Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Reky-bavorskeho-predalpi---Amper.aspx?ID_clanku=2285 edit=2

Řeky bavorského předalpí - Amper

Diskuse nad článkem
Re: Stop, Vladimír, 4/1/2021 9:10:26 AM
No jo, lidi jsou různý, tam i tam. Povídání na večery. Kdysi jsem na to balil kočky. Smajlík

Reply

Re: Stop, Zdeněk Princ, 3/30/2021 6:34:18 AM
Ahoj, stopoval jsem na spodním konci horní soutěsky na Salze když okolo profrčel "namyšlený rakušák s paničkou" v mercedesu. Říkal jsem si, že by je taky neubylo kdyby mne vzali nahoru. Po chvíli se auto vracelo, u mne se otočilo , otevřeli se dveře a pán se omlouval že mne přehlédli. Stejně paní na Innu, která končila 10 km před Imstem, když se mou lámanou němčinou dozvěděla že mne čekají kamarádi na startu, tak nelenila a odvezla mne těch deset km až na start aby na mne nemuseli čekat........Na druhé straně nad Imstem na odpočívadle zastaví autobus s rafty, a aby se jim snáze snášeli Rafty na vodu tak prostříhali oplocení dálnice. Viděli je policisté a vedoucí zájezdu zaplatila tenkrát asi 30 000 šilinků pokuty. Musel se na to složit celý zájezd klientů, jinak by šli domů pěšky. I takto se "vodáci z Čech" dokážou chovat. Zdeněk.

Reply

Re: Stop, Eki, 3/29/2021 10:49:32 PM
Já to mám tak, že při stopu poznám nejen krajinu nebo památky, ale i tu lepší část daného národa. Ta část lidí s fóbiemi nebo nafoukaná nebere, takže je tím odseparuju. Možná proto mám pěkný vztah i k zápaďákům, protože třeba Němci brali hodně a bez problémů. Stačí mi, když si popovídám a hodí mě, kam potřebuju. To, že si nezvou stopaře domu, jim nevyčítám, není to tam prostě zvykem.
Občas ještě stopuju, ale už málo (třeba při pendlu), doufám, že to v době postcovidové zas bude možné. Nechtěl jsem tě tou zmínkou o gáblíku nějak urazit. Tím alespoň člověk pozná, na čem si místní pochutnávají, takže další rozměr zážitku, opravdu nic ve zlém Smajlík .
Měl jsem o stopu pěknou knížku od pána jménem Svoboda, knížka vyšla u Škvoreckého v Torontu, tuším "Autostopem po Evropě", musim si jí zas někdy přečíst Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/29/2021 8:22:03 PM
Není autostop jako autostop. Někdo ho bere jako dopravní prostředek, někdo jako způsob života. Jak píše básník Holoubek, že hledá na svých cestách to, neví co, a vždy, když to má na dosah, to poskočí o kus dál. Já tímto žil od patnácti do šestatřiceli let, takže Kerouaca mám prožitého. Včetně toho konkrétního okamžiku, kdy poznáš, že už nemusíš dál jezdit. jako na konci románu Na cestě.
Takže pozvání a různá společenství nebylo somrování, ale prostě...na cestě.

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/29/2021 6:03:16 PM
Díky Zdeňku, mám stejnou zkušenost. Policejní kontroly na západě jsem zažil naštěstí jen korektní.
Ještě mě napadá, pokud tu někdo touží po nějakém pozvání domů či na gáblík, tak stopovat v "germánské" Skandinávii. Tam se mi to několikrát stalo a navíc byli "západně" slušní a bylo tam bezpečno. Ale samozřejmě každému vyhovuje něco jiného, o tom žádná Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Zdeněk Princ, 3/29/2021 2:30:22 PM
Ahoj, jenom krátký postřeh. Seděli jsme po sjetí vody před Churem (SCH) již asi 3 večer na 1 místě na parkovišti u rekreační zony,3 obytnáky s loděma. Seděli jsme u stolků při svíčce a normálně si povídali (neřvali). Přijelo policejní auto a osvítilo nás reflektory. Vylezl policajt(švýcarský)a zkontroloval doklady a nejvíce ho zajímalo jestli majitelé aut jsou stejní jako lidi co tam sedí(asi aby auta nebyla kradená, nebo aby někdo nebyl hledán).Řekli jsme mu že jezdíme F.Rhein a ráno zase pojedeme. Popřál nám hezký večer, sedl do auta a odjel....Většinou se k nám lidé chovají tak jako mi k nim. Za celou dobu co jezdím okolo vody se mi stalo pouze 1x že mne nechali policajti v noci sbalit stan a dali půl hodiny na odjezd. A to se stalo v Itálii. Což za 40 let ježdění není tak špatné. s pozdravem Zdeněk.

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/28/2021 4:08:31 PM
Tak jsem šel kritice čelem, že mam co dohanět. A pravděpodobně dal takovy bohužel spíš nechtěny rekord v době tvrdého lockdownu 42 km v jednom dni. Při splutí Oslavy a Svratky. Smajlík

Reply

Re: střední Evropa, Ivis, 3/28/2021 3:57:58 PM
Ahoj Eki,

no myslím, že nebyt politiky a mocenskych zajmů několika jednotlivců, tak jsme stale jedna země. Takže rozdílnost o které píšeš je pro mě velkou novinkou. Navíc mam na Slovensku spoustu vybornych kamaradů i kamaradek. Ale se zbytkem co píšeš bohužel souhlasím. Není nutné aby nam vladli... -))).

