Diskuse nad článkem |
Kořeny, Václav, 8/4/2021 11:36 PMEki, jako laického místopisného historika mě Tvé příspěvky neskonale oblažují... Skoro bych se nebál knižního zpracování, když máš těch báječných fotek tolik... Zájem by určitě byl, o tom jsem přesvědčen (navíc každý bude snít o společných nocích pod plátěným stanem s takovou křepelkou, jakou byla Tvoje prababička). Zvaž to, parde! Reply
|
|_Re: Kořeny, Windy, 8/5/2021 8:06 AMTaková knížka by se mi líbila a myslím, že by se zájmem nahlédla i moje téměř devadesátiletá maminka, bývalá vodačka. I když ani jedna z nás by nesnila o společných nocích s křepelkou . Reply
|
|_Re: Kořeny, Eki, 8/5/2021 10:05 AMAhoj a dík za fajn reakce na článek. Knížka je běh na dlouhou vzdálenost, vyžadující hodně času. Zatim dávám přednost náhlým hnutím mysli, které plodí krátké texty článků a vyžadují výběr a zpracování vždy jen několika fotek. Jinak jsem ještě chtěl poděkovat Vojtovi za možnost nahlédnutí do archivu KTV, bez něho by ten stručný vývoj historie vodáctví nemohl být podepřen daty a grafy . Reply
|
inspirace, Pepura, 8/10/2021 8:02 AMTrochu se bojím, aby se ty příspěvky z vodácké minulosti příliš nerozmnožily - přinesla jsem si domů nějaká alba svého dědy, tak se v tom taky začnu hrabat. Zatím z toho vyplavaly na povrch jen nějaké rodinné pikanterie a taky fakt, že děda byl dost pohlednej chlap. Reply
|
|_Re: inspirace, Eki, 8/10/2021 11:29 AMAhoj Pepuro, tak to je super. Už se těšim. Alespoň si vedle Václava užije i ženská část čtenářstva Reply
|
Re: střípky vodácké historie, Český Honza, 8/10/2021 11:55 AMVe vzpomínkách pamětníků můžeme nahlédnout i do nejvzdálenějších dob vodácké historie ... Prvním plavidlem, plujícím po řekách, byl prapředek plavidla deblového. To se pravodák posadil na plující kládu a aby se tolik nebál, vzal si s sebou kamaráda. Kládu nejprve poháněli veslováním rukama (pojem veslování byl použit proto, že veslo je k lodi připojeno otočným zařízením zvaným havlinka a ruka je k člověku připojena otočným zařízením zvaným kloub), posléze vyrobili pádlo z větve s vidlicí na konci; vidlici propletli proutím (pamětník byl zřejmě inspirován TV trilogií Na Velké řece). Šlo tedy o kánoing (canoeing) – najděte větev s vidlicemi proti sobě na obou koncích. Singlové plavidlo vzniklo, když byla kláda nanesena na překážku a zlomila se vejpůl. Plavba se šířila po celém světě, i za polární kruh. Kajak vznikl tak, že Praeskymák singloval po hladině studeného moře a náhle veplul do hejna tuleňů, spících na hladině. Nezdržoval se odvazováním harpuny a začal tuleně mlátit pádlem přes čenichy. Když byl celý ... umlácený, došlo mu, že kdyby měl pádlo na obou stranách lodě, pobil by tuleňů dvojnásobek ... Reply
|
Josef Rössel-Ořovský, ivva, 8/12/2021 9:37 AMOvšem tohle je opravdu letem světem:-) Tak alespoň připomínám Járu Cimrmana českého sportu, Josefa Rösslera-Ořovského, kterému se ovšem na rozdíl od Járy skutečně dařilo a to prakticky ve všem na co sáhnul. V níže uvedeném odkazu se dočtete, že nejen dovezl kánoi a kajak, ale vlastně vynalezl i základy Facebooku a sběru lajků a virtuálních přátel www.kanoe.cz/zpravy/kanoista-r...No, zrovna tohle si autor (David?) téměř určitě vymyslel, ale jinak Josef Rössler-Ořovský byl opravdu borec dvojka.rozhlas.cz/971-schuzka-...www.skaut.cz/otec-vodniho-skau...Reply
|
|_Re: Josef Rössel-Ořovský, Eki, 8/12/2021 3:37 PMAhoj, letem světem - no bezpochyby, když to má být shrnující článek, tak nelze asi jinak. Těm jménům jsem se vyhnul programově a popsal to radši obecně, spousta těch událostí a jmen pohřbil čas, a kdo nemá publicitu, tak jako by nebyl, že? Není třeba pravda, že Rössel-Ořovský měl první kajak, tuším že první doložený kajak u nás vlastnil jeden renesanční rytíř z Pašíněvse, dostal se mu dokonce do znaku. Svatý Vojtěch má zase krásné pádlo jako atribut třeba zde: www.raft.cz/Clanek-Svaty-Adalb... něčím takovým ho tuším Prusové bacili. První kánoe je taky otázka, třeba jsem na jednu narazil v Chomutově k roku 1890 www.raft.cz/Clanek-Piskovnopad... ale jistě první nebyla. Jinak nic proti panu Ořovskému, velikán a průkopník to jistě byl. Reply
