Diskuse nad článkem |
Je to už měsíc ..., humpolec, 2/19/2008 11:45:48 AMJeden z utonulých byl náš známý, skvělý člověk z Chomutova. Dnes je to už měsíc a doteď nenašli tělo ani jednoho z těch dvou. Jsem vodák a tahle událost mě snad nadobro změnila. Dám si pozor! Je to tragédie, ale taky výstraha pro nás pro všechny. Reply
|
Re: Zákon, Soptík, 2/2/2008 8:13:19 PMNedělej si z toho prču - ještě to uvidí nějaký úředník, který trpí nemocí z nedostatku zákonů a opravdu to udělá - a budeme mít problém všichni... Reply
|
Re: Zákaz, Střelec, 2/1/2008 10:20:06 AMJak to tu tak pozoruju, nejlepší by bylo nechat u jezu bedýnku handgranátů a používat je místo záchranných prostředků. Zjevně by to mělo řadu výhod - plaváček by se dlouho netrápil, ušetřilo by se za výjezd hasičů a záchranářů i za pohřeb, ryby a raci níž po proudu by se nakrmili, bylo by to (proti všem zákazům) dost odstrašující a zároveň by fyzicky ubylo těžkých frajerů.... A to všechno za režijní cenu pár kousků F1, které hrneme lstivým Afgháncům prakticky zadarmo. Brrrr! Máme to tak či onak skvělé vyhlídky. Reply
|
Re: Zákaz, Kitik, 2/1/2008 9:20:46 AM"...Pokud nemám vlastní nejlépe dlouhodobou zkušenost s daným jevem ( tady jezem), jsem dost opatrný a nechám si poradit. Ale když mi někdo zkušený a zároveň zodpovědný ukáže, že to lze a navíc je to i bezpečný, zvážím to a třeba i zkusím..." - v tom je největší kámen úrazu, TY si to uvědomíš (případně pár dalších), necháš poradit a předvést případné sjetí, nepošleš nikoho do háje, ale co ostatní, kteří viděli loď (raft) v kině a hurará s butelkou na zábavnou a turisticky osvědčenou Ohři, Vltavu, Berounku, Lužnici...tohle je nekonečný příběh :-( Reply
|
Re: Zákaz, kmocháček71, 1/31/2008 6:49:26 PM1,IMHO ty děti, co se pod jezem (jakýmkoliv) koupaj ho často znaj dokolane neboť jsou většinou místní. 2, každý určitě z vlastní zkušenosti zná jaký nebetyčný rozdíl je mezi tím, co osobně zná (resp. zažil) a jak to popisují v novinách, TV,... 3, Pokud nemám vlastní nejlépe dlouhodobou zkušenost s daným jevem ( tady jezem), jsem dost opatrný a nechám si poradit. Ale když mi někdo zkušený a zároveň zodpovědný ukáže, že to lze a navíc je to i bezpečný, zvážím to a třeba i zkusím Reply
|
Re: Zákaz, Kač, 1/31/2008 4:17:17 PMZákaz ze zákona by byl kontraproduktivní. Na toho, kdo ví, že nemá a přesto jede, by stejně nestačil -kromě "pokoření" jezu by se snažil ještě "přechytračit" policajty. Větší adrenalin! Pamatuji na Vltavě takové hlídky u jezů, které tam vysílala půjčovna na pomoc svým klientům (kluk stál u jezu na břevně ve šlajsně v Herbertově a ukazoval projíždějícím raftům, kde končí ta šupna a kudy mají jet). Jenže tohle nejde dělat celoročně a občas ani takový hejkal na nalitou a všeho schopnou posádku nestačí (jak se třeba přesvědčil - myslím že Rosťák - a napsal o tom hezký článek do Hydromagazínu). Zůstává jen naděje, že se informace časem rozšíří a víc a víc lidí ji začne poslouchat. Poděkování Petrovi Ptáčkovi za jeho šíření osvěty a za vzdělávání "osvětlených", kteří to pak umí předat dál :-) Reply
|
Re: Zákaz, Kitik, 1/31/2008 3:09:00 PMMáš pravdu v tom, že striktní zákazy dle zákona jsou na nic a cedule se skříženými hnáty taky. Dovedeš si ale představit modelovou a již mockrát zmiňovanou situaci, kdy se jeden den bude pod jezem cachtat banda dětí, přes noc zaprší a druhý den se tam bude pro změnu topit banda dětí protože nepoznají válec. Ty ale stejně budeš moct klidně házet loď přes korunu protože ji na koňadře udržíš, kdežto 30ti kilové dítě si ten válec sežvejká jak nic. Nebo tu loď přeneseš, protože určitě nejsi lemra, jak jsi několikrát psal, protože ten válec poznáš. Ale jakou osvětu vymyslet, aby byla všem dost srozumitelná, nikdo ji nepodceňoval, nikdo se ti nevysmál když se jí snažíš propagovat? Mé osobní zkušenosti jsou bohužel smutné. Stále se spekuluje co by bylo nejlepší a jak to vypadá řešení není možné vymyslet. Co u všech jezů postavit boudičku, do ní posadit asertivního vyjednavače spolu s farářem, když to nezabere? Nejlepší záchrana je prevence, ale nikdo nikoho nedonutí aby se tak choval. Reply
|
Re: Zákaz, kavol, 1/31/2008 1:10:43 PMa co jakože míchám? - původní předřečník o kus výše psal: "... sjíždění řek v určitých měsících či živelných pohromách úplně zakázat a při porušení tohoto zákazu tvrdě postihovat přestupce" - ok, asi těmi určitými měsíci nemyslel zrovna léto, jak jsem uvedl příklad, nicméně kde tam má co o konkrétní situaci (změnu datumu nepovažuju za změnu situace)? co se týče druhého kriteria "či živelných pohromách", je smutné, že coby hasič nezná legislativu, která se ho týká, tedy aspoň tak soudím z toho, že píše zda by nebylo lepší udělat něco, co už je dávno uděláno ... dle mého názoru tedy ani toto kriterium není úplně ideální, ale aspoň jakýs-takýs vztah k bezpečnosti to má, narozdíl od té roční doby ... vezmu-li si příklad Svratky, tuhle bylo přes den 12 stupňů, při vypouštění jsem zažil i nižší teploty, voda odspoda Víru má svoji stabilní ledovou teplotu celoročně, ale jet v říjnu je bezpečné a v lednu ne? Reply
