Diskuse nad článkem |
Záchrana, Rony, rony31~seznam.cz, 9/19/2007 9:07 PMMíše čest! Neškodí si při každé vodě procvičovat pomoc na vodě. Reply
|
Vřele doporučuji všem , Václav, 9/19/2007 10:32 PMobčasným i pravidelným vodomilům zmíněné kurzy záchrany od provozovatele těchto stránek. Takové situace, jaká je tu popsána, si tam jest možné aspoň trochu nacvičit v klidu a bezpečí. No, v klidu moc ne, ono je to docela náročné, ale v bezpečí ano. Člověk si pak je poněkud jistější. Já jsem mu psal v jednom hodnocení, že by měl dostat Nobelovu cenu. Alespoň nějakou vodáckou.) p.s. Tuhle reklamu dělám z čisté lásky bez nároku na honorář, aby bylo jasno. Reply
|
|
na vodě vždy ve střehu, Fikus, 9/20/2007 8:33 AM.. tahle nehoda snad jen dokládá nutnost být na vodě ve střehu v každém okamžiku a nevíc když se ti zrovna zdá, že už tě nemůže nic překvapit a že už se nemůže nic stát; vodu je nutno sjíždět především "hlavou" Reply
|
|_Re: na vodě vždy ve střehu, Střelec, 9/20/2007 9:54 AMAle to v tý hlavě musí bejt nějaký ty mozkový buňky a ne samotnej líh nebo pivní pěna. V tomhle případě se zúročila příprava a výcvik doprovodu + solidní organizace akce. Reply
|
Štestí přeje připraveným, Pavel, 9/20/2007 10:48 AMKaždý svého štěstí strůjcem. A na Salze je spousta nepřipravených... Reply
|
Akce na Salze, Míla, mila~dronte.cz, 9/20/2007 11:05 AMKdyž mi Ondra říkal, že by rád uveřejnil článek o naší akci na Salze s jeho dramatickým průběhem, nejprve jsem musel překonat určitou nechuť k medializaci. Ale je mi jasný, že nikdy není dost upozornění a výstrah ohledně bezpečného splouvání a zajištění jak komerčních tak nekomerčních akcí. To, že cestovky procházejí školením a sami se snaží se vzdělávat je určitě podmínkou úspěchu. Je dobře, že Ondra určil tuto radu i těm, kteří jsou třeba zvyklí naskákat do lodí a jet bez velkých zkušeností. A jak je vidět, nemusí to být záležitost jen dramaticky divoké vody. Takže i já doporučuji všem, kteří drží pádlo školu vodní záchrany, aby těch živých bylo víc a abychom uměli pomoct našim kamarádům a oni nám Reply
|
Kazdy sveho stesti strujce???, Číva, civrny.p~centrum.cz, 9/20/2007 11:09 AMCo to meles, kazdy sveho stesti strujce? Kdyby tam Misa nebyla a nereagovala tak bleskove tak by byl ten clovek mrtvej.Lod te muze primacknout at jsi nebo nejsi pripravenej a vubec to nesouvisi s tim jestli jsi na Salzu nebo jakoukoliv jinou reku pripravenej.Tak si prosim te, tyhle hloupy keci nech pro sebe Jinak opravdovy respekt a obdiv pro Misu Reply
|
|_Re: Kazdy sveho stesti strujce, Pavel, 9/20/2007 11:25 AMTahle banda připravená byla (každý svého štěstí strůjcem, že), můj předchozí komentář byl míněn jako pochvala. Soutěska na Salze není sranda právě v situacích, kdy se něco stane. Upřímně, zúčastnění měli i štěstí, neboť příprava a pohotovost instruktora je pro šťastný konec podmínkou nutnou, nikoli postačující. (Míše všechna čest, ač ji neznám:-) Až někdy pojedeš Salzu, podívej se, co tam jezdí, kolik z nich je připravených a kolik absolvovalo třeba nějakej kurz... Reply
|