Reply

Re: střední Evropa, Eki, 3/28/2021 9:16:16 AM
Ahoj Ivo, no vidíš, střední Evropa, na tom se shodneme, bezva.
Když se ptáš na Slovensko, tak tam to bohužel mám vzdálenostně o dost dál, než ty z Brna. Krásná samostatná země, pro nás hodně blízká, s hezkou přírodou, rád tam jezdím na vodu Smajlík . Slováci jsou většinou taky fajn. Dost jich tu pracuje a studuje, to je myslím v pořádku. Na druhou stranu si nemyslím, že by bylo nezbytné, aby nám i vládli. My tu měli ze Slovenska importovanou primátorku a byla to dost katastrofa. Pamatuju vůdce Slováků Mečiara, s tím se jeden den něco dohodlo a další den už to neplatilo, dost mi připomínal současného premiéra. Ona zřejmě ta vyšší východní citovost vede v důsledku i k určité chaotičnosti. Covidoví mrtví by nás měli probudit Smajlík . Ale určitě nic proti normálním Slovákům, s těmi se dá většinou mluvit.

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/28/2021 12:09:11 AM
Přemýšlel jsem trošku nad tím, že (cituji tě) "lidé z východní a jižní části Evropy jsou k nám Čechům přátelštější a vstřícnější, nežli obyvatelstvo z germánsky mluvících tzv. "západních" zemí."
Četl jsem cos o vývoji společnosti západních zemí za posledních tisíc let (např. J.A.Gurevič - Kategorie středověké kultury) a je zajímavé, že jedna z ctností bylo tehdy přijímání hostů, komunikace, štědrost a pohostinnost, a to právě u těch národů, jejichž chladnost (my co se shodneme) dnes konstatujeme. Já to vidím ve změně hodnot a vyplývajícího nastavení společnosti v důsledku rozvoje kapitalismu, navíc posílené převážně protestantským vlivem, který v západních zemích společenské názory a chování formoval.
Nicméně, v praxi, která nás jako vodáky zajímá, platí, že našinec si v každém národě svého přítele najde. Na TIDce (Dunajská regata) jsem konstatoval jistou rezervovanost německých starých říčních psů, ale našel jsem i pár srdečních německých přátel. A třeba i rakouského kamaráda, který na jedné straně obhajoval antisemitismus, ale dokázal na mne v bouřce čekat na břehu než dojedu, protože tušil, že budu mít obtíže. V každé smečce se najde černá ovce.

Reply

Re: Kempování?, Petr, 3/27/2021 7:25:47 PM
Jevíš se jak malé děcko, ale bohužel jsi stále nepochopil pointu této diskuse a to, že lidé z východní a jižní části Evropy jsou k nám Čechům přátelštější a vstřícnější, nežli obyvatelstvo z germánsky mluvících tzv. "západních" zemí.
Já sám za sebe mohu tuto tezi též potvrdit.
Spíše by mě zajímalo proč tomu tak je. Novičok bych do toho netahal. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/27/2021 5:06:12 PM
Tak jednak díky za poklonu ohledně vody.
No a v tom s vychodem, to se trošku mylíš. To Tě musím poopravit. Trošku mě předběhl Vladimír se ted dívam. A souhlas s ním. Mam to podobně. A myslím si, že by to tak měla mít většina v Česku, pokud by byli rozumní, což jak je vidět i ze zdejších reakcí, bohužel není. Stejně jak k tomu přistupuje Švycarsko nebo jiné rozumné země, prostě brat si to pozitivní ze všech zemí ...
Mě třeba zaujalo, jak mluvíš o Slovensku, jako o nějaké malem vzdalené cizí zemi... nebo aspon to tak vypada...








Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/27/2021 4:25:38 PM
Jééé, ono to funguje Smajlík Smajlík Stačí zadat slovo "novičok" a potrefená velmoc se ozve sama a umlátí mě argumenty Smajlík Alespoň víme, koho se bát víc, zda západu nebo trollů z východu Smajlík .
Vladimíre dík, zkusím tu Svitavu, až to půjde. Článek napiš. Těším se. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/27/2021 1:51:16 PM
Eki, z Blanska do Brna - Obřan. V Blansku sedáš pod jezem hned u nádraží a parkovišť a v Brně končíš před viaduktem u konečné šaliny.
Svitava je moje srdeční řeka, mám ji spojenou s Těsnohlídkem, s mým tátou a s dětstvím. Před léty, když jsem výtvarně fotil, jsem ji chtěl nafotit, ale nedokázal jsem zachytit její duši. Vloni jsem ji po několika letech suchého půstu sólo splul a celé moje já se unášelo eemocemi, chtěl jsem pak o ní napsat na Raft článek, ale ani to jsem nedokázal. Holt jsou věci, které jsou nesdělitelné. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Petr, 3/27/2021 12:28:09 PM
Milý Eki,
zahnali tě pravdivými argumenty do kouta a ty než abys uznal, že mají pravdu, tak zde na vodáckém portálu omýláš ničím nepodložené bulvární informace o Novičoku a nějakých gulazích. To jsi teda formát.Přeji ti hezký den, snad ti ten Vladimír něco poradí.

