Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Klasifikace-jezu-aneb-Mohu-ten-jez-splout.aspx?ID_clanku=1553

Klasifikace jezů aneb Mohu ten jez splout?

published: 3/3/2014

Jsem systematik. Asi za to může období, kdy jsem jako pracovník jedné vědecké knihovny vytvářel katalogy knih. Jsem také vodák. Již nějakých pětačtyřicet let. A pořád nemám, když stojím na navigaci některých jezů, vždycky jasno. Jsou sjízdné, anebo ne?

Reklama

Na jedné straně jsou poučky, teorie a zásady. Mají určitě pravdu a nelze proti nim nic namítat (viz například veškerou produkci Vodácké školy záchrany). Na druhé straně je život. Materiály a přirozený vývoj umožnil úspěšně splouvat terény (a vodopády a jezy), které stojí mimo všechny obecně uznávané pravdy.

Kde je tedy (zužme téma) ve splouvání jezů pravda?

Pravda může být (vodáku) uvnitř tebe. V subjektivní schopnosti jez splout. Je to o odvaze, psychice, dovednosti, trénovanosti: občas o blbosti a patřičné dávce štěstí. Zde však hraje obrovskou roli lidský subjekt: na jedné straně vede k přecenění, na druhé straně ale i k neopodstatněným brzdám. Oběma extrémům může zabránit objektivní pomocný faktor: Oficiální klasifikace obtížnosti jezů. Doposud nebyla vytvořena, i když pokusů jistě bylo víc než dost. Je ale taková klasifikace potřeba?
Odpovím sám za sebe: Je.
Cítím to vždy třeba na Divoké Orlici, kde si nejsem jist ani jedním jezem: Bohousová, Litice u štoly, hned následující jez pod ním. Anebo třeba Morava z Hanušovic. Lidé tyto jezy jezdí, já je obnáším, protože na ně mám blok, který by možná pominul, kdybych věděl, že tyto jezy oficiálně sjízdné jsou. Protože jezdí se leccos. I já jsem splul pár jezů, které jsou v kilometráži označené křížkem. Ale většina jezů v kilometráži symbolem splavnosti označena není. A pak stojím na břehu a váhám. Podceňuji se, anebo přeceňuji?

Oslavě nad Oslavanami
Oslavě nad Oslavanami

Určitě by pomocí i vodítkem byla klasifikace obtížnosti jezů. Přemýšlel jsem maličko na toto téma a předkládám analýzu, která by mohla napomoci případné klasifikaci:

Otázka první: Je jez sjízdný, anebo ne?

Opravil bych formulaci otázky. Ne je-li sjízdný, ale zda se jezdí. Alternativy jsou: nejezdí se (jsou zde podmínky, které za všech okolností odrazují od splutí) jezdí se (a je třeba posoudit na místě, zda objektivní a subjektivní podmínky doporučují splutí)

Klasifikace by měla vycházet z obvyklého úzu, tedy z praxe běžného vodáka s vyloučením extrémů zapříčiněných nezkušeností, hazardem anebo alkoholem.

Otázka druhá: Pro koho je jez sjízdný?

Na řekách potkáváme různorodou směsku splouvačů. Počínaje závodníky a jezdiči přes průměrné vodáky až po ožralé party a jednorázové účastníky firemních akcí a sváteční klienty cestovek a půjčoven. Každý z nich má rozdílné ambice jez splout a případně se vyrovnat s nenadále vzniklými situacemi.

Kilometráž řek počítá s běžnými objektivními podmínkami (vodní stav) a průměrně znalým jezdcem, který ovládá základní záběry a strategii jízdy a není opilý. Předpokládám, že klasifikace jezů by mohla vycházet ze stejných východisek.

Otázka třetí: Za jaké vody je jez sjízdný?

Tento bod je vpravdě ošemetný. Vpluji-li za velké vody do obtížného úseku, užiji si adrenalin, možná se prásknu (a užiji si) a při nejhorším ztratím materiál. Vpluji-li za velké vody do jezu, dost možná, že se utopím. V tom je dost podstatný rozdíl. U řeky je deset centimetrů téměř nic. U jezu to může být přesně ten rozdíl mezi životem a smrtí. Za jakého stavu vody tedy sjízdnost (a obtížnost) jezu klasifikovat?

Domnívám se, že klasifikace by se měla zaměřit na po většinu roku obvyklý stav.

Otázka čtvrtá: Na jaké lodi je sjízdný?

