Diskuse nad článkem |
Re: kajakáři, Snapi, 4/14/2009 12:22:14 AMno, kajakari se tocili jak pominuti i loni, ale to bylo tim, ze onen Vavrinec je celkem hodne meandrujici reka s prutkyma zatackama a v kazde druhe zatacce je na vnejsim brehu umistena nejaka "vzducholod" a tak kajakar musi chte nechte zajet do vracaku za zatackou, kde si temer vzdycky opise krasnou otocku o 360° a ikdyz tam ta vzducholod neni, casto je vyhodnejsi najet do toho vracaku nez riskovat stret s vetvema a kmenama stromu, kterych tam v zatackach nad vodni hladinu trci spousta, takze zrovna tohle bych nebral jako padnej argument, oproti tomu treba letosni Doubrava... serfuju si tak na vlnce uprostred reky, protoze po krajich ona vlnka neni, proti me si jede palava, na kazde strane odeme je mista ze by se tam vlezli pohodlne 2x a co oni neudelaj? ani se nesnazej se mi treba vyhnout, ale vklidku si jedou primo na me a srazi me z vlnky s pokrikem "joooo, dostali sme ho!!!" .... copak tohle udela rozumnej clovek?? vzdyt ja byt v jejich situaci, tak bych se jim snazil vyhnout, nemluve o tom, ze jakozto kajakar se snazim uvolnit prujezd a schovat se pred vzducholodema do blizkeho vracaku, ale kdyz tam neni?? pak se divte, ze se na vode utopi tolik lidi, kdyz polovina posadek postrada jakykoli smysl pro slusny chovani, bezpecnost, nebo spetku inteligence... a pokud mluvis o "profesionalite" posadek vzducholodi, tak jiste, najdou se dobri, slusni, ale tech je malo, vetsina jsou to redardi, co o bezpecnosti ani o vode nevijou zhola nic a ohrozujou tim sebe i vsechny okolo (pro potvrzeni se podivej do cerne kroniky a zjistis, ze pomer utopenych kajakaru ku posadek deblu, vzducholodi a podobnych je tak 1:10) Reply
|
Obrat, Eňon, 2/2/2006 8:07:57 PMMyslí se Obratem is eskymák? S hlavou pod vodou se bude dost těžko zjišťovat, zda je ho provedením neohrožuji ostatní plavidla.... Reply
|
Re: Vždyť je to tak jednoduché, MATEJ, 9/4/2003 4:13:19 PM...a na me jsi kricel, ikdyz jsem se omluvil :o( Reply
|
Re: Medvědí názor, Fil, 8/8/2003 5:18:31 PMAle napsal jsi to moc hezky, jednou z tebe urcite neco bude... Reply
|
Medvědí názor, Méďa Béďa, 8/5/2003 5:42:19 PMMůj názor na všechny výše uvedené reakce, u některých z nich jsem se fakt dost nasmál :-)), je asi takový: 1) Po osobní zkušenosti s plavbou na něm vím, že raft na Hamerák a podobné jiné veletoky opravdu nepatří, 2) Vzájemné vyhýbání se na řece a v umělém kanálu je opravdu věcí každého jednotlivce a jeho smyslu pro ohleduplnost. Jezdím často na raftu a přestože se snažím všem tak nějak uhýbat, nejde to vždy. Aspoň se ale po převálcování nějakého loďkaře podívám, zda vyplaval a pokusím se zahalekat nějakou omluvu. Bohužel mnohdy mi přijde, že mi pod loď snad vjíždějí naschvál. Chcete příklad? Asi ano a tak tady je: Skupinka rodeistů (nic proti nim osobně nemám - to aby bylo jasno) si trénuje ve válci. Jeden za druhým najíždějí do jediného možného sjízdného místa a zkoušejí své figury. A pořád dokola. Můj raft klidně čeká ve vracáku, až se místo uvolní. Mezitím nás předjedou dva singlíři, trošku se