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/27/2021 11:50:21 AM
Vladimíre, nic ve zlém, ale popravit? Nechtěl jsi napsat otrávit novičokem, a když to nevyjde, zavřít do gulagu Smajlík ? Svoboda projevu samozřejmě existuje i na východě, horší už je to se svobodou po projevu Smajlík . Ale na tom se jistě neshodneme, o to nemá smysl se přít.
Raději mi prosím napiš, kterou část Svitavy doporučuješ. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/27/2021 11:19:19 AM
Souhlas, moc hezky napsáno. Právě čtu od Švába Zapomenuté dějiny Moravy a kochám se informacemi, které jsem, ač humanitně vzdělán, neznal.
Jinak, Eki, volby jsou fajn věc. Akorát mi někdy připomínají mejdan, po kterém přijde kalné ráno. A jak tak koukám kolem, cítím odér kocoviny ještě před večírkem.
Ještě bych podotknul, že volby nejsou jen na Západě. Včetně všech průvodních jevů. O těch afrických volbách napsal Jan Procházka v Politice pro každého "kdo je pro, dostane balíček potravin, kdo je proti, je popraven". Ne tak extrémně pojato se to aktualizuje i na Západě, jsou USA Západ, nebo ne?

Reply

Re: Kempování?, Jabberwocky, 3/27/2021 10:21:12 AM
Takové tradiční dělení evropského Východu a Západu se většinou bere už od antiky jako hranice mezi kulturním vlivem řečtiny a latiny, později mezi východořímskou a západořímskou říší a ještě o něco později mezi západním křesťanstvím a pravoslavím. Je to hranice neostrá, v průběhu doby se dál rozostřovala, mírně posouvala a vytvářela i tam, kde nikdy žádnou řecko-římskou antiku neměli, existují i výjimky (třeba rumunština je románský jazyk, nábožensky však patří Rumuni spíš k pravoslavným), ale coby hrubé dělení funguje už přes dva tisíce let.

Naše země se po počátečním velkomoravském namlouvání s Byzancí celkem pevně přimkly k Západu a už tam zůstaly. Geograficky sice ležíme ve východní části západního světa, takže pochopitelně těch kontaktů s Východem máme víc než třeba Anglie, ale ještě nejsme ani úplně v té přechodové třecí zóně (Srbové vs. Chorvati, pravoslavní vs. řečtí katolíci na Ukrajině apod.) To, zatím zdá se dočasné, rozšíření ruského imperiálního vlivu ve 2. polovině 20. století byla z dějinného hlediska spíš episoda. Byť dost ovlivnila geopolitickou optiku a nějaký ten řadový Johnny nebo Pierre (a sem tam bohužel i Helmut, byť ten by skutečně mohl být informovaný líp) má pořád pocit, že od Německa na východ je Východ.

Tím nikomu nechci brát pocit příslušnosti (třeba pravoslavní to opravdu mohou cítit jinak) nebo dělení jemnější, než je tohle východo-západní hrubé síto. PAX. Totiž vlastně PEACE :-)

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/27/2021 10:07:37 AM
Vladimíre, já se západu nebojím. Jsem rád, že tu máme ten západní systém, který umožňuje měnit vedení volbama. Tím pádem se pokaždé nemusím nechat zmydlit na Národní třídě Smajlík .
No jo, taky bych vyrazil na vodu, jenže tady v "okrese" už skoro nic nezbývá. Chystám se na Svitavu, nejel jsem, který úsek je nejlepší? Z Blanska?

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/27/2021 9:46:50 AM
Eki, pozor. Já nejsem Východ, já jsem Střed. Střední Evropa je po všech stránkách fenomén a já jsem jaksi rád, že jsem se narodil a žiji právě tady. Jsem alergický na vlezdoprdelkovství jednou doleva, jednou doprava. Coby Středoevropan s nějakým vzděláním a osobní zkušeností a pamětí se snažím "pískat na rovinu" a nemám rád, když ze mně někdo dělá blbce třeba výroky á la "zlo přichází z východu", protože to historicky není pravda. Dnes se při tom všem, co vidím od Brusele po Njů Jork, bojím spíše Západu.
Což se ale poněkud vzdálilo od toho kempování, žejo. Kdesi v diskuzi zaznělo, že máme omezené pádlování, tak kecáme. No, tak už abychom raději vyrazili na vodu Smajlík .