|
Re: Zákon, Jirka, 1/31/2008 10:16:46 AMNo nějakej menší právní předpis by se neztratil - třeba, že když chceš sjet jez, tak musíš mít bůmážku s kulatým razítkem, která se vydává vždy jen 12. ledna od 16.15 do 16.20 na úřadě, který je zásadně na opačném konci republiky než dotyčný jez. Poplatek by stačil mírný, řekněme 500 korun, ale pokuta za nedodržení by mohla jít až na 500 tísíc korun. Dále bys musel mít předepsanou výbavu (asi včetně potápěčké výstroje) a podmínkou by byla asitence hasičů - samozřejmě výjezd by si platil vodák. V případě utonutí bych pozůstalým účtoval příslušnou tinanční sankci a zaplatili by i stavební úpravy jezu. A to by bylo, abychom společným úsilím nedosáhli nulového počtu smrtelných úrazů - konec konců, když na vodě nejsou vodáci tak kdo by se tam topil že jo :-)) Reply
|
Zákon, , 1/30/2008 11:20:49 AMZákon na to už máme , nic není potřeba vymýšlet-při vodě nad 2.SPA by neměl na vodu vlézt nikdo kromě záchranářů ( hasičů). Konkrétně Radošov - tam se dá u levého břehu v létě za malé vody i koupat ( Zodpovědný vodák se smrtí v očích to přenáší , zatímco 10-ti leté děti to sjíždějí po zadku !:-).Je to ale jeden z jezů , který při pár cm vody navíc už nepouští....( a to nemusí být hlášen ani 1.SPA ). V zásadě se řídím tím, když ten jez dobře neznám, tak ho radši přenesu . Reply
|
Re: Zákaz, Kitik, 1/30/2008 10:51:34 AMHele, nemícháš zase dvě věci dohromady? Opět se tu budeme dohadovat o bezpečnosti na vodě za vyššího stavu, povodní, nebo extrémního sucha? Pokaždé je situace jiná a nejde na různé situace ušít jednu šablonu. Bylo by bezva, kdyby lidi co jedou na vodu mysleli hlavou a ne opačným koncem. I když to by bylo na hodně jedinců asi moc velké sousto. Na vodu se přeci jezdí "na pohodu" ne? Reply
|
Re: Zákaz, kavol, 1/29/2008 10:48:35 PMsouhlas ... kdyby se zavedlo co kolega navrhuje, tak jistě on bude tím prvním, který půjde radošovský jez ve dne v noci hlídat, aby vynutil dodržení litery zákona, že? nebo snad ne? - takže ty lemry co se tam s oblibou topí, stejně budou mít příležitost do jezu najet (pozdě říkat, že neznalost zákona neomlouvá), kdežto já, když budu v létě línej tahat loď s bagáží po břehu a shodím ji přes korunu, tak budu mít na krku flastr, zatímco se pod jezem budou cachtat pětiletý děti, fakt výborná představa ... co ještě omezíme, co takhle možnosti cestovat do zahraničí, protože na expedičních plavbách se taky občas někdo utopí? - jo a takovej kapr o vánocích, nechápu, že se to nezakázalo už dávno, vždyť už bylo takový neskutečný množství problémů s kostma v krku! Reply
|
Re: Zákaz, Jirka, 1/29/2008 9:32:05 AMKdyž se podíváš do zákonů tak zjistíš, že ono to už všechno v podstatě platí -kánoe je ze zákona stejné plavidlo jako parník tudíž má zadák odpovědnost za loď i posádku jako kapitán - včetně odpovědnosti právní, má povinnosti atd. Jiná věc je, že to myslím nikdo nikdy v právní praxi nepoužil, což je podle mne dobře, protože by vznikly ještě zajímavější absurdity. Pokud jde o tvůj názor jak upravit chování na vodě nějakými taxativními regulemi, jsem zásadně proti. V obecné rovině je odpovědnost včetně odpovědnosti právní dána, to další by byla, i vzhledem k různorodosti situací, jen buzerace. Je to taková módní vlna pokoušet se legislativními normami upravovat ve společnosti kde co, takže se nám stát montuje do života čím dál víc... Úspěšně to živí zákonodárce, úředníky, právníky a je to většinou čím dál větší sbírka naprostých pitomostí, která nic nezlepšuje jen komplikuje. Neříkejme si sami o to, aby se tohle začalo uplatňovat i na vodě, výsledek by se nám stoprocentně nelíbil :-)) Reply
|
Re: Zákaz, Klasik, 1/27/2008 10:34:26 AMTak teď už říkáme prakticky oba to samé. Většina lidí, co jezdí víc to pojištění stejně má (zpravidla OAV pro jízdy ven). Ty mrtvé ... viděl jsem jich dost ... těch co jste nenašli a vyplavali sami. Jeden krátký záznam hasiče jak balí rozkládajícího se utopence ve vodě do "deky" by asi opravdu zabral. Klasik Reply
|
Zákaz, rosta, 1/26/2008 10:41:24 PMMám tedy jiné řešení. Což takhle v televizy a v novinách přímo ukázat jak vypadá tělo, když se vytáhne z vody a jak se tváří blízcí. A co k tomu třeba ještě přidat povinnost pojištění. Ať je z čeho to všechno zaplatit.Náš národ je nepoučitelný a těžko asi pomůže nějaká osvěta a vysvětlování. Taky by se mi nelíbilo, že nemůžu jet vodu kdy se mi chce, ale když to pak v práci vidím na vlastní oči, tak si říkám proč ne. Lidi nejsou soudný ani zodpovědní na silnici, tak proč by to tak mělo být na vodě. Vždyť na vodě přeci o nic nejde. Je hodně smutný, že za pár nezodpovědných lidí, to vždy odnesou ti zodpovědnější. Jenže jakou cenu má lidský život? Proč nestanovit jasná kritéria pro sjíždění vody? Což takhle osoba zodpovědná za celou posádku? Musela by splňovat určité požadavky a v případě, že se něco stane, tak nese plnou zodpovědnost.Je škoda a je hodně smutné, že stejně jako mnoho módních věcí, tak i voda se stala místem, kde velká většina lidí ukazuje jak jsou dobří a že si mohou dovolit co chtějí. Ale bohužel jim chybí to nejdůležitější. A to je zodpovědnost a potřebné zkušenosti. Staré zlaté časy kdy jezdilo jen pár lidí a těch utopených nebylo tolik. Možná by taky pomohlo,kdyby na každém místě, kde se někdo utopí, byl velký a viditelný kříž. Docela to pomáhá. Reply