|
|_Re: Josef Rössel-Ořovský, ivva, 8/13/2021 10:12 AMNo o to je to jak s objevenim Ameriky. Faktem je, ze JRO se zasadne zaslouzil o popularizaci a rozsireni rady sportu v zemich koruny ceske, i kdyz to samozrejme nebyla jen jeho zasluha. Nicmene byl podle pametniku mimiradne organizacne schopny a cinorody proste ten typ bez ktereho se ostatni nepohnou z mista. Budiz mu tedy priznana cest a slava Reply
|
|_Re: Josef Rössel-Ořovský, Chobotnice, 8/15/2021 10:54 AMTo všechno míří zbytečně blízko. Protože lodě, které vozili tady u nás náklady jako sůl, pazourky nebo co, to byly v podstatě taky kánoe. Dve takový dlabanky jsme obdivovali během srazu dřevěných lodí v muzeu v Čelákovicích. Reply
|
|_Re: Josef Rössel-Ořovský, Český Honza, 8/16/2021 8:33 AMKolego, nemíním se přít, spíš očekávám nové informace. Základní principy lodní stability znáš; nebyl by vhodnější pro přepravu nákladů vor? Dát si do zvrhlíka poměrně drahé zboží zavánělo obchodní ztrátou. Reply
|
|_Re: dlabané kánoe, Eki, 8/16/2021 8:50 AMAhoj, mě zase zaujalo, že ten způsob dlabání kánoí byl zřejmě v různých kulturách po všech kontinentech podobný (zachovalo se třeba v Jižní Americe), jen tady v Evropě jsme to nějak během času zapomněli. Jinak ta vratkost je fakt, myslíš Chobotnice, že pralidi jezdili třeba s vahadlem, jako v Polynézii? Reply
|
|_Re: Josef Rössel-Ořovský, Chobotnice, 8/16/2021 3:27 PMVor má značný limity. Na kánoi šlo jezdit všema směry na nížinnejch řekách. Tak, jako později fungovala doprava okolo obchodu s kožešinama i obecně v Kanadě. Eki: O vahadlech si nic nepamatuju z toho, co jsem o tuzemskejch dlabankách přečet. A to by tam byly stopy po nějakym připojení vahadel, pravděpodobně v místech přepážek. Já to neumim tolik s loďařskym softwarem, ale normálně by mělo jít zadat rozměry a tvar těhle dlabanek a porovnat vyšlý data pro stabilitu se soudobejma loděma. Namátkou u jednoho čelákovického monoxylu čtu délka 670cm (22 stop, to je proklatě hodně i v porovnání s mejma deblovkama 17´) šířka 80cm, široký konce, to muselo mít stability habakuk. Spíš by mně zajímalo, kolik pádlistů to běžně pohánělo. Minimálně čtyři by to pobralo na pohodu. Reply
|
Rekordy, auto, 8/17/2021 10:22 AMZajímaly by mě rozpisy těch rekordů – kalendář, kolik kdy a kde. Je to prosím možné? Reply
|
|_Re: Rekordy, Eki, 8/17/2021 10:35 AMAhoj, předpokládám, že ti jde o ty roční rekordy počtu kilometrů pro jednotlivce? Za ty poslední roky na raft.cz je to poměrně jednoduché zde: www.raft.cz/top-zebricky.aspxZa KTV (Kotvu) Braník mám vždycky jen rok, jméno nejlepšího a počet km, další údaje se většinou nezachovaly. Mohu k tomu poslat excelovou tabulku, pokud sdělíš email. Reply
|
|_Re: Rekordy, auto, 8/17/2021 10:45 AMMyslel jsem právě ty starší rekordy, jako Dr. Chlostík, škoda, že se podrobnější info nezachovalo. Díky za odpověď. Reply
|
|_Re: Rekordy, Eki, 8/17/2021 11:24 AMAhoj, bohužel loděnice KTV stojí na břehu Vltavy a v roce 2002 byla vytopená povodní včetně archivu. Zachránily se jen nějaké zbytky, co byly v patře. Počty km jsou třeba tady (pro rok 1939): www.raft.cz/Clanek-Vodactvi-ve... a pro rok 1931 tady: www.raft.cz/Clanek-Vodacke-sta...Ty podrobné karty co a kdy se jezdilo, jsou fuč, zbylo jich pár desítek z okolí roku 1970. Plyne z toho, že zálohování dat bylo a je důležité nejen ve věku kompjůtrů. Reply
|