Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Amazonii-ceskeho-zapadu---Uhlava.aspx?ID_clanku=2448 edit=2

Amazonií českého západu - Úhlava

Diskuse nad článkem
Re: jednostranné kilometry..., Dan, 3/5/2023 4:41:58 PM
Ahoj Ivo,
dlužím Ti odpověď: nemyslím, že by ten můj pohyb byl kdovíjak intenzivní. Vlastně si ani nemyslím, že je to kdovíjaký pohyb. Vždyť já v té lodi pořád sedím! Jenom voda teče kolem. A jestli je jednostranný ...? Ano, to jistě je.

Tedy snažím se pravidelně střídat pravou a levou stranu, ale jednostrannost je to určitě velká. To máš pravdu. Nebo vlastně dvoustrannost, maximálně.

Avšak nutno spravedlivě podotknout, že se snažím pravidelně střídat také malou a velkou stranu. No, to už by byly celkově čtyři strany. Ale jinak máš pravdu: je to svého druhu příliš jednostranné.

I když, jak o tom teď tak přemýšlím, tak mě hned napadá, že vlastně taky střídám horní a dolní stranu, tedy pokud zrovna nemrzne. Ale na hluboké vodě a zejména v létě je plavného naháčství docela dost, byť tady ta pravidelnost už není tak zjevná. Takže máš pravdu, je to jednostranné. Tedy vlastně šestistranné, abych nezapomněl počty.

Hmmm, co dodat moudrého na konec? Na posledním Dunaji jsem před Bratislavou potkal chlapíka na kajaku a vyprávěl mi čerstvý zážitek z Karloveské loděnice, kde jim pár dnů předtím vyprávěl kolemjedoucí Rus, jak sjíždí řeky on ... Volhu, Dunaj, a tak. Taky na kajaku ... řekl bys: no jo, Rusko, země nekonečných možností ... ale on ty řeky nesplouvá, on je vyplouvá. Hezky od moře vzhůru!
Tak to je zatím jediná strana, kterou jsem neokusil. Ale protože mám Pálavu a jeden list, tak tušíš správně, že proti proudu by to bylo velmi jednostranné!

Dan

P.S. Jinak musím říct, že dostat pochvalu od fenomenálního Ivise, o kterém vyprávějí ženský na vodě ... co, vyprávějí! Ony se hned ptají, jestli ho náhodou někdo nezná?! ... no tak to se suchozemcem uvyklým na pevnou zem pod nohama pořádně zahoupá ... Takže díky a ať nám ty řeky hezky tečou!

Reply

stromy -zátarasy, Ivo, 1/7/2023 10:45:13 AM
problémy se stromy - přesně jak píše Eki, nejlepší je kontaktovat příslušné Povodí. A jak Eki velmi výstižně zmínil, pokud tedy člověk není fandou zátarasů. Protože pak se to může zvrtnout přesně tak, jak se to zvrtlo v diskuzi pod jeho zminovanym člankem. kde to možná ale bylo i jeho nevhodně zvoleným nadpisem článku.
V každém případě si ale myslím, že to není pro většinu lidí (nebo aspon určitou čast lidí) tak jednoduché kontaktovat Povodí, jak se na první pohled zda. Jednak je to čas, jednak lenost a jednak přirozena vlastnost člověka usnadnit si vše co nejjednodušeji. Na tom samozřejmě není nic špatného, jen to vede k tomu, že se na to člověk v konečném důsledku vykašle, i když na vodě, když bojuje se zatarasy si říka opak, tedy že to určitě napíše. Smajlík Přeci jen je nejjednodušší (bylo by nejjednodušší), když se podíva sem na Raft, at už při zapisu řeky do zapisníku, nebo když se jen diva na stav vody nebo když hleda jakékoliv informace o řece atd. A vlastně hledaní stavu vody je vzorovy přiklad toho co píšu, skoro všechny co znam se divají raději na stav vody zde než na Povodí. A to nemluvím o tom, že musíš hledat jaké Povodí (nechcu nikoho podcenovat, ale vsadím se že pro plno lidí i toto může byt problem. Někdy i sam mam problem, když řeka například začína tect na Moravě, ale přitom patří do Povodí Labe...
Proto by mi přišla idealní rubrika zde o spadenych stromech a zatarasech. Několikrat jsem šel v poslední době příkladem a kontaktoval konkretní Povodí a většinou se mi pak ozval i příslušny pracovník ,co měl na starosti zminovany usek. Proto si dovedu představit i situaci, že by si Povodí samo stahovalo zdejší informace. I vyrozumělo o vysledku (stejně jako mě často se ozval pracovník na mail nebo tel. že už je to ok). A bylo by to i pro ně plus. Samozřejmě nevím, jaké má vztahy s Povodími Petr, jestli by to šlo domluvit, projednat atd ...

