Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Vavrinec-2007---omluva.aspx?ID_clanku=824 edit=3
Půjčování lodí na řece Bóbr

Vavřinec 2007 - omluva

Diskuse nad článkem
Toušice, MV, 10/16/2007 1:40 PM
Ahoj,
viděl jsem danou situaci z mostíku a tvoje reakce mi přišla normální a adekvátní. Kdo jede Toušickou tam musí jet s vědomím, že ji možná proplave hlavou dolů. Možná by chlapík bez tvýho zásahu dopadl stejně i tak, visel tam poctivě.
Každopádně musím potvrdit, že dostatečnej náklon tam chyběl, proto se loď cvakla.
MV

Reply

|_Poděkování chrabrému Martinovi, Kuba, 10/16/2007 11:29 PM
Ahoj
Jsem nesmírně rád, že se našel nejoblíbenější vodák naší party na letošním Vavřinci. POPRVÉ se našemu dítěti štěstěny stalo, že si zaslouženě rozbil čenich. Posledních 5 let se mu snažíme kolektivně vysvětlit, že na nafukovací lodi a tím spíš v singlu se nedá Toušická kaskáda kontrolovaně sjet. Maximálně se může nechat vláčet proudem a s velkou klikou si nerozbít tlamu. Kliku má obrovskou a tak argumentujeme marně.
Ještě jednou jménem Hukanů děkuji a zároveň se omlouvám všem majitelům žlutých přileb, kteří byli po zbytek víkendu osočováni, že jsou bestie a hází nevinné vodáky do kaskády. Kuba

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, žralok, 10/17/2007 9:12 AM
když píšeš rozbil čenich , stalo se mu něco ? Nebo má jen natlučenej zadek jako já .Jinak mé poznatky z plavání na toušické kaskádě : cvaknul jsem se v levé cestě v místech ,kde se setkávají proudy ze zatáčky na pravé .V tomto místě je dostatek vody a jediný velký kamen před kterým jsem se zasekl . Špičky nohou jsem měl v podemleté škvíře pod ním a pravou rukou jsem držel zaseknuté pádlo .Obličej po proudu a žádný velký proud mě na kamen netlačil .V pohodě jsem si tam mohl takhle sedět ,ale instinktivně jsem vytáhl nohy z podkamene .V tuto chvíli jsem se dostal asi drobet jinam ,protože mi začala voda stříkat přes helmu . Bylo na čase zmizet a tak jsem trhnul za zaseklé pádlo ,předtím než ho tam nechám a hurá povolilo . Následovala jízda nohama napřed po hrbolaté skále ,nic příjemného ,ale žádný velký náraz.Dostal jsem se kousek od břehu a vypadalo to že se mi podaří zastavit na mělčině ,ale strhl mě proud a pokračoval jsem dál ještě přes 2 skály stejným způsobem. nejmíň vody a tudíž největší drhnutí o výstupky na skále bylo nad spodním válečkem .Každopádně bylo plavání lepší než třeba na Hameráku ,kde jsou menší kameny a méně vody , člověk pak dostává silnější rány i mimo zadek .Nejhorší jsou těsně pod vestu .Navíc tam není tolik míst pro zaklýnění a člověk se spíš odře než něco vykloubí či zlomí .I když každé plavání může být jiné a může dopadnou podstatně hůř.Odsuzujou se sjezdy na nafukovačkách ,ale hlavou dolu na kajaku to musí být asi horší než rozplavba po vypadnutí .

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Meloun, 10/17/2007 11:08 AM
Já tedy myslím, že se odsuzují spíše sjezdy těch, kteří jsou natolik hloupí? sebevědomí? neznalí věci?, že do kaskády napochodují v lodi do WW IV v domění, že je tím proveze bez větších problémů. Když se v půlce kaskády převrátila již pátá žlutá nafukovačka (zřejmě slušný oddíl) kdosi vedle mne to trefně pojmenoval gumovou demencí. Následovalo dalších asi pět stejných lodí se stejným průběhem. Nafukovací loď to skutečně projede bez velkých problémů, ale ti co sedí uvnitř musí vědět, jak a co učinit, což asi nebyl případ těch, kteří se v tomto proudu snaží přehazovat pádlo zleva doprava, že? Ale nebít těchto chrabrých individuí, tak ani není na co koukat. Díky za jejich existenci.