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/27/2021 9:27:33 AM
A co je ta podstata? Že západ je zlý, protože nějaký fotbalový team ze Skotska hrál brutálně? Já myslím, že můžeš mít trochu nadhled, když jsi splul nejvíc toků u nás. Podle toho, co mi říkal Vojta, tak už jsi první. A kdo něco dokázal, tak většinou může být i tolerantní k jinému názoru. Mě třeba obohatilo, že se s Vladimírem řadíte i víc než 30 let po převratu k východu, nemám okolo sebe moc takových názorů. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/27/2021 9:10:32 AM
Ahoj Eki, mi přijde že placaš paté přes devaté, míchaš jablka s hruškama. A zaměrně vynechavaš podstatu věci. Ja nejsem a nemam byt ani proč frustrovany, Slavii by jsi měl spíš Ty fandit než ja...nicméně mi je z toho spíš smutno. To je vše. A zaroven to vystihuje tu mentalitu. Třeba si přečteš tu knížku a pozměníš nebo poopravíš si nazor a nebo taky ne. To je jedno. Je to tva věc. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/27/2021 8:43:45 AM
Ahoj Ivo,
nebuď smutný z toho fotbalu. Fotbal je drsný anglický sport. Podobně jako hokej, box nebo ragby se jedná o ritualizovaný souboj, který slouží k vybití emocí nějak jinak, než abychom se tu vzájemně pozabíjeli. Fotbal má svoje pravidla a rozhodčí. Pokud pravidla někdo závažně poruší, je vyloučen nebo ještě jinak potrestán. Glasgow je drsnější průmyslové skotské město, trochu na způsob naší Ostravy, byl jsem tam. Ta hrubost mě taky zarazila, ale ti hoši do toho zápasu jdou tím, že se to občas bohužel stane. Petrovi Čechovi tuším také prokopli lebku, ale v zápalu hry, ne kůli tomu, že byl Čech. Bulvární novináři hledají příběhy pro čtenáře a čtenáři neradi slyší, že jejich team prohrál zaslouženě. Slávie vyhrála. Klidně si na mě tu frustraci vybij, já to unesu. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Aleš N., 3/27/2021 7:06:03 AM
Ahoj Vladimíre,
nemůžeme na vodu (u nás v okrese teď lze fakticky už jen na rybníky), tak alespoň diskutujeme Smajlík . Neber to jako útok, prostě klábosíme.
Jistěže nemusím vždy nacházet to, co hledám. Pro mě třeba ale ty veselé a pozitivní zážitky mají nějak vyšší hodnotu, víc se jimi zabývám a víc si je pamatuji. To jsem asi částečně zdědil a snad na to i dál pracuji (čemu věnuješ pozornost, to existuje).
Objektivní realita je problém. V teoretické rovině snad existuje, v praxi je to horší. Kdo ji dokáže reálně určit? Jaká autorita? Historik? Filozof? Soudce? Hodnotíme ji mi lidé, přičemž všichni jsme pod tlakem všemožných Tebou popsaných vlivů.
S tím východem - západem jsem to pojal čistě zeměpisně, tedy z mého pohledu z jednoho z mála "objektivně měřitelných" hledisek Smajlík .
Měj se fajn, a brzy na vodu! Smajlík

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/27/2021 7:04:30 AM
Co to placaš za nesmysly, zapas Slavia x Glasgow a podle tebe vzajemně si prokopli hlavu. Není ti to trochu blbé, neměl by ses stydět to takto napsat?

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/27/2021 6:57:43 AM
No jo no Eki, ted jsi to ted nechtěně sam přesně vystihl, to je ten tvůj problém, Ty neřešíš pravdu, Ty řešíš aby jsi to napsal líbivě, aby Ti to tu co nejvíc lidí pochvalilo a odsouhlasilo. Jestli Ty nejsi trochu pokrytec. Fotbalisti jsou špatní, protože vydělavají hodně peněz. Takže vlastně nevadí, že jeden ma rozbitou lebku, druhy zkrvaveny obličej a včetně pak překrucovaní faktů po zapase. Jak píšeš o par odstavců níž. Hmm, tak super ...

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/26/2021 11:11:59 PM
Já jsem ve svých příspěvcích zřetelně napsal, že mé postřehy a zkušenosti jsou subjektivní. A mnohé, takže je lze do určité míry zobecnit.
Diskuze se dostala do zajímavých míst a protože mne baví diskutovat, posílám pár returnů:
Pokud mne víc baví hledat to, co je pozitivní, ještě neznamená, že je musím vždy nacházet. Ba můžu je i nenacházet. Anebo je mohu chtít vidět tam, kde není.
Představa jistě ovlivňuje budoucí vnímání zkušenosti, záleží ale na tom, jaká to představa je (může být odlišná budoucím závěrům). Nemusí být také žádná. Do mnoha akcí (nejen na vodě) jdu bez přestav.
Objektivní realita není mýtus, ale objektivní realita. Jistěže ji vnímáme subjektivně podle našeho smyslového, rozumového, kulturního a mnoha dalších vybavení, to ale neznamená, že sama o sobě není. Mýtem se stává jen v náboženství anebo ideologii, věda a filozofie realitu jako mýtus nepojímají.
Dle jakého kritéria vedeš pomyslné hranice mezi západem a východem? Kultura, náboženství, dějiny, geopolitika, "národní povaha" - ?
Kdo co způsobil nechápu. Každý národ má v historii i současnosti temná místa a postavy, která se vytahují nebo tutlají, když se hodí.

