V létě 1998 naše seskupení absolvovalo sjíždění Vltavy na kanoích. Původním záměrem byla jízda na raftech, které jsme měli zamluvené u jedné nejmenované CK z Českých Budějovic. Jelikož, se jim nepodařilo nám rafty půjčit v zamluvenou dobu, poskytli nám místo toho nezničitelné kanoe zn. Prijon. Během závěrečného hodnocení v restauraci (po několikátém kole třináctého karlovarského pramenu) jsme se usnesli, že takovéto handrkování se s půjčováním lodí nás nebaví, nehledě na to, že na kanoi jezdí každý. Každý navrhoval nějaké plavidlo, ale konkurz vyhrál vor sestavený z PET- flašek. Dále byly dohodnuty podrobnosti sběru lahví.
Reklama
Každý zúčastněný měl za úkol sbírat lahve během roku, jelikož někdo doma konzumuje Dobrou vodu v nadměrné míře, nebyl pro něj sběr lahví složitý. Ostatní museli zaúkolovat všechny známé nebo obejít popelnice s plastem. Předběžné propočty nám ukázaly, že je potřeba cca 150 - 200 lahví na osobu s bagáží.
Asi týden před samotným odjezdem na Vltavu začala panika jak budeme vlastně ten vor sestavovat. Základní konstrukce jakýchsi válců nám byla jasná, ale jak je připevnit k sobě už byl problém. Jakub s Davidem proto odjeli ve čtvrtek na chatu, aby začali s pokusy o co nejpevnější konstrukci.
lod_03.jpg | lod_04.jpg |
Druhý den jsme se již začali přesunovat do Vyššího Brodu, kde stavba pokračovala. Kluci již měli připraven základ celé konstrukce, který se skládal z tyčí cca 1,70 m dlouhých, na kterých bylo upevněno 20 lahví vždy čtyři okolo tyče. Dohromady se spodní část voru skládala z takovýchto 20 tyčí + dvou kratších tyčí, které tvořily špičku voru. Takto připravené tyče jsme svázali k sobě a nad každou řadu jsme začali navazovat další už samostatné lahve.
nakres.jpg
Asi po třetí vytvořené vrstvě proběhla testovací zkouška na vodě. Pánská část osazenstva se k tomuto úkolu propůjčila. Zkouška nám ukázala nejen nedostatky v podélné deformaci voru, ale zároveň pobavila většinu obyvatel v kempu, kteří nám předpovídali budoucnost podobnou Titanicu.
lod_05.jpg | lod_06.jpg |
Ač optimismus lehce opadnul, pokračovali jsme ve stavbě a zdokonalování voru z důvodu, aby jsme alespoň vyjeli z kempu a nevěřičům ukázali, že je to možné. I kdybychom měli dojet z dohledu za první zatáčku a tam skončit.
Konečná konstrukce se skládala ze 7 vrstev lahví na okrajích (podobných okrajním válcům u raftu) a 5 vrstev uprostřed, kde byla položena bagáž. Ke stavbě byly použity lahve od Dobré vody a konečný počet lahví byl asi 1300. Konstrukce byla doplněna o podélné výztuhy z klacků, které musely být doplňovány i během plavby.
lod_07.jpg
Asi v 16.
00 hod jsme spustili vor na Vltavu ve Vyšším Brodě a začali jsme se naloďovat.V 16.
30 hod letního času, za všeobecného povzbuzování přihlížejících, jsme vyplouvali. Posádka se skládala ze 7 osob – Jakub, Iva, Docture, Pavel, Korálka, David, Petra. Vždy čtyři z nás pádlovali a ostatní se opalovali. Průběžně po cestě jsme tábořili na těchto místech – Rožumberk, Na Pískárně, Český Krumlov, Zlatá Koruna, Dívčí Kámen. Takže ten, kdo zde tábořil s námi prožil nezapomenutelné okamžiky. Bohužel Docture nás musel ze zdravotních důvodů v Rožumberku opustit. Plavba probíhala za všeobecného nadšení projíždějících vodáků i pobřežních pěšáků. Asi největším strašákem pro nás bylo projetí retardérek. Nebyli jsme si jisti jestli nejsme moc široký, ale po projetí retardérky ve Větřní jsme byli přesvědčeni o tom, že zvládneme i ty ostatní.
lod_08.jpg | | lod_09.jpg
Ve čtvrtek jsme beze ztrát dojeli na Dívčí Kámen, kde proběhla demolice plavidla. Celý vor jsme našlapali do cca 12 velkých pytlů. Ty jsme při zpáteční cestě poslušně odložili do kontejnerů na jednom z Budějovických sídlišť .
lod_11.jpg
Plavba proběhla v termínu od 8.8. – 13.8.1998.
Tak někdy na vodě ahóóój
Jakub -
Originál naleznete na http://www.mujweb.cz/www/vltava_na_flaskach/
JakubIva, Docture, Pavel, Korálka,
David,
Petra