|_Re: Kazdy sveho stesti strujce, mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 11:27 AMMyslím, že se čílíš zbytečně - "Každý svého štěstí strůjcem." určitě platí, nejde o "hloupy keci"... V článku zmiňovaný Jirka si své "štěstí" zajistil tím, že na Salzu nejel sám, ale zaplatil si služby kvalitní cestovky, díky tomu přežil... ... "Lod te muze primacknout at jsi nebo nejsi pripravenej a vubec to nesouvisi s tim jestli jsi na Salzu nebo jakoukoliv jinou reku pripravenej." - ano, samozřejmě, jisté % nehod nelze vyloučit, tady bylo primární chybou už to, že se nechali na ten šutr namáčnout, sekundární 'přehnaný náklon', teprve následné namáčknutí v nevhodné poloze na kámen lze považovat za nehodu - k ní ale vedla nezkušenost a nepřipravenost oněch aktérů - a, opakuju, je dobře, že své zkušenosti nepřecenili a své bezpečí svěřili do rukou Dronte a potažmo Míši... Reply
|
Nehoda není náhoda..., mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 11:16 AM"Na nafukovadlech to za daného stavu přece sjede každý, kdo jel třeba Vltavu nebo Sázavu z Týnce do Pikovic" - oblíbený omyl začátečníka... Je fajn vědět, že Dronte je 'zodpovědná' cestovka - ale jak sám píšeš, nejsou takové všechny - a Salza, jakkoli ji i já popisuju jako řeku 'hodnou', která připraveného a vybaveného vodáka pravděpodobně jen vymáchá, ale neutopí, je 'čistokrevná' WW, která prostě omyly a neznalost nemusí 'odpustit'... ... Díky 'Míše' žije jeden z klientů, dík jí za to - i všem dalším, připraveným a zkušeným, odhodlaným a ochotným pomáhat. A díky tobě za článek, který možná pomůže jiným začátečníkům vysvětlit pravidla WW dříve, než jim je WW sama vytmaví... ... Jinak - podobně jako Václav, i já doporučuju Petrovy kurzy, z nichž jeden jsem na 'nátlak' kamarádů před pár lety absolvoval taky - a zjistil, co všechno jsem už zapomněl, na co vše dokážu ve spěchu nemyslet, jak mne může rozhodit stres... Ale narozdíl od Václava tyto (a podobné) kurzy doporučuju široké vodácké veřejnosti zjištně - čím více totiž bude na vodách lidí znalých, tím méně bude nehod a více 'záchranců' - čili pro každého z nás tím lépe... :-))) Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., Pavel, 9/20/2007 11:37 AMS tím spodkem Salzy to je těžký. Kdykoli jsme na Salzu jeli se začátečníky, hrozně se pověstné soutěsky báli. První jízdu jedeme obvykle jen zkušenější, asi pro lepší pocit. Když to pak sjedou ti nováčci, obvykle se diví, proč jsme je tam napoprvé hned nevzali... No, občas jich pár zaplavalo, tak ti se nedivili ;-) Je teda fakt, že jezdíme na kajacích, na vzducholodi se to snáz sjede, ale i snáz podcení. Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 11:58 AMMy 'cpeme' nováčky do soutěsky rovnou... :-))) Ale je fakt, že nejsme 'cestovka', lidi si vybíráme a úplné začátečníky obvykle nebereme (aspoň jeden v deblu je zkušený, alespoň první a podslední loď ve skupině je 'zkušená'). Jezdíme na měchuřinách a mezi nimi jede semotamo kajak - výhodou gum je, že drobné chyby v ovládání lodi či čtení vody většinou odpustí, obrovskou výhodou kajaků (pokud to ti uvnitřsedící umí) je mnohem lepší manévrovatelnost a výrazně menší nároky na velikost vracáku pro zastavení - zvlášť s Palavou plnou vody (nemáme ještě všichni 'vylévací' lodě) v soutěsce za vyššího stavu hnedtak nezastavíš... :-))) Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., kmocháček71, xkrej01~seynam.cy, 9/20/2007 11:58 AMSouhlas. Kdo neplaval (na jakékoliv trochu divočejší řece nebo kanálu) tak neví jaký je to nebetyčný rozdíl být v lodi/ve vodě. Potom má k vodě a její síle větší respekt, víc přemýšlí a alespoň trochu je na to připravený. A o to víc se pak v lodi snaží, aby tam nespadnul :-)). Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 12:10 PMMy 'cpeme' nováčky do soutěsky rovnou... :-))) Ale je fakt, že nejsme 'cestovka', lidi si vybíráme a úplné začátečníky obvykle nebereme (aspoň jeden v deblu je zkušený, alespoň první a podslední loď ve skupině je 'zkušená'). Jezdíme na měchuřinách a mezi nimi jede semotamo kajak - výhodou gum je, že drobné chyby v ovládání lodi či čtení vody většinou odpustí, obrovskou výhodou kajaků (pokud to ti uvnitřsedící umí) je mnohem lepší manévrovatelnost a výrazně menší nároky na velikost vracáku pro zastavení - zvlášť s Palavou plnou vody (nemáme ještě všichni 'vylévací' lodě) v soutěsce za vyššího stavu hnedtak nezastavíš... :-))) Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., Mila, 9/20/2007 1:16 PMJe fakt, že Pálavy hodně svádějí k lehkomyslnosti právě pro jejich velkou tolerantnost k chybám. S cestovkama jezdí hodně lidí, kteří s vodou nemají zkušenost, berou to jako společenskou akci a dle toho se i chovají. Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., Fikus, 9/21/2007 9:13 AMtahle nehoda zřejmě opravdu nebude náhoda ... takovýhle problém s téměř fatálními následky může prakticky z ničeho vyrobit jen totálně neschopný začátečník či lajdák ... jasně, i sebelepší borec se občas dostane doproblémů, to už je hold riziko WW, ale na takovéto vodě za těchto podmínek se takovýto nesmysl prostě pádlistovi stát nesmí, jinak asi na na této vodě nemá co dělat,a měl by rači eště pár sezón drtit sázavu Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., Pavel, 9/21/2007 10:54 AMMyslím, že aby se člověk na vodě učil dál a dál, je potřeba se občas dostat na svou hranici, a to platí třeba i pro nováčky v soutěsce. Pochopitelně s rozmyslem, pod dohledem zkušenějších a s vědomím rizika WW. Ostatně, kdo nekrysí, jezdí pod svoje možnosti, že? ;-) Nemyslím si, že by v tomhle případě hoblování Sázavy pomohlo. Tohle spíš bude nějaký Syndrom Sjeté Soutěsky, něco jako Syndrom Sjetých Schodů. Potkává velkou spoustu lidí a projevuje se zejména po sjetí inkriminovaných míst ztrátou koncentrace, poté i kontroly nad lodí a nakonec převážně ztrátou sebevědomí. Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., Míša, hodacovam~seznam.cz, 9/21/2007 7:05 PMNesouhlasím s tebou, těžké úseky zvládali bez problémů. Tato událost se stala až pod soutězkou a za tohoto vodního stavu tam není těžký terén. Kámen vyděli až na poslení chvilku. Důvodem mohl být i raft , který jel před nimi stejnou rychlostí jako měla řeka. Reply
|
|_Re: Nehoda není náhoda..., Míša, hodacovam~seznam.cz, 9/21/2007 7:39 PMNemohu s tebou souhlasit. Kluci těžké úseky zvládli bez problémů a toto se stalo až za těžkými úseky. Jeden z posádky už byl nepočítatelně na vodě. Kluci kámen viděli až na poslední chvilku. Důvodem mohl být i raft, který jel před nimi rychlotí řeky, možná i ztráta koncentrace. Reply