Reply

kilometry..., Ivo, 1/7/2023 10:06:40 AM
přesně jak píše Kouda, tvé počty kilometry Dane jsou až neskutečné a to nejen na této řece, ale v podstatě na všech, co jsi loni jel. Kam se dokonce hrabe na Tebe zdejší kilometrový šampion Smajlík . Když si člověk přepočítá tvé dvou nebo třídenní výlety na počet kilometrů za den, tak to opravdu vychází téměř pokaždé jedině na situace, jak to nastínil Eki, že vstaneš vždy mnohem dřív než většina smrtelníků a s tmou končíš. A sotva stihneš nějakou kratkou pauzu na jídlo. Nevím teda kolik ti přesně je (můžeš prozradit), ale nemáš mimochodem občas problémy při tak jednostranném intenzivním pohybu?

Reply

Re: Ad zelenina na Úhlavě, Eki, 1/6/2023 9:34:10 AM
Ahoj a dík za hezký článek. Smajlík
Dan to opravdu splul celé, byl jsem u toho. Rozhodující veličinou je jednoznačně čas strávený na lodi, v létě klidně od pěti ráno do devíti večer Smajlík
Jinak, kdyby někdo neměl tak kladný vztah k zátarasům, nejjednodušší je informovat příslušný podnik Povodí, ti by se zvláště o nebezpečné překážky měli postarat, viz třeba: www.raft.cz/Clanek-Lipoltovsky... Smajlík

Reply

Re: Ad zelenina na Úhlavě, Kouďa, 1/6/2023 7:05:49 AM
Smajlík tak tohle je naprosto vyčerpávající Smajlík
Ad PS) nevím jak urostlý je Honza, ale já s hamakou nevyvrátil ještě ani jeden strom... ale můžeme vyhlásit soutěž Smajlík

Reply

Ad zelenina na Úhlavě, Dan, 1/5/2023 5:30:48 PM
Tak musím, Kouďo, nejprve přiznat úchylku, že zeleninu tu já miluju od malička a naopak žádný maso ani sado mě nikdy 2x netankovalo. Takže se teda těším moc, jak na pokračování, tak na takovýhle řeky.
Ale ke stromům&keřům: my jako lidská společnost poměrně rychle zapomínáme, jakmile si "něco" neopakujeme, viz třeba povodňová paměť.
Ad c) tak bobry jsme si naposledy živě opakovali tak před sto až dvě stě léty, a proto teďkonc máme ten referenční bod "normální" na počtu nula a už dva kusy je pro nás přemnoženo geometrickou řadou a titulky v bulváru. Ale vezmi si, jenom stran hydrogeologického přičinění, jak musel vypadat třeba archipelág Sev. Am., než tam ty dvě společnosti (NWC a HBC) tamní populaci (Castor canadensis) skoro vynulovali! Udávají se odhady 60-400 miliónů ks až k praktickému vyhubení (žláza, kožich na čapku a ocas na ozdobu). To je fantastické množství dennodenní práce, která najednou (na konci čtvrtohor) zanikla švihnutím proutku. Jak asi vypadala tamní a tehdejší "říční síť"? Já jsem si tohle naposled uvědomil u Sedm ohňů k Nahanni. Oni (Jan&Milena) měli na rozvodí postupovou rychlost třeba jen 10-15 km za den a to s vypětím všeho umu a sil.
Podobně velký překvapení nastane, když se dneska dělají paleobotanické průzkumy (čet´ sem to někde z Atlantického pobřeží u Sev. Karolíny), tak mnohde v místech dnešního potoka 1.-2. řádu nenajdou pod metrama erozních teras ani jedno koryto soustředěného odtoku z doby před osídlením Evropany. Prostě jen široširé, placaté a nekončící mokřady, pak metry eroze z polí a na tom nahoře několik vrstev s opakovanými rybníky pro mlýny. No, a kdeže se to přistěhovalci naučili? No, právě u nás doma. Akorát tam to udělali rychle a nemrdlali se s tím 500 let jako tady.

Ad b) i my tady v práci jsme vyvinuli kus úsilí, abychom ukázaly, že historky o zbořeném Karlově mostě a ohrožení přehrad ucpáním plávím mají na svědomí v mnohem větší míře kmeny popílené, a pak ze skládky (vorů) odplavené a nikoli přirozené vývraty padlé ze břehu. Něco jiného je ochrana sídel a třeba ucpávání propustků pod cestami/silnicemi. ... tak taky proto už Povodí nemusí mydlit hlava nehlava každý břeh do mrtě a mohou státní peníze věnovat na jiné, také bohulibé činnosti.

