Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Bavorske-krasky---Loisach-a-Walchenklamm.aspx?ID_clanku=1847

Isar ze Sylvenstein do Einöd

published: 10/23/2016 | describe of rivers: Isar

Isar (Sylvenstein-stausee – Bad Tölz)

Isar je znám zejména díky krásnému úseku zvanému Kanada nebo také Bayerische Columbia. Tedy úsek Krün – Sylvenstein stausee. Na tento úsek jsme bohužel zatím vždy měli smůlu s nízkým stavem vody. Těchto problémů se však nemusíme obávat na úseku pod přehradou Sylvenstein. Ta, podle manipulačního řádu, musí vypouštět tolik vody, aby garantovala určitý průtok v Bad Tölz. Díky tomu je tento úsek sjízdný opravdu celoročně i v nejparnějších létech. (například léto 2015)

Reklama

Nejlepší nasedací místo je (bylo) u mostu přes Isar hned pod přehradou. Letos (2016) však okolo mostu cosi přestavovali a na nasedačku se nedalo dostat kvůli plotu stavbařů. Bylo tak nutné nasednout níže. Ostatně nasedacích míst na silnici z Bad Tölz kolem Isaru je hned několik, takže se dá dobře volit délka úseku, který si chcete sjet. Krátce po nasednutí u mostu pod hrází jsou tři kamenité stupně krátce po sobě. Vždy dvojice větších kamenů podobně jako kozy šlajsen ukazuje kudy se dá stupeň projet. Přesto je dobré si stupně předem prohlédnout. Zejména třetí z nich, pod kterým se tvoří velké vlny.

Třetí stupeň pod nasedačkou
Třetí stupeň pod nasedačkou

Dál plyne Isar svižně v častých peřejích mezi štěrkovými plážemi širokým údolím. Jízda je bez větších technických obtíží, rychlá a krajinově vděčná.

Isar pod přehradou
Isar pod přehradou

Ve třetině cesty se za levotočivou zákrutou řeky vynoří nesjízdný jez Fleck, který je nezbytné přenést vlevo nebo po tělese jezu, které bývá při letním stavu vody na levé straně suché. Asi by býval šel jet vpravo po spádové desce, ale dole jsou navezené velké kameny, které jízdu znemožňují. Pod jezem asi v délce 2 kilometry je potřeba pečlivě volit stopu, protože za letního stavu elektrárna ukradne hodně vody a narazíme zde na mělčiny. Při dobrém čtení vody však i tady lze pohodlně projet bez drhnutí nebo přetahování.

Přenášení jezu Fleck
Přenášení jezu Fleck

Další cesta je stále zajímavá a svižná. Peřeje se střídají s klidnou, ale stále proudící vodou. Za městem Lenggries přijíždíme k Isarkataraktu. Rostlá skála vlevo zde zúží koryto na polovinu a v té se díky kamenům tvoří velké rozbité vlny. Úsek je asi 50 metrů dlouhý a hodnocený průvodcem jako WW III. Nebyl by problém si jej na vzducholodi sjet, ale každopádně s kompletní výbavou a hlavně helmou. My jej s dětmi přenášíme vlevo po rostlé skále a nasedáme až za ním. Vyplouváme vstříc posledním kilometrům před městečkem Bad Tölz, proslaveném detektivním seriálem Der Bulle o tlustém detektivovi, co má bláznivou matku a nadrženou kolegyni. U nás uváděný pod titulem Big Ben.

Isarkatarkt
Isarkatarkt

Městečko samo o sobě stojí rozhodně za krátkou návštěvu a s dětmi doporučuji navštívit italskou zmrzlinárnu, kterou najdete při cestě od řeky centrální pěší zónou na pravé straně. Je to až druhá zmrzlinárna, tak ať se nespletete!

Isar (Bad Tölz - Einöd)

Tuto část jsme naposledy jeli jako předodjezdový výlet, aby se děti unavily a po cestě lépe spaly. Od úseku jsme nic zvláštního nečekali a možná i proto jsme byli příjemně překvapeni řekou, která krásně teče a mnohé její peřeje jsou i technicky zajímavější, než v části nad Bad Tölz. Oficiálně se podle DKV průvodce v tomto úseku nesmí mezi 15.3. a 10.8. vystupovat na kamenité pláže a podobně. Nám se však stalo, že jsme tento úsek jeli o víkendu spolu s množstvím místních a nedodržoval to vůbec nikdo. A co se dělo na řece … neřízené rafty, rádia na palubách lodí, čluny ala nafukovalo z PVC někam k rybníku, no letní Vltava hadr. Ale inu, co dělat?

V Bad Tölz
V Bad Tölz

Možností, kde nasednou v Bad Tölz, je více. My nasedli pod mostem v centru, kde jsme končili horní úsek, ale ten, kdo je líný následně přepádlovat 2 km dlouhou přehradu, která je hned pod městem, může zajet až k její hrázi a nasedat pod ní. Přenášení hráze usnadňují rolničky, po kterých jde loď bez větší námahy přetáhnout.

Rolničky usnaďnují přenášení hráze
Rolničky usnaďnují přenášení hráze

Následný úsek je moc pěkný s peřejemi a návaly proudu na břeh v některých zatáčkách. Zpozornět je potřeba zejména v místě, kde se před námi objeví žlutá skála z pískovce a řeka se stáčí vlevo. V řece ve výjezdu z meandru jsou šikmá skalní žebra, která za menší vody dělají stupně. Dají se jak přejet, tak se jim i vyhnout úplně vlevo. Jen je potřeba pádlovat a manévrovat, což mnohé posádky raftů kolem nás nečiní a dějí se pak roztodivné věci.

Isar pod Bad Tölz
Isar pod Bad Tölz

My končili u mostu kousek za Einöd, kde je parkoviště a který DKV průvodce doporučuje jako nasedací/vysedací místo. Nám se ale moc neosvědčilo kvůli nepříjemnému vystupování po velkých kamenech a bordelu pod mostem. Pokračovat by se dalo dál, protože i další úsek má být krásný minimálně až na soutok s Loisachem. Nás čeká návrat domů, a tak si tuto část musíme nechat na příště.

Kousek před koncem
Kousek před koncem

A co dále?

Snad se dočkáme vody na úseku Kanada. Isar se dá prozkoumávat až k Mnichovu, Loisach teče z Kochel see až do Isaru, nedaleko je Ammer o kus dál Lech. Amper by se také dal natáhnout. Nebo vyrazit zas někam o kousek dál. No prostě možností je víc než času. Takže někdy v Bavořích na vodě, ahoj.

Doporučená literatura:

Die 50 schönsten Kanutouren in Bayern - Alfons Zaunhuber DKV-Gewässerführer für Bayern

Ales K.




Další kapitoly:


Diskuse nad článkem
Bavorské řeky, Vladimír, 10/24/2016 11:32 AM
| Re: Bavorské řeky, Slávka, 10/24/2016 1:26 PM
| Re: Bavorské řeky, Slávka, 10/24/2016 1:35 PM
| Re: Bavorské řeky, Aleš K., 10/24/2016 1:43 PM
| Re: Bavorské řeky, Aleš N., 10/24/2016 7:09 PM
| Re: Bavorské řeky, Herčus, 10/25/2016 10:20 PM
| Re: Bavorské řeky, Vladimír, 10/24/2016 1:40 PM
Bavorské řeky, Herčus, 10/25/2016 10:13 PM
| Re: Bavorské řeky, Velryba, 11/19/2016 9:06 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.