Diskuse nad článkem |
Signály I, Jaromír Loskot, 1/26/2003 6:39:33 PMK reakci R. Kazíka uvedené 23. 5. ihned na začátku reakcí čtenářů: Roberte, podle Tvé reakce bych soudil, že na uvěřejněné vodácké signály dle B. McGinnise reaguje nějaký ješita a ne jeden s nejvyšších instruktorů IRF. Přečtu-li si informace na stránkách SVOČRu, chce IRF pozitivně ovlivňovat dění na vodě. To znamená, že očekávám, že zástupci IRF v České republice nabídnou svoji variantu pohledu, (pokud není přísně tajná za účelem komerčního využití jedné zájmové skupiny či jednotlivce. To je ale pak již vnitřní předpis té komerční firmy a nikoliv celosvětová unifikace za účelem snadné domluvy). Jaromír Loskot - Partigo Reply
|
Signály I., J.P.L., 1/16/2003 10:13:20 PMUvedené signály byly kdysi publikovány v knize McGinnise o průvodcování na vodě. Byl jsem několikrát s Amíky na Sibiři a ti při splutí takřka všechny signály používali, i když se nejednalo o komerční rafting, ale extrémní výpravu (WW II - V+). Jak se chcete domlouvat, když se nemusí všichni vejít do jednoho vracáku u stejného břehu? A ne vždy vidí na všechny (Zažil jsem havárii uprostřed sestavy, kdy dal poslední signál prvnímu člunu o nastalé havárii. Pak ostatní rychle pochopili, co je třeba vzít s sebou a jak konat, bez nervů, že někdo jiný se chystá vyplivnou parte.) Jaromír Partigo Loskot Reply
|
Re: kourovy signaly, Chrudos, 7/16/2002 4:14:29 PMSouhlasim z Robertem, je to opravdu hrozna blbost na normalní raftování bohate stací tak 5-6 povelů !! Na vsechny ostatní je dost vzdy dost casu. Jo a jestli jste si náhodou nevsimly tak povel pozor nebezpecí a vse v pořádku jsou skoro stejné a taktéz povel muzete pomalu popojízdet a neco zajímavého jsou velmi podobné. Reply
|
Re: Neuhodls!, kavol, 6/11/2002 11:25:29 AMmyslimze je tu zasadni nepochopeni -- ja bych ve vyskyt skautiku na rozbourenem Lipne veril, ale jaksi chybi ta druha strana ku potkavani, nebot rozumny vodak za takovych okolnosti sedi v hospode :) Reply
|
Neuhodls!, Čajda, Patočka Roman, 6/4/2002 5:43:36 PMSkautíka potkáš na rozbouřeném Lipně, a to i za bouřky a i za krupobití. Pravda je, že v danou chvíly nebyly vlny tak nebezpečné jako ty padající kroupy. Přesto jsem jednu keňu a dva hošíky musel zachraňovat. Naštěstí z bezpečnějšího plavidla - z pramice. Přesto jsem signalizovaný signál ihned pochopil i když s upozorněním píšťalkou.
Dnes už při zatažení jsem raději s oddílem vždy blíž u břehu!
Reply
|
Re: tak si to shrneme :), Rosťák, 5/31/2002 7:40:54 PMmyslím, že skautíky za bouřky na Lipně asi nepotkám... zůstanu u stručné verze signálů Reply
|
Re: tak si to shrneme :), Honza, 5/31/2002 9:48:37 AMZa prvé: Takové Lipno jsem nejen viděl, ale také jsem po něm jel. Právě protože si pamatuju, jak jsem měl stažené půlky, myslím, že si dokážu představit důvody, proč bych signalizoval o pomoc. Za druhé: Čti pozorněji. Poněkolikáté se tady opakuje, že signalizace se nemusí provádět pouze mácháním paží, jako když chceš vzlétnout. Nicméně ve chvíli, kdy na záchranu kamaráda na tom rozbouřeném Lipně nebudu s posádkou své lodi sám stačit, budu těmi pažemi klidně máchat jak větrný mlýn. Hlavně aby si ti druzí nemysleli, že to dělám jen tak z rozvernosti a že se chci fotit. Čili aby chápali, že jde o signál a porozuměli, jaký. Za třetí: Možná, že některý z těch signálů v životě nepoužiju. Tak jako někdo druhý v životě nebude na řece nucen použít házečku. Přesto nepochybuji o tom, že je rozumné si házečku sebou do lodi brát (beru ji vždy). No a signály jsou prostě jen jeden ze záchranných prostředků - navíc nic neváží a v lodi nezaberou žádné místo.