ve válci s rodeisty pobijí a pokračují v jízdě. My stále čekáme na vhodnou skulinku. Přestává nás to trošku bavit. A dole probíhá stále stejné kolečko. Zřejmě se domnívají, že jsme již jízdu ukončili. Trošku brunátním a snažím se volat něco, jako že jedeme. Marně, peřeje řvou. Co teď? Ano rozhoduji se, že válec je pro každého a velím jedeme. Naštěstí se rodeista stačí uhnout a my přistáváme u břehu, plynulý obrat vzhledem k parkujícím plastům není z důvodu nedostatku místa těsně pod válcem možný, čekáme až na nás přijde řada, zablbneme si ve válci a jen koukáme, jak si loďkaři mezitím sjeli do dalšího válce a situace se opakuje. Tak tolik příklad. Ale jsou i jiné situace, tuhle jsem tak nějak vybral náhodou. 3) Pokud můžu někomu pomoci, pokusím se o to. Jde jen o to, abych při tom nenapáchal ještě víc škody. 4) Všiml jsem si, že čím obtížnější řeka, tím je také mnohem větší tolerance mezi jednotlivými druhy vodáků. Například na Čerťákách si každý dává velikánský pozor na to, kdo jede za ním a kdo před ním a zcela samovolně volí nejbezpečnější stopu. Ano, tam je to místo, kde kajakář, kanoista (singlíř, to pro ty, kteří slovo kanoista nemají rádi) pustí bez rozpaků před sebe jedoucí raft a naopak raft přibrzdí či zastaví, když před sebou vidí nějaké potíže loďkařů (název pro výše uvedené simultánní jezdce). 5) Není pravda, že na zahraničních řekách je větší ohleduplnost než u nás. 6) Když někde pluji, rozhlížím se také kolem sebe a nečumím jen na špičku své lodě. To je vůbec nejhorší možná varianta. 7) Musím být a jsem maximálně tolerantní k těm, kteří to ještě moc neumí. 8) A nakonec, když někdo prudí, tak ho při tom nechám - je to jen jeho těžký boj. Trošku jsem se rozepsal, sorry už se to nebude opakovat. A jak je to s tím chováním na řece? Ohleduplnost a tolerance, toť vše. Méďa Béďa. Reply
|
Re: kajakáři, Petr Potůček, 7/23/2003 8:56:28 AMVíš Tome, myslím si, že celkem dokážu rozpoznat dobrého rodeáře ve válci, ale o tom můj příspěvek nebyl. Mimochodem: tehdá na Vavřiňáku to bylo moje první a doufám že i poslední setkání s Pálavou. :-) Reply
|
Re: kajakáři, Franta, 7/22/2003 2:05:31 PMMilý Tome, zapomněls vysvětlit kde berou kajakáři tu "odvahu" zkoušet nebo dělat RODEO kupř. na Vavřiňáku nebo Hameráku, kde ze startu vyjíždí jezdci v několikavteřinových intervalech. Točí-li se jako medvěd v cirkuse následkem toho, že to moc neumí, je to omluvitelné i za cenu nějakého toho žduchance. Osobně však zastávám názor, že na vodě kde se jede soutěž nemá co dělat figurka-machýrek s rodeovými figurami. Pokud si je tedy nedokáže odpustit. Reply
|
Re: kajakáři, Tom, 7/22/2003 12:00:08 PMVíš Péťo, to tak někteří kajakáři dělají, že si prostě musí pohrát. Ono to možná vypadá, jako medvěd v cirkuse, ale ve skutečnosti se tomu říká rodeo nebo alespoň pokus o rodeo. SJe fakt, že s Pálavou si asi moc rodeových figur nevyzkoušíš. Reply
|
Re: kajakáři, Mirek, 7/22/2003 10:57:27 AMKaždé plavidlo má své možnosti, které jsou samozřejmě ovlivněny i kvalitou řízení. Bez vzájemné ohleduplnosti a pochopení to na vodě není možné.
