Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Na-vlnach-vypusteneho-Orliku.aspx?ID_clanku=2156 edit=3

Na vlnách vypuštěného Orlíku

Diskuse nad článkem
Historická turistika, Vladimír, 12/16/2019 10:14 AM
Moc hezký článek. Rodí se nám tady nová sekce vodní turistiky - příležitostné splouvání úseků řek, které na dlouhý čas zmizely z našich očí a zkušeností. Co jen pamatuji, psal zde někdo o Seči, Kadaňský oblouk, teď Orlík. Já sám jsem několikrát jel původní Svratku, když byla před pár lety vypuštěna Kníničská přehrada, a byl to dost divný pocit - trošku sváteční, svatokrádežný, nostalgický, objevitelský - od každého trošku. Jednou jsem ji tak jel i s pamětníkem jirkou Havlem a natočili jsme o tom CD "Starý muž na staré řece". Jsou to takové věci, které učí vážit si přítomných darů života, protože ne vždycky se vracejí...

Reply

|_Re: Historická turistika, littlejarda, 12/16/2019 2:43 PM
JJ máš pravdu a vůbec by bylo fajn, mimo jiné, postupně vypustit celou Vltavskou kaskádu, docela bych si dal "původní" maraton Budějce-Praha Smajlík

Reply

|_Re: Historická turistika, Aleš N., 12/16/2019 7:24 PM
Jj, my v sobotu zase spluli přehradu Skalka (Ohře), která je také sympaticky upuštěná, a to tak, že cca 1/3 celkové obvyklé délky přehrady hezky teče, aj s peřejkama - velmi pěkné.
Zrovna tak před rokem jsme takto spluli Hracholusky na Mži, když byla upuštěná kvůli opravě železničního Pňovanského mostu Smajlík .

Reply

Dobrý, Chobotnice, 12/16/2019 9:48 PM
Dobrý to máš. Tak dlouho jsem se odhodlával k sepsání článku až už nemusim. Smajlík Pokud by bylo uznáno za vhodno, tak bych tam vtělil moje neumělý vídeo který jsem tam natočil. youtu.be/oZZWIxnJQRU Z naší výpravy jsme končili někteří v Podolsku vpravo nad lodním výtahem, ale obnášelo to vynést lodě lesem na párkoviště, jiní vlevo u toho mostku co si ho fotilo už asi milion lidí a dá se tam dojet autem. Případně pro osamělý jedince je slušnej přístup k vodě v Červený. Tam se dá dojít i na vlak když člověk jede kombinaci Otava z Písku nebo Vrcovic a po Vltavě do Červený. Čekal jsem, že se to bude víc zařezávat do bahna, ale ono je to od Rejsíkova bahnem vynivelovaný do nepatrnýho spádu. Ty jezy Horní Dolní Lipovsko jsou už teoreticky nad hladinou, prakticky tam jsou, ale někde pod bahnem. Otázka je, jak během tech tří zim se to do bahna zahloubí, třeba se tech jezů dočkáme. Oproti tomu Smetiprach i Jistec na Otavě jsou čistý od bahna. Ale na Smetiprachu se dá rozpárat vzducholoď o zbytky výdřevy šlajsny (hřebíky?), jak by tu mohl dosvědčit jeden kolega. Na Jistci je ve šlajsně velikej šutr, mírně vpravo od středu, ale samozřejmě silně magnetickej, jak by tu mohl dosvědčit jinej kolega. Smajlík Otava mi přišla nějak vodácky zábavnější, ale to už jsem popsal u sebe na blogu. Ještě s tím zahloubením - pod Žilinou na Váhu jsem viděl vypuštěnou přehradu kde byla řeka zařízlá tak, že nalet tam mohlo bejt o život, proud táhnul do propustě přehrady a po bahnitech stěnách se fakt blbě leze.

Reply

|_Slavná Vltavská kaskáda, Honza, 12/16/2019 11:27 PM
Dá se najít, nebo ví někdo kolika procenty se vltavské přehrady podílí na celkové výrobě elektřiny. V rádiu kdosi po povodni v roce 2002 prohlásil, že přehrady nebyly určeny k zamezení povodní, ale pro rekreační využití. Nevím, že by někoho zavřeli... Smajlík

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Chobotnice, 12/17/2019 1:04 AM
To je tu celkem často zmiňovaný že výrova elektřiny ve vodních elektrárnách je u nás asi tři procenta, přičemž většina připadá na velký elektrárny, Ale zas ne jen Vltavskou kaskádu. Samozřejmě přehrady plní víc účelů, ale myslim že užití rekreační bylo při jejich plánování až někde vzadu mezi důvodama pro.