|
Nezvyklé, Honza, 9/20/2007 1:06 PMUváznutí v klecích na Pálavě je docela neobvyklá situace. Osobně jsem nejvíce oceňoval staré kleky, která byly široké, pevné a měly upínání na suchý zip. Daly se dobře sundat v jakékoli situaci a nepřekrucovaly se. Potom začal Gumotex - asi ve snaze ušetřit - dělat kleky z úzkého tenkého materiálu s přezkou - překrucují se a ani plastovná přezka na nich není ideální. Upřímně řečeno, je to podle mne celé více méně šunt a v relaci k celkové ceně lodi zbytečná úspora. Navíc na přezce většinou už časem chybí kulička, která v krizové situaci usnadňuje otevření - což už jde na konto uživatele :-)). Dalším problémem Pálav je, že se kleky provlékají jen gumovým úchytem na dně, kde volně nekloužou. Nemají tedy dnes už běžné kovové očko, kterým klek snadno projede a povolí se. Neumím odhadnout nakolik to, o čem píšu, mohlo ovlivnit včasné uvolnění zaklíněného zadáka, ale asi to patří k prvkům pasivní bezpečnosti, které může (a má) ovlivnit už výrobce. Na druhé straně, za léta ježdění na Pálavě jsem se s popisovanou situací osobně nesetkal, vždycky se dalo v pohodě vykrysit i s kleky. Jen to potvrzuje známou skutečnost, že pokud se něco může po...., tak se to jednou také stane. Opatrnosti není nikdy dost. Reply
|
|_Re: Nezvyklé, Pavel, 9/20/2007 1:34 PMNo, podle popisu pozice toho kluka pod vodou by mohla na podržení v lodi bohatě stačit jen sedačka. Nedělám si iluze o tom, kolik místa na provlečení nohou zbyde mezi sedačkou a dnem pálavy, když to voda tlačí na šutr. Když už byl namáčknutej pod vodou, asi by ani povolení kleků při sebezáchraně moc nepomohlo. Kleky byly asi hlavně příčinou toho, že nevypadl včas. A to vlastně rozhodlo... Třeba to osvětlí očití svědkové. Reply
|
|_Re: Nezvyklé, kmocháček71, xkrej01~seynam.cy, 9/20/2007 2:09 PM Na kanále v Tróji jsem taky přehnal náklon a šel tam. Loď chvilku držela ve válci a mě tahal proud za ním pryč s tělem i hlavou pod vodou a nohama zaklíněnýma v popruhách. Poprvé jsem zažil, že jsem se z toho nemohl dostat hned a dost nepříjemný pocit, i když to netrvalo dýl než půl minuty. A dodatečně jsem si uvědomil, že jsem ani nevěděl, na které straně je ta přeska pro uvolnění popruhu. Další zkušenost k nezaplacení. Reply
|
|_Re: Nezvyklé, mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 2:12 PMV tomto případě kleky asi 'nepomohly', ale v jiné situaci zase rychlé vypadnutí z lodi kamarádovi zapříčilo dvoujitou zlomeninu kotníku - než ještě ve válcích a vlnách peřejky stihnul stabilizovat polohu plavání, strčil nohu někam mezi kameny dna - kdyby nevypadl, mohl plavat až v klidnější vodě pod peřejkou a asi by takto nedopadl... ... Pokud máš, lodí namáčknut na šutr, nohy v Palavě pod sedačkou, je primární problém sebevyproštění nemožnost posunout se vůči lodi - tedy nemáš-li ohebné kosti, nevylezeš... Stalo se mi něco podobného - taky na Salze - měl jsem malý, málo výtlačný kajak a to spolu s nedostatečnou schopností jej ovládat způsobilo 'první polovinu