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Honza Pok., 10/17/2007 9:35 PM
Na Toušickou jsem sbíral odvahu asi čtyři roky. Asi jsem ji nakonec dal na Excalibru, lodě střídám.
Co si pamatuji přesně, že celé čtyři roky jsem pokaždé minimálně půlhodiny prostál u kaskády a študoval, co s loděma a jezdci dělá ten mazec.
Bez ohledu na množství vody, které šlo pokaždé rozdílné, jsem vyhodnotil dvě věci.
První: nezůstat pod mostem. Je to kolmáč se vším všudy a občas i docela vysoký. Takže rozjezd na oleji nad mostem na maximální možnou rychlost bez kompromisu.
Druhá: makat jak o život celou dobu průjezdu kaskádou.
Asi jsem měl kliku na Šakala, kterej mne o vodě něco už naučil.
Předávám dál to, že pokud má loď rychlost stejnou nebo nižší než proud, je vodák jen kusem klacku, se kterým si vodoteč dělá, co chce. Bez ohledu na výtlak. Kus klacku nebo PETlahev.
Jak může někdo ustát náklony, když se jen veze? U pulsující vody blbě.
O lodi to není.
Takže nakonec jsem dal kaskádu třikrát, vlevo i úmyslně vpravo, kde zrovna náklony jsou klíčové. A bazén na soutoku obou variant? Tam nezbývá zase než makat jak o život a počítat s ránou do obličeje, protože je tam hloubka.
Průjezd optimální proudnicí na kaskádě neexistuje. Taky jsem si závěrečný šutr nad bazénem přeskočil, ale přeskočil a zase to dole ustál. Taky jsem jel kus kaskády pozadu, ale co, prej na nějakým rodeu to dělají furt :-) a schválně. Já taky! Popředu to umí skoro každý.
Největší blbost je pomalu spadnout z jezu pod most a potom sledovat roštěnky okolo. Nic takového! Makat a makat! Třeba pod heslem: na co nemám technicky, to zvládnu silou. Tím se alespoň šance na přežití o trochu zvýší :-)

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, kmocháček71, xkrej01~seynam.cy, 10/18/2007 9:31 AM
Jo není nad osobní zkušenost! Třeba se mi tvoje postřehy budou na kaskádě hodit. Jednou...

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, michal, 10/19/2007 8:54 AM
možná i dvakrát :-)

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Bezi, bezi~worwani.cz, 10/18/2007 12:46 PM
no v podstatě s tebou souhlasím .. klíčová věc je ustát to pod mostem .. obzvlášť pokud to teče jenom středním obloukem ... zrovna loni jsem to neustál :o) ... ale musím oponovat v jedné věci .. být rychlejší než voda rozhodně ano ... být stejně rychlý jako voda rozhodně ne .. být pomalejší než voda je taky způsob jízdy a v zablokovaných místej je to často jediný způsob jak to čistě projet .. představa že se v rychlosti vřítíš do ostré zatáčky se skálou na kterou valí proud a jedeš ještě rychleji než ten proud mě moc neláká :o))

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Honza Pok., 10/18/2007 2:52 PM
Jasnačka - platí to jen pro Toušickou nebo úseky, kde vidíš od začátku na konec.
Jinak je samozřejmě nutné znát i "záběr kontra", aplikovat jízdu mimo proudnici, umět to narvat do břehu a vydržet viset na větvi, nebát se přijít o loď výměnou za život, pomocnou smyčku a rozestupy, znamení rukama a pádlem, vybavenou KPZ, mít taky sekeru a jídlo na tři dny a nepotkat na vodě trpaslíky, ty jsou prý nejhorší... :-)))
Eskymáka moc neumím, tak raději jezdím tak, abych ho nepotřeboval, kdo chce, ať si ho do seznamu doplní.

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Bezi, bezi~worwani.cz, 10/18/2007 3:14 PM
vidíš na trpaslíky jsem zapoměl :o) a sekeru v kajaku taky pro jistotu nevozím co kdyby mě sekla ale eskymáka občas předvedu :o))

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Bezi, bezi~worwani.cz, 10/18/2007 3:15 PM
vidíš na trpaslíky jsem zapoměl :o) a sekeru v kajaku taky pro jistotu nevozím co kdyby mě sekla ale eskymáka občas předvedu :o))

Reply

|_Re: Poděkování chrabrému Marti, Martin, 10/19/2007 8:33 AM
Bych to trochu poopravil - aby byla loď optimálně ovladatelná, měla by mít rychlost větší a nebo také menší než rychlost proudu. Problém "klacku ve vodě" nastává v okamžiku, kdy se rychlosti lodě a vody přiblíží.

Reply

|_Re: Toušice, Háthí, 10/17/2007 1:36 AM
:-) teď to je už úsměvné (tam to tak snadné nevypadalo), jen jsem chtěl dodat, že ten šťouchanec byl dost festovní a ten chlapík měl pádlo bohužel na druhé straně, tak na ně těžko mohl "nalehnout". Jen se divím, proč Martin ani nepočkal, jak to dopadne...

Reply

|_Re: Toušice, Henry, hero~centrum.cz, 10/18/2007 8:21 AM
Martin je nejobětavější vodák a zachránce co znám ! Že by chtěl někdo vystupovat v půlce kaskády, by asi hádal málokdo. Hlavně,že to dobře dopadlo.

Reply

výstup, žralok, 10/16/2007 5:16 PM
Třeba si myslel že ho přidržíš a on si tam vystoupí .