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, HH, 12/17/2019 7:04 AM
Není lepšího důkazu o falešnosti tvrzení, že ty přehrady plní nějakou protipovodňovou ochranu, než rychlost naplnění Slezské Harty během povodní v r.1997. Ty přehrady v případě povodní zadrží jen tolik vody, kolik v nich ponecháme nevyužitého retenčního objemu. To ale představuje ušlý zisk za vodu a elektřinu i nesrovnatelně horší možnosti rekreačního využití. Tím neagituji za trvalé vypuštění přehrad, jsem realista. Ale pokud jde o stavbu nových, nevěřím ani na vteřinu, že třeba Nové Heřmínovy ochrání Krnov, pokud by se nějaká podobná povodeň jako v r.1997 měla opakovat. To by suchý polder bez bourání vesnice splnil minimálně stejnou úlohu. Že bude v budoucnu potřeba zadržet více vody pro vodárenské účely? No dobrá, to možná může být samo o sobě pádný argument pro postavení přehrady, ale pak je zbytečné věšet lidem na nos bulíky o protipovodňové ochraně. Takto je to jen podpásový psychologický nátlak.

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Kouďa, 12/17/2019 7:49 AM
Asi takhle...
ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zp...
U nás to je jen směs zájmů betonových lobby, finančních skupin a lidské ignorace přírodních zákonitostí. Viz několikráte oprášené návrhy na hráze na Berounce, vesměs kvůli tlaku jedniců, kteří si postavili baráky u řeky bez respektu k ní a pak se diví, že jim voda párkrát za rok vypláchne dům a pojišťovna to nechce cálovat. Smajlík

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Lasička, 12/17/2019 8:41 AM
Nemělo by se zapomínat na to, kdy Vltavská kaskáda vznikla a jak se tehdy argumentovalo. Dnes jsme už úplně jinde. Kaskáda je stejně jako mnoho jiných přehrad u nás dílem stalinské skokové modernizace, kdy se argumentovalo elektrifikací, rekreací, vodohospodářstvím (povodňová ochrana a zásoba vody pro kolektivizované zemědělství) a v neposlední řadě budovatelským sepětím pracovních skupin, které tyto "velké stavby komunismu" stavěly. Vzorem byly mamutí přehrady v SSSR budované mezi válkami. Přehledně je to popsané v této knize: www.academia.cz/kult-jednoty-s...

Uvažuju, že bych z toho udělal rešerši.

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Petr, 12/17/2019 11:21 AM
Za kaskádu komunisti nemůžou. Možná za konrétní provedení, ale myšlenka je mnohem starší a šla napříč režimy. Za Rakouska chtěli stavět desítky jezů s plavebními komorami. Ve dvacátých letech byla navrhována jako optimální řešení 70 metrů vysoká přehrada ve Štěchovicích. Naštěstí to nešlo postavit.

Hlavním argumentem byla myslím splavnost Praha - Budějovice - Dunaj (!) a splavnost Labe pod Mělníkem, kterému lze z kaskády nadlepšovat průtok.

Někoho to nepustilo dodnes (kanál Labe - Odra - Dunaj).

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Chobotnice, 12/17/2019 12:45 PM
Články o sporech zda přehradu ve Štěchovicích ve verzi jak ji známe, nebo 70 metrů vysokou jsem pročítal v dobovém listu Vltavské proudy. To bylo tehdá taky lobováníčko. A taky to bylo tehdá znamení pokroku a (pošetilý iluze) ovládnutí přírody člověkem. Samozřejmě kaskáda se projektovala postupně, Orlík asi konkrétní plány před válkou neměl. Vraný Bylo už před válkou. Štěchovice s problémama za války. Mimochodem jestli by byly štěchovice vysoký 70 metrů, nebo takhle, to už by bylo při tý hrůze relativně jedno, jen by bylo víc zatopený údolí nad Štěchovicema a Ztracenku a další by museli přestěhovat vejš, pokud vubec.

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Lasička, noseone~seznam.cz, 12/17/2019 10:51 PM
Štěchovice měly údajně dodávat elektřinu pro cvičiště zbraní "SS Trupenübungsplatz Böhmen" v trojúhelníku mezi Sázavou a Vltavou.

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Chobotnice, 12/17/2019 10:59 PM
No, jestli, tak kdovíjak. Plánovaná byla přehrada ještě za první republiky a dostavěná s problémama se zásobovánim a tak 1945. Ono to území cvičiště blo obrovský. Před pár lety o tom vyšla vyčerpávající kniha.

Reply

|_Re: Slavná Vltavská kaskáda, Honza, 12/17/2019 12:47 PM
Viz nové stavby v Troubkách.

Reply

|_Re: Dobrý, littlejarda, 12/17/2019 8:14 AM
Ono, když si člověk vezme podle původních fotek vodnimlyny.cz/de/mlyny/estates... , co je vidět z Rejsíkova, tak se nedivím, že obě Lipovska nejsou vidět. Oba jezy byly relativně nízké a propusti měly při levém břehu, tedy tam, kde se teď nachází nejvíce bahna, navíc mohou být zasypané zbytky z mlýnů..

