Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Vyhody-a-nevyhody-nekterych-vest-HIKO.aspx?ID_clanku=963 edit=3

Výhody a nevýhody některých vest HIKO

Diskuse nad článkem
Napad jak to vylepsit?, Katie, 1/12/2009 11:17 AM
A co nejaky napad, jak hybajici se popruh na Jokerovi a podobnych vestach vylepsit (urcite odpovi Strelec, ale i ostatni by mohli neco pridat), kdyz uz vestu mame?

Reply

|_Re: Napad jak to vylepsit?, Střelec, 1/13/2009 6:48 AM
Úpravu po mě zatím nikdo nechtěl, ale poutka či tunýlky by měly bejt řešený tak, aby popruh šel ven volně a soustava přesek se do nich nedostala (vyrobit příslušně úzké poutko/tunýlek tam, kde má přezka tendenci mizet pod povrchem). Od Hika už mi doma nic nestraší - jejich střihy mi zoufale neseděly a nechal jsem si vyrobit speciálky podle vlastních střihů a prototypů.
Doporučuju otestovat jejich nejnovější výplody, které mají údajně nahradit typ Joker a další nejoblíbenější modely - pokud možno dřív, než zruší výrobu těch osvědčených.

Reply

|_Re: Napad jak to vylepsit?, KubaN, 1/13/2009 11:29 AM
Koukal jsem na stránky Hika a ty nový vesty se nejspíš budou prodávat standartně bez bezpečnostního popruhu. Je nožno si ho pak dokoupit. Otázka je co je k tomu vede. Nezdá se mi že by šlo o těch 190 Kč za popruh. Jestli se oni tak trochu nezříkají zodpovědnosti za bezchybnou funkčnost popruhu spolu s vestou.

Reply

|_Re: Napad jak to vylepsit?, Střelec, 1/13/2009 2:32 PM
Kdepak! Hbitě hodí na trh "inovované" modely s příslušnými popruhy a s pořádně nataženou cenou - viz příklad "chuckle" a "chuckle harness":-))! Naštěstí na pultech už není jenom Hiko, i když bez ohledu na značku výrobce má poslední dobou spousta výrobků kdesi uvnitř cedulku "made in China".

Reply

Přesnost hodnocení, Jícha, klub~dronte.cz, 1/12/2009 4:46 PM
Z hodnocením vest lze jen souhlasit. Vyzkoušel jsem v praxi na sobě všechny co mají bezpečnostní poruhy. Uvedené poznatky i hodnocení (hvězdičky) plně odpovídají.

Reply

Bezpečnostní popruh, Jícha, klub~dronte.cz, 1/12/2009 4:50 PM
Posunutí kovové spony proti plastové přezce se vyskytuje u všch vest od HIKO (jeden výrobce, jeden popruh, několi typů vest). Konkrétně mám zkušenost s nákupem před 2-4 roky. Aktuálně nevím. V důsledku platí to, že správný návod na zapnutí přesky neexistuje a je třeba vymyslet a vyzkoušet u každé vesty (popruhu) jiný. Osobně to vidím jako veliký nedostatek a prostor pro zlepšení u vest HIKO.

Reply

|_Re: Bezpečnostní popruh, Jirka J., 1/13/2009 6:19 AM
Přezku bezpečnostního popruhu provlékám přímo plastovou sponou bez použití kovové destičky. Netestoval jsem, kolik to unese, ale nikdy jsem neměl problém. Stejné přezky používám již celou řadu let u klekacích popruhů v Pálavě, tam jsou pravidelně a dlouhodobě namáhané a nikdy samy nepovolily. Možná by stálo za to otestovat, kolik takové provlečení napřímo vydrží.
Jirka

Reply

Hopšňůra, Jícha, klub~dronte.cz, 1/12/2009 4:55 PM
Když už jsme u bezpečnostního popruhu, tak na něm česko visí hopšňůra. Zkušenosti z nákupu cca před 1-3 roky ukazují, že pružný vnitřek hopšňůry se nenatáhne tak jako nosný obal. V důsledku to znamená, že v silnějším proudu a upoutaném zachránci je hopka na jedno použití.