Jezdím závodně na raftu i pevné lodi, takže si dovolím tvrdit že vím o čem mluvím. Někdy prostě nelze pravidla dodržet. Jednou jsem zůstal viset ve válci na Innu (C1) a byl jsem z hora přejet komerčním raftem. Gajda i já jsme věděli, že nebylo v dané situaci, (jazyk ústící do těžkého válce), jiné řešení. Po eskymáku jsme se vzájemně omluvili a s úsměvem jeli dál. Reply
|
kajakáři, Petr Potůček, 7/21/2003 2:06:32 PMJe docela zajímavé, jak se v této diskusi tiše předpokládá, že ten kdo jede v kajaku, tak je automaticky pokročilý a má tím pádem jakési výhradní právo na řeku. Přitom, když jsem jel před třemi lety Vavřinec ve vypůjčené měchuřině, tak minimálně půlka kajakářů se ve vodě točila jak medvědi v cirkusu a to ještě s hlasitými poznámkami: "já bych ty Pálavy odsuď vykopal". Divili se, že dostali podobnou odpověď... Souhlasím s těmi, že příliš nezáleží na plavidle, ale spíše na tom, kdo v něm sedí. Zdar! :-) Reply
|
Re: mimo mísu..., Honza, 7/5/2003 11:15:48 PMNo nevim jestli jsi to byl ty ale 2roky spatky jsem potkal matyldu na varinci!!!, tesne predemnou se jim povedlo sprajconut se v zatace, vsichni popoleteli o metr dopredu, nestesti to matyldu odhodilo kousek dozadu a proud ji zatackou nejako protahl, jinak by to byla docela hezka prehrada Reply
|
Re: mimo mísu..., Tom, 7/4/2003 10:43:57 AMZ toho, že se cpeš s matyldou na české řeky... Reply
|
Re: mimo mísu..., Láďa, 7/3/2003 1:55:48 PMVíš co bych ti doporučil? Plácej se s Matyldou pod WW II a bude to OK! Reply
|
Re: mimo mísu..., Patrik, 7/2/2003 3:09:01 PMZ čeho usuzuješ, že nic neumím? :-)) Reply
|
Re: mimo mísu..., Tom, 7/2/2003 1:40:58 PMSpíš bych na tvém místě zvážil, zda lze takto jezdit po českých řekách. Kde bereš právo říci: nic neumím, proudnice je moje, všichni mi uhněte? Reply
|
mimo mísu..., Patrik, 6/30/2003 6:16:03 PMno, jen tak na okraj - zkusili jste někdy zastavit plně naloženou a dobře rozjetou Matyldu? Posádka 8 chlapů + bágly + loď, celkem tak něco kolem jedné tuny..... z vlastní zkušenosti můžu říct, že to jde vážně těžce a někdy vám prostě nezbývá než jen houknout na ty před vámi, ať uhnou... takže tímto se omlouvám všem poškozeným, které naše Matylda poslala ke dnu (dříve i v budoucnu) ;-)) Reply
|
Re: A co ještě jedno pravidlo, Ivan, 6/29/2003 11:05:07 AMa humorem Reply
|
Re: Základní pravidlo, Vojta Jancar, 6/26/2003 2:09:56 PMTo maj tedy kajakáři smůlu, neboť jsou bez háčka a tím pádem na háčku. O singlířích nemluvím, ti za naic nemohou. Ahój Vojta Reply
|
Základní pravidlo, Jirka Hodic, 6/26/2003 10:53:54 AMKamarádky a kamarádi vodáci, zapomněli jste na to nejdůležitější. No přeci, že za fšechno může háček!!! Přeji pěkné prázdniny. Reply
|
Re: Oddělit!!!, Tomáš Hamouz, 6/24/2003 2:58:46 PMNo, už to vidím že místo aby se na místo ve válci tlačilo 5 lodí z 20, které okolo projely, tak při jízdě měchuřin bude prázdno a při jízdě kajaků bude tak plne, že budeš rád když se vejdeš do každého 10. Myslím že to není ta správná cesta (nehledě na to že by to podstatná většina nerespektovala). Jediné perspektivní řešení je v nekončící osvětě, jakékoliv administrativní řešení by bylo spíš na škodu.
Reply
|
a dost!, kosatka, 6/20/2003 2:17:22 PMpoďte radši pádlovat nebo na pivo než furt jenom kecat pravdu má Jícha tak si na to všichni vzpomeńme třeba na tom Hameráku ať je stejně hezkej pro každýho kdo ho jede poprvý či postý Reply
|
Re: Kajak && mechurina, Čajda, 6/19/2003 5:33:04 PMMusím si zde také a to opačně postěžovat. Píšeš, že se Ti v zahraničí nestalo, aby tě někdo převálcoval... Tak již mám za sebou i tu zkušenost, že i komerční zahraniční raft s "vůdcem" dokázal úmyslně potápět kolem plující naše oddílové čluny (pálavy obsazené dětmi, kteří se dostatečně a včas raftům vyhýbaly) a přesto byly převálcovány... Věř mi, že jsme se dostatečně a včas raftům vyhýbali a přestože měli cestu o šíři třech raftů na proplutí vedle sebe... přesto raft úmyslně začal na naše čluny najíždět! A to i na čluny u břehu! Kdo zná slalomku na Noce jistě ví, kolik je tam místa!