eskymáka' - a pod vodou mne namáčkl proud na zadní palubu - ani žádný šutr nebyl potřeba, abych nedokázal prvních pár sekund (podle pozorovatelů prý dokonce desítek sekund - já nějak neměl čas koukat na hodinky, ale je fakt, že dno pode mnou 'uběhlo' dost daleko :-))) vylézt - až už jsem se začal častovat invektivami typu "B*bče, přece se tu neutopíš..."jsem nějak zmobilizoval poslední síly, předklonil se a vylezl... A tím pro mne ten den splouvání skončilo, naštěstí kousek od hospody, kde si mne posléze ostatní vyzvedli cestou zpět do kempu - a kde jsem v mezičase udivil personál množstvím jídla, které se do stresovaného vodáka vejde... :-))) Reply
|
|_Re: Nezvyklé, Luděk, 9/20/2007 4:31 PMNo jo, už jsem zase odstrašující příklad. Stejně jsem to udělal jen kvůli tobě, abys měl co vyprávět mowlo mowlovatá :-)). Ale kdybych nevypadnul a zůstala mi tam mezi šutrama místo nohy hlava, tak sem se asi taky moc neradoval (i když zase, na co už člověk potřebuje hlavu, že jo) . V každým případě si člověk nevybere :-)). Hlavně ale kdybych nebyl nešikovnej tak nevypadávám vůbec. A kdybych byl nešikovnej třeba jen o trochu míň, tak jezdím v zavřeným plastu a ne na gumě, takže bych mohl zvedat a nemusel krysit. Reply
|
|_Re: Nezvyklé, mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 4:53 PM:-))) No jo no - znáš to, člověk buďto dává dobrý rady a nebo špatnej příklad... :-))) Někdy obé... :-))) Reply
|
|_Re: Nezvyklé, Míša, hodacovam~seznam.cz, 9/20/2007 6:01 PMV tomto případě byl problém, že kluci do vody spadli těsně než se loď úplně nabalila na kámen. Loď byla na boku a Jiří byl hlavou dolů a na opuštění loďi se teprve chystal, bohužel neměl šanci včas vytáhnout nohy. Reply
|
|_Re: Nezvyklé, mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 2:09 PMInu - Murphy... :-))) Kleky na 'sucháč' měly zase tu vadu, že suchý zip po několikaletém používání nedržel spolehlivě (i když funkci trošku pojistilo, pokud sis trák otočil a připínaný konec jsi měl mezi průběžnou částí tráku a stehnem), takže ses občas 'odepnul' - po samostatném skoku to tak nevadilo, ale v náročnější přeřejce nahoře odepnutý klek mrzel... Nic není ideální... Navíc se, podobně jako Pavel, domnívám, že rozhodující pro držení 'Jirky' pod lodí byla sedačka, ne kleky - dostatečnou silou gumový úchyt přetrhneš, sedačku ale neurveš... BTW - chybějící kulička je problémem uživatele... Reply
|
Zaludna jsou mista.., Tom, 9/20/2007 2:07 PM...na nezaludnych rekach. Cest a obdiv vsem zachranarum, kteri to fakt umi. Byl jsem na Salze letos asi po ctvrte ale tentokrat na kajaku s vodackym kurzem od vodaksportu. V soutesce jsem se nestastne prasknul hlavou o sutrak, kdyz jsem to nezvednul napoprve. Teda nic desnyho, nejaka ta krev ale nastesti na me nesla zadna panika nebo mdloby. V podstate staci malo i na takove rece (podotykam cca 14 let jezdeni na vode) k bezvedomi. To bych to ostatnim pekne zavaril. V soutesce neni z leveho brehu zadny pristup k silnici, je to leda na vrtulnici. Ale hlavne co chci rict, tak je to, jak profesionalne, i pri takove lehke prihode, si pocinal Andel (Pan vedouci- jiste znate). Zachovat klid, ulozit, nevzbuzovat