Řeka Belá ještě určitě poteče, protože na horách je hodně sněhu. Krásná a náročná řeka však může být i nebezpečná, jak ukázala loňská nehoda. Také letos jsou stromy v korytě, které mohou znamenat vážné riziko, navíc došlo k úpravě koryta a množí se případy poničení lodí o ostrý předmět (kámen, železo?). Proto níže najdete varování od ostatních vodáků, kteří řeku nedávno spluli.
Reklama
Pozor na stromy v horní části
Cestou dva stromy v horním úseku před Kokavským mostem. Za tohoto stavu první strom jde objet zleva, druhý se přenáší. Druhý strom je dvojstrom, první jde za tohoto stavu (88 cm v Podbanském) přejet vrchem a asi po 16 metrech je hned druhý strom bez větví přes celou řeku 20 cm nad vodou. Dá se zastavit nad ním na levé straně a přenést, případně by šel i podeskymovat. Pro nafukovačky a méně zkušené doporučuji zastavit u ostrova nad stromy a oboje přenést. Těsně před Kokavským mostem je koryto již upraveno bagrem, zmizela peřej, zmizel vracák za mostem, koryto je značně rozšířené a pod mostem je překvapivě málo místa. Za vyšší vody můžou mít nafukovačky problém. Úsek od Kokavského mostu dolů je dost zdevastovaný loňskou povodní a hlavně prací bagristů. Je hodně rozšířený a asi to bude i dost drhnout při nižší vodě. Pro kajakáře nezajímavé, řeka se zakalí a smrdí. Jezdili jsme jen k zatáčce se silnicí, kde dříve byla peřejka a fotily se tam raftaři. Dá se tam snadno vystoupit. Úsek od Permonu je dle vyjádření místních kajakářů sjízdný bez stromů pravým ramenem. Hanz
Ilustrační foto - popadané stromy na Belé
Pozor na zničení nafukovačky
Při sjíždění řeky jsme těsně za Vavrišovem v pravém rameni koryta řeky o něco prořízli dno na celkem 6 nafukovacích lodích. Nikde jsme si v řece ničeho nevšimli a v uvedeném místě většina z nás ani pod lodí necítila nic co by nasvědčovalo protržení dna. Díry v lodích cca 2 - 25 cm. V době, kdy se to stalo ukazoval vodočet v Podbanském cca 65 cm. Proto dbejte v uvedené oblasti se svými nafukovacími loděmi zvýšené opatrnosti. Je docela možné, že za vyššího stavu v pohodě projedete nebo za nižšího stavu dokonce uvedenou příčinu objevíte. Mapa je jen orientační, kritické místo může být 100 m nahoru nebo dolů po proudu. Ronald Barták
Petr