Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Povoden-na-dolni-Svitave.aspx?ID_clanku=2247 edit=2

Povodeň na dolní Svitavě

Diskuse nad článkem
Re: Velká voda, Jura, 11/14/2020 9:33:29 AM
Ok. Ale za nízké vody bych to na Stepanovickym jezu vpravo raději ani nezkoušel. Smajlík

Reply

Re: Velká voda, Vladimír, 11/14/2020 8:54:14 AM
Jo, pardon, máš pravdu. Štěpánov, Štěpánovice, voda, wódka, vsjo ravnó.
Ten Štěpánovický taky nemám rád, já ho jezdil vždy vpravo, mezi těmi balvany je místo, kde se dá skočit, ale není do toho vidět a musíš mít při nájezdu tak trošku kliku. Průjezd vpravo je na fotce od Kavola v kilometráži na Raftu. Vlevo jsem to ještě nejel, ale podle videí na YT je to vpodstatě jen větší peřej s nekomplikovaným nájezdem. Smajlík

Reply

Re: Velká voda, Jura, 11/14/2020 7:11:21 AM
Není to spíš ve Štěpánove nad Svratkou? Tak ten je možné jet i z pravé strany. Navíc se tam dá i vystoupit a stupeň prohlídnout. Ve Stepanovicich je taky jez, který se jede z levé strany, ale jinde tam jsou velký balvany, takže jinde ani jet moc nejde. Smajlík

Reply

Re: Velká voda, Vladimír, 11/13/2020 4:10:46 PM
Na gumě? To přehlédnul, anebo je pod hladinou??

Reply

Re: Velká voda, Slávka, 11/13/2020 1:46:55 PM
Hlavně teď nikdo nejezděte z Komína do Pisárek přes stavbu silnice. Manželův kolega tam v létě málem skončil na norné stěně, která nebyla nijak označena. Nevím přesně, v kterých místech to je, ale pokud někdo máte přehled, dejte sem echo, až to bude průjezdné.

Reply

Re: Velká voda, Vladimír, 11/13/2020 8:49:16 AM
No jednou to budu muset zkusit, ale nerad bych u toho byl sám. Velice podobný tomuto stupni je Malý Štěpánek (tak jsme říkali malému stupni ve Štěpánovicích na Svratce. Velkého Štěpána už vzala voda a čas). Ten jezdím celkem v pohodě u levého kraje. Ale jednou jsem ho jel na závodní singlovce středem a nepustil mně, sviňa. Docela jsem zpotil trenky, než jsem se zabírajíc až u špice vykopal ven. A viděl jsem na něm vůbec věci, jednou i převrženou baraku. Dva maníci stáli po pás ve vodě, takže asi zas až taková hrůza to nebyla, ale pokud se dostali z Víru až sem asi museli umět trošku jezdi a přřesto je jízek dostal. Smajlík

Reply

Re: Velká voda, posejdon, 11/13/2020 2:03:12 AM
Koncit na Videnske je skoda. Za takove normalni vody, ktera pritece ve spicce z elektrarny (jestli si pamatuju dobre, hltnost 18 kubiku, vetsinu roku, nez to naplni kominsky jez a dotece na Videnskou, tak uz to pomalu zase vypinaji, takze ten prutok bude nizsi), je ten stupen vicemene neskodnej. Vyvar neni moc dlouhy, staci to trosku rozjet a drzet primy smer. Vydra se trosku zapichne, mechurina prejede. Jaka je hloubka primo ve vyvaristi nevim, ale za nim se da padlem dostat na dno a kdyz voda opadne, tak tam chodi rybari. Nejaky patek jsem kolem neho chodil do hokny a hromadit bordel se tam zacinal az pri vetsich prutocich. Narozdil od svitavskych jezu jsem neslysel, ze by se tam nekdo utopil. Akorat par let zpatky tam pri nejakym vetsim prutoku rotovala srna nebo neco podobnyho, ale hasici ji vytahli jeste zivou. Ale chapu, ze nekdo muze mit blok takove stupne jezdit, je pravda, ze jsme to nekolikrat jeste pred plavbou prohlizeli a koukali, jak se z pripadnyho prusvihu dostat. Prenest by se to dalo, ale je to tak na pul kilometru pochodu, alpin start se vzhledem ke sklonu brehu provozovat neda.

