jak se to stalo, Ozzogar, vincenc.kopecek~osu.cz, 12/26/2011 4:57 PMSice je to reakce poněkud pozdní (a dlouhá), nicméně vzhledem k tomu, že mne celá ta situace docela vytočila, nemůžu si ji odepřít. Na Moravici jsem byl právě v termínu, kdy došlo k oné zácpě v Žimrovicích (ostatně těch zácp bylo na řece více, taky mám jedno video ;-)). Takhle jsem to tedy viděl jako účastník a přidávám i nějaká řešení, která se dala udělat místo toho, než šutry ze slalomky odvézt, některá tu už ostatně zazněla.
Ač už v sobotu se jednalo o docela "masakr", video pochází pravděpodobně z neděle, kdy se toho zkombinovalo více. Hlavní příčinou bylo to, že Campanula inzerovala na webu, že vypouštení začne na Kružberku v 7 hodin, přičemž v reálu se začalo pouštět až někdy v devět. Teď už ty časy nedokážu napsat přesně, ale jednalo se skutečně o zpoždění asi 2 hodiny. Nastupovali jsme v Podhradí u mostu asi něco po jedenácté, abychom stihli autobus z Žimrovic nebo Branky zpět do Podhradí; vody bylo očividně méně, než obvykle, ale vzhledem k tomu, že bylo i jinak docela sucho, vyhodnotil jsem to tak, že za 4 hodiny by tu už voda měla být a že jí povodí nejspíše kvůli suchu pustilo méně. Dojeli jsme k jezu v lese kousek pod Podhradím, kde jsme to zapíchli, protože při pohledu na to, kolik vody teče přes korunu jezu, mi došlo, že vody není méně, ale že prostě ještě nedotekla. Připojil jsem se přes mobil k internetu na portál povodí, abych zjistil, že se voda pustila o dvě hodiny později, přičemž nikdo z organizátorů, kteří od nás vybrali těch dvacet nebo kolik korun, nám tuto informaci nesdělil!!! Výsledkem bylo to, že se pak nedočkaví vodáci všichni vrhli na čelo vlny, kterou samozřejmě neustále předjížděli a na šutrech a mělčinách se tvořily ony špunty. Vzhledem k tomu, že jsme museli stihnout autobus z Žimrovic, masochisticky jsme se proplétali na yukonu tou masou lodí a nutno říci, že i ve třech a tudíž s docela velkým ponorem jsme většinou špuntů propluli, protože to trochu umíme a nenapíchneme se na každý šutr. Kritické to ale začalo být před Žimrovicemi, kdy čelo vlny dojížděly další a další lodě. Když nám bylo jasné, že autobus stihneme, nechali jsme "špunt" odplout a na již volnější řece (rozuměj normálně zaplněné Moravici) jsme dojeli do Žimrovic. Na šutru, či spíše na té jediné betonové skruži, která v korytu byla, stál mladík, zřejmě z nějakého vodáckého oddílu, a snažil se regulovat průjezd lodí - a to tím způsobem, že křičel: "Přistaňte, jsou tam lodě namotané na šutrech, lidi ve vodě." Byli jsme jedna z mála lodí, co přistála, ostatní jen přestávali pádlovat (!!!) a nechávali se proudem odnést do kanálu. Někteří to asi nějak projeli, jiní skončili na šutrech a ve vodě. Oni totiž zřejmě PŘISTÁT NEUMĚLI !!! My jsme pak přetraverzovali řeku na pravý břeh, vysadili porcelána, který běžel stihnout autobus, a čekali, až se kanál vyprázdní. Trvalo to asi dvacet minut, pak se řeka uvolnila a kanál byl v pohodě kolem trosek raftů sjízdný. Dole na Dobré pohodě stála sanitka a někoho odvážela. Během další asi půl hodiny byla řeka NAPROSTO VOLNÁ.
Je tedy zjevné, že chyba byla primárně na straně organizátora, tj. Campanuly. Dav lidí se prostě sám nezorganizuje. Ať už byl důvod pozdního pouštění vody jakýkoliv, organizátoři o něm měli všechny účastníky uvědomit (platí se účastnický poplatek, organizuje se parkování, takže s každým se nějaký organizátor potká a měl by být schopen informaci sdělit). Špunt na řece vytvořily dvě skupiny vodáků - jednak ti, kteří prostě nechápou, že jednou na čele vlny a že když počkají, budou mít volnou řeku plnou vody, a pak ti, kteří jako my stíhali poslední autobus, který nás mohl vyvézt do Podhradí k autu, nebo měli řeku jednoduše časově naplánovanou tak, že počítali s pouštěním vody jak bylo oznámeno (byla neděle a některé čekala dlouhá cesta domů). Hodně by situaci ulehčilo to, kdyby organizátor objednal další dva autobusy, které by z Žimrovic nebo z Branky odvezli vodáky do Podhradí a nenutili nás tak stihnout poslední spoj MHD. Vědomí, že mám dost času, by vodáky po řece určitě rozptýlilo a snad by i snížilo automobilový provoz na úzkých silnicích kolem Moravice. Již tyhle dvě věci (informace o vodě a autobus) by podle mne minimalizovaly to, k čemu v Žimrovicích došlo. Třetí by pak mohlo být to, že v dostatečné vzdálenosti nad kanálem by byl ve vodě žabák, který by donutil lodě přistát a pouštěl je do kanálu postupně. Další možné řešení mi přijde např. domluva cestovek nebo prostě příkaz organizátora, že lodě, které jednou organizovaně s cestovkou/půjčovnou (tj. loď je klientovi připravena na startu a ten ji pak odevzdá v předem určeném cíli, aniž by se o cokoliv dalšího staral) skončí na jezu v Žimrovicích a na slalomku prostě nepojedou. Případně domluva, že si cestovky určí, které úseky v který den s klienty pojedou tak, aby nejeli všichni najednou. A pokud ani to nepomůže, tak prostě zákaz raftů na organizované splutí Moravice, ne na české řeky obecně, ale prostě na Moravici a jen tehdy, když se jedná o organizovaný sjezd. Nějak rozmělnit ty, co jedou na vlastní triko, to nějak jednoduše asi nejde. Kážu tu samozřejmě až po bitvě, nicméně i když Campanulu označuji za primárního viníka, byla to docela výjimečná situace, ze které jsme se měli zejména všichni poučit a hledat organizační řešení. Včasná komunikace Campanuly s Povodím a ubezpečení, že to organizačně vyřeší, mohla předejít tomu, co následovalo.
Jo a propos, v kanále nebyly skruže, tedy asi tam nějaká také byla, ale většina překážek byly kameny, jel jsem to x-krát (teď v září sice už nejspíš naposledy), povodí tu zkrátka říká jen tu část, která se mu hodí - odstranění betonových skruží vypadá mediálně mnohem schůdněji, než odstranění kamenů (byť i ty tam byly uměle umístěny). Skruž zní nebezpečně, kámen již tak ne, to snad všichni připustí, že v řece mohou být kameny. Škoda hezkého, ale stále jednoduchého a příjemného úseku na Moravici kvůli jedné zpackané organizaci...