|
Re: Zákaz, Klasik, 1/26/2008 1:03:52 AM "Jelikož se tyto nešťastné nehody stále opakují a lidé jsou nepoučitelní, stálo by za to zvážit, zda by nebylo lepší sjíždění řek v určitých měsících či živelných pohromách úplně zakázat a při porušení tohoto zákazu tvrdě postihovat přestupce." ... Toto je přesně ten nebezpečný názor laika. jednoduché řešení. Našim zákonodárcům by se určitě líbilo :(. Reakce, které se bojím (a určitě nejen já) a kterou nám všem tito "bezhlavci" nejvíce škodí. JE TO NESMYSL. Zákaz již dnes platí od 2.SPA. Smrt těchle chlapců na Ohři lze přirovnat k nepozornému a zbrklému vběhnutí dítěte pod auto na přechodu pro chodce. Taky hloupost a přechody proto přes den, kdy jezdí auta nezakážeš. Chápu, že tvoje práce tam je moc nepříjemná, ale tohle řešení je opravdu špatné. Řešením je výchova a osvěta ... nebo když už nátlak, tak třeba na nutnou přítomnost instruktorů pro riziková plavidla, limit alkoholu atd. Každé papírové řešení je ale těžko vymahatelné. PS: Už se mi stalo, že mě policajti nechtěli pustit při tréninku k vodě v Doudlevcích nad jezem, že je na Radbuze moc vody ... že jsem přijel zespoda, jen přenáším a po pár stech metrech odbočuji na Úhlavu, která má pod SP1 nepochopili ani po polopatickém vysvětlení ... počkal jsem 5 minut a odjeli, jen jsem zbytečně vystydnul ... kontrola splněna :). Jezdí tam koukat na vodočet. To je přesně to, k čemu by to jen vedlo. Bezhlavci, co neví o co jde, se tam dostanou stejně jako ti, co je to pro ně v pohodě. Reply
|
Zákaz, rosta, 1/25/2008 11:21:23 PMPřečetl jsem si to, co se tu píše. Je pěkné uvažovat o kruhu a házecím pytlíku, ale jek tu již bylo zmíněno, kdo s tím neumí, tak nic neudělá. Není tak jednoduchý hodit to přesně. Taky jezdím vodu, mám raft a taky jsem dříve sjížděl většinu jezů na Ohři. Ale vždy to bylo s patřičnou ochranou (suchý oblek naplněný vzduchem apod.). Vzhledem k tomu, že jsem se této akce účastnil a to přímo jako jeden ze zasahujících potápěčů, tam mám zcela jasnou představu co se na místě dělo. Jelikož se tyto nešťastné nehody stále opakují a lidé jsou nepoučitelní, stálo by za to zvážit, zda by nebylo lepší sjíždění řek v určitých měsících či živelných pohromách úplně zakázat a při porušení tohoto zákazu tvrdě postihovat přestupce. Vidím to ze svého pohledu a věřte, že není žádná radost přijet na místo a vysvětlovat rodině, že v danou dobu (velký proud např.) není možné udělat více a jejich blízké ve vodě najít. Kdo to nezažil na vlastní kůži, tak nemůže vědět o čem to je. Když pak stojíte na břehu a posloucháte proč se nedělá víc a proč se neudělalo to či ono, tak vám není nejlépe. Chcete pomoci, ale nemůžete, protože když do toho pustíte někoho ze svých lidí, tak mu půjde o život a může tam taky zůstat. Osobně si myslím, že nepomůže žádné placení výjezdů a platby za záchranu. Jak k tomu přijdou ti, kdo tu zůstávají. Proč mají pikat za ty, kdo si svého života neváží. Vždyť jsou již potrestáni tím, že ztratili někoho blízkého. Věřte, že opravdu není nic příjemného, když víte, že se vám někdo utopil, leží někde ve vodě a nikdo neví kde a zda se vůbec najde. Komrétně v tomto případě vím, kolik práce jsme na místě udělaly a že se opravdu nedalo udělat víc, ale dokud u toho nejste osobně a nezažijete tu atmosféru, tak vám nikdy nedojde, jak se budou na břehu cítit ti, kdo po vás zůstanou a kolik sil a úsilí to stojí ty, co vás mají najít a vytáhnout. A i u záchranářů hrozí, že tam zůstanou, neboť se snaží vás najít a dostat ven.Ať mají vaše rodiny alespoň klid, že vás mají. Přeji všem vodákům ať se potkáváme pouze při sjíždění vody či večer u ohně, ale nikdy ne když budu v práci. Kdo si o tom bude chtít poklábosit, tak klidně. Budu jen rád. Tak vodácké AHOJ Reply
|
Re: vybavení HZS, Kamilek, 1/25/2008 9:04:06 PMPokud o to daná stanice HZS má zájem, lze jí vybavení darovat smlouvou o darování, bezúplatném převodu,... - běžně takhle města dovybavují místní stanice. Otázkou je jestli to zařízení nemusí mít nějakou certifikaci, protože to by pak problém jen posunulo - sice použili věc v majetku stanice, ale nebyla "certifikovaná" pro použitá u HZS. Reply
|