Ja mam vetsi respekt k jezum na Svitave, zejmena nemam rad jezy/stupne, kde jsou prudke brehy a nedochazi u nich k rozsireni reciste a tim ke zpomaleni proudu. Tam se jednak spatne zastavuje a druhak se tam tvori dlouhe vyvary s poradnou silou.

Za zeleznicnim mostem (vedoucim na stavajici hlavni nadrazi) reka zrychli a trosku se misty i rozvlni a tece v relativne prijemnem prostredi (se srovnanim se Svitavou). Vyhodnotili jsme, ze je lepsi skoncit u Shopping parku nez u Olympie, a to z duvodu lepsiho priblizeni se autem (jak od Herspic tak primo od nakupni zony) a usetreni voleje a prenaseni toho jezu pred soutokem.

Nejaky (ale mizerny) fotky, jak to vypada, kdyz tam tece takovy ten bezny spickovy prutok, je mozno videt zde:
web.archive.org/web/2007080721...

Reply

Re: Velká voda, Vladimír, 11/11/2020 5:04:39 PM
Hmm, to máš pravdu. Spodní Svitava a okolí přímo řve po revitalizaci.
O nebezpečích druhého cacovického jezu jsem doteď nevěděl a jezdil ho v pohodě na gumě i na laminátu. Někdy lepší nevědět. Dobré je, že se dá sklouznout i za menší vody, středem anebo pokud si vzpomínám u levého břehu je taková skluzavka (nebo se pletu?).
Husovický se blbě obnáší, člověk aby byl gymnasta.
Ten jez na Svratce před soutokem na fotce vypadá, že by za této vody s jistou dávkou odvahy šel, že by mohl pouštět. Nevím, nikdy jsem ho nestudoval. Já totiž nikdy Svratku přes Brno nejel, mám blok ze stupně pod mostem na Nových Sadech a tak končím vždy na Vídeňské.

Reply

Re: Velká voda, Slávka, 11/11/2020 3:19:32 PM
Aha, já to špatně pochopila, myslela jsem ten první u konečné čtverky. Na něm se mi nelíbí ta dvojitá koruna, nevím, zda by za méně vody šla přejet.
Ten stupínek - zabiják jsem vyfotila taky, ale Petr ho do článku nedal. Škoda, on není na pohled tak strašidelný jako ty ostatní. Docela si myslím, že ti dva kluci, co v něm zůstali (viz článek tady na Raftu), si řekli, jak se po dvou přenášeních pěkně sklouznou. Ale vývar dělá pořádný, dlouhý, většinou i v něm ještě plave nějaký pařez a břehy jsou hladké.
Jez nad mostem čtverky má zas ve spodní části larseny a v levém "dámském" rameni tak třiceticentimetrové ostré železo - úplný párací nůž. Taky by to nemuselo dopadnout.
A pak tam ještě chybí ten husovický kolmý, ten je asi podobný tomu za Albertem. Šest jezů, čest potencionálních zabijáků, a kdyby se postavily jinak, mohla by to být atraktivní vodácká cesta na volné odpoledne.

Reply

Re: Velká voda, Vladimír, 11/11/2020 2:45:39 PM
Tím prvním rozumíš asi ten v Obřanech za železničním mostem - ten jsem nejel, ale mockrát jsem špekuloval o tom, zda by to za normální vody nešlo, středem bývá vyhražený asi metr. Akorát když jsem tam sám, tak do toho nejdu a když jsme dva mám strach, že by to kamarád odkejvnul a pak bych musel.
Jezdívám druhý cacovický, ten je vždy v pohodě, středem. V levém rameni ostrova býval kdysi fajn jízek, místo něj postavili zabijáka.
No a ten Radlas - jel jsem ho na laminátové singlovce bez plovačky a přílby (mám z toho fotku) při levém kraji, loďse zapíchla do válce jako bych měl udělat lopáka přes příď, pak mně to hodilo zpět a s přídí nad vodou jsem se z toho nějak vytáhl, neříkám, že to bylo hned. Člověk mladej bývá někdy blbej. Asi byla klika, že u břehu byl ten válec slabší.
U Ctiradova sloupu jsem jednou skončil - něco ve vodě mi udělalo do pálavky díru, že bys prostrčila hlavu. Ale jak správně řečeno, bylo to hned u šaliny. Smajlík