Howgh. Už mě to nebaví o tom dál diskutovat. Kdybychom tolik energie věnovali zapamatování si těch signálů, tak jsme jich mohli dát dohromady dvěstěpadesát. Ale možná se tomu bráníš, protože ti těch prvních deset prostě ne a neleze do hlavy ;-) Reply
|
Re: tak si to shrneme :), Honza C, 5/31/2002 7:36:01 AMLze si taky predstavit ze ja stojim na brehu a vidim neco co ti druzi (= v lodi nad pereji ci pod pereji, event. na druhem brehu) nevidi nebo nemohou videt. Pravda, na Lipne to mozna nepomuze, ale treba na te Jizere ano.
Mnoho zdravi, zdravi Honza Reply
|
Re: tak si to shrneme :), jozka, 5/31/2002 12:58:47 AMDobre Honzo, videl jsi nekdy rozfoukane Lipno? Zkus se tam postavit a mavat padlem. Zhynes driv nez ten ve vode,protoze te ostatni umalti padly, abys zalez a nerozhoupaval lod... Reply
|
Re: tak si to shrneme :), Honza, 5/30/2002 4:34:44 PMDobře, lovíme za bouře uprostřed Lipna "muže přes palubu". Během několika minut nás vítr a vlny začnou od plaváčka vzdalovat a naše manévrovací schopnosti se zhoršily - chybí nám jeden muž na pádle. Budeme tvrdošíjně i nadále lovit tonoucího sami, nebo se pokusíme upoutat pozornost ostatních lodí a požádat je o pomoc? Když tak usilovně trváš na tom, že ten či onen signál je právě z Tvého pohledu zbytečný, připomínáš mi některé vodáky, co považují za zbytečný přepych helmu nebo vodácký nůž, protože oni je přece na Lužnici v životě nepotřebovali. Ty nepochybuješ například o významu signálu X "nesjízdné, zastav", pro skautíka na pramici na přehradě bude stejně užitečný jako pro Tebe na horní Jizeře "muž přes palubu". Některé signály využijete oba, některé jen jeden z vás s ohledem na své specifické zaměření. Skaut využije častěji signalizaci píšťalkou, Ty na Jizeře nebo Kamenici budeš spíš máchat rukama a pádlem. Některé signály tedy ani nemusejí být zadefinovány pro všechny způsoby signalizace, ale nevidím důvod, proč by zveřejněná sada instrukcí neměla být úplná - ať si tam každý najde to svoje. Reply
|
Re: tak si to shrneme :), jozka, 5/30/2002 2:01:36 PMpromin, ale bavis mne :-)
predstavil jsem si totiz Tebou popisovanou situaci, je bourka na Lipne (tam jsou vyzivne...), z pramice vypadne clovek (v takovem pocasi zadny problem). Metrove vlny zalevaji lod, posadka ma pochopitelne problemy se stabilitou. Co udela kdyz pozbyde jednoho clena? Zacne ho lovit? Nikoli, jeden z nich se postavi, zahaji "vertikální pohyb pádlem, popřípadě pohyb paží s otevřenou dlaní s prsty obrácenými nahoru" a pohybuje pri tom padlem nahoru a dolu.