Re: jezy smrťáky, Jirka, 1/24/2008 8:51:39 AMPilař má přirozenou obranu proti lidské blbosti - je tak vysokej, že se ho i ten největší nalitej trouba lekne :-)). I když pár lidí ho už taky skočilo, ale ti to dělali s chladnou hlavou - tím neříkám, že to byl úplně dobrej nápad :-)). Tvoji představu, jak se dá upravit jez, považuji za hodně odvážnou :-)) a vodohospodáře by z ní asi trefil šlak. Je to takové milé popření fyzikálních zákonů, stavařských pravidel (ten beton by tam při navrženém postupu byl v lepším případšě pár týdnů) i vodohospodářských účelů jezů, berme to jako fórek :-)). Reply
|
Re: Platit ??? Ne !!, Střelec, 1/24/2008 6:49:05 AMPokud by došlo na pokuty a jiné trestání sjíždění jezů, bylo by to velmi snadno zneužitelné - stačí, aby se nějaká partička domluvila a vytipovaný nešťastník bude mít smůlu i kdyby šel pěšky. Nepodceňoval bych poťouchlost obecenstva a různých hecířů. Reply
|
Re: Prani, PetrZ, 1/24/2008 12:53:35 AMKdyž ono na toto téma bylo napsáno už mnoho a ne všichni ti, co na vodu jezdi, tyto stranky čtou. Mám spíše pocit, že spíše v pohodlí domova čtou reklamní noviny doručované do schránek a rozhodnou se udělat něco pro svoje tělo. A dost by mne zajímalo, zda ten raft byl jejich nebo z půjčovny - takový Pulsar není až tak levná záležitost. A jestli byl z půjčovny, tak skutečně tlačit na půjčovnÿ, aby působily osvětově na ty, co si chtějí něco půjčit během jarního tání či jiných povodní. A jestli byl jejich soukromý, tak už fakt zbývá jen to, že přirozená selekce si s tím poradí a že na silnicích či ve vzduchu umírá mnohem více lidí, než na vodě. Reply
|
Re: jezy smrťáky, marty, 1/23/2008 5:15:34 PMMyslím, že je fakt, že by se jezy "zabijáci" měli raději opravit a předělat na sjízdné, nebo aspoň zabezpečit proti splutí(jako třeba pilař - Lužnice). Značky jsou nesmyslné, jelikož spíše pobaví(viz jez v Karlových Varech - česky je napsáno tuším 18 mrtvých, německy 19!!!). Přitom třeba u tohoto jezu by myslím stačilo zavolat 2 tatry plné betonu, a na jezu blízko břehu je vylít. Vznikl by takový betonový sjezd a byl by pokoj. Někde jsem slyšel, že vznikla nějaká organizace(nebo co to je), která má zprůjezdnit celou Ohři. Doufám, že to bude brzo a že se to podaří. Reply
|
Prani, Petr, 1/23/2008 4:27:49 PMAhoj, dlouho jsem zvazoval jestli se mam zapojit do tehle debaty. Nakonec mi to nedalo a neco mamo bych take podotknul. Na vodu jezdim a vidam na ni lecos. To co se stalo a stava je smutne. Nesouhlasim ale s kamenovanim netastniku ktere se tu prave odehrava. Necetl jsem vsechny clanky o teto udalosti a ani jsem u ni primo nebyl, tak nemuzu posoudit co vsechno bylo ci nebylo spatne, zda byli ci nebyli dostatecne zkuseni, vybaveni nebo strizlivi. Z reakci co ctu je psana jen velmi tvrda kritika. Rozhodne neobhajuju, ze byli pravdepodobne na rece sami a ze jeli nebezpecny jez. Ale prijde mi ze odsoudit nekoho a rict ze to byl nezkuseny opily hlupak nevodak je velmi jednoduche. Osudovou chybu muze udelat i ten nejzkusenejsi. Kdo z nas nekdy nezariskoval, bud z nedostatku zkusenosti, nebo z frajeriny. Staci jen zapatrat trochu v pameti. Ti co ted na Ohri chybovali zaplatili za svou chybu tu nejvetsi cenu. Voda je zivel, ktery je mnohem silnejsi nez my a zaslouzi si velky respekt. Neomlouvam je, ale jelikoz nejsem uplne dokonaly, nezda se mi fer je tady kamenovat. Oni uz podobnou chybu neudelaji. Zamerme se misto kritiky mrtvych na to at podobnou chybu neudelame my zivi. Petr Reply
|
Re: Platit ??? Ne !!, kmocháček71, 1/23/2008 11:56:25 AMKdyž možná až moc zevšeobecním: partička lidí jedoucí českou řeku na raftu ( = jsou v bezpečí ) se chce hlavně bavit (= alkohol i bez Míry), zná akorát jméno daný řeky( = nic o aktuálním průtoku, nebezpečných jezech, předpověďi počasí,ovládání raftu...), a výsledkem je, že blížící se jez berou jako skvělý zpestření po předcházejícím otravném voleji nad ním. "Bude ADRENALÍN vole!" No a tak byl.:-((( Reply
|
Re: Značky, Kamyl, 1/23/2008 10:27:32 AMNejůčinějsi by byla úprava jezu,né jenom Radošovského , ale vševch jezů jemu podobných.Kdyby na Radošově zvedli korunu jezu tak aby byla suchá a otevřeli šlajznu která tam je tak by možná nějaký ten život zachránili a nestálo by to tolik.Ahoj Kamyl Reply
|
Re: Asi neumim cist..., Dan, 1/23/2008 9:43:10 AMAhoj, Souhlasím s Tvým názorem. Pamatuji si doby, jak jsem plavíval před dvaceti lety se svým malým bráchou na laminátové Vydře po českých řekách a dodnes jezdím na kajaku. Být vodák podle mě znamená začínat "od píky", věnovat výletům na řeky určité úsilí (např. si přečíst sám kilometráž a vědět, kde jsou obtížná a nebezpečná místa), postupně se učit ovládat loď, a během času si uvědomovat co řeka vodákovi nabízí a taky může vzít. Klienty vodáckých cestovek (i když i tak se dá začít) za vodáky většinou nepovažuji a myslím si, že raft je plavidlo, které na většinu českých řek nepatří ... . Reply
|