Při zatížení se vnitřek přetrhne. Lépe řešeno vytrhne ze švu na konci. Také závada na zamyšlení. Osobně mám hopku déle jak 5 let, jsme velikosti XXXXXL, jako upoutaný záchrance jsem byl mnohokrát a hopka stále drží. U novějších hopek však stačí na přetržení 2x60 kg na Hubertusu.

Reply

|_Re: Hopšňůra, Jícha, klub~dronte.cz, 1/12/2009 4:58 PM
...tak na něm česko visí.. = ČASTO :-)

Reply

|_Re: Hopšňůra, Petr, 1/12/2009 6:01 PM
S hopkou máš pravdu, že občas praskají. V rámci kurzu Záchrana na divoké vodě děláme upoutance ve velmi náročném místě, které po napnutí lana dokáže celkem dobře i stlačit žebra. Někdo pro zmírnění tohoto rázu použije hopku a jednou se stalo, že se přetrhla kompletně celá. Jinak ale žádné větší problémy s ní nebyly.

Reply

|_Re: Hopšňůra, Jícha, klub~dronte.cz, 1/12/2009 9:05 PM
Nám jich na Huberťáku potraskalo 2 roky za sebou tak 40% a to tam určitě není proud, že by zmáčknul žebra.

Reply

W carver + bříško kontra pohyb, Klasik, 1/12/2009 9:53 PM
Je škoda, že v testu nevyjadřujete také možná nejdůležitější vlastnost a to jak vesta brání pohybu v kajaku (majitelé půlky pádla prominou, když za trest klečí, většinou nemají tento problém). Mám W-carver (také škoda že není v testu), co si nechal Boatpark víc nabouchat pro větší nosnost. Pískle mi ji tenkrát přivezla se slovy "tumáš pořádnou vestu, už se nebudeš muset bát" a já mám od té doby omlácenou hlavu o všechny lávky, stromy a šutry, protože se nejsem schopen přes vycpanou vestu schopen přimáčknout na palubu a sehnu se pořádně jen do boku. Pro rejpaly, nejsem zrovna anorektik, ale žádná vesta mi před tím takové problémy nedělala. Nejde jen o ty lávky a stromy, ale i při problematickém eskymování je dobré, když se kajakář může pořádně předklonit a neryje hlavou dno.

Takových problémů je určitě víc, třeba v souvislosti s utažením vesty na tělo. Volná padá a klouže vzhůru. Utažená omezuje pohyb (=> způsobuje zbytečné plavání).

Myslím, že nejpodstatnější je především neplavat zbytečně. Když už plavu, tak se zachránit a ne jestli má nějaké kapsy a zbytečné popruhy mimo ty nejpotřebnější pro moje bezpečné plavání. Proto mě také nepřipadá vhodné jezdit třeba trvale s hopkou a popruhem s okem, když nejsem zrovna lovič. Argument, že jsme prakticky všichni stále loviči neberu, protože to bychom za chvíli mohli jen plavat ve skafandrech s oky pro karabiny ale pádlovat v tom nepůjde.

Reply

Hiko Joker, Žabák, ales.skrivan~seznam.cz, 1/12/2009 10:32 PM
Ahoj, mám 2,5 roku Hiko Joker s hopkou a bez nejmenších připomínek. Hopka je taky kupovaná s vestou v Hiku. Na hopce jsem visel dvakrát, mám 90 kg a drží. Takže já jsem spokojenej. Jo a na svou statnou postavu jde vesta krásně dotáhnout a drží. Jezdíme s dětma, takže kapsy přijdou vhod, házečku mám v lodi. Prostě spokojenost.

Reply

|_Re: Hiko Joker, Yarda, 4/10/2010 7:52 AM
Pokud vážíte 90 Kg i kdyby jste používal vestu velikosti XXL tak ta má výtlak 70N, což je pro Vaši váhu nedostatečné. Takže fajn, že se v ní cítítě dobře, ale zas tak nadšený bych nebyl.

Reply

|_Re: Hiko Joker, Yarda, 4/10/2010 7:52 AM
Pokud vážíte 90 Kg i kdyby jste používal vestu velikosti XXL tak ta má výtlak 70N, což je pro Vaši váhu nedostatečné. Takže fajn, že se v ní cítítě dobře, ale zas tak nadšený bych nebyl.

