych takovou loď nikomu nikdy nepůjčil Smajlík)

Reply

|_Re: Cena kánoí včera a dnes, Juro, juraj.vanovcan~gmail.com, 2/21/2020 12:46 PM
Podla knizky "When chestnut was in flower" stalo cedrove kanoe $35-45 a solidne padlo $3.

Podstatna cast nakladov boli medene, mosadzne a bronzove sroby a klince, plus postovne a obcas aj clo. Len Epifanes s postovnym vysiel na €90.

Smajlík

Reply

cena?, Střelec, 2/21/2020 7:06 PM
Ze kdy je ta cena? Z 20. let, nebo dnešní? Kolt Pecemaker stál v době svého zavedení (1873) pár desítek dolarů, dnes je to několik stovek za nový kus. Ale ve váze zlata stojí pořád stejně...
Momentálně sám sebe ukecávám k sepsání v obchodech dostupného vodáckého sortimentu a jeho cen za komančů. Z jedné písemné pozůstalosti, zpracovávané kolegyní v našem archivu vypadl katalog zásilkového obchodu Magnet pro sezónu 1969/1970 a našlo se v něm pár zajímavostí vodáckého charakteru...

Reply

|_Re: cena?, Juro, 2/21/2020 11:16 PM
Hehe zabudol som, cena je zo zaciatku 20. storocia. Identicky model od Stewart River stoji tusim 5000 USD.

Reply

prostřední šprajc, Goli, tkucera.01~gmail.com, 2/22/2020 10:57 AM
Ahoj,
loď je neuvěřitelně krásná, máš můj hluboký obdiv. Ale nedokázal jsem přijít na to, proč je prostřední šprajc tak prazvláštně tvarován, předpokládám,že to má nějaký smysl krom estetiky :)
Goli

Reply

|_Re: prostřední šprajc, Juro, juraj.vanovcan~gmail.com, 2/22/2020 2:15 PM
Ahoj, prostredny "yoke" z ceresne je tvarovany tak, aby sa lod dala nalozit na plecia a netlacila na krcne stavce. Vzor je z kanoe Chestnut Pal a tvar som si este eteticky dotvoril.

Reply

|_Re: prostřední šprajc, Chobotnice, 2/23/2020 10:29 AM
Pro toto: www.padlovani.cz/zvedani-kanoe... U nás se dělaly jakš takš kopie kánoí, ale yoke obecně neproniklo. Takže je zvyk se s těžkou lodí mordovat z konce ve dvou lidech, ač nést ji sám za střed je pohodlnější. Já třeba jezdím autem Transitem a dát loď nahoru přes rolnu na zadku auta když ji mám za yoke na zádech je sranda. Ve dvou lidech "Klasicky počesku" problém s výškou. Prostě takhle se nosí ve světě kánoe. A občas i u nás: scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v... Ovšem hybridy alá Vydra to bez výrazných úprav neumožňují.

Reply

|_Re: prostřední šprajc, žralok, zralok~email.cz, 2/23/2020 10:52 AM
I Vydra a pod. s prostředním šprajcem v pohodě , jen víc tlačí , tak jsem ho obaloval Mirelonem

Reply

|_Re: prostřední šprajc, Chobotnice, 2/23/2020 11:12 AM
Já tak nes Vydru kdys na našem výletu po Mastníku k zamrzlé přehradě. Ale furt to neni že si jdeš jako pán a loď balancuješ dvěma prsty.

Reply

|_Re: prostřední šprajc, Had, Had~kajaky.cz, 3/6/2020 10:17 PM
No musím říct že loď je to parádní:)))
A už dlouho premejslym že si ten sprajc na Hadokanoe taky vypizlam jak píše Chobotnice na ramenou se to nosí parádně kór když dojedeš maratón a loď ne uneseš pomalu ve dvou:(

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.