Každopádně dík za připomínky a názory! Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Aleš N., 3/26/2021 9:05:40 PM
Tak když už jsme v tažení proti tomu odpornému Západu, tak já se s dovolením nepřidám, protože mám odtud vesměs pozitivní zážitky a zkušenosti, stejně jako odkudkoli jinud Smajlík . Možná to je tím, že to mám podobně jako Eki, totiž taky mě víc baví hledat a nacházet to, co nás spojuje Smajlík .
Rozhodně velmi platí, i co psal Poustva, tedy že představa (naučená, slyšená, zděděná) významně ovlivňuje a formuje budoucí reálnou zkušenost.
Místní způsoby jsou mi někde bližší, jinde méně, to říká hodně o mně samém a je moje svobodná volba jet tam, kde je mi dobře.
Vnímám, že něco jako objektivní realita je mýtus. Nic takového neexistuje. Ještě větší paradox je termín objektivní vnímání Smajlík .
Mimochodem, když se podívám na Evropu, tak pomyslná hranice východ/západ běží někde přes Pobaltí, Bělorusko, Ukrajinu a Rumunsko. A kdo způsobil, že někteří ze současného pomyslného Západu nás vnímají jako ty z Východu, přestože jsme na západě stejně jako třeba Rakousko, asi většina z nás chápe Smajlík .

Reply

Re: Kempování?, Poustva, 3/26/2021 5:53:58 PM
Ahoj Vladimíre, podle mě jsi podcenil několik faktorů:
1) stejnou realitu může někdo vnímat pozitivně, jiný negativně (např. mně by nebylo příjemné pozvání domů od stopnutého)
2) pro člověka je velmi nepohodlné měnit názor, proto si z faktů vybírá (resp. přiřazuje větší váhu) ta, která odpovídají již vytvořenému názoru (Confirmation bias)
3) nelze provést pozorování bez ovlivnění pozorovaného objektu.

cca do roku 2002 jsem Němce fakt nesnášel (prvotní negativní názor z komunistického dějepisu podpořený negativními osobními zkušenostmi z Ašska v devadesátkách), pak jsem si tam na základě koníčku našel několik kamarádů. Od té doby i od ostatních Němců podvědomě očekávám, že budou fajn a světe div se, za těch cca 18 let jsem narazil jen na jednoho vola, co se na mě tvářil jako na untermensche (předtím jsem takové potkával furt)

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/26/2021 5:36:25 PM
To jsem rád, že tu debatu takhle chápeme všichni, měl jsem obavu po té ivisově zbytečné vulgaritě, kam to může ještě klesnout.
Srdečnost na jihu a východě určitě, jen to může mít i odvrácenou stranu. V lepším případě takovou vlezlost a vymáhání protislužeb, v horším zejména s alkoholem až agresivitu, zažil jsem Smajlík .
Německo řadím, obdobně jako třeba Slovensko, do střední Evropy. A tenhle kulturní okruh je můj domácí Smajlík. Můžeme se v tom šťourat a hledat, co nás rozděluje. Osobně ale radši hledám to lepší, co nás spojuje. Smajlík

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Tibor, 3/26/2021 6:33:00 AM
Jediná rezervace dole na řece je až ta na nádrži. Tedy plavba bez omezení až po soutok se Svratkou. Asi neměli ceduli kam dát. Pak je vpravo přírodní památka, ale ta do řeky nezasahuje.

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/26/2021 12:06:01 AM
Jo a eště jedna věc. Fantastická knížka na téma národních charakterů je od Mňačka Noční rozhovory. Čtu ji opakovaně a vždy znovu mi má co říct. Vřele doporučuji.

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/25/2021 11:51:11 PM
Eki, to není o nacionalismu, aspoň ne z naší strany. To je o zkušenostech a jejich zprůměrování a zhodnocení. Pokud se pod článkem zeptám, jak to chodí při kempování, je v tom zájem neprohřešit se proti místním způsobům. Pokud se diskuze ubere směrem, jakým se ubrala, je to v rámci informace. Více či méně subjektivní, ale ne nacionalistické.
Já tu Evropu na všechny způsoby projel taky, opakovaně stopem, s vodáky i jako slušňáci s mojí architektskou manželkou při poznávání muzeí a evropské architektury. A zkušeností dobrých i špatných, úsměvných i urážejících se nashromáždilo za ty roky dost, aby bylo co porovnávat. Je to o realitě, protože kdyby ty zkušenosti nebyly, nebylo by o čem mluvit. A realitu žádná korektnost nezmění.
Fakt je ale ten, že Češi v průměru asi taky nejsou žádná sláva. U piva dobrý, ale jinak nic moc. Domů mne u nás jako autostopaře (v sedmdesátkách jsem každý rok dělal tak dvacet tisíc stopem) pozval jen jednou jakýsi učitel, který právě odvezl manželku do lázní a řičel štěstím. Vezl mně asi 13 km, u něho doma jsme se pak strašně opili, při pokusu o opravu rozložili na anjonty a katjonty kyvadlové hodiny a druhý den ráno mi ještě na snídani udělal vajíčka. Na Balkáně končil na pozvání do rodiny nebo jiném benefitu každý druhý híč. A co jsou dobrý lidi jsem poznal na Dunaji, kde jsem kvůli košavě zůstal trčet na rumunském břehu. Místní mně zahrnuli jídlem, že jsem to nemohl ani sníst, policajti mi (pravda po kontrole) vozili v kanystru vodu. O Srbech, Maďarech, Albáncích a Bulharech bych mohl mluvit stejně. Na západě sice zažívám (ty dobré vzpomínky) akurátnost a korektnost, ale podobné "nadstavbové" zkušenosti z mezilidského kontaktu až na pár výjimek nemám...