Takže ohleduplnost v zahraničí? Samozřejmě za dobu posledních deseti let to byl jediný takový případ. Naopak na zahraničních řekách jsem zatím neviděl takových vodáků jako na Vltavě. Pravda, v zahraničí jezdíme na řekách okolo obtížnosti WWII a výše. Přesto se i v zahraničí najdou .... Reply
|
Re: A je to tam co píše Petr, Vojta Jancar, 6/19/2003 2:35:22 PMMůže být, co rozhodčí má vždy pravdu a když se zťuknou, tak maj chybu oba. Jen vidím problém v počtu rozhodčích. Vojta Reply
|
Re: Oddělit!!!, Honza Cejp, 6/19/2003 10:51:05 AMNa to se ti bohuzel vetsina lidi vy...., a zduvodnej si to ze treba nemaj cas, ze vecer musej kamarodovi na svadbu a pod...
bohuzel vse je jen o slusnosti. Reply
|
Pouťosprint, Joe, 6/19/2003 10:40:34 AMHehe, co takhle použití starého havajského pravidla používaného při některých showzávodech na windsurfu: jedna vlna = jedna loď. A jak se určí která loď má na danou vlnu právo? Nejpřirozenějším přírodním zákonem - právem silnějšího. Takže hokejovou brankářskou výstroj na sebe, přibrousit pádlo, zastrčit vytrhávačku šprajdy a hurá do vody;-) Reply
|
Oddělit!!!, Tom, 6/19/2003 10:31:26 AMJá bych byl pro to, aby se na podpřehradních akcích vymezil čas pro měchuřiny, deblovky a kajaky. Nebo možná lépe začátečníky a pokročilé? Prostě radši sjedu trať jen jednou, ale s možností si trochu zablbnout, když vím, že v tu chvíli jsou kolem lidi, dělající to samé a mající pro to samé pochopení a dostatečný um, abychom se všichni vešli. Takhle jedu sice dvakrát, ale podaří se mi zastavit tak u jednoho z 5 zajímavých míst a to tak na deset vteřin. :o( Reply
|
Kajak && mechurina, Honza Cejp, 6/19/2003 9:42:32 AMNicmene faktem zustava, ze na raft ci palavu se v CR sedne prakticky kdokoli a jezdi cokoli. Priklad: Pokud jede kajakar na Tanvaldskou Kamenici, musi uz mit nejake zkusenosti, pokud tam jede raft, velmi casto ma posatku velmi nezkusenou s danym typem vody.
Ze nekdo tvrdi ze raft je pomalejsia neobratny, raft je tak rychly a obratny jak rychla o zkusena je jeho posadka, kdyz se kouknete treba na raftove zavody, tak zastavit, otocit nebo uhnout raft v tekouci vode lze...
Samozrejme, kazdy neni zavodnik na raftu, ale ad kazdy jezdi jen to na co ma, kdyz nedokazu zatacet nemam na Hameraku ci Vavrinaku co delat, kdyz nedokazu zastavit, tak co pak hledam na Kamenici.
Jezdim celkem casto na vodu do zahranici, kde je komercni rafting mnohem vice popularnejsi a rozsirenejsi nez v CR, presto se mi tam ani jednou nestalo ze by me nejaky raft prevalcoval, nebo ze by se mi jenom tlacil na zada (a to je na raftu 8 podnikatelu a jenom jeden zkusenej vodak).
Dalsi problem s raftovanim v cechach, ze pokud se na raftu sejde posadka ktera sice na vode uz delsi dobu jezdi a s divokou vodou na celkem zkusenosti(ale jenom z kajaku ci deblovky), tak se kazdy snazi ridit cely raft, pokud se podivate jak jede komercni raft v zahranici, tak presto ze posadka je na vode poprve v zivote, tak vsichni padluji synchrone, kdyz vudce rekne leva tak leva hrabe. Kdyz se podivate v cechach na raft(ne komercni), tak si kazdej na rovne vode padluje jak chce, v proudu jeden pritahuje doprava, druhej odlamuje doleva, treti si prohlizi hlavicku na padle atd.
Tyto problemy tady jsou a bohuzel se nevyresi pouze uvedenim "pravidel chovani na rece", v zahranici napriklad museli pristoupit na povinost licence na raftu, velkou merou se o to zaslouzili nezodpovedni rafteri z cech :(
Reply
|
Re: Vždyť je to tak jednoduché, Prda, 6/19/2003 9:00:10 AMAbsolutně s tebou souhlasím. Poslední dobou pročítám celkem často vodácké diskuze a prijde mi, že se nějak množí osočování mezi "profíky" a "turisty". Na vodu si každý jezdí odpočinout a užít nějakou tu srandu. Každý by se měl chovat tak, aby někomu neublížil nebo někoho neobtěžoval. To je pro mě jediný řád kterým se řídím. Ale když do mě někdo nechtěně vrazí, tak po něm přece nebudu házet pádlo.
