Diskuse nad článkem |
pro nafukovačky nevhodné, Eki, 7/10/2023 8:40 AMAhoj Petře, a díky za užitečnou informaci, kterou teď v sezóně může využít víc vodáků. Osobně jsem to splouval několikrát, bohužel vždy na singlované pálavě. Ta není pro tento způsob překonávání jezu vhodná, lehký předek nedokáže prkno stlačit dolů, a loď tak uvízne, a v závěru je jí třeba obnést či zkoníčkovat. Nicméně pro plastovky, laminátky a podobná plavidla alespoň něco. Znám daleko horší překonávání jezů Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Kouďa, 7/10/2023 10:02 AMomlouvám se, chtěl bych napsat něco pozitivního, ale nějak mi to nejde. I když majitel jezu projevil vstřícnost a je třeba říct díky i za toto. Dřív byla nad Planou peřejka, v kempu se děti vycachtaly na oblázkové plážičce. Pak se sklouzla druhá peřejka pod kempem a po malém volejíku jsme si sjeli jazýček v původním jezu.... Dnes přetáhnete jez v Darové, odpádlujete si fajnový 3,5 km volej, v Plané u kempu se můžete vykoupat v rozkarblovaném stojatém bahně a ve finále si dáte adrenalin v podobě skoku do betonové šlajsny..... za mě, no more MVE... řeka má téct... zbořit a vypustit... a nejen tenhle Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Aleš N., 7/10/2023 10:18 AMNo, co k tomu říct. Popsals to za mě přesně. Sice aspoň něco, ale jinak celé na prd. Já se vlastně od přestavby Kaceřovského Mlýna v podstatě vyhýbám celému zničenému úseku z Nadryb až do Liblína. Dřív tam ta peřejka a starý rozbitý jez byly alespoň nějaké zpestření, ale teď je to soustava rybníků (Darová, Kaceřov, Žíkov, Libštejn) a šutrovišť pod nimi.. Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Poustva, 7/10/2023 1:19 PMRozpočet na výstavbu 25 M, z toho půlka z veřejných peněz www.risy.cz/cs/vyhledavace/pro...MVE má max hltnost 18m3/s, při vyšším průtoku teče voda přes korunu, propust zůstává suchá (pohyblivý jez regulovaný na konstantní hladinu) Dno propusti tvoří oslizlý beton, dřevěná šupna by omezila prostituování lodí. původní stav mapy.cz/s/jehekojeboReply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Ešus , essalek~seznam.cz, 7/10/2023 6:32 PMZ videa´je vidět , že v propusti teče voda zřejmě dle projektu, dno je trvale smáčené, a při zatlačení desky je vpuštěn relativně dostatek vody k proplutí. Vzhledem k tomu, že dle projektu z roku 2005-6 je propust projektovaná jako SUCHÁ, a schválená všemi odpovědnými úřady, považuji tento stav jezu za výrazné zlepšení situace. Zavodněné podjezí je díky levostrannému přítoku ihned pod jezem, takže přestože jez je suchý, tak po průjezdu propustí lze od jezu odjet. Bohužel si musíme zvyknout na to, že staré vorové propusti jsou odsouzeny k zániku. V současné době jsme rádi za propust se šíří 2,5 m, a i o tohle musíme bojovat. Nicméně po spolupráci s projektanty se daří zesplavňovat Berounku do Prahy, chystají se stavby propustí na jezech Karlštejn, Zadní Třebáň, Řevnice jsou hotové, připravuje se propust v Dobřichovicích, ve Všenorech a hotové jsou Černošice, Tyto stavby jsme jako AVTS na základě žádostí projektantů připomínkovali v přípravné fázi a naše podněty byly zapracovány do projektů. Propusti se staví díky tomu, že se na těchto jezech staví rybí přechody. Vždycky ten výsledek je kompromisem mezi naší ideální představou (třeba pro mně je to stará dobrá vorovka s vracáky po obou stranách, s jasným rozhraním , vlnami nebo i válcem) a možnostmi investora. Ešus Ešus Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Ešus, essalek~seznam.cz, 7/10/2023 6:12 PMRozumím, ale v bohužel schváleném projektu ještě nežli vznikla AVTS ( celý projekt je někdy z roku 2006 nebo 5) byla schválena suchá propust bez průtoku vody pro přetahování lodí. Bohužel jsme to tenkrát jako ČSK VT nedokázali zvrátit, protože díky stanovám jsme nebyli ze zákona připuštěni k jakýmkoliv