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Eki, 3/25/2021 10:16:34 PM
U toho fotbalu to neberu osobně. Pár dutohlavců, kteří berou velké peníze za kopání do míče, si stačili navzájem prokopnout hlavu, vynadat si do opic a pak se ještě poprat. Divadlo pro masy, které zajímá krev, novinové titulky... Z toho nelze usuzovat na chování normálního Skota ani Čecha.
Je to samozřejmě smutné, jestli na tebe byli policajti nevybíraví. Na německé policisty, stejně jako na policisty v kterékoli jiné demokratické zemi, si lze stěžovat, pokud se nechovají korektně, tak samozřejmě nejsou nedoknutelní. Ale třeba i česká policie odtahuje auta německým turistům, taky si nějaké servítky nebere.
Zažil jsem pumpaře, který když Němec neměl koruny, po něm chtěl za benzín tu samou nominální cenu v eurech, jako že euro za korunu. I Češi nejsou někdy fér Smajlík .

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/25/2021 9:58:21 PM
tak zažil jsem několikrat ne zrovna dobré chovaní německé policie a z toho i několikrat zcela bezdůvodně.
Ale ja bych to přirovnal k tomu aktualnímu zapasu a i věcem po zapase Slavie s Glasgow Rangers.... To je velice podobné i přiznačné. A at si každy uděla nazor sam... Tobě se to zda hezké spravné a fér mimochodem co se dělo a děje?

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Eki, 3/25/2021 9:13:33 PM
Když já pořád nevím, co ti ty němečtí policajti udělali tak strašného? Dostal jsi pokutu? Smajlík

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/25/2021 8:44:33 PM
...a když ti přezíravé chovaní němců nevadí, tak fajn, ja ti to neberu. To je tvoje věc. A chovaní německych policajtů k nam, polakům a dalším post socialistickym zemím je neodiskutovatelny fakt. Na ně platí jen utečenci a další nejmenované komunity. Těch se bojí, z těch mají respekt. Ti jsou totiž jednotní...

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/25/2021 8:26:27 PM
Ne, to mě nelaka, děkuji .. Smajlík To ja ti rad přenecham..., to byla jen takova nouzovka v covidové době, kdy není moc možností ... Smajlík

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Jura , 3/25/2021 8:06:03 PM
Ještě máš co dohánět. Někteří z nás mají splutou Jihlavku na soutok až z Dolní Cerekve, že Vladimíre. Smajlík

No a mimochodem mám Němce a Rakušáky docela rád. Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/25/2021 8:03:02 PM
Myslím, že někteří domorodci mají třeba jen strach nebo ty nacionalistické předsudky, ale nemusí to být nepřekonatelné. Příklad - jeli jsme Moravu pod Břeclaví a spali u nějaké chaty na rakouském břehu. Ráno neočekávaně přijel majitel a začal něco vykřikovat. Omluvil jsem se mu a požádal ho, zda by mohl mluvit spisovnou němčinou, že mu takhle nerozumím. Vyvalil oči: "Vy mluvíte spisovnou němčinou?". Vysvětlili jsme mu, co tam děláme. Brácha mu dal flašku moravského vína. Úplně roztál. Nakonec nás ještě každého nechal vyzkoušet takovou tu síť, co tam má každá chajda na chytání ryb. Smajlík

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/25/2021 7:58:18 PM
Takže ted legalní v březnu asi ... tak to je pak skoro uplně přesně, jak píše Eki na Amperu, tam je také nějaky podobny termín. Sakra.. Eki napíše, aby to nebylo za chvíli u nas a ono už to tu hned je...-))). Tak příště Eki opatrně s tím psaním pro jistotu..-))
Nicméně ta cedule byla na mostě cca 1km před soutokem, tedy že by se nemělo jet dal... Smajlík
a kdyby jen 200 metrů od břehů, tak to moc nechapu, když šířka toku je tak maximalně jedna pětina... to by spíš odpovídalo jen nadrži snad
No a taky co znamena lodě, že ... Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/25/2021 7:25:29 PM
ale vůbec ne takova debata, jak zminuješ, jen mam docela bohaté zkušenosti z celé Evropy a troufam si řict, že mam srovnaní jako malokdo ...-)), a to srovnaní mi vyzníva zcela jednoznačně .... německy mluvící země moc pohodové nejsou. Rozhodně to není ani třeba Italie nebo Francie. Kde je to přeci jen taky pohodovější. Aby to nebylo jen o vychodě... Před časem jsem byl např. v Pyrenejích a během tydne jsem několikrat potřeboval přejet přes Andorru do Francie do bikeparků nebo naopak do Španělska do bikeparků. A ještě ke všemu jsem tam byl v u chvíli "plechovou" (bez oken) dodavkou. Tak jsem čekal, že mě budou pokaždé kontrolovat na hranici, no a česka značka je vůbec nezajímala...Zastavili mě jen jednou a naprosto pohodově a hlavně rychle i kontrola skončila. Malem se ještě omluvili,že mě zdrželi či zastavili..-)). To ve swiss je to o sto procent jinak !!!
Jinak samozřejmě souhlas, že je to o lidech a jsou i vyjimky. Kdy to může byt přesně naopak než píšu. Ale to jsou opravdu jen VYJIMKY potvrzující pravidlo... Smajlík