pozornost na poraneni, poradit se s personalem (spolujezdci) zajistit teren a pristup, taky tekutiny, coko (diky Helo:) a samozrejme lekarske osetreni. Ty posledni dva kilaky jsem doplachtil, nastesti jen s podlomenym sebevedomim, uz jen s jednou krysou :D Taky diky za nezname osetrovatelce v kempu. Prijde me, ze na vode je kazda druha vodacka - doktorka, a to je dobre. Trhlou hlavu me napevno zasil az doma v predsini pod blikajici lampou skorotchan-zubar (teda vubec me nesetril-proc? :). Dost jsem se priucil, doufam i ostatni. Diky za poradani takovychto kurzu, diky tpelivym vedoucim, diky vsem nelehkomyslnym voadakum, diky diky diky, Andel na Hrad ! :))) ...nesnasim ty karfioly v soutesce :((...snad jsem moc neujel od clanku. Tom. http://www.kokrsnek.wz.czReply
|
|_Re: Zaludna jsou mista.., mowla, mowla~centrum.cz, 9/20/2007 2:17 PM:-))) Anděl strážný je neopominutelnou součástí výbavy vodáka... :-))) Reply
|
a co Jirka?, Hanys, 9/20/2007 9:24 PMOmlouvám se, ale ve všem tom "rozumování" (nemyslím to nijak špatně) mi chybí základní informace - jaxe má Jirka teď? Díky? Reply
|
|_Re: a co Jirka?, Míša, hodacovam~seznam.cz, 9/20/2007 10:02 PMJirku pustili po 6 dnech z Rakouské nemocnice do domácí péče. Měl štěstí a hlavně si zachoval chladnou hlavu. Reply
|
Díky dvojnásobné! , Hanys, 9/21/2007 2:45 PMDíky Míšo, jak za Jirku, tak i za zprávu o něm! .o) Tak to je moc dobře! Reply
|
Pro Fíkuse, Míla, mila~dronte.cz, 9/21/2007 6:02 PMMilý Fíkusi, nesouhlasím s tebou. Dělal jsem si průzkum u velmi dobrých pádlistů o tom, kdy jejich život visel na vlásku, abych se takových situací vyvaroval. Zcela nečekaně se ale nejednalo o norské nářezy a bouřící peřeje, ale zcela nevinné toky, často v Čechách. Tak nevím, ale spíš bych to viděl na nešťastnou souhru okolností na které se sice můžeme připravit, ale úplně je můžeme eliminovat pouze tím, že na tu vodu prostě jezdit nebudeme. Ale to zjevně nechceme. Takže můj závěr, na vodu jezdím přes dvacet let a při hoblování Sázavy jsem na jednom šutru zůstal tak nešťastně, že jsem se zpod navaleného kajaku na šutr dostával jen velmi těžko, plivajíc vodu. Reply
|
Díky a otázka, Dvoukvítek, 9/22/2007 11:03 AMPředevším díky Míše. Taky všem ostatním, co se rozhodli bojovat s větrnými mlýny bezpečnosti na vodě - ať je to DRONTE, kurzy od RAFTu a nebo kterejkoliv pádler, kterej místo "to dáš" potlačí adrenalin + rádoby prestiž a zváží svoje zkušenosti, popř. nebezpečné místo přenese. A teď bych měla praktickej dotaz pro popisovanou situaci - pomohlo by v takové chvíli loď proříznout? A nebo by to nemělo žádný vliv? Nebo by to třeba mělo vliv, ale bylo by to pomalé, takže je lepší jednat jiným způsobem. V žádném případě tím nechci jakkoli napadat záchranu tak, jak byla provedena. Prostě se ptám, jestli kdybych se nachomýtla ke gumáku namotanému na překážce si mám vtlouct do hlavy "snížit tlak v lodi" a nebo ne. Reply
|
|_Re: Díky a otázka, kmocháček71, xkrej01~seynam.cy, 9/22/2007 12:19 PMUrčitě proříznout, resp. (dle mého názoru) pokud nelze od začátku záchranné akce dostatečně rychle (cca 10-20 sekund ???) pohnout s lodí ani dostat uvězněného člověka (aspoň hlavu) nad hladinu, pak jednoznačně proříznout. Tlak v lodi rychle klesne a tím se výrazně zmenší její tuhost a plocha na kterou tlačí proud a loď se dá pak lehce odstranit. Materiál se dá opravit... A ještě mít u sebe ten nůž. Reply