Ty z toho necitis tu absurditu? Proboha my NEJSME proti. My jenom tvrdime, ze v podminkach ve kterych se tyto veci stavaji je tento system vyumelkovany, slozity a hlavne NEPOUZITELNY. Nic vic, nic min. Reply
|
Re: tak si to shrneme :), Honza, 5/30/2002 10:49:48 AMJak rikas, tak si to shrnem, Kavole:
"...ostatni povely (uplavalo padlo, uplaval clovek...) jsou mozna uzitecne pro cestovky nebo pro skautiky .-) ale nejde pri nich o zivot lodi prijimajici signal -- a ta vysilajici se vzdycky nejak domluvi ..."
Pouze tedy rikas, ze za ruznych okolnosti ruzne skupiny vodaku budou pouzivat jinou skupinu signalu z urcite zakladni sady. Mozna s mirnym despektem jsi zminil ty skautiky a cestovky, protoze skautici prevazne jezdi hladkou vodu, maximalne lehci WW I-II a cestovky jsou "odporna komerce". Ale k certu s takovou hloupou nadrazenosti - vsichni jsme vodaci. A kdo zacina treba na te pramici na prehrade, urcite vyuzije nektere signaly, ktere pro Tebe nejsou prilis dulezite. Kdyz to pak pozdeji zacne zkouset na divoke vode, proc by se mel seznamovat s uplne jinou sadou signalu, nez ktere zna ze skauta? Jestli Ti to uniklo, tento server neni venovan pouze extremnim a rodeovym jezdcum, tak nech dychat i ty ostatni. Mozna jsi nezazil plavbu za bourky na prehrade, kdy vysoke vlny neustale zalevaji lod a kdy pri ztrate padla nebo nedej boze nekoho z posadky muze jit o minuty. Nejsou podle Tebe vodaci? Povazuji za spravne, budeme-li "mluvit vsichni stejnym jazykem" - vzdyt ani v beznem hovoru nevyuzivas vsechna ceska slova, ktera znas - ale budes jim rozumet, kdyz je pouzije nekdo druhy a bude od Tebe potrebovat pomoc. Zda se mi, ze Tvoje uvahy jsou prilis uzce svazany s pohledem singlkajakare ci singlkanoisty. Reply
|
tak si to shrneme :), kavol, 5/30/2002 1:56:40 AMv reakci predevsim na Honzu a Lubose: vadi vam, ze jen kritizujeme (ano, radim se timto k Jozkovi, Robertovi atp.) a nic konstruktivniho nenavrhujeme -- a pritom prehlizite ten zakladni navrh signaly MAXIMALNE ZESTRUCNIT!
k certu s vymyslenostmi typu "prohlidka" -- abych si neco prohlidnul, nejspis tam potrebuju zastavit, staci signal "zastavit"
a tak dal -- proc potrebuju zastavit, no, asi protoze to neni sjizdne -- staci signal "nesjizdne"; jestli je to opravdu nesjizdne nebo jestli nutim druhou lod k zastaveni jenom kvuli prohlidce si uz muzu domluvit na brehu, ale na vode opravdu neni cas premyslet, co ten "tanecek" znamena ...