A co se týče rušení "nočního klidu", zdájí se mi sváry taky úplně zbytečné. Když chci sedět u táboráku a vyhrávat na kytaru, je to OK, ale tak do půlnoci. Když chytnu slinu a chci si zapařit(kdo z nás občas nechce), vyrazím si nekam do města mimo tábořiště a je po problému...
Všechno je o vzájemné toleranci a slušnosti. A když je někdo křupan, tak je prostě křupan. Reply
|
Re: A je to tam co píše Petr, Petr, 6/19/2003 8:18:35 AMTo je docela klika, že jsem to nepojmenoval Palava Rodeo Detour - PRD. I když při vyslovení je to vlastně jedno. Jinak nápad s vloženým závodem (PRT je vlastně také vloženým) se mi líbí. Musím nad tím popřemýšlet, zvláště co se týká hodnocení. Každá loď by asi musela mít svého rozhodčího, který by posuzoval prohřešky. Jenže jak posuzovat sporné případy, kde lodě vedle sebe by do sebe najeli a jeden by tvrdil, že jim zkřížil dráhu a druhý, že neměl kam uhnout .... Ten vložený závod by se mohl jmenovat třeba Pouťosprint, co? Nebo by měl někdo jiný návrh? Reply
|
Řád platí VŠUDE!, Petr, 6/19/2003 7:48:00 AMJeště jedno vysvětlení, pro jaké typy řek vlastně platí Plavební řád: "Každá povrchová voda v ČR, na které se provozuje jakýkoli plavební provoz, to je plavba na jakémkoliv plavidle, je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě chápána jako vodní cesta." A na každou vodní cestu se vztahuje plavební řád. Takže se nejedná pouze o Vltavu a Labe, ale o jakýkoliv potok, přehradu, rybník, písák ... Prostě všude tam, kde se dá na vodu jakákoliv loď, tak platí plavební řád!!! Je to jako se silnicemi. Také máme dálnice a obyčejné silnice, kde na dálnicích platí trochu rozšířená pravidla. Taktéž je to s Labem a třeba Orlicí.
Musím ještě jednou upozornit, že pro malá plavidla nemusí být žádná poziční světla, že nemusí nic signalizovat (ať světlem nebo vlajkou) atd. To opět platí pro velké lodě, jak je v plavebním řádu jasně napsáno. Reply
|
Re: To mě nenapadlo, Vojta, 6/18/2003 9:13:58 PMNo to jis ale věděl, že je v tom vracáku, takže nebylo ztracený. Poučka platí. Vojta Reply
|
Re: A je to tam co píše Petr, Vojta Jancar, 6/18/2003 9:11:56 PMTak jsem dostal nápad - když bude na Víru PRT(to není sprosté slovo, ale zkratka Pálava Rodeo tour a to v naprosté vážnosti), tak co kdyby se jako vložený závod dala soutěž:
hromadný start všech lodí, tj kajaky, kanoe, Pálavy, Orinoka a když bude nějaký ten raft, tak taky. Ukolem bude projet určitý úsek trati, co nejrychleji, ale s minimem kontaktů s jinou lodí. Za každý kontakt 10 trestných minut (tedy něco co se nedá dohnat. Předpokládám, že by to mělo všechny účatníky motivovat k tomu, aby jeli sice rychle, ale maximálně ohleduplně, aby do nikoho nevrazili. Mohlo by to být určitě zajímavé. Případně lze počet startujících lodí hromadně i nějak limitovat. Třena na 10-20 kusů maximálně.Udělat třeba rozjížďky a pak finále. Trať nemusí být dlouhá, tak na těch cirka 100-200 m jak probíhá hlavní "šou" na Víru. Trochu to asi bude chtít domyslet bodování a rozhodování, ale to už bude hračka. Co ty na to Petře? Co na to ostatní Přijďtě na nejohleduplnější plavbu.
Vojta Reply
|
Re: A co ještě jedno pravidlo, Jícha, 6/18/2003 5:47:13 PMUž přestaň prudit. Každý jednou začínal. Ne vždy situaci odhadne i ten nejzkušenější. Jako bys se nikdy nikde nemotal. Dodržení všech bezpečných vzdáleností je na Hameráku a Vavřinečáku pustá teorie.
Kajak je obratný a pomalý. Rafr se zase těžko točí (je to prostě autobus) a Pálava je někde mezi. Prostě ke střetům musí zákonitě docházet. Každá loď má jiný způsob jízdy.
Otázka je jak se k situaci posádky postaví.
