Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Poprve-na-vode-–-v-ohrozeni-zivota.aspx?ID_clanku=637
Kurzy Vodácké školy záchrany v roce 2025

Poprvé na vodě – v ohrožení života!

published: 4/4/2006

Následující text je určen těm, kteří vyrážejí na vodu POPRVÉ. Nemají zkušenosti, nemají svůj vodácký oddíl nebo partu zkušených kamarádů, kteří by je zasvětili do tajů tohoto krásného sportu. Mají nápad, chuť a půjčenou výbavu a třeba vůbec netuší, že se vydávají za dobrodružstvím, které může skončit i tragicky.

Reklama

Loňské jarní vody si vyžádaly nezvyklé množství obětí z řad vodáků. Někteří utonulí vodáci byli zkušení, někteří teprve po několikáté na své vodě, ale pro všechny to byla voda poslední. Při přemýšlení, jak pomoci při prevenci těchto tragických událostí, se mi vybavilo šest mnohdy opomíjených, ale zásadních pravidel pro bezpečnou plavbu začínajících vodáků.

Kdy jet poprvé na vodu?

Jednoznačně v létě. K tomu, aby se průměrný člověk cítil poprvé na vodě dobře, musí být teplo, svítit slunce a voda musí lákat ke koupání. Stav vody v řekách je obvykle na hranici sjízdnosti. Pro začátečníky je výhodou malá síla proudu, dostatek míst k přistání včetně mělčin a i psychologický fakt, že pod lodí není bezedná a neznámá hlubina. Ten může hrát svou roli i u dobrých plavců a projevuje se křečovitou snahou zůstat v lodi za každých okolností. Pokud vidí začátečník na dno a může ho nahmatat i pádlem, cítí se jistější a je více uvolněný.

Významnými riziky jarní vody pro začátečníky jsou: zvýšený stav i obtížnost řek oproti letnímu období, velmi studená a kalná voda, po zimě naplavené překážky v korytě, ztuhlé tělo a mnohdy nedokonalá výbava. Tato rizika platí i pro sjíždění řek po dlouhotrvajících deštích v létě.

Pravidlo 1: Poprvé pouze v létě za tepla a nízkého stavu hladin řek!

Kam poprvé na lodi?

Jako v autoškole – nejdříve na trenažér! Začátečníkům to nezabere mnoho času a získají tak první zkušenosti a možnost poznat nové prostředí. Takže žádná řeka a nadjezí s relativně stojící vodou, ale na rybník! Krátká projížďka po klidné hladině rybníku s nevelkou hloubkou spojená s nácvikem záběrů pádlem dopředu a dozadu zabere opravdu jen chvíli. Vyzkoušejte stabilitu vaší lodi, zkuste vylehnout na pádlo (opřít se o položený list pádla na hladině), náklony a začněte se učit stabilitu – základní kámen vašich dalších úspěchů. Pokud by se vám někdo posmíval, nenechte se vyhecovat a vyhnat rovnou nad jez. I nízký jez je zrádný, voda může jez podtékat a vás při nejistém manévru a zvrhnutí vtáhnout dovnitř do vykotlané konstrukce, kde vám už nikdo nepomůže.

Prevence rizika: při vaší sebemenší chuti nebo nejistotě si oblečte plovací vesty i na plavbu po rybníce. Opravdu to není ostuda.

Pravidlo 2: Poprvé s lodí na rybník-alespoň na chvíli!

Jak se to rozjíždí a brzdí?

Mezi vodáky bývá velmi oblíbený a divácky vděčný tzv. „břehulák“. Znamená to, že vodák udělá chybu již při nástupu do lodi ze břehu. Minimalizujte riziko zvrhnutí hned na začátku první jízdy. Loď položme na vodu špičkou po proudu. Start se špičkou proti proudu nechme jednoznačně na dobu, až budeme vědět, co je to správný náklon, kdy dno lodi nastavujeme proudu. Zadák nastupuje do lodi první, háček mu jí na zádi nebo boku přidržuje. Klíčovým pravidlem pro vstup na palubu lodi je použití svého pádla jako pevného bodu. Pádlo zapřete o dno mezi lodí a řekou, tím si loď fixujete u břehu a zároveň získáte oporu pro plynulé sedání do lodi. Když nasedá háček, také s pomocí svého pádla, je vhodné, aby zadák byl zapřený nejen o své pádlo, ale raději, aby využil i vysoké trávy, kořene či čehokoliv na břehu pro získání druhého pevného bodu.

Nad místem přistání není radno dlouho přemýšlet. Udržujte svou pozornost a stále sledujte vyšlapaná místa u vody, všímejte si větví a kořenů, kterých se můžete zachytit. Je to lepší, než se nechat vtáhnout do náhonem do elektrárny nebo do jezu. Z lodi potom vylézá první háček (s pomocí zapřeného pádla) a loď přivazuje.

Pravidlo 3: Pádlo jako opora při nastupování do lodi!

Na co si dát pozor při první jízdě?