takze takto jsem zredukoval tri signaly do jednoho a mohl bych vesele pokracovat :)
ja jsem si zatim vzdycky vystacil se zakladni sadou ZASTAVIT (cekat, nesjizdne), JET (sjizdne) a urcenim smeru kudy (coz realizuju prostym ukazanim smeru rukou nebo padlem a nijak vic neblbnu)
ostatni povely (uplavalo padlo, uplaval clovek...) jsou mozna uzitecne pro cestovky nebo pro skautiky .-) ale nejde pri nich o zivot lodi prijimajici signal -- a ta vysilajici se vzdycky nejak domluvi ... Reply
|
Velice užitečné, Luboš, 5/28/2002 9:57:11 PMJe s podivem, i když někdo vymyslí jakkoliv užitečnou věc, vždy se najde několi lidí, kteří ji pouze zkrituzují. Kritika může být na místě, ale pokud něco kritizujete, měli byste mít v záloze i chytřejší nápad. Pokud jej nemáte, vypadáte jako hlupáci. Jen se divím, že takováto signalizace se již dávno nepoužívá jednotně jak v čechách, tak i v zahraničí. Pokud tomu tak skutečně není děláte velmi dobrou práci, za kterou vám patří dík. Pokud se již taková používá v nějaké části světa bylo by dobré ji spíše převzít a propagovat co nejlépe. Reply
|
Re: O samomluvě, jozka, 5/27/2002 8:01:31 AMale ja nejsem proti, jenom jsem si nektere signaly zkousel a prijde mi to hrozne neprakticke (kdyz uz se to naucim), slozite... Jak uz jsem napsal, nedovedu si predstavit rozumne vyuziti treba na tom Lipne. To co tady napsal Alf je fajn kompromis mezi co nejvetsi informacni hodnotou a maximalni jednoduchosti a nezamenitelnosti. Vyobrazena prostna jsou uzitecna tak na jednoduchou reku. Reply
|
O samomluvě, Honza, 5/25/2002 2:46:09 PMČajda vystihnul přesně to, oč tu běží: V jedné partě se tedy dorozumíte, protože jste se na signálech dohodli - fajn. Můžete klidně tímto způsobem vést i samomluvu, sami sebe pochopíte ještě lépe. Ale nejste na vodě sami a může se stát, že se v krizové situaci budete potřebovat domluvit s někým, koho právě v tu chvíli uvidíte poprvé v životě. Na tom, jestli vám dobře porozumí, může záviset váš život, nebo život vašeho kamaráda (to je ta pokuta, Jožko - myslím že dost velká). Já osobně dám přednost tomu se dorozumět a nevidím v tom žádné "oficiality". Souhlasím s názorem, že základních signálů musí být jen několik, aby se dobře pamatovaly a rozeznávaly. Kromě signalizace pažemi bych však možná ještě před použití píšťalky v členitém terénu předřadil signalizaci pádlem (prvojezdec dole pod stupněm či kaskádou signalizuje zpět dalším). Reply
|
My je používáme, Čajda, Patočka Roman, 5/24/2002 1:02:21 PMPracuji se skautským oddílem a jezdíme i divokou vodu... Tyto signální znaky používáme a osvědčili se! A hlavně u dětí, kde kázeň na vodě musí být. Tyto signály používáme i při závodech (i na přehradách), ale hlavně při závodech na umělých kanálech.
Tyto signály jsme my u vodních skautů převzali a jednotně je s drobnými obněnami používáme a funguje to! A to i na takovém srazu: NAVIGAMUS, kde na hladině přehrady na tyto povely reagovalo přes dvěstě lodí a to v počtu skoro osumset lidí.
Takže, když se sejdou dva či čtyři různé oddíly na nějaké divočejší vodě - tak se dorozumí! Fungovalo nám to v Norsku na SJOE, v Rakousku na Enns, či Salze, v Itálii na Noce, ve Slovinsku na Koritnici či Soče.
Ahoj! A snažme se navzájem na vodě o nebezpečí a pomoci rychle informovat! Reply
|
No takova Blbost to neni, Fojťas, 5/24/2002 11:38:34 AMK signálům: ty zde publikované jsou dle mého názoru převzaté z nějaké zahraniční literatury byly už před kala kala dobou publikovány ve Vodazníku (předchůdce KRK)a nějakých cvičitelských skriptech. Dakážu si představit že signál muž přes palubu u komerrční cestovky na Zambezi od guida směrem k jištění na kajaku má smysl atd.