Zajezdi si na Pálavě i na raftu a pak budeš mít na spoustu situací trochu jiný názor. Reply
|
Re: A co ještě jedno pravidlo, Jirka Myslivec, 6/18/2003 3:06:42 PMTaková posádka nemá třeba na Hameráku a podobných tocích co dělat a na Sázavě je většinou místa na vyhnutí se dost. Buhužel kdokoli, kajakář nebo jiný pádlista, pokud mu kámoš právě vjel do jezu, kaskády nebo jiného průšvihového místa a pokud mu to trochu myslí nepojede těsně za ním a musí vyčkat. Reply
|
Re: A co ještě jedno pravidlo, meny, 6/18/2003 2:53:01 PMNo malá výhrada nepovažuji sebe, ani svou posádku za nezkušenou, ale nedovedu si dost dobře představit jak na Kamenici na konci Navarovské soutěsky, zastavuji raft a dávám čas kajakáři ve válci aby uhnul.Podle mně dost hazarduje, a Uhni vole je podle mně na místě.Jinak s tebou souhlasím, jen je třeba brát vše s rozumem. Reply
|
Re: A co ještě jedno pravidlo, Jirka J., 6/18/2003 1:28:39 PMOčekávat, že Pálava nebo raft řízený často nezkušenou posádkou (všichni jsme nějak začínali) se dokáže udržet v pro ně relativně obtížných místech třeba i kontrováním v dostatečné vzdálenosti za lebedícím si kajakářem, který neuhne ani nedá šanci k předjetí je vrchol optimizmu. Nutný výsledek je úvaha Pálavisty:"v příštím úseku potřebuju rychlost, jinak se budu koupat, tak to rozjedu, ať se děje co se děje". Protože jsem si zažil éru Pálavisty se vším všudy, prostě teď na kajaku počítám s tím, že se ta měchuřina hůř ovládá, má svá "špecifiká" a dokonce mi ani nevadí, že se někdo teprve učí jezdit na vodě.
Jirka Reply
|
A je to tam co píše Petr, Jícha, 6/18/2003 11:25:30 AMKyž se tak zamyslím nad výše sepsanými "Vodáckými pravidly" a výcucem od Petra, říkají vlastně to samé. Jenom je to jinak napsané a na kajaku nemám poziční světla a podobné vymoženosti.
Tak že nic nového. Chce to jenom rozum a ohleduplnost. Reply
|
A co ještě jedno pravidlo, Jirka Myslivec, 6/18/2003 10:35:04 AMJede-li přede mnou jakákoliv jiná loď udržuji od ní takový odstup, abych v přípdě problému byl schopen ještě před ní zastavit, případně měl prostor se jí vyhnout. Reply
|
Ztracené pádlo..?, Joe, 6/18/2003 10:23:17 AMZrovna včera jsem si byl zajezdit, prásknul se, ztratil pádlo, zvedl rukama a - já v proudu, pádlo ve vracáku, tvoje poučka nic moc:-( Reply
|
Ale pánové..., Honza, 6/18/2003 9:58:42 AMV mé oblíbené knížce Hostinec U Kamenného stolu pan rada Dinděra uklidňuje hádku svých přátel: "Ale pánové, nejde přece o definici blbce!" Ani tady nejde o to přít se, zda můžu podle plavebního zákona zažalovat posádku raftu, která mi skočila na hřbet, ale o to, že některá jednoduchá pravidla mají obecnou platnost, i kdyby v žádném zákoně nebyla zakotvena. Pravidlo č.1 - nejsem pupek světa. Pravidlo č.2 - nesmím úmyslně či z nedbalosti ohrožovat druhé, nebo jim zbytečně překážet. Pravidlo č.3 - musím respektovat, že ten, kdo jede přede mnou, nemá oči přišité na zadku a může mít dost starostí sám se sebou (může třeba zpozorovat překážku, kterou já ještě nevidím a nesmím jej do ní natlačit). Pravidlo č.4 - mám-li lepší manévrovací možnost, nebo si hraju a dovádím tam, kde blokuju průjezd ostatním, je na mně, abych včas uhnul. A nehraju si tam, kde nad sebe nevidím a nemohu být viděn shora, pokud mi toto neohlídají kamarádi. Pravidlo č.5 - upozorním toho, kdo se nevědomky žene do průšvihu, zejména pokud při tom ohrožuje někoho dalšího (a okamžitě respektuji, jsem-li upozorněn já). Pravidlo č.6 - nezapomínám, že jsem také jednou začínal a moc jsem toho neuměl. Pravidlo č.7 - pokud někdo tato pravidla porušuje, zaslouží si, abych mu to slušně, leč důrazně vytknul (třeba to udělal nerad, nevšimnul si, nezvládnul situaci). Občas chybuje každý. Když je ovšem i potom arogantní, zaslouží si prostě a jednoduše pár facek. Ba dokonce by se všechna předešlá pravidla dala shrnout do jediného: Chovám se ke druhým tak, jak chci, aby se oni chovali ke mně. Liší se to nějak od pravidel slušného chování kdekoli jinde? Na úzkém zablokovaném potoku nemá smysl se zabývat předností zleva či zprava, úplně stačí pouze vzájemná ohleduplnost a tolerance. Řeka patří všem, dokonce i rybářům, těm psům jedněm pohanským nevěřícím. Faktem zůstává, že pokud na řece dojde k vážnému (či nedejbože smrtelnému) úrazu s cizím zaviněním, právníci se nepochybně budou ustanovení tohoto zákona držet. Takže zas takové šoufky bych si z toho nedělal. Reply
|
Vždyť je to tak jednoduché, Jícha, 6/18/2003 9:55:27 AMKdyž tak sleduji diskusi k tomuto a i předchozímu článku, nevím o čem se vlastně bavíme. Trocha slušnosti, trocha rozumného uvažování a je po problémech. Já osobně to vidím takto:
- Když si hraji ve vlně a někdo jede, uhnu.