Reply

Barva vesty, Joe, 1/13/2009 10:15 AM
"Naštěstí se již upustilo od barevné kombinace tmavě modro-černá a dělá se již jen v jasných, viditelných barvách."
Ne každý a ne vždy chce upoutat pozornost...

Reply

|_Re: Barva vesty, Petr, 1/13/2009 2:15 PM
No já nevím, to se pak můžeme rovnou bavit o tom, k čemu vlastně vesta má sloužit. Signální barvy vesty umožňují snadnější "odhalení" plavajícího vodáka záchranáři a tím i poskytnutí rychlejší pomoci. Plaváček s tmavými barvami v kalné vodě s vlnami je velmi špatně identifikovatelný a může se stát, že případným zachráncům na břehu uplave bez povšimnutí. Je nutné vzít v úvahu i třeba bezvědomí plaváčka, kdy nebude aktivně spolupracovat a "hlásit" se o házečku. Jinými slovy, je v zájmu každého, aby byl při plavání ve vodě dobře viditelný.
Pokud nechceš být viděn, pak zbytečně podceňuješ možná rizika s tím spojená.

Reply

|_Re: Barva vesty, Střelec, 1/13/2009 2:38 PM
Až Joeho nabere mezi lopatky někdo na slalomce, protože ho proti pozadí neuvidí, tak ho odpor k jasným barvám přejde.

Reply

|_Re: Barva vesty, Joe, 1/16/2009 4:02 PM
Nojo, ale když jdeš fotit kachny na rybník, je pro tebe prioritou nebýt viděn (ptáci viděj hrozně dobře).
Rozhodně jsem neměl na mysli Křemelnou nebo Dyji pod Vranovem;-)

Reply

|_Re: Barva vesty, Střelec, 1/19/2009 6:53 AM
Tak na "lov" mám taky něco nenápadnýho - pěknej zelenej kousek od Artisticu se spoustou kapes a třema reflexníma páskama. Bohužel s rozšířením motorizace na stojatých vodách musí bejt v zájmu vlastního přežití člověk reflexní i tam...

Reply

|_Re: Barva vesty, taiwi, taiwi~centrum.cz, 1/22/2010 5:53 PM
ale ony třeba existují i situace, kdy tu vestu mít musíš v rámci bezpečnosti....ale když ji máš rudou, tak se ohrožuješ mnohem více - bavím se třeba o bezpečnostních složkách a armádě...
jinak samozřejmě souhlas....nebudu blb...a nepolezu v tmavé vestě závodit na kanál...