|
|_Re: Díky a otázka, Honza, 9/24/2007 9:04 AMTeoreticky asi máš pravdu, na druhé straně to máš k proříznutí dva boční válce a dno abys měl z Pálavy jen vyfouklou gumu - pokud si jakákoli část lodi ještě drží vzduch, může se asi (možná, čert ví, podle situace ...)i dál držet o překážku a držet i člověka - kterej je potom chycenej nejen sedačkou, ale i zamotanej v kusu beztvarý gumy. Když si to představím, dělal bych to samé co zúčastnění - snažil se loď z kamene co nejrychleji servat. Propichování (pokud by mne vůbec napadlo a asi ne, i když nůž ve vestě vozím) bych považoval za příliš pomalé, o tom bych si meditoval až na břehu nebo tady :-)) - že jsem to třeba mohl nebo měl udělat. Opět naprosto teoreticky by v tomto případě mohlo být efektivní zkusit nadzvednout zadek lodi se zaklíněným jezdcem, aby se mohl nadechnout, ale to by chtělo silného chlapa a ještě to je opravdu pustá teorie po bitvě, protože každá situace je jiná. A třeba jen obejít loď aby se člověk dostal tam, kam teoreticky optimálně potřebuje, může stát v proudu tolik času, že už není koho zachraňovat. Raději bych proto věřil těm, co u toho byli a mají zásluhu na tom, že reagovali rychle, takže nemusíme tuhle zajímavou debatu vést o utonulém vodákovi. Reply
|
|_Re: Díky a otázka, kmocháček71, xkrej01~seynam.cy, 9/24/2007 9:38 AMNevidím žádný rozpor. Na té Salze šlo loď posunout a člověka dostat ven. Ale pokud s ní ani víc lidí výrazněji nepohne (u silnějšího proudu docela běžné), pak je nejrychlejší ( a pro člověka pod ní možná rozhodující) způsob proříznout než se dál snažit hnout s lodí. Tlak v lodi se sníží hodně rychle a dá se s ní mnohom líp manipulovat. Reply
|
|_Re: Díky a otázka, PavelB, 9/24/2007 11:41 AMHm a nebo naopak vyprostit vylehcenou cast lodi, ktera uvolni i zbytek. Obzvlaste pokud je lod na kameni nejakym zpusobem symetricky. Reply
|
Vědět votom , vašek, 9/27/2007 1:31 PMAhoj. Pokud se jezdí komerční rafting,nebo kanoe, tak jeden z předpokladů je znát terén. Ten kámen je dost známej. Opravudu se u něj uplatní "syndrom sjetý soutěsky" - spousta lidí už kilák nad ním sundává helmy a háže "opalovačku". Kdyby byl v soutěsce, tak je možná v pohodě. Vlastně měli štěstí, že se na něj nalepili. Kdyby se namotali na tu kládu, co je vlevo od kamene, mohlo to být horší. Pokud jde o záchranu - tu Míša zvládla nepochybně skvěle. V případě tohoto kamene si ale myslím, že na záchranu nemuselo vůbec dojít - kdyby na nebezpečí byli klienti upozorněni - má se jet co možná nejvíc vpravo, dá se to i přenést. Mimochodem také jezdím na Salzu pro jednu "nejmenovanou" cestovku...:-) Reply
|
|_Re: Vědět votom , Kruťas, petr.kroutil~seznam.cz, 9/27/2007 8:55 PMNo ono se to kecá -"vědět vo tom" já si myslím, že si pamatuju hodně míst po řekách který jsme projel (a Salzu jsem už opravdu párkrát jel :), možná bych tvrdil, že si pamatuju skoro všechno, ale žádnej výraznej kámen pod soutěskou, na který bxch měl dávat pozor si neuvědomuju, ať se snažím sebevíc. Může někdo to místo upřesnit? Jinak pozdravuju Míšu a má můj největší obdiv. Reply