Re: Značky, PetrZ, 1/23/2008 9:27:32 AMasi tak - souhlasím. Značek nebudou to vhodné - ona už si s tím Darwinova teorie poradí. A taková výstražná cedule, kde by bylo 16(škrtnuto) 18(škrtnuto) 19 mrtvých varuje by byla hodně odrazující. A pokud ne, tak se s tím příroda vyrovná sama. Reply
|
Re: jezy smrťáky, Jirka Myslivec, 1/23/2008 9:21:30 AMNejsem si jist účiností takových značek a zákazů a pokud. Spíš se obávám že výsledkem bude více frajerů, jenž se budou chtít "vytáhnout". Je to prostě jak s tím "zakázaným ovocem". Kdo není blbej, tak ani značky nepotřebuje. Kdo blb je tomu nepomůže ani milion značek a pokut. Reply
|
Re: Asi neumim cist..., Martin, 1/23/2008 8:40:45 AMAsi taky neumim číst. Hned v úvodu článku je napsáno:"... ztráty na vodáckých životech". Dost pochybuji o tom že se jednalo o vodácké životy. Podle mě je vodák člověk, který nejen, že jezdí na vodu, ale má k ní i určitý vztah, zná rizika s vodáckým sportem spojená a ví, jak se má na vodě chovat. Nebo se tomu alespoň učí od někoho zkušenějšího. Pochybuji, že Ti co do jezu vjeli byli vodáci. Jedná se tedy o tragédii lidské hlouposti nikoli vodáckou. Byl bych nesmírně potěšen, kdyby se konečně začaly rozlišovat vodáci a lidé plavící se po řece. Uznávám, že i vodák může udělat chybu, ale zpravidla to není taková hloupost jako vjet úmyslně do válce, byť na Pulsaru. Reply
|
Značky, Fantomas, 1/23/2008 7:44:16 AMJakmile se zavedou nad nebezpečnými jezy další značky, obdoby silničních zákazů vjezdu, a proplutí jezy se bude pokutovat, hrozí, že se tyto značky objeví na dalších místech, kde vodáky neradi vidí. Vidíme to na silnicích. Stačí že někde bydlí nějakej papaláš, kterej chce klid a na silnici hned stojí zákaz nebo alespoň nesmyslný omezení rychlosti. Jednou by se tedy mohlo stát, že se řeky nakazí podobnými příkazy a zakáže se a zpokutuje třeba průjezd chatovou oblastí na Sázavě. A to je to, v čem vodákům ožralej trotl utopenej v imbecilnim jezu nejvíc škodí. Rodí se pak myšlenky na dopravní značky. Cedulí a zákazů už je prostě dost a každýmu normálnímu člověku dojdou jejich varování. "Pozor nebezpečný jez - šestnáct utonulých varuje"!! Reply
|
není třeba diskuse, vodák z ústí, 1/22/2008 8:34:28 PMTo je jako, kdybyste chtěli dát na křižovatku, kde je instalována dopravní značka STOP, tyto značky dvě.Zkrátka čehůni jsou národ, který zatím neumí respektovat jakákoli doporučení či upozornění. Viz naše slavná dobrodružství na zahraničních řekách po revoluci. Je to běh na dlouhou trať. Reply
|
Re: Platit ??? Ne !!, Rony, 1/22/2008 6:11:32 PMBrácho, už mně nějaký pátek znáš a víš i to co jsem na vodě za ta předlouhá léta zažil. Říkáš lepší označení. No, ani já ti nechci brát iluze, ale mohu ti sám za sebe říci jedno. Nevím jak je to letos, ale loňský rok jsem do Radošovského kempu zajel na noc, když jsem se vracel od zákazníka. A toho čeho jsem tam byl svědkem se už nedá ani nazvat hloupostí. Dojel jsem právě v čase záchran.akce, kdy se tam převrhla parta na Pálavě. Hasiči měli v ten okamžik velice dost práce je vytáhnout. Vše se jen zázrakem odehrálo bez smrťáku. A to jen díky včasné pomoci. Nelenil jsem a šel se podívat jak je jez označen. K mému překvapení se cedule nedala přehlédnou a byla VELICE výstižná!!! Leč sotva jsem se vrátil k autu a parta záranářů se pomalu začala balit k odjezdu, vjel v pohodičce další pár "taky vodáků" na korunu jezu v coloredu. Bez rychlosti s úsměvem na rtech, který se jim velice rychle vytratil. Tentokrát se to už neobešlo bez zranění. Naštěstí ani teď si zubatá nezařádila jen opět díky včasné pomoci. Já vím, stejné je to i na silnicích. Někdo jezdí opatrně a chrání si každý bod, někdo se bál jen krátce a opět řádí jako předtím. Ale vše jen do času. Prostě na někoho bude vždy platit jen bič. P.S. V horní hospodě se večer velice intenzivně debatilo o tom jak to každá posádka jela špatně a kde udělala každá chybu v nájezdu atd. K tomu si myslím už není co dodat. Reply
|
Dříve silnice dnes řeky, Kristian, 1/22/2008 2:25:41 PMPo dlouhé odluce jsem se vrátil mezi vodáky kteří "trochu více jezdí". První co mne napadlo /abych použil předcházející slova Žraloka/ je - že z vodních toků se stává nebo stala jakási "silnice" a podle toho se tam také vše odehrává - to co na vozovkách kde papíry má dnes kde kdo a když je nemá tak jede stejně i bez nich – a to tam stojí policajti. Z tohoto důvodu se již vůbec nepozastavuji nad tím jak kdo co jel a podobně - nemá to cenu zrovna tak jako radit řidičům co mají dělat. Když chce někdo jet jez tak ať ho jede, aspoň bude zase o čem psát – je to jeho věc. Do budoucna to bude také podle toho na řekách vypadat a časem se nebude s těmito záležitostmi nikdo zaobírat. Reply
|
