V sobotu 17.1. jsme vyrazili (po deštích a oblevě v týdnu předtím) na Kocábu. Štěchovický vodočet udával ráno v 7,00 hod. 76 cm, tj. 11 cm nad minimum. Připraveni na pohodovou jízdu bez koupání, eskymování a vůbec všeho styku se studenou vodou v korytě jsme vyrazili s plánem dojet z Rybníků do Lečic a teprve až na samotný závěr se omočit skokem do avizované tůně. Spolujezdec dělal na Kocábě diplomku, a tak mé první pochybnosti po příjezdu do Rybníků rozehnal zhodnocením, že je opravdu vody nad průměr. Zpětně si říkám, jestli tam s touto vodou po oblevě vůbec něco teče v létě.
Reklama
To je jen úvod k velmi stručnému zhodnocení řeky. Splavnost za výše popsaného stavu je velmi sporná. Asi tak fifty-fifty. Půl cesty po vodě, půl cesty pěšky. Zásadní vada byly mělčiny, a to hlavně na úseku Rybníky – Kotenčický potok. Tento levostranný přítok stav v korytě hodně nadlepšil. Mělčiny jsou zde hlavně v podobě poměrně ostrohranného kamení, takže pro Pálavisty dost nebezpečné. Písek nebo bahínko se naopak vyskytlo jen v hlubších tůňkách. Výraznou překážkou jsou i olše a vrby místy dost hustě zarůstající koryto a napadané klády. Zatímco kmeny v korytě byly problémem i nadále, po soutoku s Kotenčickým potokem vrbiček ubylo. Obtížnost mírně narostla (na těch WW I) za Pouštěmi, kde se objevily i nízké stupně. Zde je vidět i činnost správce toku. Pravděpodobně po povodních bylo koryto bagrováno a doteď jsou kolem břehů asi metrové valy vybagrovaného kamení. Jízdu to ale nevylepší, dno udělali široké a mělké. Už kus nad Knínem, tak 1 – 2 km, to začíná zas drhnout, jak mírně narůstá sklon (podle kilometráže –proč nevěřit, že?- asi na dvojnásobek).
Jeli jsme zhruba pět hodin a dostali jsme se do Knína. Optimálních podmínek s jízdou 5-6 km za hodinu nelze podle mého na tomto úseku nikdy dosáhnout pokud si to člověk den předtím neproseká.
No, ale je to blízko u Prahy, a tak každému doporučuji. Minimálně vyzkoušet ten skok, ke kterému jsme nedojeli. Vyloženě expedičním jezdcům doporučuji jízdu až z Rybníků. Lidem, co chtějí jet co nejdelší úsek, ale přitom v pohodě, jízdu od Čtvrtého Hamru. Lenochům, co si chtějí dovézt loď až k vodě, jízdu z Pouští. Pro všechny zmíněné destinace doporučuji alespoň o 20 cm (lépe o 30 a víc) vyšší stav. Ten o 30 cm vyšší stav kvůli nízkým můstkům, které si postavili chataři, a kterých je neúrekom.
Ahoj Šamoň
P.S. Pokud někdo najdete na zlatonosné Kocábě valoun zlata ve tvaru náušnice, dejte mi, prosím, vědět, neb jde skutečně o ztracenou náušnici.