- Když jedu a někdo si hraje, dám mu čas na uhnutí.
- Nehraji si ve vlně v brankovišti a v nepřehledných místech.
- Pokud mohu, dám přednost závodníkům.
- Když chci někoho předjíždět a nemám místo, počkám a nebo dám o sobě vědět ("Bacha, jedu..." je celkem OK, "Uhni vole..." je naopak vo přes hubu).
- Když mě slušně předjede raft nebo Pálava, družím se a vyžádám si ke kontrole láhev rumu či slivovice. Za odměnu pak předvedu eskymáka plynule přecházejícího v krysu.
- Když mě někdo předjíždí, uhnu.
- Když mě někdo skočí na záda a omluví se, pokusím se to přežít a nevytahuji pistole.
- Když mě někdo skočí na záda a má kecy, kousnu ho.
- Když si někdo myslí, že mu patří řeka a z vlny či válce neuhýbá, přejedu ho (a kdo mě zná, ví že moje kinetická energie stojí za to)
- Když někdo nemůže s válce, počkám a případně do vytáhnu.
Na závěr jedno moudro:
Blbec zůstane blbce a je jedno na jaké lodi jede.
Reply
|
Re: Teď vážně, Petr, 6/18/2003 9:53:11 AMOpet Ti budu mirne oponovat:
"Každé plavidlo nebo plovoucí těleso, s výjimkou tlačných člunů, smí být vedeno osobou, která má k tomu potřebnou kvalifikaci. Tato osoba je vůdce." Kvalifikace neni sice pro mala plavidla vyzadovana, ale to nemeni nic na tom, ze lod vede kormidelnik, alespon to tak v 99% pripadu byva. Hacek lod nevede, pokud neni kormidelnik v deliriu. K "za druhe" - mas pravdu, ze samozrejme v radu neni rozlisen typ plavidla. Ja to snad take nikde tak nepisi, jen uvadim primer, kdy vetsi plavidla maji omezenejsi schopnosti pro rizeni lodi, nez mensi. A pri predjizdeni jasne pisi, ze pomalejsi musi umoznit predjeti rychlejsimu, pokud to situace dovoluje. Pokud ne napr. z duvodu mista v rece, musi rychlejsi vyckat na vhodny okamzik, a pak ho predjet. Jinak je to jeho chyba, s tim s Tebou souhlasim.
Taktez s tebou souhlasim v pripade zavodu, ale to je asi uplne neco jineho. Tam by logicky meli mit zavodnici absolutni prednost. Reply
|
Re: To mě nenapadlo, Vojta Jancar, 6/18/2003 9:28:37 AMDost dobrý, hlavně si Joe pamatuj vodácké poučky jako "Ztracené pádlo proti proudu nehledej" - a ty nevozíš v lodi žlutou vlajku? A na Botič si stejně bereš čelovku, tak proč nesignalizovat?
Vojta Reply
|
ŘPB a vodáci, Voja Jancar, 6/18/2003 9:23:44 AMAlespoň já jezdím na vodu proto, abych si odpočal od předpisů. to ale neznamená, že se nebudu "chovat".
Ale k Řádu plavební bezpečnosti - obecně platí podmínky pro malá plavidla pouze na tzv. vodních cestách 1. kategorie a to je kus Vltavy a Labe.
