Pádluju rád. Pádluju tak rád, že moje hlavní sezóna je podzim až jaro, v létě se totiž kvůli zamoření řek rozličnými plavidly radostně pádlovat téměř nedá. K naplnění této pádlerské radosti dále přispívá, když je ujetých kilometrů mnoho a rychle ujetých. Hledal jsem tedy vhodné plavidlo, které by mi umožňovalo tuto moji libůstku provozovat. Vzhledem k tomu, že shánět autodopravu je leckdy obtížné, dal jsem si další podmínku sbalitelnosti lodě do batohu. Zdálo by se, že volba bude jednoduchá a v nabídce velkého místního výrobce nafukovacích lodí si snadno vyberu. Bohužel mi žádná z testovaných lodí nesedla, a to ani nový kajak určený pro turistiku. Nakonec jsem na netu při cíleném hledání rychlé skládací lodi narazil na prototyp skládacího sprintového kajaku.
Reklama
Tento princip konstrukce pevné kostry lodě a na ni natažené kůže je, jak jsem se dočetl, již 4000 let starý a byl vyvinut Inuity a Aleuty. Velice se mi zalíbil a o typu lodě bylo rozhodnuto. Další hledání komerčně dostupných lodí vyústilo v širokou řadu výrobců a typů skládacích kajaků. Což o to, vybral by si člověk snadno, ale ty ceny! Navíc ještě významné navýšení nákladů za dopravu. Napadlo mě ale, že začínají dlouhé podzimní večery a skládací kajak bych si mohl postavit sám. Pátrám po návodu na stavbu a nalézám online manuál www.yostwerks.org. Vážní zájemci o stavbu mohou přestat číst tento příspěvek a věnovat se už jen manuálu, protože další popis je už jen demonstrace mého postupu a taky vzhledem k omezenému prostoru tento článek není tak bohatě dokumentován fotografiemi.
Takže vzhůru do díla! Základním principem je vytvarování kostry kajaku z hliníkových trubek a plastových sekcí, defacto žeber a natažení kůže.
Žebra
Ze zvoleného designu kajaku si nejprve přepočítáme jednotlivé míry na metrický systém a na papírovou předlohu vyneseme základní body. Tyto body po spojení čárou tvoří základ žeber. Z papíru body přeneseme pomocí hřebíku a kladiva na HDPE desku a nakreslíme spojnice bodů. Vyřízneme tvary s rezervou cca 3 cm. Do míst zlomu čar profilů vyvrtáme díry o průměru trubky, kterou budeme používat, a to tak, aby se její vnější stěna dotýkala zlomu. K jednotlivým děrám nakreslíme sečny do cca 2/3 průměru. Mezi jednotlivými dírami nakreslíme obloukovou spojnici s prolomením dovnitř profilu. Dále nakreslíme čáru paralelní s touto spojnicí v odstupu cca 2,5 cm. Opatrně vyřízneme podél vnější a vnitřní čáry a máme žebra nahrubo hotová.
Nahrubo vyříznutá žebra
Hrany oblouků u děr rašplí srazíme do ztracena a šmirglem otupíme hrany celého profilu. Připravíme si adaptér pro konstrukci rámu, na fotce ta součást tvaru U.
Trubky
Trubky jsou vzhledem k pevnosti a hmotnosti vhodné hliníkové. V nejmenovaném internetovém obchodě jsem si objednal nařezané na míru, průměr 16 mm a 14 mm na spojky trubek. Tenčí trubku vsuneme dovnitř tlustší, provrtáme obě a snýtujeme. Zde nastává pro Evropana největší opruz, protože pro bezproblémové nasazování trubek je vhodný rozdíl průměrů tak 0,2 mm, ale odstupy vyráběných trubek jsou v celých mm. Nezbývá než vzít pilník a makat. Když máme hotovo, jednotlivé trubky nasadíme do celkové předpokládané délky kajaku a zafixujeme Tesa páskou. Na fošnu si rozkreslíme délky, kde budou v kostře kajaku jednotlivá žebra a na 2. a předposlední segment našroubujeme U adaptér. Do vykousnutí žeber zacvakneme trubky a na předkreslené pozice instalujeme zbývající žebra. Kostra kajaku je nahrubo hotová, zbývá napojit trubky v čele a zádi. V online manuálu je popsáno několik způsobů, já jsem z HDPE vyřízl kosodélníkové profily, na které jsem přišrouboval příchytky topenářských trubek, do kterých se trubky kostry zacvaknou.
Kostra připravená k potahování kůží
Natažení kůže
Kostru upevníme kýlem nahoru a přehodíme PVC plachtou. Plachtu nahrubo odřízneme, musí zůstat alespoň 5 cm pod spodní trubku. Okraj PVC naděrujeme asi každých 5 cm a je připraveno k napínání. To provádíme postupně od středu tak, že nití stahujeme okraje plachty k sobě. Na dotažení jsou vhodné dřevěné kolíčky. Po natažení kostru sundáme z adaptérů, otočíme a umístíme do kolébky z pásů PVC.
Napínání spodní části kůže
Přes trubku tvořící hřbet kostry kajaku přehodíme další pás PVC a nahrubo ořízneme. Opět od středu napínáme a fixujeme po obou stranách na spodní část kůže Tesa páskou. Po fixaci nakreslíme čáru cca 2 cm pod zlomem paluby. Postupně odlepujeme jednotlivé kousky Tesy a zastřiháváme na míru.
Stejným postupem poté lepíme palubu ke spodní části. Do prostoru kokpitu vyřízneme díru a lepíme límec. Zde jsem zvolil systém pružného prutu v tunýlku.
Přilepení paluby a límce
Konečně to začíná vypadat jako loď. Aby ji bylo možno skládat, je ještě třeba na dva pásky PVC přišít zip a přilepit ho na hřbet paluby od límce po záď. Palubu pod zipem poté rozřízneme a odřízneme i vypnutí nitěmi. Toto vypnutí odstraníme i v přední části kajaku.
Odstranění vypnutí
Protože plachtovina je tenká a na trubce by se sedělo blbě, ještě vyrobíme podlážku.
Konstrukce podlážky na sezení
A konečně je loď připavena k plavbě.
První plavba
Protože cílem bylo získat zimní plavidlo, pojmenoval jsem kajak Fram na počest výzkumného polárního Framu. Příští týden ho čeká plavba „na sever“ po matce českých řek Vltavě, kde bude Fram řádně otestován.
Fram ve sbaleném stavu
Pro případné zájemce další foto mého postupu:
zlopes.rajce.idnes.cz
Technické parametry:
Sbaleno 75 cm x 43 cm x 18 cm
Hmotnost 9,8 kg
Sestaveno 410 cm x 60 cm
Rychlost fitnes 12 km/h, poho 9km/h
Náklady cca 7000 CZK
Tibor