Diskuse nad článkem |
Zaniklá tábořiště, Jirka V., 4/1/2022 3:04:16 AMJak tehdy vypadalo tábořiště na ostrově sv. Kiliána? V diskusích na facebooku jsme dali dohromady, že většina stromů pochází z 30. let, že prvorepublikovou loděnici za války vzaly ledy, a že na základech menší ze dvou budov vznikla nová bouda, která tam minimálně v r. 1968 ještě byla. Ale neozval se nikdo, kdo by tam spal a věděl, jak to tam fungovalo a vypadalo. A v ta hrázka u tábořiště v Radotíně, to bylo tábořiště na pravém břehu pod Radotínem, nad posledním levotočivým záhybem před přístavem? A hrázka zmizela pod vodou když v Modřanech zvedli hladinu? Reply
|
Re: Koníčkování proti proudu, Standa, 2/24/2022 6:37:25 AMDíky za dohledání aspoň malé zmínky o této lapálii. Museli to být borci. Většina šlajsen byla v prostřed řeky a navést tam celý šíf a přitom nikde nezamotat to lano atd... Bylo by také zajímavé zjistit, zda na tom šífu byla ještě nějaká obsluha např. s bidly či vesly. Kdyby se to celý urvalo, aby měl někdo možnost dostat šíf ke břehu. A také kvůli komunikaci. Ze břehu vzdáleného klidně 50m by těžko kočí viděl, jestli šíf najíždí správně. Reply
|
Re: Hezky, Honza Cervenks, 2/23/2022 8:48:58 PMUvedu na pravou míru. Na zmíněné ture jsme jeli po kolečkách ze Zbraslavi, tak jako při té mé první ture z Písku. Berounku do Cernosic jsem jel také, ale jen z Prahy. Do Radotína šlo konickovat, dal byly břehy zarostlé, takže padlovat nebo bidlovat. Zkratku ze Zbraslavi do Cernosic jsem zažil jen dvakrát za povodni, z C do Z a zpět, starým korytem Berounky od Kazina kolem Lipencu a pod Zbraslavskym zámkem do Vltavy. Jinak, nemaje auto, cesta ze Sázavy se dala krásné ošidit parníkem z Davle, což jsem také parkrat udělal. Jen tak na okraj: Ekiho táta Pavel byl mistrem v turach proti proudu. Měl jsem tu cest s nim parkrat padlovat, ale o svých hrdinstvich by mohl nejlépe povedet sám. Zdraví H Reply
|
Re: Koníčkování proti proudu, Chobotnice, 2/23/2022 8:37:55 PM"Při jízdě do Budějovic, tahajíce lodě do vysokých jezů, se do lodě zapřáhne devět koní a ti pak táhnouti musí, až v nich kosti chrastí. Kočové při nich v levé ruce drží oprať, v pravé bič a v ústech otevřený nůž, a kdyby jen jeden kůň povolil, neb šíf se víc sepřel, není jiné pomoci, než lano, které je až čtyři palce v tloušti, ze samého konopí dělané, hned za koňmi uříznouti, jinak jsou všichni koně ztraceni." Reply
|
|
|
Tümmler, Střelec, 2/23/2022 7:20:05 PMPopulárni motory Tümmler měly původ před válkou, hojně se používaly u ženijních jednotek německé armády při překonávání vodních toků. V reálu to vypadalo jako dnešní křovinořezy, akorát to na konci hřídele mělo místo chrániče a struny ploutev a vrtuli. Reply
|
|
Hezky, Chobotnice, 2/23/2022 6:54:15 PMHezky, koníčkování, cesta, všechno. A trasa z Týnce do Černošic, to mi imponuje. Jestli se toho moc nezměnilo, tak tam asi některý peřejky se musely taky vykoníčkovat. Nebo ešivá při opravdu velké vodě se to dalo při břehu vyjet... Reply
|
Koníčkování proti proudu, Standa, 2/23/2022 1:28:09 PMO koníčkování proti proudu jsem již četl mnohokrát. I o potahové ztezce a jak se tahaly šífy opět nahoru. Ale teprv teď mě napadlo, jak to bylo s jezy? To jsem se nějak zatím nikde nedočetl. Vždyť přez ně se nahoru dostat nic nemohlo. Nedovedu si představit velký šíf, jaký vozil z Budějovic do Prahy zásoby soli, jak ho táhnou přez jez. Víte o tom někdo něco bližšího? Reply
|