Dál si myslím, že se nemusí přejímat vše, ale to co je rozumné a to jistě většina part udělala, např. nesjízdné zkříženýma rukama jistě používá většina, atd. Navíc není třeba dělat rovnou NORMY co jak se má, toto je prostě jedna z cest vemte si to užitečné, v partě se domluvte, a není problém. Je fakt, že publikováním v kilometrážích a vodáckých průvodcích by se signalizace masověji rozšířila a vešla ve známost to je dobrý nápad!!! Reply
|
takový malý příběh, besmák, 5/23/2002 7:56:59 PMs těma signálama by se vážně mělo něco dělat nedávno jsme byli na slovensku žádná těžká voda spíš pohoda na kajáčku ale pálavisti měli honičku takže jsme jeli napřed a ukazovali jeden ukazoval jeď vlevo druhý ukazoval nerozumím a ten prní zase co to říkáš a druhej kam mám jet a ten první nerozumím a pak už byl pod tím místem. když jsme se sešli ve vracáku tak první věta byla cos tam blbnul když jsem se ptal kudy a druhá proč jsi jel v pravo když jsem ukazoval vlevo. Možná trošku přeháním ale občas jsme si fakt nerozuměli a to spolu docela jezdíme. a když bych měl být trochu konstruktivní tak signály který se odhrávaj před tělem jako např prohlížíme (dalekohled a nebo známe sem se mi dívej) nejsou zpravidla ve sluníčku nebo ve stínu nebo na druhém břehu vidět takže nastupuje známé nerozumím (dalň u ucha) Možná by stálo za to domluvit něco mimo obrys těla (UUUFFF to jsem zas byl chytrej :o)))))) Reply
|
Re: Nejpoužívanější, Alf, 5/23/2002 12:48:36 PMOna kdyby se udelala anketa, tak se zjisti, ze vsichni pouzivaj skoro stejny symboly. Nouze nauci Dalibora housti, ale pravda je, ze takovy ty zakladni signaly by se mohli nejak sjednotit. My znacime asi takto: <br><br>
vlevo, vpravo - ukazani rukou patricnym smerem.<br>
z leva doprava - vedle tela diagonalu zezhora dolu /.<br>
rovne - ukazani pred sebe a nebo machnuti pred telem zezhora dolu |.<br>
zatacka (z leva doprava pak doleva) - vedle tela nakreslit rukou sipku <.<br>
zastavit, nebo pomalu - kyvani dlani na plocho vedle tela nahoru dolu.<br>
rychle - bud s padlem signalizovat rychle zabirani a nebo jednou rukou masinka (viz. obrazek v clanku)<br>
nesjizdne - X<br>
prohlizime - brelicky (dalekohled) pred oblicejem.<br>
Reply
|
Re: kritika bez alternativy?, jozka, 5/23/2002 12:41:02 PMano Honzo mas pravdu, konstruktivni kritiky, te je treba...
Me osobne pripada ten system trosku mimo realitu, voda je extremni sport v extremnich podminkach, vyumelkovane slozitosti nemaji sanci. Pokud by nekdo neco podobneho chtel prosadit jako "oficialni" system (budou v pripade jeho nedodrzeni pokuty?), musel by udelat tri ctyri nejnalehavejsi gesta aby to melo sanci prejit lidem do krve.
Stejne kdyz jedou na podobnou vodu rozumni lide, tak se predem domluvi, ti nerozumni jezdi Lipno bez prilby, takze na tom asi moc nesejde. Reply
|
Re: Nejpoužívanější, Rosťák, 5/23/2002 12:03:55 PMk těm Tvejm bych ještě dodal "zastav" a "prohlížíme". občas signalizuješ "boofni". co se záchrany týče často na sebe máváme "vem lano" a jinak mě už nic nenapadá. "muž přes palubu" možná využijou rafťáci, ale nevím nevím... Reply
|
Nejpoužívanější, Tomáš, 5/23/2002 11:48:40 AMPokusím se být konstruktivní. Nedávno jsem se vrátili z Korsiky a tam bylo signalizování víc než dost, takže něco z osobní zkušenosti.