Reply

Re: Velká voda, Slávka, 11/11/2020 2:18:17 PM
Jestli myslíš na Svitavě, tak tu jsem fotila 15.10.2020. Od té doby byla ještě několikrát zvedlá, ale už ne na tři metry v Bílovicích. Zajímavé je též srovnání fotek, které jsou v kilometráži a které jsem fotila za normálně sjízdného stavu (něco přes metr). Na první pohled praští do očí, o kolik jsou jezy za velké vody nižší. O to víc se jí vaří pod nima.
A pro Vladimíra: myslím, že ten první jez docela pouští, soudím podle toho, že největší binec přistává vždycky až na tom druhém.

Reply

Re: Dolní Svitava, posejdon, 11/11/2020 1:15:40 PM
Dolni Svitavu zacinam az pod Zderadovym mostem na Krenove, bo se tam dostanu s mechurinou MHD, jsou tam na levem brehu schody a az do Rajhradic nejsou zadne jezy. Akorat pri priprave a nastupu je treba davat pozor na exkrementy, kterych je tam pozehnane. Asi se kolem rek a cyklostezek sbirat nemusi. Smajlík

Reka je regulovana a cely zbytek Svitavy je zahrabany hluboko pod okolni teren takze se z reky moc kochat neda. O neco lepsi je to az za soutokem na Svratce. Koncime vetsinou v Rajhrade ve Vojkovickym nahone u klastera, kde byva otevrena obcerstvovna. A pak pesky do kopce na vlak...

Skvele spluti bylo asi pred 2 lety, kdy se o babim lete vypoustela kvuli rekonstrukci nadrz Boskovice. Jednak to teklo nekolik dnu a druhak voda byla pruzracna. Jinak vetsinou, kdyz je v rece vic vody, tak je to kakao a rychle nastoupa a rychle klesne, zadny cekani na vodaky, az budou mit o vikendu volno.

A to mi pripomnelo, ze v clanku se pise o Kretince jako o jedine nadrzi na pritocich, coz je nepresne.

Reply

Re: Velká voda, jozka, 11/11/2020 12:32:10 PM
Ktera povoden byla posledni?

Reply

Velká voda, Český Honza, 11/11/2020 11:52:28 AM
Na rozumné dosažení ze svého ham shacku mám Sázavu. Ta má taky problémy se sjízdnými dny (myslím sjízdné dny, ne turistické plížení nebo turistiku mezi šutry). Za poslední povodně se mi zachtělo podívat se (na kole), co se Zlatou řekou udělá pořádná voda. Dojem byl velkolepý. Propusti, které za běžné vody neprohlížím, se změnily na smrtící pasti, propusti, které mohou působit (lokální) problémy, zmizely. Nad Pěnkavou (jez na ř. km 15) se k řece přiřítilo auto se dvěma kajaky (jako cvičený deblíř se v typech kajaků nevyznám; řekl bych, že polyetylénovými), z auta vyskákali dva kluci. Podle výstroje vypadali na vyšší třídu znalostí, ale když viděli vodu, zkroušeně zalezli zpátky do plechu a otočili.

Reply

Dolní Svitava, Vladimír, 11/11/2020 9:09:25 AM
Moc děkuji za pěkný článek, téma by mně nenapadlo, velice originální a objevné - a pěkné. Svitava je moje srdeční řeka a mám už o ní půl roku rozepsaný článek - téma právě proto tak těžké, protože je pro mně osobní. No snad ho dopíšu.
Svitavu od Obřan po soutok rád opakovaně jezdím, myslel jsem, že jsem ojedinělý sentimentální masochista, vidím, že je nás milenců Svitavy víc. Jezy na fotkách vypadají hrozně, některé jsem splul (za nižšího stavu ovšem). Nejvíc mi dal zabrat Radlas (jez za Albertem), myslím, že se tehdy o mně říční bohové pohádali a výsledek byl hóódně na těsno. Rozhodně bych se k němu (do něj) již nevracel. Cacovický (nad mostem tramvaje č.4) by však byl zřejmě i za tohoto stavu v pohodě.
Ještě jednou dík Smajlík .

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:  
Name:  
Email:  
Vaše reakce:  
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama