Re: Uvolnit řeku, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 5/31/2014 8:03 AMTo je přihrávka do zajímavé diskuze.
Raft je loď s právem na existenci jako každá jiná. Někteří vodáci na raftu podali pozoruhodné sportovní výkony jak na extrémně divokých řekách (Zambezi), tak v rámci různých expedičních plaveb, náročných na vytrvalost, všestrannost a morálku. Nepřehlédnutelné je i nové sportovní odvětví - závodní rafting, ve kterém se dost vodáků "našlo" natolik, že vyměnilo švih ladných slalomových lodí za potem zbrocený průjezd brankou.
Potud vše O.K.
Otazník si kladu nad komerčním raftingem. Je mi srovnatelný s horolezectvím, kdy parta Šerpů vytáhne na vrchol Everestu na špagátě polobezvládného sáhiba, který si to zaplatí a pak ze sebe dělá horolezce. Kterým ale není. Zážitky jsou fajn věc, ale měly by být odměnou pro ty, kteří se k nim vlastním úsilím dopracují, a ne zbožím pro ty, kteří si je koupí. Je to i o sportovních a morálních hodnotách a jejich devalvaci a také následkem této komercializace to na Everestu (ale i na řekách) vypadá tak, jak to vypadá.
No ale zpět k raftům.
Dovolil bych si jej přirovnat k motorismu. Motorových vozidel je hafo od obrněných pásáků přes běžné motorky a auta po závodní vozidla do terénu i na okruh. Auto či motorku si dnes může koupi každý a stal se z nich běžný dopravní, ale i sportovní prostředek, jehož provozování je regulováno dopravními předpisy, ale i konvencemi či prostě zdravým rozumem. Dovedete si snad představit, jak by to vypadalo, kdyby se do ranní dopravní špičky namontovalo z deset pásových transportérů, navíc s přiožralou posádkou?
Takže rafty docela určitě ano. Akorát to už nejen volá, ale přímo řve po nějaké specializaci a regulaci. Založené na předpisech, ale i na konvencí a zdravém rozumu.