Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Jak-Petan-utopil-nastesti-jen-kloboucek.aspx?ID_clanku=390 edit=3

Jak Peťan utopil naštěstí jen klobouček

Diskuse nad článkem
1. prásknutí, Vranik, Vranik~centrum.cz, 1/5/2004 2:55 PM
Docela se nedivim, kdyz pises o tom, jak kolega zapomene vystoupit. Kdyz si vzpomenu na svuj prvni prask na kajaku, tak mi obcas jeste prebehne mraz po zadech. Sice to bylo s helmou a ve 2m hloubce, ale touha po kysliku byla silnejsi nez to, ze mam na sprajde takovou tu snurku, za kterou kdyz zatahnu tak vystoupim. Nalokal jsem se tenkrat docela dost a kamarad byl uz pripraven skocit z lode na pomoc.

Priprava eskymaku v bazenu je velice dobra vec, ale nesmite zapominat na moment prekvapeni ze studene vody, ktera jeste ke vsemu se s vami pere a nechce vas pustit. I kdyz jsem pod vodou (po 4 letech aktivniho jezdeni) vzdycky je to necekane, prekvapive
a hrozne se leknu.

Vranik




Reply

|_Re: 1. prásknutí, Jirka Myslivec, vgb~volny.cz, 1/6/2004 8:08 AM
Vraníku. Ty a lekneš ce? To by jeden neuvěřil....o)

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Matej, matesakoid~yahoo.com, 1/6/2004 5:25 PM
Vraniku, Vraniku, kdybys tak strasne nekecal :o))) No, na druhou stranu je to straslivej sok po tolika letech se najednou ocitnout hlavou dolu :o))))

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Tomáš, tomas.zmatlik~atlas.cz, 1/7/2004 9:46 AM
Jo, jo, moje prvni prasknuti take nebylo z nejprijemnejsich. Zazmatkoval jsem a nemohl nahmatnout pouto spricky. Podarilo se mi to az asi po patnacti vterinach a jeste navic jsem prisel o bryle. Vice na http://www.zmatlik.net/Akce/display.php?akcepath=20030416.htm
Rozhodne doporucuji odbyt si prvni cvaknuti nekde na "voleji" nebo v bazene za neci asistence.
Tomas

Reply

|_Re: 1. prásknutí, J. Pokorný, wwtri~seznam.cz, 1/7/2004 10:16 AM
Na Černém Váhu jsem kamarádovi půjčil plastový kajak, byl úplně nadšen. Vesele si splouval, až se někde ve vracáku zvrhl. Když parta dojela k místu, kde jsem na ně čekal, divil jsem se, jak je bez nadšení.
Vrátil mi kajak a špricku, která měla dvojitý komín na zastrčení bundy. Ten komín byl ze dvou třetin urvaný. Zapomněli jsme mu vysvětlit, že šikmý popruh přes špricku není na ozdobu, ale na její sundání pod vodou. Nebožák pod vodou narval prsty do několika málo odtokových otvorů ve špričce a škubal s ní tak dlouho, až nějak vyplaval. Protože nekouřil, vydržel s dechem dlouho. Použil heslo: "Na co nemám technicky, to půjde silou!" :-)))))

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Jirka Myslivec, vgb~volny.cz, 1/7/2004 12:50 PM
Tedy jestli pod vodou urval komín tak buď:
a) musel mít pekelnou sílu nebo
b) špricka musela být už silně jetá nebo
c) šlo už opravdu do tuhého.

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Honza P., 1/7/2004 1:40 PM
Správně je a) a zároveň za c). Špricka byla úplně nová a věřím, že mu to dalo zabrat. Možná komínem vylezl nakonec celý, od té doby s námi na vodu už nejel.
On komín neurval celý, on urval jenom vnější druhý plášť, kam se strká nepromokavá bunda, Vnitřní komín máš na těle s kšandami, pak bunda, potom vnější komín.
Byl to prostě válečník, sílu měl jak býk a já jsem ji dodnes nespravil, na kousku drží a já alespoň nezapomínám vysvětlovat, k čemu je ten popruh na špricce :-)))

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Jan Ámos Komenský, 1/8/2004 12:59 AM
Chlapče, chlapče. Máš na té své webové stránce strašlivé pravopisné chyby! Např. "víš" či "eskimovat"...
Čeština je krásný jazyk a takové zacházení si věru nezaslouží!

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Tomáš, tomas.zmatlik~atlas.cz, 1/8/2004 9:13 AM
Ahoj Jane, bohuzel mas pravdu a stydim se. Jiz je to opravene. Budu si muset vsechny stranky zkontrolovat. Diky za upozorneni.
Tomas

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Jirka Myslivec, vgb~volny.cz, 1/8/2004 9:16 AM
Tomáši, kromě těch "i" a "y" ti dělají potíže i čárky v souvětí.

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Tomáš, tomas.zmatlik~atlas.cz, 1/8/2004 9:51 AM
Pokusim se vse zkontrolovat a opravit. No nejakou dobu mi to da. V sobotu a v nedeli to skouknu a snad i opravim. Jinak lze vkladat reakce i na mych strankach. Jestli me chcete upozornit, coz samozrejme ocenuji, na nejaky problem na mych strankach, uvital bych, kdyby to bylo prave tam. Jinak diky za upozorneni a ahoj nekde na vode.
Tomas

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Vlada, 1/8/2004 12:46 PM
S tou gramatikou si hlavu nelam. Ja si napriklad vubec zadny chyby nevsimnul :)

A jak rika resp. pise muj bracha (pote co ho kritizovali za napsani gramatickeho skvostu "libyt se"): "... A navic, kdyby buh chtel aby jsme psali dobre cesky tak by nas stvoril s tlustejma brejlema, mastanejma vlasama a krivejma nohama." (ze tam chybi dve carky vim)

Pokud jde o hlavni tema, tedy prvni cvaknuti, mam velmi podobne zkusenosti jako ostatni. Odehralo se to docela nedavno na kanale v Roudnici (jsem zatim kajakarske nedochudce). Mel jsem pujceny kajak - 180litrovy Dag Shark, do ktereho jsem mel docela velky problem se vmestnat (a pozdeji vylezt) - mam 185cm/90kg - a kdyz nepocitam ranne detske obdobi, byl jsem na kajku poprve. Kanal jsem si neprojel, na to jsem nemel odvahu, ale snazil jsem se skotacit pod nim (jsou tam dve smesne male vlnky) a najizdet do protiproudu. Kdyz se to asi 20x hezky podarilo, zacal jsem se nadymat pychou a ztratil opatrnost. Pri dalsim najezdu pak prisel samozrejme spatny naklon a uz jsem byl hlavou dole. Nastala panika, pustil jsem padlo (jinak bych se asi mohl odrazit ode dna, protoze tam bylo celkem melko) a snazil se cpat na hladinu, ale ono to neslo. Ostatni trenovali na raftu a byli nekde na kanale, odkud na me nevideli. Utopit se na melcine a v klidne vode, to by ma fakt nakrklo, takovou ostudu bych asi neprezil :). Podarilo se mi asi 3x dostat hlavu nad hladinu a nadechnout se, nez jsem prestal zmatkovat, uvedomil si ze tam je na sprajde ten pasek, zatahnul za nej a asi na 3x se vysoukal ven. Mohlo to trvat tak 10 az 20 sekund, ale me to pripadalo jako vecnost.

Takze to byl muj napinavy pribeh a pokud se muzu opovazit nekomu radit (jsou-li zde vubec nejaci jeste mene zkuseni lidi nez ja), tak az budete poprve sedet se sprickou na kajaku:
1) at na vas nekdo vidi
2) nezmatkovat a nezapomenout na ten pasek (ne kazdy ma takovou silu, aby pretrhnul sprajdu na dva kusy, jak je popsano v jednom prispevku vyse)
3) pro zacatek je lepsi radsi o trochu vetsi kajak
4) myslet si, ze se vam povede eskymak, prestoze jste ho nikdy netrenovali, je dost naivni :)

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Michal, 1/9/2004 2:42 PM
Mám také jednu příhodu, prakticky tu samou. Byl jsem s kamarády v půli listopadu porvé na kajaku. Vody bylo po málu, blbnuli pod jezem, tam jsem to vždy nějak o dno zvedl. Pak jsme popojeli a nad jezem byl přítok, tak jsem do něj najel, špatný náklon a už jsem se otočil, tentokrát bylo dno pěkně hluboko, a ještě k tomu se mi tam mezi šutry zaklínilo pádlo. Snažil jsem se nadechnou, což nešlo, pádlo překáželo. Po loknutí hnusné špinavé vody jsem si řekl, klídek přeci se neutopíš a vzpoměl jsem si na "eject popruh", nahmátl jej na poprvé a byl jsem venku a měl odlovenou svou první krysu.

Reply

|_Re: 1. prásknutí, oiwequgf, sldvc, 1/10/2004 7:40 PM
"zvedání" o dno, je největší blbost, kterou můžeš udělat

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Joe, joezavináčseznamtečkacz, 1/13/2004 10:41 PM
Není. Vykrysit je větší blbost.

Reply

|_Re: 1. prásknutí, Jirka Myslivec, vgb~volny.cz, 1/14/2004 8:07 AM
Zvednout se v lodi jakýmkoliv způsobem je vždycky lepší, než krysit.

Reply

Co nejde urvat silou..., Honza, jan.hrubes~vsb.cz, 1/11/2004 12:25 PM
... to jde ještě větší silou - jak praví lidová moudrost. Což mi připomíná historku, kterou vás všechny trumfnu: Když jsem před dvaceti lety chodil na loděnici Palackého univerzity v Olomouci, povedl se tam jedné squaw(!) neuvěřitelný silácký kousek, když z kajaku polohou střemhlav vylezla nikoli s utrženou šprajdou, ale urvanou celou sedačkou. No, abych to uvedl na pravou míru a neholedbal se neuvěřitelnými příběhy - ta sedačka tam nebyla zalaminovaná, což dívčina (nevím jak) přehlédla. Snad díky tomu, že si kajak neodnesla k vodě na rameni, ale nechala si ho odnést dvěma ochotnými kamarády, takže loď za sedačku nikdo nechytal, a nepostřehla to ani při nasazování špricky. Ten pohled, jak leze z vody a sedačka jí vzadu apartně zvedá černou gumovou šprajdu tak, že vypadá jako přerostlý kačer Donald, ten mi dodnes roztřese bránici. K dokonalosti tomu chyběly už jenom ploutve na nohou. Jinak bych ale polemizoval s tím, že je nutné nahmátnout strhávací popruh. Moje zkušenost je taková, že když už šlo do tuhého, o pádlo jsem přišel, na zvednutí rukama jsem už neměl a popruh jsem hned nenahmátnul, stejně jsem se z lodi hladce dostal. Těžko teď v suchu vzpomínat, jak to přesně bylo, ale vsadil bych se, že jsem se jen vzepřel o palubu rukama na úrovni boků poněkud v předklonu (zcela přirozená poloha při zvrhnutí, že?). No a protože vzadu za zadkem je pružného neoprenu jenom kousek, vzniká tam dostatečný tah k uvolnění zadní části šprajdy. A jakmile jí jen kousíček sklouzne přes límec, zbytek jde už jak po másle, čemuž napomůže i tlak vody. Máte-li (na rozdíl ode mě) možnost řádit s lodí přes zimu v teplých vodách bazénu, zkuste si to. Nemyslím si, že já, moje loď a moje šprajda jsme nějaká přírodní anomálie. Takže si troufám tvrdit, že veškerá panika je zcela zbytečná. A pro ty, kterým eskymák nejde, přidám ještě jednu radu: Až přijdete na to, že hlava se při eskymáku z vody zvedá poslední, zvládnete ho taky. Dokud cpete hlavu z vody jako první, abyste se nadechli (opravdu nevydržíte na chvilku zadržet dech?), eskymáka nedotočíte. Ale k tomu, aby se hlava aspoň na okamžik dostala nad vodu a dokázali jste se krátce nadechnout, není potřeba zas tak mnoho. Zabrat pádlem a strčit nos a pusu na krátký nádech k hladině určitě zvládnete. Když jsem se před dvaceti lety (tehdy naprosto neúspěšně) učil eskymovat, vydržel jsem takto vzdorovat a vybojovat si další a další nadechnutí třeba dvacetkrát. Někdy jsem pak stejně nakonec vykrysil, jindy mi to stačilo k tomu, abych se dostal dostatečně blízko ke břehu a pomohl si pádlem nebo rukou o dno. Když nic jiného, aspoň získáte víc sebevědomí, že po deseti vteřinách jste se hned ještě neudusili a že dokážete bojovat. Pak už si na eskymáka začnete věřit taky. Hodně štěstí!

Reply

|_Re: Co nejde urvat silou..., Jirka Myslivec, vgb~volny.cz, 1/12/2004 1:35 PM
Honzo no nevím. Asi dvakrát se mi stalo, že jsem měl probléms opuštěním kajaku při kryse. Pokud jsem se chtěl vzepřít o boky lodě tak marná sláva, ale tím jsem si právě šprajdu pěkně přidržel aby nepustila. prostě jsem MUSEL strhnout popruh.
Ale s tím sebevědomím souhlasím. Když jsem začal cvičit eskymáky a nezvedl na první pokus začal jsem zmatkovat. Zahý jsem zjistil, že i na druhý pokus je dost času i vzduchu. Později jsem zjistil, že totéž platí i pro třetí pokus.

Reply

|_Re: Co nejde urvat silou..., Honza, jan.hrubes~vsb.cz, 1/12/2004 5:12 PM
"...ale tím jsem si právě šprajdu pěkně přidržel aby nepustila." No to se ale musíš vzepřít o bok lodě, ne o límec! Jinak bys tu špricku opravdu musel rozervat, jak by sis ji pěkně k límci přidržoval. Ale zkus to mimo límec a dost bych se divil, kdyby se Ti to nepovedlo. Zas takový svalovec nejsem a když to jde mně...