Nejvíce jsme použivali základní signály - vlevo, vpravo, rovně, rychle, pomalu, nesjízdné. Myslím že na ostatní složitější signály si stejně nikdo ve stresu nevzpomene (hlavně "příjemce" nechápavě zírá co to ten druhý provádí za tanečky). A ještě není vůbec na škodu domluvit si nějaké signály píšťalkou, občas je potřeba signalizovat i bez přímé viditelnosti, nebo třeba jen upoutat pozornost toho druhého.
Reply
|
kritika bez alternativy?, Honza, 5/23/2002 10:32:50 AMO kritických poznámkách Roberta Kazíka pokaždé pečlivě přemýšlím, protože on má co říct. Tentokrát ale moc nemám o čem přemýšlet, protože nenavrhnul nic lepšího. Fór je v tom, že dnes pomalu každá ustálená parta a každá cestovka používá svůj vlastní systém signálů. Tedy alespoň Ti, kteří mají dost zodpovědnosti, aby se na těchto signálech předem dohodli. Pokud se chceme vyvarovat vzájemného nedorozumění, je třeba nějakou cestou jeden z těchto systémů prosadit jako obecný a ostatní potlačit. Čekal bych, že nějaký takový "oficiální" signalizační systém prosadí třeba SVOČR. Pokud to ani jeden z vodáckých svazů nedokázal, může se o to pokusit nějaký šikovný autor vodácké kilometráže, protože touto cestou se k podobné informaci dostane nejvíce vodáků a nejrychleji se tak tento signalizační systém rozšíří a vžije. Jako jeho potenciálnímu uživateli je mi srdečně putna, který to bude - jde jen o to, aby signály byly zvoleny účelně a aby byly při použití v konkrétní situaci od sebe co nejsnáze rozlišitelné, nezaměnitelné a tedy srozumitelné. Vojta Jančar to v tištěné kilometráži neudělal a když se o to pokusil Petr tady, čekal bych spíš konstruktivní diskusi, směřující k výběru těch nejdůležitějších situací (aby signalizační systém nebyl příliš komplikovaný) a nejsrozumitelnějších gest. Pokud Robert ani Jožka ani David nechtěli přispět takovýmto způsobem, nebo navrhnout použití jiného existujícího a propracovanějšího systému, možná by měli raději mlčet. Kritizovat ale přitom nenavrhnout jinou alternativu je zhola k ničemu. Reply
|
Rychle sipy, David Slavata, 5/23/2002 8:49:13 AMHezke obrazky. Trochu mi to pripomina Rychle sipy na vyprave. Pohadka je to hezka, ale realita je nekde jinde. Reply
|
nic proti, jozka, 5/23/2002 8:22:09 AMsnaha je to jiste chvalyhodna, ale nemohu si pomoci, pripomina mi to "Radce mladych svistu" :-)
A chci videt na Certakach nekoho pouzivat signal "Muz pres palubu"... Reply
|
kourovy signaly, Robert Kazik, 5/23/2002 1:08:48 AMtyto signaly jsou moc pekne, az na to ze je krome tech co je zrovna precetli nikdo nezna. Z poloviny jsou to vymyslenosti od znameho autora. K dokonalosti chybi jen signaly "mam hlad" a "je mi zima".
Co takhle publikovat neco rozumneho ?
Robert Reply
|
Vyvěšovat na akcích!, Honza, 5/22/2002 2:52:37 PMPřimlouval bych se, aby organizátoři různých splutí tuto tabulku signálů vyvěsili vždy poblíž startu. Nemá smysl polemizovat, zda jsou všechny popsané signály zvoleny nejlépe a zda třeba právě naše parta nepoužívá lepší - podstatné je, že když si je navykneme používat všichni stejně, tak až půjde do tuhého, budeme si rozumět. Reply
|