jednání a naše námitky byl prostě shozeny ze stolu. I proto vznikla AVTS. Nicméně, protože majitel je vodák, tak vymyslel aspoň něco pro vodáky, na své náklady to vyrobil a zprovoznil. Je pravdou, že pro nafukovačky je to asi problém, ale rozhodně je to lepší nežli suchá šlajsna. Proto za to majitele pana Štiku (není investorem ani zadavatelem úpravy jezu, protože to potom koupil) v podstatě chválím. Nemusel udělat vůbec nic. Pokud mu za to budeme nadávat, tak v podstatě podle projektu šlajsnu vyhradí a my utřeme nos. Ešus Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Kouďa, 7/10/2023 6:33 PMŽe současný majitel není zadavatel a strůjce jezu je pro mě nová informace. V tom případě palec nahoru. Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Ešus , essalek~seznam.cz, 7/10/2023 6:52 PMByl jsem to tam zkontrolovat, majitele pana Štiku osobně znám. Je to férovej chlap, co si na stará kolena v roce 2010 nebo 11 ten mlýn od původních majitelů koupil. Nemusel pro nás hnout prstem, ale protože sám jezdí (na tom videu je to on), a je to šikovnej kutil, tak tohle tam spáchal. Ešus Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Aleš N., 7/10/2023 8:37 PMJako jó, díky za podrobnosti. Moje hodnocení byl spíš takový všeobecný povzdech nad znehodnocením řeky. Je sympatické, že současný majitel Kaceřova se snaží tu situaci alespoň trochu zlepšit, jak je v jeho silách. Nicméně pořád doufám, že není daleko doba, kdy bude standardem tyto stavby za veřejné peníze odstraňovat a ne je stavět  . To ale není míněno jako podpásovka na současného majitele, ale jako změna paradigmatu  . Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Poustva, 7/10/2023 8:37 PMDíky za doplňující info, mohl bys to prosím ještě upřesnit, kdo byl investorem? Protože o dotaci na MVE žádala Elektroštika (asi 2012?), proplaceno 2015, jez postaven 2014. ( eaccount.czechinvest.org/stati...V katalogu příčných překážek je zmiňován záměr reko jezu, kontakt Elektroštika, "Jsou navrženy dva RP, bypas u MVE a kartáčový RP na levém břehu s cílem umožnit sjíždění vodákům" www.pvl.cz/migrace-vltava/proj...Podle www.topin.cz/clanky/mala-vodni..."Zasloužené renezance se celá stavba včetně vodního díla dočkává až v roce 2010, kdy se jeho majitelem stává firma Elektroštika. Ta neprodleně zahajuje veškeré úkony nutné pro získání stavebního povolení (2013) a to jak na práce související s úpravou jezu, tak výstavbu MVE." Ale Městský úřad Radnice, stavební odbor vydal už 14. 7. 2008 územní rozhodnutí o umístění stavby „Stavební úpravy jezu a výstavby malé vodní elektrárny...", což by odpovídalo tebou uváděné dataci projektu kolem 2006. Nicméně v původním projektu byl 2x Kaplan, bylo změněno na 4x Archimédes, ale změna ze suché propusti na mokrou neproběhla. Souhlasím, že nemusel dělat nic, ale mezi "nedělat nic" a "být férový chlap" pořád ještě vidím hodně širokou škálu. (o užitečnosti AVTS tu myslím nikdo nepochybuje, imho i všichni nademnou jsou členy) Reply
|
|_Re: pro nafukovačky nevhodné, Ešus, essalek~seznam.cz, 7/12/2023 8:54 AMPodle mých informací to koupil v roce 2010, tedy po dávno schváleném projektu. proti suchá šlajsně jsme protestovali, ale bohužel jsme měli smůlu, protože jsme se o tom dozvěděli pozdě po rozhodnutí odboru životního prostředí, tuším že v Rokycanech nebo v Chrástu. Stejně by tenkrát žádnou vodáckou organizaci k jednání nepustili, protože podle správního řádu jsme nebyli účastníky řízení. V podstatě firma Elektroštika podle mne koupila ruinu s projektem na přestavbu, ve kterém udělal změnu co se týká MVE, ale jez neměnili. Neměli důvod, protože tenkrát se o tohle nikdo nestaral, anebo se o tom nikdo z nás nedozvěděl, na rozdíl od dnešního stavu. Ahoj Ešus Reply
|