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Tibor, 3/25/2021 7:20:57 PM
(1) Jen s předchozím souhlasem příslušného orgánu ochrany přírody lze v ptačí oblasti (PR Věstonická nádrž)

a) zajíždět loděmi do vzdálenosti menší než 200 m od břehů ostrůvků nebo od kolonií rybáka obecného, umístěných mimo ostrůvky, v období od 15. dubna do 31. července,

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/25/2021 6:57:59 PM
noo...-)), ja nevěděl jak reagovat...-)), mě hlavně zaskočila, jsem si myslel, nevím zda naivně, že u nas je to jen v Narodních parcich zakazané. Nemam to nastudované a popravdě se mi to radši ani nechce hledat...-)). Ale pokud to někdo ví fundovaně, tak se rad poučím....

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/25/2021 6:39:19 PM
No, já s tím kempováním v Německu, Francii, Británii, Irsku, Švédsku, Norsku, Finsku, Kanárských ostrovech, Azorech, Itálii atd atp. opravdu nemám špatné zkušenosti. Musíš se umět dobře zašít. Německá policie mě vzala jen jednou - stopoval jsem na dálnici, byla ve mě malá dušička, ale jen mě vysadili na odpočívadle - tam že můžu stopovat bez problému Smajlík .

Reply

Re: Vodacka budoucnost Česka, Eki, 3/25/2021 6:31:41 PM
No, v druhém díle článku bude těch vodáckých zákazů bohužel ještě víc Smajlík
Doufám, žes tu ceduli odmontoval Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/25/2021 6:28:32 PM
No ono to zní hezky frajersky kdo se moc pta, moc se dozví, nicméně podle mě je to jen otazka času, kdy potkaš německou policii, at už smůlou nebo přičiněním "hodnych" místních starostlivych občanů a ta ti to vysvětlí celkem rychle a pravděpodobně i s pokutou. Včetně umění pokutu z Tebe dostat hned na místě, at už zabavením stanu, člunu nebo auta, podle toho co tam budeš zrovna mít... Na rozdíl od těch negermansky mluvících zemí, kde se většinou domluvíš, i když slovo pokuta taky třeba vysloví... A na to, že jim to vysvětlíš, že nikomu nepřekažíš a nic po Tobě nezůstane, zapomen. To bys musel nebyt ze střední nebo vychodní Evropy, přesně jak zde už zaznělo, podobně jak u fotbalové Slavie, kde nam Anglie ukazuje, jak je vzorem moralky a podobnych věcí... Koneckonců podobně, jak v lyžovaní minuly vikend, kdy zrovna ve švycarském Lenzerheide vyhrala famozně Slovenka Vlhova celkově světovy pohar !!!, poprvé pro Slovensko a ani jedna z lyžařskych velmocí alpskych zemí -Švycarska, Rakouska,Německa ji nepoblahopřala k vitězství, protože se neuměly smířit s tím, že to vyhrala reprezentantka z malé země a ještě vychodní Evropy. Kdyby se to stalo obraceně, tak to budou Němci, Rakušaci a Švycaři prezentovat jako skandalní chovaní. Takto to bylo vše v pořadku a zmínily to jen noviny na Slovensku, Slovinsku, Italii atd ..

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/25/2021 6:26:11 PM
Jejej, nacionalistická debata pod mým článkem a začíná to gradovat sprostými slovy, no nazdar. Není to Rakousko od nás spíš na jih, Vídeň na jihovýchod? Nepotkám debžota všude, i u nás, jen mu lépe rozumím?
Osobně to řeším pozdravem v daném jazyce (aby věděli, že jim nechci ublížit) a případně omluvou (Entšůldygunk) pokud někomu omylem šlapu po pozemku. Nemám žádné špatné zkušenosti z naprosté většiny západoevropských států, projel jsem toho se stanem i stopem dost. Někteří Švýcaři jsou z našeho pohledu dost zvláštní, to můžu potvrdit.

Reply

Vodacka budoucnost Česka, Ivis, 3/25/2021 5:57:13 PM
sakra Ty jsi to zakřikl Eki, zrovna dnes jsem jel dolní čast Jihlavy na soutok se Svratkou, díky které mam splutou celou čast Jihlavy z Mohelna až na soutok, a na posledním kilometru cedule na mostě zakaz plavby přírodní rezervace ... Smajlík

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/25/2021 5:49:10 PM
naprosty souhlas Vladimíre, vnímam to uplně přesně, jak píšeš. I mam přesně stejné zkušenosti. Jen je na tom smutné, že se někteří Češi nepoučí a stale se jim cpou do prd...

