Znacky přímo na místě, posejdon, 3/4/2014 9:59 AM Ta klasifikace je pěkná, ale osobně si myslím, že vykřičník by měl být asi u všech jezů. U každého je třeba zbystřit, aby se člověk trefil aspoň do propusti a nejel přes hranu, pod kterou je vývar (jak se poštěstilo před pár lety utonout vodákovi v Rožmberku, kdežto v retardérce si maximálně natlučeš údy a záda, i když ji projedeš úplně celou mimo loď - samozřejmě se dá praštit do hlavy a upadnout do bezvědomí a někde se šprajcnout, ale to je fakt smůla a může se to stát kdykoli při zvrhnutí na volné řece). Pro mě je vždy důležité, abych jej našel v kilometráži a aby před ním byl zaznamenán nějaký orientační bod, protože dlouhý volej není před každým a za určitých světelných podmínek, kdy se tok celý třpytí, si hrany jezu ani nevšimneš a zabiják může být i za vyšší vody docela tichý. A dlouhý válec se může udělat za vyššího stavu vody i za blbým stupínkem, kde za normálního průtoku je rozdíl hladin pod půl metru... Takže pro mě jsou nejdůležitější informace o poloze jezu, dále je důležitý profil a výška a jak už psal někdo výše, šikla by se informace o tom, kde je vhodné místo pro přenášení nebo zastavení a zda je řeka volná, nebo svázaná navigací. Občas se v kilometráži objeví i značka, v kterých místech je propust, ta také není k zahození, ale více mě zajímá přítomnost a poloha náhonu (zejména v případě, že je funkční). Když nejezdím nějaký tok pravidelně a nebo jej jedu za jiného stavu než obvykle, tak se snažím jezy vždy prohlédnout a vyhodnotit, samozřejmě až na výjimky, kdy znalci radí, že vzhledem k rozbitosti jezu a špatnému přístupu je bezpečnější jet na rovnou do propusti - třeba na jezu Plané na Vltavě jsem jednou tahal loď posádce, která si jej chtěla prohlédnout, při přistávání je proud cvakl o vrbičku a loď skončila přitisknutá k podemleté kládě, která tvořila část jezu. Dokud loď nepraskla a neudělala se do ní taková díra, že stihla odtíkat voda, byl přítlak tak silný, že se nám ji nepodařilo vytáhnout ani za pomocí lan a tahu peti chlapů ze břehu... To co tady píšu je sice hezký, ale jakákoli klasifikace jezů je zbytečná pro "takyvodáky", kteří to prostě pojedou, protože se jim nechce vylézat, nebo prostě neumí loď ovládat natolik, aby před jezem bezpečně přistáli.
|