|
|_Re: Vědět votom , Míša, hodacovam~seznam.cz, 9/27/2007 10:25 PM Vašku tebou popisované místo není stejné s místem, kde se stala nešťastná událost. Tento kámen se jezdí vlevo, vpravo se dá také, ale je to tam jen cca 3m široké. Terén znám opravdu dobře. Řeka tu teče rovně a není důvod toto místo přenášet. Reply
|
|_Re: Vědět votom , jitka, 9/28/2007 11:37 AMahoj, Míšo, jak již tady bylo řečeno několikrát máš můj velký obdiv. Myslela jsem si, že už Salzu znám "jak své boty". Prosímtě, kde ten kámen je ? Reply
|
|_Re: Vědět votom , Míša, hodacovam~seznam.cz, 10/4/2007 2:03 PMAhoj Jitko, děkuji ti a přeji jen samé krásné zážitky na vodě. Jiřího kámen je odhadem cca 1 600 metrů před kempem Saggraben v Palfau. Při 130 cm na vodočtu ve Wildalpenu kámen vyčnívá z řeky cca 90cm a je přibližně 1m široký. Řeka teče rovně a kámen je cca 3 m od pravavého břehu a cca 5 m od levého břehu. Reply
|
Vyříznout či nevyříznout?, Míla, mila~dronte.cz, 9/28/2007 7:25 PMOtázka, zda použít nůž a vyprostit nešťastníka pomocí proříznutí plavidla je zajímavá. Opticky to vypadá tak, že by to mohlo jít snadno a byla by to ta pravá cesta. Problém je v tom, že až na pár záškodníků asi nikdo z nás nezkoušel ve velkém řezat pálavu či jinou nafukovačku.Pokud by šlo jen o to, udělat z plavidla beztvarou hmotu a prostě z ní nějak ten vzduch dostat, určitě by stačil dlouhý tah nožem a to jednak do dna a potom i do obou válců. Otázkou je, zda by to situaci ještě nezhoršilo.Už se nám několikrát stalo, že nám klienti vrátili pálavu proříznutou a šplouchala v ní voda.Je to těžý a blbě manipulovatelný.Nedělejme si tedy iluze, že by se situace vylepšila. Možná naopak. Do válců a podlahy by se místo vzduchu dostala voda a zaklesnutý vodák by byl podoben nešťastníkovi s mlýnským kamenem na nohou.Jestliže něco řezat, tak popruhy či úchyty sedaček. Ale jinak si myslím, že nafouknutá loď je lépe manupolovatelná než loď vyfouknutá a naplněná vodou.Nabízí se podobná paralela jako s plastovkou a to když se cvakne a nechám v ní vzduchovou bublinu nebo když se mi naplní vodou.Takže můj závěr - raději s snažit vyprostit bez likvidace plavidla, případně si v teplém létě vyzkoušet nacvičit podobnou situaci s vyfouklou pálavou, aby bylo zřejmé, jak rozkošně se manipuluje s vyfouklým plavidlem. Reply
|
|_Re: Vyříznout či nevyříznout?, Honza, 10/1/2007 8:47 AMJojo, já byl z toho řezání od začátku rozpačitej. Tys to domýslela dál a jen jsi mne utvrdila v tom, že řezání je asi až to poslední, co bych dělal. Ono je občas dobrý si některý věci vydebatovat na suchu :-)) Reply
|
Onluva, Vašek, 9/29/2007 4:50 PMMíšo, pokud to tedy nebyl ten kámen pod ústím Gamsbachu, tedy mezi kempy v Palfau a v Grossreiflingu, ktery je v zatacce nalevo, tak se omlouvam. Reply
|
|_Re: Onluva, Míša, hodacovam~seznam.cz, 10/3/2007 4:45 PMOK, bylo to opravdu jinde. Tento drsný zážitek mě ujistil, že nebezpečný může být každý kámen, překážka v řece. Přeji ti aby si nikdy nabyl v podobné situaci a měl jen krásné zážitky. Reply
|