Reply

vychytávka, petr,kuřim, epbpro~seznam.cz, 1/15/2009 9:30 PM
mám takovou malou vychytávečku,kterou jsme vyřešili problém s vestou tequila,při našem minuloročním vodáckým putování po mongolsku a rusku.s tequilou od hika su vcelku spokojenej,již zmiňované výrobní vady s nepřesností uložení plast. a kov.přezky na záchraném popruhu jsme objevili a vyladili dávno/u ptáčka na kurzu, jinak bych na to asi nepřišel/,tož sem odjížděl na výpravu s tím,že při výšce kolem dvou metrů a váhou těsně nad metrák,svejma zkušenostma a respektem k vodě čtyřicetiletýho chlapa,tak tady problémy nebudou...co se nám nestalo?klasika...na velké vodnaté řece šišigt gol v severozápadním mongolsku,tok od 20-80m,silný proud,1-2m vlny,bezpeřejnatý úsek,teplota vody 6-7st.,jedeme celý den v nafukovacím riu od kutlíků/kdo se vyzná tak v tom větším,expedičním/,se vším vybavením a zásobami na 5týdnů a vlastní nepozorností jsme se klepli na relatívně rovném,přehledném úseku.okamžitě jsme se dostali do proudu i s lodí otočenou dnem vzhůru...zpočátku několikrát zkoušíme s parťákem vladanem loď otočit,bezvýsledně,je to těžký jak fena,tohle naše snažení nás stálo spoustu sil a taky skoro kilometr po proudu,ledová voda,námaha,prudké pohyby,taky asi nedostatečně utažení popruhů/ale vydrž celej den jako balík/ způsobily,že sem se z té vesty začal pomalu ale jistě vyvlíkat i proti své vůli ven,zpanikařil jsem,pustil se lodi a začal si vestu zase stahovat zpět..další kilometr,veškerou snahu a sílu používam k tomu abych si vestu na sobě zase upravil,dotahuju co se dá... ale vestu sem měl co chvíla až u nosu, neustále sem se otáčel,lítal nahoru a dolu ve vlnách,protože na to,abych se udržel ve stabilní poloze mě chyběly volné ruce,ke břehu daleko,bez ruk to fakt nešlo ani za prase,další kilometr,veškeré myšlenky na pomoc parťákovi a dostání se k lodi se vytratily,dusil jsem se a polykal vodu jak ještě nikdy,zápasil s vestou a přemýšlel co bude dál,síly v té ledovce ubývaly, už sem toho měl fakt dost a začínal to vidět černě...naštěstí nás dojela další loď,nás a loď ale z vody zachránit nešlo,ta váha, proud,byli jsme roztažení...kluci nás dostatečně předjeli a pak ze břehu a z vody s hazečkama konečně dostali ke břehu...no zážitek za všechny prachy,pár kilometrů v té rachotě,mokrej, zmrzlej,ztracený pádlo a expediční lékárna,naštvanej sám na sebe a taky hlavně na tu vestu...co dál následujících 500km, nevydržím zataženej jak larva ve vestě ale takovejhle zážitek už ne..použili jsme utahovací popruh z podlahy lodi s rychlopřeskou,jednoduše koncové oko toho popruhu provlíct záchraným popruhem vesty na zádech,protáhnout přes rozkrok a na břiše zase za záchraný pás a utáhnout tou rychlopřeskou...jak jednoduchý a fakt účinný.vesta držela jak ulitá i při několika dalších ať už dobrovolných nebo nedobrovolných rozplavbách.asi to nebude potřeba na běžných řekách,ale na vodnatých tocích při naději na delší pobyt ve vodě si myslím, že to fakt splní svůj účel,viděl sem to kdysi u starých korkových a polystyrenových vest ale u novějších u žádné.nechtěl sem to takhle roztahovat,ale abych to popsal , tož to tak vyšlo...jinak výprava dopadla dobře a snad z toho bude v budoucnu nějakej ten seriálek na webu

Reply

|_Re: vychytávka, klasik, 1/16/2009 11:15 AM
To je hezký pro vzducholoď a otevřenky, ale problém je špricka.

Jedno svoje dítě, jsem takhle řešil také (vesty od Koniga ty pásky mají) a šprickoval přes vestu, ale zase šprajda při plavání na kolenou není to pravé a šprajda s kšandama takovým chroustům nepřidává na morálu (častěji dřív než se vytrhnou, tak vylezou komínem).

Ten vnitřní pásek, co má např. Wcarver, sice šprajdu na těle drží, ale v tom co popisuješ by nejspíš už taky nezafungoval.

Nevidím rozumné a univerzální řešení. Asi je problém hlavně to "univerzální".

Je i otázkou, co opravdu je potřeba a jestli jde po vestě požadovat, aby vydržela takové zatížení v podmínkách jako popisuješ. Proč jste tam byli tak dlouho sami ? Pro standardní případ "vypadnu a další loď a nebo záchrana ze břehu mi jde na pomoc" je situace trochu jiná. Když toto nelze zajistit, pak je otázkou, jestli jsem si tak jist v kramflecích a jestli by něco nemělo být jinak.

PS: Taky jezdím často sám ... takže mě nekamenujte. Že jedna loď na řece je špatně, ale víme všichni.