jezy smrťáky, žralok, 1/22/2008 12:08:26 PMPrvní co mě po shlédnutí reportáže v televizi napadlo , bylo že už je tu zase sezona jarních utonutí ,která dost napomáhá averzi mojí rodiny na můj koníček .Hned jako další mě napadlo ,"to zas bude na Raft.cz bujará diskuse o bezpečnosti a co kdyby ... Nějakej pátek už podobné články a diskuse nad nimi pročítám a je to pořád stejné ,tyto informace se k takovýmto vodákům co se topí většinou nedostanou .Pokud jde o jezy zabijáky ,tak bych se snažil o jejich přestavbu ,pokud to nejde ,tak o znemožnění je jezdit .Pokud mám správné informace ,tak žádný jez se nesmí podle zákona jezdit bez povolení majitele a v případě jezů které jsou vyhlášené tak jako tento bych celý jez a okolí osadil cedulemi se zákazem .Psichologicky nejúčenější bych viděl nápis smrtelné nebezpečí ,pokusy o sjíždění se trestají pokutou .... Pokud je to možné ,tak tu pokutu i vybírat .Věřím že tento jez je za určitých okolností pro někoho sjízdný , ale přiznejme si opravdu vám to stojí za to ? Je to takový zážitek ,že se to chce někomu riskovat ? Možná to tentokrát sjedu ,ale co příště ,nebo když se něco nepředloženého podělá ,nebo mě někdo napodobí ? Prostě jsem pro zákaz i když mě to zrovna netěší . Reply
|
Platit ??? Ne !!, Henry, 1/22/2008 10:53:36 AMnikdy jsem Radešov nejel,ale podle toho co jsem viděl, by mohla místní samospráva udělat více pro označení místa ! Záchranný kruh je bezva nápad, ale jak dlouho by tam asi vydržel..? Když se někdo chce zabít, tak ho od toho "poplatek" neodradí..Teď to zaplatí kdo, ty 2 přeživší, kteří určitě nebyli organizátoři, nebo rodiny utonulých ?? Pojďme dál. Co ošetření osob pod vlivem alkoholu, ti by si také měli připlácet. Koho odsoudíme příště ? Neschvaluji to,kdo z nás může házet kamenem...Řešením je osvěta. Povinnost si odpracovat náhradu škodu veřejno prospěšně, nejlépe pro jakýkoli záchranný systém. Reply
|
Re: Záchranný kruh ?, Honza, 1/22/2008 9:47:44 AMNe, že bych byl vysloveně proti kruhům, ale každá záchranná pomůcku funguje z velké části úměrně tomu, jak zkušený je ten, kdo ji používá. Pokud neovládá alespoň základy, mohou se v tom jezu nakonec koupat zachraňovaný i zachránce. Na tomhle jezu navíc nemáš prakticky žádnou oporu na hraně, takže je docela snadné nechat se i s lanem stáhnout dolů - pokud předem nepočítáš se silou vody atd., což úplný laik odhaduje těžko. Reply
|
Re: Záchranný kruh ?, Honza, 1/22/2008 9:38:56 AMS výjimkou některých jezů na Vltavě, která už zjistila, že se z vodní turistiky docela slušně žije, spočívá většina úprav jezů v tom, že se pro vodáky úplně technicky zablokují. Jsou samozřejmě výjimky, ale bohužel, většinou správy povodí s vodáky nepočítají. Když bude i Ohře výjimkou tak budu rád, ale nevěřím na to. Spíš svedou vodu ještě další nesjízdnou propustí stranou, takže jez bude více méně suchý. Za nízkého stavu přitom jetelný samozřejmě je, ale je hodně obtížné odhadnout, kdy tem riziko není. Má hol takovou konstrukci vany. Osobně jsem zastáncem toho tento jez striktně přenášet, i když přiznávám, jel jsem ho už také. Za stavu vody, jaký byl teď, a v zimě, bych to nerisknul v žádném případě. Reply
|
|
Re: Pár poznámek ..., Klasik, 1/22/2008 8:06:18 AMTo je moc dobře. 100x lepší než nic. Pro nové a opravované jezy by to ale chtělo být hned u záměru (územní řízení) a zamezit zrodu zrůdy :). Vyšlo by to i levněji. Reply
|
Re: Hm..., Karel, 1/22/2008 12:58:19 AMRony: Určitě je placení dobrý nápad, taky jsem pro, ale obávám se, že to takhle fungovat nebude. Znám to osobně z jiného, ještě riskantnějšího nejmenovaného oboru, kde hrozí za výjezd záchranářů daleko větší platby a pokuty. A přesto můžu snad s úplnou jistotou prohlásit, že jsem nezažil ani jednoho člověka, kterého by tento fakt odradil. Část lidí (ke které se doufám můžu počítat) to řeší 4-násobnými bezpečnostními zásadami a stejně se bojí, druhá část je na úrovni zmiňovaných rafťáků a je jim všechno úplně jedno. Se všemi následky, které z toho můžou plynout. Takže platit ano, ale moc si od toho neslibovat... Reply
|
Re: Hm..., Rony, 1/22/2008 12:42:46 AMMluvíš mně z duše, Honziku. Dlouho jsem se rozhodoval zda mám vstoupit do tohoto nekonečného debatního kola, neb jsem si uvědomoval, že se tím nic nezmění. Ale potěšil mě "stejný nápad" ohledně placení úhrad nákladů na záchrannou akci. Jistě by to všechny frajery neodradilo od sjíždění smrťáků, ale na druhou stranu by to pár machrů raději přeneslo, než bojovat o život a ještě platit nemalé peníze. Ahoj Rony Reply
|
Re: Pár poznámek ..., had, 1/21/2008 10:52:00 PMahoj Petře můžu jen teoretiickou otázku zda ty co se dostali doto jezu zatím jsem to nikde nepostřehl měli vesty a pokud ano jak dlouho by jim pomohly???Had Reply
|
Re: Pár poznámek ..., Had, 1/21/2008 10:46:37 PMPo přečtení této připomínky musím souhlasit že raft na naše řeky je víceméně pojízdná hospoda,znám to z vlastní zkušenosti,neni se čím chlubit že si to z Krumlova více méně nepamatuju až po Zlatou korunu ,pivo bylo dobrý adt...jel sem to tak jednou a už děkuji nechci!!! na letní řece má jeden fakt velkej pocit bezpečí,to sjede vše a jeden toho nemusí ani moc umět,a s jídlem roste chuť známá to věc,už jezdíme léta na raftu tak zkusíme něco vostřejšího už přece něco umíme ne ,ale že ani lidi kolikrát nevědí že jsou v raftu ňáký poutka na nohy a tak dál a pak vypadávaj a topěj se vesty nemaje. Jen jsem chtěl říct, že na kánoi vodák nasbírá asi víc zkušeností,nemá pocit takový bezpečnosti, nepotopitelnosti a stabily a musí se o dost víc snažit aby pořád nekrysil,a když jsi nacucanej jak houba tak se v tý kánoi ani neudržíš ,nic ať si každej jezdí v čem uzná za vhodný!!!Had Reply
|
Re: Záchranný kruh ?, Had, 1/21/2008 10:12:54 PMJo myslim si že by ty kruhy nebyly marný,netuším kolik taková báječná věcička stojí,a napadá mě otázka co stojí lidskej život?nápad je to príma jen kolik by jich asi skončilo jako super suvenýrů bůh ví kde,ale přeci nestojí to aspoň za úvahu tuto myšlenku dořešit třeba ňákou skříní pro případ nouze trhni a házej nebo tak něco???? Had Reply
|
Re: Pár poznámek ..., Petr, 1/21/2008 7:52:42 PMK bodu 2. - vše souhlasí jen právě na Ohři to není tak pravda. Díky projektu Vodácká Ohře se budou nebezpečné jezy na Ohři stavebně upravovat. Mezi nimi i tento jez a tuším, že již během tohoto roku. Reply
|
Asi neumim cist..., Číva, 1/21/2008 4:42:06 PMNechapu tady debatu o vybaveni HZS, kdyz ten, kdo tretiho muze, ktery z raftu vypadl,vytahovali policiste a ne hasici - tim by se minimalne vysvetlila nutna improvizace(jelikoz policie neni primarne urcena pro takoveto operace), ktera zachranila jeden lidsky zivot...Zkuste nekdy dohledat i dalsi informace pred psanim reakci.Odkaz je na dalsi informace primo v clanku Reply
|
vybavení HZS, Tom, 1/21/2008 12:25:35 PMRád bych reagoval na Petrův poslední odstavec. Problém u HZS je ten, že házečky mají pouze "potápěčská družstva", kterých je v Čechách jen pár. Na ostatních "družstvech" to není standardem, takže je nikdo nekoupí. Kluci by si je museli pořídit ze svejch finančních prostředků, to je první věc a druhá je ta, že kdyby nastal s takovou házečkou problém a nedejbože se někdo zranil, popř. to nepřežil, tak by to odnesl majitel takový házečky. Aneb: při zásahu je nepřípustný používat vlastní vybavení (sice se to tiše toleruje, ale když dojde k průseru, tak bohužel i trestá a zrovna tady si to nikdo nevezme na triko). Jeto smutný, ale je to tak. Každopádně frajery na tom raftu bych nakopal do řiti. Zajímalo by mě, jak si odůvodní, že kvůli jejich neuvěřitelný demenci jsou dva jejich kamarádi mrtví .. Reply
|
Re: Záchranný kruh ?, Kaši, 1/21/2008 9:17:20 AMBavil jsem se o tomto nebezpečném jezu, už před lety s pánem, který objížděl tehdy na mopedu tábořiště a vybíral peníze. Kruh a lano tam několikrát dali, a zmizel vždy velmi rychle. Reply
|
Pár poznámek ..., Klasik, 1/21/2008 8:55:53 AMAhoj, situace obvyklá ... proto jen pár poznámek vzhledem k již proběhlým diskuzím : 1. Nikdo z těch, co to umí jim neudělal špatný vzor nezodpovědným "bezpečným sjetím" a přesto do toho jeli. Myslím, že každý máme zodpovědnost především sám za sebe a takovým "hlavám" nepomůže když to budu přenášet i když je stav, že se v tom válci koupou malé děti. 2. Při každém stavebním (vodoprávním)řízení kecají do každé stavby na řece rybáři a kdejaká občanská iniciativa. Nejsem si vědom, že by tam byl někdo za nás. Zkušenost z těchto řízení a jednání je taková, že sice ne vždy lze prosadit změnu, ale občas se to povede a síky systematickému tlaku se postupně některé rozumné změny podaří, ale je třeby být vážný partner k jednání. Partner, kterého vidím jednou za život není k "obchodu" na nic. Výměna podmínek pro nás je "obchodem". Nejedná se jen o stavbu propustí, ale třeba i o množství vody pod MVE a nebo jednání s parky ... když si vezmu restrikce Šumavského parku proti nám, tak nechápu, jak může Čenkárna být najednou provozována jako špičková. Nám se přitom nezlepšil ani zimní přístup. Jestli se pletu a je to jinak, vyveďte mě prosím z omylu ... živím se sice jiným druhem vodohospodářských staveb, ale rád v tomto občas pomohu. 3. Ten raft tam byl sám ? ... Považuji raft za nejhorší, co se našim řekám přihodilo ... bohužel pro skutečné rafťáky na tom dokáže nějak jet každý. Hlášky "my máme raft, my jezdíme všechno" jsou tak časté, že by možná stálo za to začít uvažovat o restrikcích jako v Rakousku. I když třeba přiměřeně našim podmínkám ... Jediné systémové řešení je výchova. Klasik Reply
|
Re: Záchranný kruh ?, Marky, 1/20/2008 10:25:13 PMPodobný záchranný kruh byl instalován na jezu v Tuhnicích http://www.raft.cz/clanek.aspx... Nevím, jak dlouho vydržel, zda tam ještě je, ale bylo by zajímavé o jeho osudu a využití něco zjistit a pak pouvažovat dál... Reply
|