Stejně jako v autoškole – na nehodu. Vodáckou nehodou je zvrhnutí. Pokud loď (auto) ovládáte, je riziko zranění či utonutí výrazně nižší než v opačném případě. Prevenci zvrhnutí musíme věnovat co nejvíce sil a nácviku a možné zvrhnutí musíme od první jízdy potírat jako život ohrožující faktor! Stejně jako při jízdě v autě! Ať žije stabilita našich lodí!

Zvrhnutím ztrácíme naši jedinou jistotu, kterou na vodě máme – jistotu, že nás proud neodnese do dáli, nepřimáčkne na kmen, neprotáhne jezem přes ostré kameny. Počtem zvrhnutí se není třeba chlubit, stejně jako se málokdy chlubíme, kolikrát jsme bourali své nebo cizí auto.

Pravidlo 4: Zvrhnutím končí zábava!

Jak získat stabilitu?

Zvrhnutí bráníme stabilitou našich těl v lodích, později i správnými záběry pádel. Vřele doporučuji všem zadákům, aby od začátku v lodi poloseděli – poloklečeli. Na kolena si dejte zahradnické klekačky nebo na dno molitan – pokud vám do lodi neteče – to studí. Na sedačce nechejte pouze polovinu vašeho pozadí a nebojte se roztáhnout kolena od sebe a zapřít je do boků lodi.

Jakmile tento nečekaně pohodlný posed vyzkoušíte, zjistíte, že stabilita vaše i vaší lodi ohromně narostla a háčkovi prominete, že nechává kolena cudně u sebe. Vaše snížené těžiště v dolní polovině lodi vám totiž umožňuje vylehávat na pádlo a zachraňovat mnohem více než při sedu pouze na sedačce. Pozor si dejte to, jak máte uložené šňůry k přivazování lodi. Neměly by zasahovat pod sedačku ani viset z lodi! Pokud ještě pochybujete o této poloze pro zadáka, zkuste v létě sledovat vodáky (a nejen zadáky) při sjíždění šlajsen. Všímejte si, jak sedí v lodi ti, kteří se cvaknou a ti, kteří ne. Kterých bude víc? Důležitá je i řádně upnutá vesta při sjíždění jezů. Taktéž helma je vhodnou součástí každého vodáka, jelikož rána do hlavy při zvrhnutí nemusí být výjimečná.

Pravidlo 5: Mazaný zadák v lodi polosedí-poloklečí!

Jezy – nejen poprvé jde o život!

Před každým jezem včas zastavte a přeneste jej. Dejte si svačinu a učte se z chyb či umění druhých. Až budete umět výjezdy do proudu, bezpečně zastavit ve vracáku a na vratkou loď budete zvyklí, teprve potom se vydejte do šlajsen. Ale jakmile padá voda z jezu kolmo dolů, takový jez by jste neměli sjíždět nikdy!

Pravidlo 6: Poprvé každý jez přenést!

Kamarádi a alkohol na palubě?

Napadlo by vás požít alkohol před jízdou v autoškole? Chápejte vaši první vodu podobně. Všechna výše popsaná pravidla vyžadují použití rozumu a střídmosti. Právě na vodě nikdy netušíte, kdy budete mít příležitost někomu lovit bagáž, pádla a nebo v nejhorším případě dávat umělé dýchání a masáž srdce…

A hecování kamarádů, někdy „zkušenějších“? To bývá zrádné. Jediné, co poslouchejte, je svůj instinkt a také ty, co na vás varovně volají. Dejte na své pocity, nezahánějte strach a obavy, vylezte na břeh a jeďte třeba vlakem. Pokud se totiž budete pod jezem ve válci topit, do deseti minut v bezvědomí z vás bude něco, co si s kamarády, rodiči a svými láskami už nikdy nepokecá…

Pravidlo 7: Věřit svým pocitům a nenechat se vyhecovat!

Pokud jste dočetli až sem, přiznám se vám, že sám v těchto povodňových dnech váhám, zda a vůbec vyrazit. Přestože mám vybavení, partu a nějaké ty zkušenosti… Pokud by se mělo jednat o vaši premiéru, vybodněte se na to. Fakt. To raději zajdem společně na jedno.

Honza Pokorný




Diskuse nad článkem
Je treba umet krysit, Murkhach, 4/4/2006 4:53 PM
Nastupování, Honza Hrubeš, 4/4/2006 4:57 PM
| Re: Nastupování, mowla, mowla~centrum.cz, 4/4/2006 7:05 PM
Klobouk dolů,, Václav, 4/4/2006 9:18 PM
| Re: Klobouk dolů,, Mrož, alvp~seznam.cz, 4/5/2006 8:43 AM
| Re: Zacatky, Murkhach, Murkhach~centrum.cz, 4/5/2006 10:55 AM
| Re: Klobouk dolů,, Goli, 4/5/2006 1:48 PM
Je třeba umět všechno, Jirka, j.holomel~cbox.cz, 4/5/2006 10:01 AM
Teorie a realita, Martin Š., 4/5/2006 1:17 PM
jedem vsecko, rockyc1, 12/19/2006 8:48 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.