Ad a) a to souvisí s b), takže vodák český musí počítat při noclehu s narůstajícím stářím pobřežní vegetace. A třeba taková věkovitá vrba tlustě porostlá mechem a s dutým kmenem dokáže po několikatýdenním dešti bácnou rychleji, než člověk stihne jakkoli zareagovat. A když se k tomu přidá c) tedy ve formě plánované bobří obřízky (to jsou ty obří topoly přes metr v průměru, oholené od kůry v metrovém pruhu), může být rána veliká, až to dělá binec v katastrální mapě. A potom nastane teprve mela.
Čili nejen za větru! Ale zaplať bůh za větry, protože tehdy to třídění starých a nepevných stromů probíhá intenzivně a za takových podmínek naštěstí většina našinců s hrůzou sleduje zprávy v TV s bačkorama na nohách.
A zdraví do NR! Dan

P.S. A to ve výčtu příčin vývratů nemluvím o fištrónech, kerý pokoušej vyvracení stromů tím, že si mocně napínaj svý hamaky hned mezi dva kmeny ... že Honzo :-))) To je pak ráno zvohybanej celej les :-O

Reply

Re: Úhlava, Kouďa, 1/5/2023 4:03:28 PM
A pokud tě potýkání s květenou nadchlo, tak pokud Petr neposune ediční plán, tak příští pondělí a středu jedem dál

Reply

Re: Úhlava, Kouďa, 1/5/2023 4:02:06 PM
Ahoj Dane,
díky za postřehy, Úhlava od Nýrska do Plzně za 2 dny.. tos ani nespal, ne? Smajlík Od Červeného poříčí do H.Lukavice to skoro neteče a tenhle vršek až pod Beňovy, to je jungle jako bejk...
Jj, poslední roky se toho v korytě najde Smajlík anébrž..
a) sem tam mocně duje
b) povodí nestíhá, nebo nechce prořezávat
c) přemnožení bobři mají sakra apetit
...ale vo vo vo tom to je, dyť bohapusté pádlování se jednomu musí zajídat a tak není nad to se protáhnout Smajlík Smajlík

Reply

Re: Úhlava, Dan, 1/5/2023 2:24:09 PM
Ahoj Kouďo,
cenné informace včetně fotek! Poskytují v technicistní zkratce velice důležitý údaj: k r. 2023 počítejte s vícero zdrženími přenášením a buďte ve střehu, ale na druhou stranu o život nejde (při daném Q). To je moc důležité a tady to bude viset mnoho let. Díky tomu třeba někomu neujede za dva roky poslední vlak nebo si včas naplánuje alternativní konečnou, nebo tak. Díky!

Tři zanedbatelné postřehy: 1) ty padliny budou starší. Jel jsem totéž vloni a srovnáním fotek vidím, že je to beze +/- změny. Ostatně na položené vrbě už rostou šlahouny na svislo a jsou určitě starší než jednoročky.
2) Na jednu (rozhodující) stranu mě těší, jakou radost Vám udělaly přírodní překážky ve smyslu "další kurážný vodák, který uvítal přirozené zpestření plavby a nebál se vyšší fyzické náročnosti", ale na druhou stranu (pidičervíček pochyb, jestli´s pod ironií nechtěl skrejt vážnej oumysl) se trochu obávám závěrečné poznámky o mačetě. Páč pak už nikdo jiný nezažije Vaši Amazonii, ale imperialistama vykácenej prales :-(
A navíc takový hezky ostře odseknutý kolíček větve na vodorovném kmínku, zejména po zaschnutí, dokáže se vzducholodí i po roce divy hodné kurare těch Tebou touženejch indijánů, ale o tom pšššššššššššššššššššš :-O
3) Pravda, nejezdil jsem repete, nemusel čekat ani na vodu, ani na pendl, ani na opečení voňavé klobásky, vlastně ani moc na spoluplavebníky a nejspíš díky tomu jsem Nýrsko - Plzeň sjel za víkend. Čili kdyby byl někdo ochoten podstoupit trýznivé zřeknutí se civilizačního luxusu (na pár hodin:-), tak to jde. Taky informace :-)

Tehdejší statistiku (květen 2022) jsme si shrnul takto: "Úhlava jsou schody do nebe o 46 příčkách. Přejel jsem 19 jezů, 10 stupňů, 12 přenesl. Další 4 jezy a stupeň jsou hned pod přehradou (začínal jsem u benzínky). Přenesl jsem 3 stromy a 13 dalších přejel/podjel, zkrátka bobří řeka. Podjel jsem 29 mostů, z toho 3 železniční, 18 lávek a 2 roury."

Takže vloni pořád vedl Člověk nad Přírodou 95:16.

Dan

Reply

Re: Úhlava, Kouďa, 1/5/2023 8:29:10 AM
To víš, foukne z kopců a řeka je plná stromů. My si užili dosytosti
kouda.rajce.idnes.cz/Uhlava_10...
Smajlík Smajlík

Reply

Úhlava, Jeníček, 1/5/2023 8:02:45 AM
Jel jsem tento úsek předloni a žádná "amazonie" se nekonala. Pouze jediná přenáška padlého kmenu, jinak naprosto na pohodu. Hezký úsek a pokud vyjde i počasí, tak to nemá chybu. Lidí minimum.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.