Reply

Re: Kempování?, Vladimír, 3/25/2021 10:31:08 AM
No, vracím se k několika vzpomínkám z cest vodáckých i nevodáckých a ačkoliv na vola narazíš všude, začíná mi tak nějak vycházet, že lidi na východě a jihu jsou přátelštější než na tom vysněném západě. Několikrát se mi v Rakousku i Švajcu stalo, že na nás lidi poštvali policii, přestože jsme nic neudělali - ale "mohli". Důvodem podezření značka na autě. Ten řvoucí blbec ve Švajcu, který na nás chtěl kvůli pohybu na louce u Muoty, ze které jsme na trati MS tahali z peřejí lidi, zavolat poldy, to byl vrchol. Na druhé straně třeba v Albányji, kde jsme spali v horách na louce před nějakou novostavbou, si majitel autem přijel zkontrolovat daču, ale pak šel mezi nás a dal nám flašku whisky. Když kamarádům tamtéž předloni během plavby nějací puberťáci vykradli auťák, seběhla se celá vesnice, našla pachatele a vrátili lup. A takových protikladných příběhů víc a víc... Ono o tom svědčí i ta poslední story s fotbalovou Slávií. Prostě když chceš, aby ti bylo mezi lidma dobře, máš větší šanci na jihu a východě. Na západ na tebe furt budou koukat jako na potenciálního zločince... To je zkušenost.

Reply

jako doma, Jirka J., 3/25/2021 7:46:32 AM
Asi před třiceti lety jsme cestou do Alp zastavili právě u výtoku řeky Amper z Ammersee. Přijela parta německých vodáků, shodili z auta velký nafukovací člun, do řeky dali chladit bednu šampaňského, vykulili dřevěný soudeček s pivem a narazili klasickou pípu. Hned jsme si připadali jako doma a ne v neznámém "západním" světě.

Reply

Re: Kempování?, Ivis, 3/25/2021 7:17:23 AM
No jo soudruzi ve Švycarsku to tak mají... Tam je problém i utrhnout si hrozny nebo cokoliv jiného co je na chodníku, daleko od plotu majitele. Kamarada tam jednou kvůli tomu s tou "vychvalovanou" švycarskou pečlivostí hledala policie půl dne po oznamení jednoho dobrosrdečného místního občana. Prostě asi ve stylu jak to říkají nebo spíš lakají v reklamě v sousedním Rakousku na lyžařské arealy ...gemutlichkeit ..-)), tedy srdečnost... nicméně realně to spíš znamena, když přineseš peníze tak předstírají srdečnost......

Reply

Pár slov k Německu, Jabberwocky, 3/24/2021 5:33:12 PM
Díky za pěkný článek. Osobně jsem tam nikdy nebyl, ale Amper (Loisach, Würm, Isar…) je jedna z řek, kde často jezdí německy mluvící autoři videí (Steve Flusswanderer, Maratokambo, Ingo Ammerhai, Riverwalker, ToBo Film, Klaus Wojtek a další). Na jejich videa se dívám moc rád a všem je doporučuji. Těm kamenným stupňům/záhozům říkají Sohlrampe (plurál Sohlrampen) a skoro v každém videu nějaká je.

Omezování splutí nejen podle stavu vody, nýbrž i podle roční doby je v Německu i Rakousku celkem časté a obávám se, že tak časem dopadneme také. Další rozměr tomu dávají povolenky, nebo dokonce povinná školení u ochranářů, která si musí zájemce o splutí zaplatit. Němci to ve videích moc nekritisují, jen na to upozorní, že to tak v daném místě je. Kritiku vyvolal nedávný totální zákaz splouvání Isary u Mnichova (tam to bohužel nabývalo „vltavské“ podoby včetně párty na březích atd.) a jednou jsem zaznamenal poznámku „so viel zum Vögelschutz – tolik tedy k ochraně ptactva“, když vodáci sjížděli nějaký chráněný úsek, a z přilehlé železniční trati troubil na celé údolí vlak.

Reply

Re: Kempování?, Eki, 3/24/2021 2:27:44 PM
Ahoj Vladimíre, mám s Německem dobrou zkušenost, kempování je volnější, než třeba v Rakousku, zakázané je zřejmě jen někde. Ale znáš to - kdo se moc ptá, tak se moc dozví. Večer postavím na opuštěném břehu stan, ráno sbalím, nikomu nepřekážím, na místě po mě nic nezůstane. Smajlík
I ty obnášky jezů byly v Německu bez jakéhokoli konfliktu s místníma, výstupní místa většinou dobře označená. Konečně voda těch popisovaných toků (Amper, Isar, Inn,..) vytvoří pak většinu objemu Tvého milovaného slovenského Dunaje, tak bys to prozkoumat mohl Smajlík .

Reply

Kempování?, Vladimír, 3/24/2021 1:01:15 PM
Jak je to v Německu s volným kempováním podél řek? Koukal jsem se na německá vodácká videa (Fluswanderung mit Stewe), kde s tím na březích německých řek nedělali problém, ale ten si dotyční nedělali ani v Čechách na březích Vltavy... takže kdo ví jak to je, možná je to jen o drzosti. Ale když už člověk někam jede (a to Bavorsko mám už dlouho v merku), nechce mít problémy, žejo.
A co přenášení, nebyl nikdo alergický na to, že pošlapete trávník? Ve Švajcu jsem se setkal s přímo hysterickou reakcí, a to jsme poskytovali záchranu. Smajlík

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama