Zářijové krásné počasí láká na nějaké zajímavé splouvání. Velká část organizovaných vypouštění byla letos zrušena, proto mi přišla vhod nabídka Večerníčka na dopravu na Moravici do Kružberka. Jedeme autem přes noc. Ráno snídáme v místním kempovém bufíku. Vypouštění vody z nádrže (solidních 13 kubíků) začalo v osm. Kupuju si za pade splutěnku a mé zápěstí okroužkují růžovým páskem.
Reklama
Hráz nádrže Kružberk na Moravici při 13 m3/s (km 45,2)
Moravice z Kružberka
Vytahuju si pálavu pod hráz a po půl desáté vyplouvám. Na levém břehu vzápětí míjím vodočet. Voda svižně teče, víří bahno a unáší listy a klacíky. Nad vodou se vznáší jemný opar.
Lávka u kempu v Kružberku (km 44,8)
Řeka mě mezi stromy nese na první zahřívací jez či spíše stupeň (na km 44,2), který je snadno splutelný metodou „rovně za nosem“. Z vody vyčuhují zaplavené rostliny, zejména lopuchy. Lodí na vodě postupně přibývá.
Proud raftů a dalších lodí míří na vodu
Další překážkou v plavbě je jez nazvaný příhodně Jánské koupele. Jez vytváří válec, proto ho hlídají vybavení záchranáři. Dá se obtáhnout vlevo, já ho jedu s rozjezdem přes korunu, což se mi daří bez problému.
Jez Jánské Koupele (km 39) se záchranáři a diváky
Řeka i dál teče pěkným lesnatým údolím. Na březích se objevují i zbytky po těžbě pokrývačských břidlic. Doplouvám čelo vypouštěné vlny vody. To se pozná podle čiré vody pod lodí, které je náhle příliš málo. Čekání na vodu prokládám svačinkou. Po několika čekáních na dotok vody doplouvám ke kempu Podhradí na pravém břehu. Část lodí tu přistává, část naopak startuje.
Pod kempem následuje volej vyrovnávací nádrže Podhradí. Nádrž je místy zarostlá vodními rostlinami až skoro k hladině, mezi nimi kraluje stolístek. Hráz nádrže Podhradí se přenáší vlevo, je to úzké hrdlo, kde se vytváří fronta.
Hráz nádrže Podhradí (km 28,1) s frontou přenášejících
Při pošupování s lodí ve frontě bohužel dno mojí pálavy o něco zachytilo. Díra ve dně nepotěší. Takže dál už jedu jen na dva válce a, řečeno s klasikem: … co z mojí lodi zbyde, zvážim na decimálce…
Silniční most v Podhradí (km 27,3)
V obci Podhradí se přidávají další lodě. Za chvíli následuje jez Annatal, snadno sjízdný po šikmé ploše.
Jez Annatal (km 25,8) byl sjízdný snadno
Řeka dál pokračuje přírodním, za normálního stavu opuštěným, údolím s několika splutelnými jezy a stupni. Organizované vypouštění ovšem není normální stav. Nafukovací lodě sem dodaly snad všechny české půjčovny. Několikrát dojíždím čelo vlny.
Rafty blokují řeku na čele vypouštěné vlny vody
Část klientů půjčoven neumí lodě ovládat, proto do mě občas najede zezadu raft, nebo z boku nafukovačka. Vysvobozením jsou pak až peřejky u Žimrovic, které přecpaný štrůdl lodí přece jen trochu roztrhají.
Moravice před Žimrovicemi (cca km 11,7)
Projíždím Hradec nad Moravicí s pěkným cihlovým zámkem na kopci. Část lodí tu končí. Následuje upravené koryto s několika zalévacími stupni a nesjízdný vysoký jez.
Vlny za stupněm před Brankou u Opavy
Definitivní konec masové části splutí pak představuje silniční most v Brance u Opavy.
Silniční most v Brance u Opavy (km 7,2), kde končí většina lodí
Samotářem na Moravici
Moravice pod Brankou i nadále pěkně teče. Občas se vyskytne stupeň, někdy i se slušným válcem. Posledních pár lodí končí na Mohrově jezu, který je vysoký a nesplavný. Obnáším ho vlevo při západu slunce.
Následuje vysoký Jaschkův jez, od kterého doprava odtéká náhon Strouha. Strouha tu bystře teče v úzkém korytě. Vzhledem k postupujícímu šeru jí nechávám na jindy a loď přenáším po pravém břehu pod jez do hlavního koryta Moravice.
Jaschkův jez na dolní Moravici (km 3,3)
Snažím se doplout co nejdál, protože ráno už nemusí téct dost vody. Míjím proto i k návštěvě zvoucí opavskou restauraci na levém břehu. Stan stavím už skoro za tmy na břehu na louce poblíž místního nákupáku Glóbus.
Spaní na břehu dolní Moravice (cca km 0,2)
Ráno zjišťuju, že moje obavy ohledně množství vody byly zbytečné. Ke splutí tu stačí i běžné 4 kubíky vody za sekundu. Po pár záběrech pádlem jsem na soutoku Moravice s Opavou.
Soutok čistější Moravice (vlevo) se zakalenější Opavou (km 35,4)
Opava a Strouha
Opava se zdá oproti Moravici zřetelně klidnější. Je to i tím, že asi za kilometr následuje vysoký jez „U motorestu Oasa“, ozdobený na břehu bunkrem řopíkem.
Jez U motorestu Oasa (km 34,3)
Obnášet jez klasicky se mi nechce. Volím proto jiné dobrodružství – přetáhnu loď od pěší lávky do blízkého náhonu Strouha, jehož začátek se mi zdál včera slibný.
Tok Strouha u silničního mostku k motorestu Oasa
Strouha příjemně teče. Po chvilce zaslechnu temné hučení, přistávám a jdu to ověřit.
Šlajsna na náhonu Strouha
Zjišťuju, že se jedná o snadno sjízdný stupeň. Po jeho proplutí se šplíchancem vody do lodi se brzo dostávám k ústí Strouhy do řeky Opavy.
Ústí Strouhy (vlevo) do Opavy (cca km 33,9)
Dolní Opava
Dolní Opava od ústí Moravice má dostatek vody ke splutí skoro po celý rok. Oproti organizovanému splutí Moravice se většinou jedná o klidný přírodní zážitek.
Opava pod Komárovem
Pravda, v Komárově obeplouváte jakousi továrnu na pravém břehu, ale pak vás zase mírné peřejky vrátí do přírodního prostředí. Následuje klidná voda nad vysokým jezem Kravaře (km 31), který se nechvalně proslavil utonutím pána na hobby člunu v roce 2020 (blíže zde). Po obtažení jezu přistávám u silničního mostu v Kravařích, blízká hospůdka na levém břehu mě zasytila chutným obědem.
Silniční most Kravaře (km 29,2)
Pod Kravaři se charakter toku nemění, Opava mi tu připomíná Orlici. Přetahuju jen jeden zátras z padlého topolu, který si trochu upravují bobři.
Zátaras koryta padlým kmenem pod Kravaři
Následuje jez Lhota se šikmou spádovou deskou, který obtahuju vlevo okolo trempského tábořiště.
Jez Lhota (km 24,6)
Místní zajímavostí jsou vysoké topoly porostlé koulemi zeleného jmelí. Že by motivace splouvat Opavu před Vánocemi?
Jmelí na topolech na Opavě pod jezem Lhota
Další vysoký jez Smolkov obtahuju po levém břehu přes lávku. Minule za nízké vody jsme jez využili pro koupání a masáž zad.
Jez Smolkov na Opavě (km 21,5)
Po celém putování po řece Opavě mě postupně doprovází množství tyrkysových ledňáčků. Pozorovat lze obligátní kachny, ale i volavky popelavé. Svojí přítomností mě poctila i potápka a kormorán, různé dravce a ostatní ptáky ani nepočítám.
Poslední jez, který obnáším, leží v lokalitě Háj ve Slezsku.
Jez Háj ve Slezsku (km 18,9)
Následuje pěkný úsek meandrovitého koryta s mírně plynoucí vodou, kde břehy tvoří „útesy“ z naváté spraše.
Opava v úseku pod Hájem ve Slezsku, při hladině oblázky říční terasy, nad nimi spraš
Končím vpravo za silničním mostem v Jilešovicích, kde se nedaleko nachází železniční zastávka. Po balení lodi se chci ještě vykoupat v řece, ale zapadnu po kolena do jemného bahna naplaveného předchozími lijáky.
Silniční most Jilešovice (km 13,4)
Připlouvá paddleboard se starší dvojicí, které pomáhám na břeh. Jsou to jediní vodáci, které jsem dneska na Opavě viděl.
Závěr
Popsaný zážitek určitě vede k zamyšlení. Ve stejné oblasti existují sjízdné úseky řek, z nichž některé jsou přeplněné a placené (Moravice), některé jiné zůstávají zcela prázdné (Opava) nebo dokonce neznámé (Strouha). Proč tomu tak je?
Na druhou stranu přeplněná Moravice je i dobrou zprávou – velká část populace Česka je na tom evidentně i po všech krizích ekonomicky tak dobře, že jí nevadí poplatky za půjčovny a splouvání oblíbeného úseku. I část ne úplně vodácky schopného obyvatelstva tak příležitostně vyrazí ze svých domovů na vodu do přírody.
No, a pro nás ostatní tu zůstávají i ty ostatní úseky řek, vhodné k objevování, volné a neznámé…
Ahoj Eki