Jinak souhlasím, že "Orlická" Otava je hezčí. I přes časté ostrůvky zachatovanosti to tu působí dost opuštěně, evokovalo to ve mě cestu do pravěku (i když ta se samozřejmě točila na Moravě. Toto tvrzení, ale platí pouze do soutoku z Lomnicí, odkud už člověk pádluje vzdutí a navíc nás tady trápil i silnej protivítr a množství rybářů, kvůli kterým jsme museli dost kličkovat. Ne, že bych proti nim něco měl, sám jsem rybář, ale když se zúží původní koryto na 1/3 a zároveň zůstane stejné množství chytajících, je z toho docela slušná přehrada vlasců Smajlík

Kdybych měl srovnat zážitek z obou našich cest po Vltavě a Otavě, míněna část do soutoku s Lomnicí, tak jednoznačně zvítězí Otava. Kdybych měl hodnotit celkový dojem, vede Vltava.....

Jinak ve smetiprachu jsme o dno škrtali všichni, ale přišlo nám to spíš jako kámen, i když zbytky výdřevy je kolem dost. Magnetický kámen v Jistci jsme si nechali ujít, je dobře vidět i z koruny jezu....

Reply

|_Re: Dobrý, Kouďa, 12/17/2019 9:12 AM
Jo, ty cesty do pravěku upuštěnou přehradou jsou dobrý, jen bych nechtěl natrefit na v bahně zaseknutý zvířátka čas 00:58 www.youtube.com/watch?v=Yjo8mq...
Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík

Reply

|_Zvířátka, littlejarda, 12/17/2019 9:52 AM
Těch tam bylo mraky, situace modelově stejná, jen místo dinosaurů tam jsou "utopené" srnky a kanci. Kance jsme viděli tedy jen jednoho, podle stop přeplaval řeku, ale na druhý břeh přes bahno už to nedal. Srnek tam jsou desítky. Byly zvyklé hodit k přehradě pít a ono už to nějak všude nejde... Taky jsou tam tuny mrtvých škeblí...

Do budoucna celkem slušná archeologická lokalita...

Reply

|_Re: Zvířátka, Chobotnice, 12/17/2019 12:47 PM
Já se spíš obávám kdyby se to zahloubilo, aby se napříč tim zahloubenym korytem nevynořil nějakej třeba kmen těsně nad vodou napříč. Smajlík Smajlík

Reply

Nabídka pendlu, Guma, guma.plovouci~seznam.cz, 12/18/2019 8:49 AM
Ahoj,
článek mě tak nalákal, že bych si tenhle úsek rád na 2. svátek vánoční tj. 26.12. sjel.
Nabízím, že zájemce přiberu. (Pojedu od Prahy-východ přes Prahu).
Kvůli pendlu by to chtělo ale ještě jedno auto.
Nechystáte se někdo?
Díky
Guma

Reply

|_Re: Nabídka pendlu, Chobotnice, 12/18/2019 2:54 PM
V diskuznim fóru na téma upuštěný Orlík byl příspěvek od paní, která by chtěla jet. Je někde tam skoro místní.

Reply

|_Re: Nabídka pendlu, Guma, guma.plovouci~seznam.cz, 12/19/2019 9:44 PM
Ahoj,
díky za upozornění.
Guma

Reply

úžasný zážitek , Iva, isvobodova~financealbatros.cz, 12/28/2019 11:20 PM
krásný - a vše už bylo v článku řečeno..... doporučuji, je to neopakovatelné....

Reply

|_Re: úžasný zážitek , Blekac, 12/30/2019 9:35 PM
Taky doporučuju, jeli jsme to včera (29.12) a jenom pozor na ten jez s retardérem - jel sem single na barace a chtěl tu vlnu objet, stejně jako na videu elegentně zleva, ale nevyhnul sem se a celkem slušně se mnou ten přítok zprava zamával (průtok byl asi 18 kubíků). A taky byste si měli zjistit, že v cíli, kde máte auto, není od řeky několik desítek metrů bahna, kde se brodíte nad kolena Smajlík(nebo si počkat až to bahno pořádně zamrzne)

Reply

|_Re: úžasný zážitek , Iva, isvobodova~financealbatros.cz, 12/30/2019 10:42 PM
v pohodě se dá pod Podolským mostem - na temešvárské straně - přímo u odkrytého základu řetězového mostu :) po "Staré cestě" - odbočka před Temešvárem vpravo od Písku - příjezd až k řece ....

Reply

bahno, Chobotnice, 1/26/2020 12:32 AM
Je vidět jak se to vymílá. Dnes to bylo podstatně zahloubenější: www.padlovani.cz/tekouci-vltav...

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.