Reply

HYDROmagazín, Rosťák, 1/11/2004 9:31 PM
...když jsme u toho eskymování - ve vodáckém magazínu HYDRU 6/2003 je návod jak se ho naučit a jak jej učit. v HYDRU 1/2004 vyjde školka u nás nepříliš známého stylu C2C, který je na naučení vlastně nejjednodušší
kdo HYDROmagazín nezná, doporučuji mu jej koupit nebo ještě lépe předplatit si celý ročník

Reply

|_Re: HYDROmagazín, Pavel, 1/12/2004 1:09 PM
Přesto, že se mi HYDRO líbí a občas si ho i koupím, neodpustím si upozornit na další výborný zdroj informací ohledně teorie, techniky a nácviku eskymáků, který najdete na www.krysy.net v odkazech. Musím říct, že díky nim jsem se eskymovat naučil a to celkem neprůstřelně. Maj pravdu v tom, že 80% eskymáku je v hlavě ( za prvé musí poslední z vody a za druhé panika a spěch tě určiě vyženou z lodi dřív, než tvoje chabá eskymovací technika )


Reply

|_Re: HYDROmagazín, Honza, jan.hrubes~vsb.cz, 1/12/2004 5:33 PM
Způsobů eskymování je neuvěřitelně mnoho a v jejich pojmenování je občas chaos. Ale jestli se nemýlím, tak "C to C" je stará známá "páka". Pod označením "Pavlata" je též známá modifikace, kdy na pádle přehmátneš tak, že jej nezáběrovou rukou uchopíš za spodní list a tak získáš mnohem větší páku. Při Pavlatovi ale končíš v předklonu, při "C to C" v záklonu. Já bych nebyl takový puntičkář a hnidopich co se týče klasifikace jednotlivých typů. Podstatné je, že předklonem či záklonem dosáhneš toho, že tělo rotuje těsně kolem lodi, aby byl moment síly potřebné k otočení lodi co nejmenší. Kdo si to chce omrknout, najde inspiraci na stránce http://www.performancevideo.com/Ebook/C_to_C.htm

Reply

|_Re: HYDROmagazín, Rosťák, 1/12/2004 9:06 PM
C2C není stará známá páka. více viz nové HYDRO, které bude k mání na začátku února

Reply

|_Re: HYDROmagazín, Honza, jan.hrubes~vsb.cz, 1/13/2004 5:58 PM
Prima. Když jsem o tom chvilku přemýšlel, musel jsem v duchu uznat, že jsem tak trochu za blbce, protože vtip není v tom, jak se ta či ona varianta JMENUJE, ale například v tom, že některé detaily v provedení mohou třeba znamenat jiné namáhání v kloubech. A PROTO je ale třeba umět stručně pojmenovat, jakou variantu provádíme, abychom věděli, že mluvíme o tomtéž, když vypočítáváme výhody, nevýhody a rizika. Takže hurá pro Hydro a budu se vzdělávat!

Reply

Páka, Katar, jborovicka~quick.cz, 1/13/2004 9:31 PM
Psal se rok 1972-3-4 a my jako mladí vodáci jsme sice věděli že "eskymák" existuje, naše informace o tom jak se ho naučit byly ovšem kusé. Začínali jsme vždy tím že jsme pod vedením starších borců vzali pádlo na kánoi a učila se páka. Teprve potom přišlo na řadu pádlo kajakové - a páka. Jako další krok byl šroub. A to vše nám trvalo ne několik dnů nebo týdnů, ale tak dva roky. Proto ovšem asi nedošlo u mě nikdy k tomu, že bych měl šok z prvního "eskymování", protože PRVNÍ PRAVIDLO když vlezu do kajaku je to, jak ho bezpečně zase opustit když jsem hlavou dolů. A protože jsme eskimovat ze začátku vlastně vůbec neuměli , měli jsme první pravidlo dost dobře nacvičený. A především na kajaku nebo singlu nikdo nesmí být sám, bez možnosti cizí pomoci - PRAVIDLO DRUHÉ. Jsem přesvědčen o tom, že klasická turistická kánoe z půjčovny je z tohoto pohledu bezpečnější. Prostě se vysypeš do proudu a je z toho pouze nějaká odřenina. Většinou. Na Sázavě.
Dnes když vidím jak dokonale eskymujou borci ve válci při rodeu(a těžko dávat těm variacím na eskymák nějakej název) a nebo jak rychle se především děti učí C2C pod vedením zkušených borců např. z HYDRA (byl jsem při tom) tak jsem potěšen, je tady znát za ty roky obrovskej pokrok. Ale já stejně nikdy nezapomenu na svou starou dobrou "páku"



Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.