Reply

|_Re: vychytávka, Jícha, kajakar~kajakar.cz, 1/16/2009 11:26 AM
:-) Noooo.... :-) Ten problém má poměrně jednoduché řešení. Trup vodáka musí mít kónický tvar = Široká ramena a útlý pas "V". Vesta se trochu dotáhne v pase a při vyjetí vesty nahoru dojde s samovolnému "utažení". Vše je OK. Problém nastane když je tvar trupu obráceně "A". Vím o čem luvím, mám to taky obráceně. Pak nezbývá, než vestu pořádně utáhnout. V tomto případě pořádně znamená POŘÁDNĚ!!! :-)

Reply

|_Re: vychytávka, klasik, 1/16/2009 12:45 PM
ANO naprosto univerzální řešení pro všechny :)))

Nechť je tvar těla vodáka A místo V. Tělo vodáka zjednodušíme na komolý kužel o poloměru podstavy R a vrcholové výšce H. Vesta se dotahuje k tělu vodákově silou F. Potom je vesta po těle vodákově posunována silou reakcí na vertikální složku síly F, která je rovna Fy=cos(alfa)*F, kde alfa=arctg(R/H). Tohle si každý při oblékání vesty vyřešíte sám :).

V důsledku směru výsledné síly působící od vesty na těla vodáka dojde postupným dotahováním k pojezdu vesty vzhůru až k vrcholu kuželu, tzv. zůženému profilu před osazenou koulí zvanou hlava, kde teprve definitivně drží. To místo je krk. :). Tato věta platí pouze za podmínky, že poloměr krku R1 < Rh poloměr hlavy. Při nesplnění této podmínky nemá význam oblékat vestu bez popruhu připomínající pás cudnosti.

Choholoušek zdraví.

Reply

|_Re: vychytávka, Střelec, 1/16/2009 2:54 PM
Místo pásu cudnosti můžeš zkusit sehnat neoprén s všitou plovačkou.
Na druhou stranu je problém tam, kde může rozplavba mít i kilák či dva (velké vodní plochy). Náhlá změna počasí rozežene či potopí flotilu a scéna pak vypadá jak konec konvoje PQ-17.

Reply

|_Re: vychytávka, Jícha, kajakar~kajakar.cz, 1/16/2009 2:55 PM
Nechtěl jsme to tak detailně rozebírat, ale jo, definice je přesná :-) Díky za doplnění.

Reply

|_Re: vychytávka, klasik, 1/17/2009 1:05 AM
Omlouvám se, nedokázal jsem odolat. :)

Reply

|_Re: vychytávka, Katie, 1/16/2009 3:08 PM
:-)) :-)) asi se na tu fyziku nebo co to je jeste nekdy kouknou :-)) :-))

Reply

zkušenost, Had, had009~seznam.cz, 1/18/2009 5:48 PM
jámám salty doga,a dvě zkušenostijedna je z loňská z kurzu u Petra záchrana z válce,přesto že se upevnění vest dostalo patřičné pozornosti,a když sem byl zachraňován z válce upotaným zahráncem,mam 2m a 115kg,tak první co bylo když mě chyt za vestu,ramaní popruhy tak mi celkem nepříjemně povyjela ke krku a dost mě přiškrtila,nevím asi je to možná tím že mít 2m neni tak běžná konfekční postava,a vesta mi nedosáhne pod žebra kde by asi líp držela,nevím
a druhej případ byl na troje sem náko pospíchal, a zapoměl si vestu utáhnout,hodil krysu ,a nepříjemný zjištění bylo že mi opět vyjela až pod nos a dost solidně se nalokal,
Tím se chtěl říct na utažení vesty si fakt dávejte bacha,je to pak dost nemilé překvapení co že se to vám najednou děje?Had

Reply

vyplouvajici vesta, petrib, petrib~post.cz, 1/21/2009 3:55 PM
problem vyplouvajici vesty pri plavani zatim resim pouzivanim velikosti M pri postave 184cm/80kg. vesta Bambo pri naprostem povoleni ramenich popruhu a dotazeni dolniho a bocnich popruhu pekne drzi, ale na napene WW3 je uz citit, ze ma vytlak na lehci postavu. a jak bych se z ni dostaval napr. s vyhozenym ramenem radeji ani nedomyslim.

Reply

jistící popruh, Katie, 1/23/2009 7:46 PM
Tak nove modely Hiko vest bez zachranneho popruhu uz jsou v prodeji... Vesta http://www.hiko.cz/cinch-1536/ Pas http://www.hiko.cz/pas-k-plova... Doufam, ze to na kurzech brzy bude vyzkouseno.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.