Ale obecně lze říct, že na řece a dokonce na úzkém potoce, by to mohlo podobně býti uplatňováno mezi námi. Pokud jede uzavřená společnost, tak si taky neskáče s loděmi na záda, pokud si to přímo nepřeje, aby byla legrace. V podstatě přecpanost našich řek je tím dána (zvláště v létě a na akcích pod přehradou). Pochopím (a většinou se na to i tak dívám, že když mi někdo někam vjede nebo mi "skočí" na záda, tak za to zas až tak moc nemohl, protože to prostě nezvládl. Chápu ho a snažím se mu pak vyhýbat (na vodě). Bohužel tímto přístupem jsem opustil některé řeky a tak hledám jiné, kde těch vodáků zas až tak moc není. Nevidím jinou cestu.
Ahoj Vojta Reply
|
Teď vážně, Joe, 6/18/2003 9:20:21 AMZaměňuješ pojmy kormidelník a vůdce plavidla. Vůdce plavidla může klidně sedět na háčku nebo ležet uprostřed raftu.
Za druhé - a to je vážnější omyl - z hlediska vyhlášky není rozdíl mezi kajakem a raftem. Přednost má tudíž loď přijíždějící z pravé strany (jako na silnici) a při nezvládnutém předjíždění nese vinu loď předjíždějící.
Z hlediska slušnosti (ale to už je můj subjektivní názor) bych rozhodně preferoval pokud se jede závod absolutní přednost závodníků alespoň v brankovištích. Bohužel zatím není možnost uzavřít na závod řeku, takže dochází k situacím, jako bych se já na fichtlu pletl závodníkům na motorkách při nějaké GP;-)
Pochvalu zaslouží pořadatelé ČPV Sázava, a letošního Víru, kteří se alespoň snaží v rámci možností prohnat ambiciozní závodníky a vožralý "raftaře" brankovištěma odděleně. I dodržování jejich pokynů však není závazné, je jen o lidské slušnosti, a mohu-li soudit, závodníci je dodržují téměř stoprocentně... Reply
|
Re: A ještě, Petr, 6/18/2003 9:11:29 AMTak to zrovna v tomto pripade nemas pravdu. Pro mala plavidla pri potkavani plati cl. 6.04 kategorie II, kde se o zadne signalizaci nemluvi. Doporucuji radne nastudovat rad. Jinak opravdu plavebni rad plati i na tocich II. kategorie, takze se na vodaky vztahuje! Reply
|
A ještě, Joe, 6/18/2003 8:56:29 AMKdyž surfuješ pod šlajsnou jsi povinen ponechat místo na projetí po levoboku. Pokud vyžaduješ míjení po pravoboku, jsi povinen tak signalizovat předepsaným způsobem;-)
3. Plavidla plující proti proudu, která ponechávají plavidlům plujícím po proudu místo po svém pravém boku, musí včas na pravém boku signalizovat:
ve dne - silným blikavým bílým světlem nebo světlemodrou vlajkou nebo světlemodrou tabulí nebo světlemodrou tabulí s jasným blikavým bílým světlem současně,
v noci - jasným blikavým bílým světlem, může současně i světlemodrou tabulí.
Tyto signály musí být viditelné zepředu i zezadu a musí se dávat po celou dobu potkávání. Zakazuje se dávat signály nad stanovenou dobu, s výjimkou signalizace dávané dalším poproudním plavidlům, kterým rovněž ponechávají místo po svém pravém boku. Světlemodrá tabule musí být bíle olemována pásem širokým minimálně 5 cm; nosná konstrukce, rám a držák svítidla s blikavým světlem musí mít tmavou barvu.
Reply
|
To mě nenapadlo, Joe, 6/18/2003 8:51:42 AMŘPB znám od doby, co jsem brigádničil na parníku, ale aplikovat jej na plavbu na řece mě ještě nenapadlo. Např když ztratím pádlo, než jej začnu lovit musím začít mávat žlutou vlajkou;-)
Čl.3.35
Doplňková denní signalizace plavidel, která ztratila manévrovací schopnost
1. Plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, musí podle situace kromě signalizace předepsané jinými ustanoveními tohoto Řádu signalizovat kýváním červenou vlajkou v půlkruhu, nebo dvěma černými balóny 1 m nad sebou umístěnými na vhodném místě dostatečně vysoko tak, aby byly viditelné ze všech stran.
2. Kromě toho se musí na takovém plavidle, vyžaduje-li to situace, dávat stanovený zvukový signál anebo zvukový i optický signál současně.
Reply
|