Splouvat jez na různých typech lodí je velice odlišné. Za příklad bych vzal „třetí Termál“ na Teplé v Karlových Varech. Jel jsem jej na slalomové singlovce, neprorazil válec a jezdil od navigace k navigaci. Když jsem se z jezu vykopal, nevěděl jsem, zda mám zadek mokrý od vody anebo z potu (další variantu vylučuji). Jel jsem jej na pálavě a byla to nuda – hups a byl jsem za ním. Věřím, že na raftu bych tento jez ani nezaznamenal. Jsou jezy, které s jucháním splouvají otevřené banány s rodinkou. Na jiných padám do zelených bublinek a zřetelně cítím opodstatněnost celistvé paluby zavřené lodi, která se dere vzhůru ke světlu a ke vzduchu (stupně Rolavy). Klasifikace by měla počítat s obvyklým typem lodi, na kterém se daná řeka (třeba Sázava) jezdí.

Otázka pátá: S jakým rizikem je sjízdný?

Riziko zde znamená podíl úspěšného a neúspěšného splutí za běžných (standardních) podmínek. I na nejjednodušších stupíncích se může vyskytnout situace, kdy vyspělý jezdec ztratí koncentraci a „vyhnije“. I na smrtelně nebezpečných jezech naopak může dojít ke konstelaci okolností, že vyložené hazardéry a blázny „pustí“. Což vede následně k podcenění nebezpečnosti jezu a k zadělání na malér u lodí, které čekají nad jezem. Klasifikace, pokud má být oporou, by měla co nejvíce vyloučit riziko.

Otázka šestá: Jak by klasifikace mohla vypadat?

Tedy: Co by o daném jezu měla vypovídat? Tvar jezu? V kilometráži tento údaj povzbudí fantazii, ale neposkytne konkrétní informace. Protože až na místě vidím. A zásada, že na každý jez se podívám, patří k nejdůležitějším.

Pro jakou loď? Největší rozdíl vidím mezi otevřenou lodí na jedné straně a vzducholodí a lodí zavřenou na straně druhé. Fakt je, že první údaj mi velí o jezu příliš nepřemýšlet. Druhá alternativa vede k rozpoznání rozdílu mezi pasivními limity vzducholodi a nároky na jezdce v pevné kryté lodi, který se vlastní dovedností musí (a může) z jezu vypádlovat. Vodní stav berme za optimální střed pro splutí. Stavy, za kterých jez sešoupáme anebo prohrneme s vytřeštěnýma očima, považujme za krajní.

Riziko posuzujme podle pomocných kritérií: Je možné postavit účinné jištění a záchranu? Je jez dopravně přístupný? Jaký je podíl objektivního nebezpečí a možností eliminovat je jezdcem i podpůrnou skupinou?

Návrh klasifikace:

Splavnost za obvyklého stavu vody pro průměrně znalého vodáka:

A – pro všechny lodě
B – pro kryté a nafukovací lodě
C – pouze pro kryté lodě

Riziko splutí:

I – bez rizika
II – malé riziko (převrhnutí, snadná záchrana)
III – velké riziko (náročný vodní terén, nesnadné podmínky pro záchranu)
IV – hazard (objektivní podmínky znemožňují účinnou záchranu)
V – absolutní nesjízdnost

Náročnost:

! – náročné na dovednost
!! – pouze pro vyspělé jezdce za optimálních podmínek
!!! – skryté či neidentifikované nebezpečí

Poznámky:

Specifikují objektivní situaci, např. „Přenášet přes levou kozu“, „Sjízdné šlajsnou i jezem“ atp.

Klasifikace by tedy měla říct asi toto:

„Tento jez je za běžného stavu vody splavný pro všechny lodě včetně otevřených“ – A I
„Tento jez je sjízdný pouze pro kryté lodě, s rizikem“ – B II
„Tento jez nebývá běžně splouván, závisí na posouzení okolností“ – !!
„Tento jez je smrtelně nebezpečný“ – IV !!!
- a tak podobně.

Jez na Jihlavce v Alexovicích
Jez na Jihlavce v Alexovicích

Takže (Also, volně Sumou):

Realizoval jsem se (jako systematik).

Zadělal jsem si (provokujíc Goethův výrok, že „Šedivá je všechna teorie, zelený však strom je života“)

Popíchnul jsem všechny splouvače, kteří se vrhají do jezu s láskou k vodě, která nekategorizujíc se, šplouchá

Nadzvednul jsem všechny ty, kteří tomu rozumějí víc než já.

Nuž, a co teď.
Vzdáme to, anebo k nějaké klasifikaci obtížnosti jezů dospějeme?
Budu se vrhat vstříc šíleným válcům pod stupni na Bystřici v Hroznětíně, a na druhé straně v třesu obnášet jez v Bohousové – anebo mi kolektivní zkušenost a rozum v přehledné klasifikaci naznačí, co si mohu dovolit a co nesmím?

Mohu – anebo nemohu ten jez splout?

Vladimír Hejtmánek

Poznámka redakce: je též vhodné se zamyslet i nad právní otázkou, jestli doporučení vydané pro sjízdnost jezu může mít nějaký právní důsledek v případě nehody.




Anketa
 Ocenili byste klasifikaci jezů?
 Určitě ano, řídil bych se tím
 0.73%

 0.73 %
 Ano, pomohlo by mi to při rozhodování
 69.09%

 69.09 %
 Ne, nemá to smysl
 28.36%

 28.36 %
 Nevím
 1.82%

 1.82 %
 Celkem hlasovalo: 275
Diskuse nad článkem
Jezy ..., Vojta, jancar~hgsport.cz, 3/3/2014 9:00 AM
| Re: Jezy ..., Ešus, psalek~jagacz.com, 3/3/2014 11:11 AM
| Re: Jezy ..., Honza, 3/4/2014 4:45 AM
| Re: Jezy ..., Ešus , psalek~jagacz.com, 3/4/2014 9:30 AM
| Re: Jezy ..., Kouďa, 3/4/2014 11:56 AM
| Re: Jezy ..., Ešus , psalek~jagacz.com, 3/4/2014 12:49 PM
| Re: Jezy ..., Kouďa, 3/4/2014 1:01 PM
| Re: Jezy ..., Ešus , psalek~jagacz.com, 3/4/2014 1:18 PM
| Re: Jezy ..., Ešus , psalek~jagacz.com, 3/4/2014 1:18 PM
| Re: Jezy ..., Aleš N., 3/3/2014 12:47 PM
| Re: Jezy ..., žralok, 3/3/2014 2:16 PM
| Re: Jezy ..., Storm, 3/3/2014 6:11 PM
| Re: Jezy ..., Honza, 3/4/2014 9:07 AM
| Re: Jezy ..., Petr, 3/5/2014 9:27 AM
Klasifikace jezů, Pavel M., 3/3/2014 11:52 AM
| Re: Klasifikace jezů, Honza, 3/3/2014 12:40 PM
Asi ne, Aleš K., 3/3/2014 12:40 PM
Moje hodnocení, Honza :o), 3/3/2014 1:33 PM
| Re: Moje hodnocení, Mirek, 3/3/2014 10:42 PM
Oprava, zuzana, 3/3/2014 2:54 PM
Maličký detail, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 3/3/2014 2:57 PM
Klasifikace, Kimbo, 3/3/2014 8:33 PM
Je dobré to řešit, Lubor, 3/3/2014 8:45 PM
K jezům, Vašek, 3/4/2014 12:02 AM
| Re: K jezům, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 3/4/2014 12:59 AM
| Re: K jezům, Jirka J., 3/4/2014 6:38 AM
| Re: K jezům, Kmochacek, 3/4/2014 3:01 PM
| Re: K jezům, Jirka J., 3/5/2014 6:18 AM
Re: Jezy ..., , 3/4/2014 9:09 AM
Znacky přímo na místě, posejdon, 3/4/2014 9:59 AM
zase jezy..., Vojta, jancar~hgsport.cz, 3/4/2014 10:57 AM
Re: Jezy ..., , 3/5/2014 9:28 AM
A jde klasifikovat vůbec něco?, Petr, 3/6/2014 8:37 AM
| Re: A jde klasifikovat vůbec n, Franta, 3/6/2014 3:05 PM
| Re: A jde klasifikovat vůbec n, Lubor, 3/7/2014 8:40 AM
| Re: A jde klasifikovat vůbec n, Lubor, 3/8/2014 4:56 PM
Silnice, michal, 3/9/2014 9:42 PM
| Re: Silnice, Kmochacek, 3/9/2014 10:37 PM
| Re: Silnice, Pavel M., 3/10/2014 3:01 PM
| Re: Silnice, Kmochacek, 3/10/2014 9:59 PM
| Re: Silnice, Pavel M., 3/11/2014 6:10 PM
| Re: Silnice, Twarůžek, 3/11/2014 11:26 PM
| Re: Silnice, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 3/12/2014 1:24 AM
| Re: Silnice, Twarůžek, 3/12/2014 9:57 AM
| Re: Silnice, Zdeněk, 3/12/2014 11:21 AM
| Re: Silnice, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 3/12/2014 11:21 AM
| Re: Silnice, Twarůžek, 3/12/2014 12:31 PM
| Re: Silnice, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 3/14/2014 8:42 AM
| Re: Silnice, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 3/15/2014 12:43 AM
| Re: Silnice, Ešus , psalek~jagacz.com, 3/10/2014 4:56 PM
, , 3/9/2014 9:43 PM
Klasifikovat nelze, Pip, 3/13/2014 7:11 PM
Mohu ten jez splout?, HH, 3/22/2014 8:25 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.