Re: Niesme v Rakůsku, Dan, 1/20/2008 8:58:28 PMDosah záchranného kruhu asi omezený je. Ale zase poskytnout pomoc s ním zvládne intuitivně i laik a kdyby tam byl, tak čacký Záchranný hasičský sbor by neztrácel čas, že by musel něco někam navazovat. Nehledě na to, že lidi, kteří mají konkrétní, praktické zkušenosti se záchrannou z válce by možná byli schopni navrhnout i vhodnější permanentní záchrannou pomůcku než je kruh ... . Reply
|
Re: Niesme v Rakůsku, Petr, 1/20/2008 8:34:39 PMKanystr na horo laně je a bude improvizovanou pomůckou v záchraně. Není to předmět, který je primárně určen pro záchranu a tudíž může mít svá úskalí. Zkus si představit, že by někdo řádně neuzavřel víko. Pak by s plaváčkem plaval ve válci další nebezpečný předmět. Dále horo lano dostatečně neplave a mohl by se do něho plaváček rychle zamotat, kdyby kleslo ke dnu. Dalším možným problémem je hod s takovým kanystrem na dálku. Ne každý má uši nebo se dá dobře hodit. Na druhou stranu má takový kanystr své výhody od házečky, které zde byly již zmíněny. Přesto se domnívám, že na několikanásobnou roční záchranu u problémového jezu by měly být záchranné jednotky vybaveny trochu jinak, než hledat něco, na co by se dalo lano uvázat. Jen tak mimochodem, zkusili jste si někdy hodit záchranným kruhem s lanem? Dosah takovéto pomůcky je velmi omezený. Reply
|
Re:Niesme v Rakůsku, Lucka, 1/20/2008 7:02:12 PMPříspěvek byl určený osobě s nickem hm.. Reply
|
Re: Niesme v Rakůsku, Lucka, 1/20/2008 7:01:26 PMTak tomu říkám názor homo sapiens... Reply
|
Re: Niesme v Rakůsku, Dan, 1/20/2008 6:35:19 PMV Rakůsku pravda nie zme (dost bolo Rakůska pred rokem 1918), ale taky už se nepíše rok 1985. Chci tím říct, že si zdaleka nemyslím, že v Čechách cokoliv není přibité zmizí během první noci. Pravda, je že by se to muselo zkusit. Pokud to někdo zorganizuje (sbírku) jsem ochoten dát na permanentní záchranné vybavení (tím myslím třeba ten kruh)na Radošově pět stovek. Nám jde totiž především o člověka že ? Reply
|
Re: Hm..., x, 1/20/2008 5:38:14 PMA co kdyz se nekdo cvakne a panicky kolemjdouci zavola pomoc..kdo to zaplati pak? Reply
|
Niesme v Rakůsku, kudla, 1/20/2008 4:38:45 PM..dle mýho názoru niesme v Rakůsku, tudiž dávat tam kruh s lanem je zbytečné, bo ho do týdne někdo ukradne... Dále bych tak nekritizoval použití kanystru hasiči, protože v pěně lépe plave než házečka, která může zmizet pod vodou na delší dobu a není tak vidět jako větší kanystr, který má větší výtlak, určitě se těm vožralům lépe držel ,než lano.... Reply
|
Re: Záchranný kruh ?, Pavel, 1/20/2008 2:05:46 PMJo jenže jak dlouho by tam takovej kruh vydržel? Tipuju pár dní, než si ho někdo odnese jako suvenýr... Reply
|
Záchranný kruh ?, Dan, 1/20/2008 12:50:40 PMAhoj, Možná to už v diskuzi zaznělo, ale mám pocit, že dobré řešení by také bylo instalovat u všech problematických jezů (nebo alespoň tam, kde víme, že už se více nešťastníků ve válci motalo) záchranný kruh opatřený lanovými smyčkami po obvodu, samozřejmě přivázaný na dostatečně dlouhé šnůře. Šnůra by pochopitelně měla být v reflexní barvě a taková, která nepotápí pod hladinu - jako u házečky. Potom, totiž může poskytnout záchranu kdokoliv. I skupinka penzistů na procházce, nebo štamgasti z blízké hospody a netřeba čekat na hasiče nebo jinou kvalifikovanou pomoc ... . Stejně jako u laviny - při tomhle typu nehody je totiž rozhodující poskytnout pomoc během několika málo minut. Reply
|
Barel, Ondra, 1/20/2008 11:48:32 AMOpet musim smeknout pred prakticnosti a vynalezavosti hasicu ... Barel plave, lze se ho chytit, a jen tak se nepotopi. Navic opily vodak se lepe chytne barelu, nez hazecky. Velka skoda tech dvou zivotu .. Vim ze dneska muze mit raft kde kod, ale myslim si ze by nebyla na skodu osveta ze stran prodejcu (pripade pujcoven) No a podle meho nazoru neni raft na takovouhle reku idealni plavidlo. Kdyby meli deblovky, tak by se zrejmne cachali uz nekde drive kde by snad nedoslo ke ztratam na zivotech. Reply
|
Hm..., Honza Pok., 1/20/2008 11:42:18 AMNěkde jsem kdysi viděl takový plovoucí plastový koláč s madly dokola. Z jedné strany navázaný na špagát, házelo se to snad z jachet při hlášce "Muž přes palubu!" Co se týká hazardování nejen na vyhlášených smrťáckých jezech, tak o tom psal kdysi už Darwin :-) Osobně bych se přimlouval za úhradu veškerých nákladů spojených se záchrannou akcí, vyvolanou nebetyčnou blbostí - viz první vlašťovka u Horské služby. Fakt už totiž nevím, jak jinak přimět lidi, aby začali přemýšlet o možných následcích svého pojetí nejen vodáckého sportu. Nepřeji to nikomu, ani těm nešťastníkům z Ohře. Ach jo, je to furt dokola. Reply
|
Hazecka, Honza C, 1/20/2008 9:30:12 AMDle meho nazoru, je hazecka idealni do lode, kde je potreba aby to zabralo malo mista a lano se volne nevalelo. Napr drive se na zavodech casto pouzivalo, ze misto hazecky byla na lane privazana sitovka s micem, pro opakovane pouziti to bylo idealni. Navic barel, narozdil od hazecky, bude ve vyvaru aspon plavat, a zachranovanemu to usnadni chytit se ho. Takze osobne bych toto reseni neodsuzoval... Reply
|