Duch doby, MichMar, michmar~email.cz, 7/10/2023 6:14 PMAhoj, Naprosto souhlasím s Vámi všemi, včetně Petra. Mohli by jsme sáhodlouze diskutovat, komu vlastně podobné MVE slouží, zda-li společnosti, či majiteli a jak by tomu bylo bez dotací. Moc ekologie v tom nevidím a slovo dotace se mi, v poslední době, přestává líbit. Ve srovnání s tím, co je běžné, tady vidím alespoň snahu a nápad. Chála majiteli alespoň za to. Něco ve smyslu, že z té kozy zbyl alespoň kousek. Vlastně je pozitivní i to, že pod jezem je voda a ne X stovek metrů sucha, skrzeva náhon. Bývá to i tak, že scházejí jen kulometná hnízda. Jo, a voz sebou sadu špuntů podle ráže ... Normálně mi je smutno. Kvituji i jako gumák. Koníčkovat furt lepší než nosit a nosit je lepší, jsou-li přítomny schody, či alespoň rozumný přístup k vodě. M. P.S.: Už jsem na Berounce opravdu dlouho nebyl. Reply
|
|_Re: Duch doby, Dan, 7/16/2023 12:53 PMMasaryk starší by k tomu asi dodal, že sub specie aeternitatis, čili pod zorným úlem věčnosti, se to jednomu jeví jako zhoršení, protože pamatuje stav provalený (pamětníci pamatující stav před prvním jezem už nejsou mezi živými), zatímco druhému se to jeví jako zlepšení, protože má ke srovnání pouze recentní okolí. Já k tomuto jezu dodám jednu dušezpytnou zkušenost začátečníka: v roce 2021 jsem s kilometráží na palubě a nabrífován zdejšími fotkami jezů pomalinku přijížděl k propusti, abych si prostudoval návod in situ a z lodi obezřetně přehlédl celkovou situaci. Po teoretickém rozboru jsem přistoupil k praktickému výkonu a ještě pomaleji jsem najel na "automatickou klapku", abych po 1,05 m zjistil, že ji nepřehoupu. I vykročil jsem odvážným krokem od zadní sedačky ku přídi, abych si jednou nohou automatickou klapku sešlápl a druhou nohou mohl loď posunovat níže po proudu. Záhy jsem ovšem zjistil, že automatickou klapku nutno sešlapovati rovnoměrně na obou stranách, i zaujal jsem proto polohu takřka porodní, abych jen s mírným pnutím v tříslech na každé zhoupnutí těla na automatické klapce trhnul obouruč lodí kupředu. Takto jsem s pálavou během necelých dvaceti osmi minut urazil dalších 58,6 cm, abych zjistil, že se mi již nohy vedle bortů nevejdou. Vsedl jsem tedy zkroušeně do lodi a jal se dumati, kterak automatickou klapku do zimy překonám. Ke spásnému nápadu bylo nutno přesednouti na přední sedačku, ovšem čelem vzad a vahou vlastní autority pomalu loď převážit do klouzání na hraně automatické klapky. Když se zdála býti loď z pevného objetí automatické klapky již téměř vysvobozena, pomyslel jsem ve zlé předtuše na potenciálně neblahý důsledek opačného sezení, tj. proti proudu, až loď vystřelí po podlaze propusti dolů, tj. po proudu. Proto jsem se opatrným přechodem vrátil k obvyklému posedu ještě s lodí visící za poslední kousek zádi na automatické klapce, abych jí na rozloučenou uštědřil bodrý štulec pádlem. Když jsem se konečně odpíchl, loď hladce seskočila z automatické klapky, jenže těsně pod ní zůstala nehybně stát na podlaze. Pohledem pod loď jsem samozřejmě obratem zjistil příčinu. Tkvěla v tom, že během technicky precizního manévrování trvajícího necelou hodinu prkna na podlaze zcela vyschla. Ale to už se mi za zády ozývalo podezřelé šplouchání a náhle se mi z pod nohou vyvalil proud vody. Než jsem pochopil zlomyslnou odplatu automatické klapky, již se mi lodní vak, boty a houby vzedmuty vodním přívalem stěhovaly přes palubu k Roztokám. Když se stejným směrem vydala i vodopádem spláchnutá kilometráž, podnikl jsem bleskurychlý výpad vně lodi, abych sebou, ve snaze získat co mi náleží, na opětovně zvlhčených prknech nakrásně prásknul. Od té doby si vážím každého suchého průjezdu přes automatickou klapku a ode dneška znám i jméno jejího geniálního vynálezce. Takže za mě v demokratickém hlasování jednoznačně palec nahoru :-) Dan Reply
|
Kaceřovský mlýn, Bizon, aksman~volny.cz, 7/22/2023 3:08 PMVelká noblesa pro plastovku, zato ty dva jezy pod ním. Reply
|