Reply

|_Re: výstup, Dvoukvítek, 10/19/2007 3:36 PM
No, možná by pořadatelé mohli příště v rámci brigády postavit v půlce Toušické malé molo a při výkladu tratě učit lodní uzel ;-D

Reply

|_Re: výstup, Dvoukvítek, 10/19/2007 3:41 PM
Také jsme tuhle u láhve dobrého vína uvažovali proč se na divoké vodě nevyužívá nějaký systém airbagů. Nijak jsme tu myšlenku nepropracovávali, ale šlo o to, že by se při kryse velkou rychlostí nafoukl malý balon ... to by pak člověk koukal NAD Toušickou kaskádu, kde by se vznášelo pár vodáků a říkal by si "tak letos bylo 10 krys" :-D

Reply

článek, Abrakus, 10/17/2007 8:03 AM
... ať je to jak chce, u tohoto článku jsem se náramně pobavil ... vyhlašuji ho tedy soukromě "Článkem roku" ... děkuji :-)

Reply

za dobrotu na žebrotu, kavol, 10/19/2007 2:39 PM
hm, tak jsem si u článku zavzpomínal, jakou přízeň jsem si vysloužil onehdy na Svratce, když jsem se pokoušel z kajaku píchnutého ve vracáku signalizovat na lidi, ať nejezdí pravým ramenem, kde byl padlý strom, a nasměrovat je do jazyka vedle sebe ... mávání, ať jako jedou za mnou, pochopila snad jen jedna posádka, která si to ovšem vyložila až příliš doslovně a skončila na šutrech nade mnou ... a to jsem v nějakým dokumentu v televizi slyšel, že prý gesto znázorňující směr k člověku, je na celém světě stejné (vyjma některých černých národů, kteří jej ukazují dlaní obrácenou od sebe, protože je růžová a tedy lépe vidět) - prolhaná obrázková skříňka!

Reply

|_Re: za dobrotu na žebrotu, kavol, 10/22/2007 12:19 PM
když si to po sobě s odstupem čtu, tak už mi to nepřijde tak jasné, jako když jsem to psal, takže: "mávání, ať jako jedou za mnou, pochopila snad jen jedna posádka" - pointa je, že spousta ostatních si myslela, že je posílám vpravo (na ten strom, který v tu chvíli neviděli)

Reply

|_Re: za dobrotu na žebrotu, Václav, 10/22/2007 6:20 PM
Vloni na Vavřinci jsem též pomohl posádce nějaké Pálavy. Nejdřív jsem se sám ťápnul na prvním esíčku a zpod kajaku mi pomáhal vůdce nějaké cestovky. Jak jsem si tam tak stál jako zmoklá slepice na břehu, napálila to do něj čumákem jedna z cestovkářskejch Pálav a trochu se šprajcla o strom. Nicméně posádka jízdu na rozdíl ode mně ustála. Chca jim pomoci jsem je iniciativně odstrčil do proudu a skóre se rázem vyrovnalo, tzn.šli do vody. Když odplávali pryč, řekl jsem tomu jejich vůdci lehce vyděšeně něco v tom smyslu, že jsem pěkně blbej, když se kvůli mně koupou. A ten bodrý muž s nadhledem odvětil: " To je v pohodě. Mají to umět!"

Reply

Neradit, nepomáhat!, Petr, info~vodahory.cz, 10/21/2007 12:00 PM
Po přečtení článku a zejména komentářů jsem si vzpomně na podobnou příhodu z Belé. Na vodním stupni ve Vavrišovu jsme se potkali s dalšími vodáky při obhlídce a plánovaní trasy a způsobu sjetí stupně. Vody bylo tak akorát a od sjezdu odrazovala pouze značka zákaz sjezdu. Z naší party to nikdo nechtěl jet, tak nakonec jsem si to (po dokonalé prohlídce z koruny jezu) sjel sám na Pálavě, předělané na singl. Pod splávkem jsem si to zapíchl u břehu a šel se dívat (s házečkou) na ostatní. Pod jezem, z bezprostřední blízkosti situace vypadala trochu jinak než z vrchu. Proto jsem další loď směřoval jinou proudnicí, než kterou jsem jel já a která - podle mě - byla naprosto bezproblémová. Osádka nad jezem si vyměnila názory a po lehké krizi v určení velitele lodi najela mezi dva šutry, mezi nimiž měli projet. Do té doby jsem si myslel, že tom není možné vjet blbě! "Borci" se šprajcli mezi šutry, chvíli tam bojovali a nakonec se udělali. Výsledek? V proudnici, která snad neměla ani 2 metry na délku utopili jedno pádlo a roztrhli si bundu. Následovala další výměna názorů mezi háčkem a zadákem. Připadal jsem si jako z Hrabalova románu - "Máte štěstí, že jdu právě kolem"...

Půjčili jsme jim naše náhradní pádlo a já se jim raději už neukazoval na oči.

Proto NERADIT... každý přece svého štěstí strůjce...

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.