Diskuse nad článkem |
..., HH, 2/18/2019 12:59 PMSlávko, možná jsem se špatně učil zeměpis, nebo jste to museli jet proti proudu. Nebo si jeden z nás dvou plete levou a pravou. Mně ať počítám jak počítám vychází, že těch prvních 27 km jste ukrajinský břeh nemohli mít po pravé ruce. Reply
|
|_Re: ..., Windy, 2/18/2019 1:55 PMJak to? Koukám na mapu a mně to sedí. Reply
|
|_Re: ..., Slávka, 2/18/2019 1:57 PMMrkni na tu mapu ještě jednou, já si na svém trvám. Tisza teče z Ukrajiny do Maďarska z východu na západ, pak se stáčí k severu, u Čopu se otáčí na jihozápad a u Tokaje na jih, později se vrací zpět do jihozápadního směru. V hraničním úseku Tiszabecz-Szatmárczeke je skutečné Ukrajina napravo a Maďarsko nalevo. Reply
|
|_Re: ..., Vladimír, 2/18/2019 4:20 PMNo, já nevím, před chvilkou jsem si říkal, tak svižný článek o akci sedm let staré, to je teda paměť, já bych skoro věřil, že před těmi sedmi lety ty řeky opravdu tekly jinak... Reply
|
|_Re: ..., Slávka, bohuslava.jarova~seznam.cz, 2/18/2019 7:38 PMAhoj Vladimíre, před sedmi lety jsme kolem Tiszy jeli na kole a Jarek tam zahlídl lodě. Od té doby jsme to nosili v hlavě a jen jsme nevěděli, jak to zaonačit s dopravou. S Hadraplánem jsme tam byli až loňské léto (2018), to zas není tak dávno. Reply
|
|_Re: ..., HH, 2/18/2019 9:25 PMTak to holt dopadne, když je ruka rychlejší než hlava a člověk líný kouknout do atlasu. Pardon. Reply
|
ukrajina, Valec, 2/19/2019 12:44 AMAhoj, Slávka... nemáš info, čo by sa stalo, ak by ste splav začali ešte na Ukrajine? Dá sa po Tisze priplávať do Schengenu? Prípadne, nezmäkčili sme prístup z UKR do Schengenu po podpísaní asociačnej dohody UKR-EÚ? Reply
|
|_Re: ukrajina, Slávka, 2/19/2019 7:56 AMAhoj Valec, to bohužel nevím a taky by mě to zajímalo. Pokud to někdo zjistí dřív než my, budu ráda, když dá vědět. V Maďarsku jsme byli rádi, když jsme se rukama nohama domluvili na tom, co jsme právě potřebovali vyřešit, na velké povídání to nebylo. Ale mile mě překvapilo, jak jednoduché to na hranicích bylo, čekali jsme větší obstrukce. Reply
|
|_Re: ukrajina, Vladimír, 2/19/2019 1:00 PMZ ukrajinských hranic mám kopřivku. Slovensko-ukrajinská hranice dvě hodiny (byla tam tři auta), ukrajinsko-rumunská hranice osm hodin (aut hafo, navíc jsme nebyli ty správné vysmáté týpky, které jezdily v nablýskaných mercedesech sem a tam bez čekání). Tyhle hraniční formality se blbě zjišťují i v civilizovanějších zemích než Ukrajina, asi to závisí na štěstí a momentální náladě případného bdělého strážce. Kamarádka by o svém zatčení a následném dobrodružném útěku z Ukrajiny mohla vyprávět... Reply
|
|_Re: ukrajina, Slávka, 2/19/2019 1:42 PMA z kterého roku jsou ty zkušenosti? Já překračovala ukrajinskou hranici jen jednou, ze Slovenska se zájezdovým autobusem s Kudrnou, tam dvě hodiny, zpátky čtyři, na hranicích skoro nikdo nebyl. Prostě čekali na úplatek. Ale už je to dvacet let zpátky. Reply
|
|_Re: ukrajina, Vladimír, 2/19/2019 8:41 PM2016. Jinak tam bylo docela fajn, řeky měly i v červenci vodu, lacino, nikoho jsme si nevšímali a nikdo si nevšímal nás. Žijí si tam svůj vlastní život. V jedné hospodě se snažili trošku nás natáhnout, ale třeba proti Albáncům jsou i v tom žabaři. Docela bych se tam i vrátil, zpět však zcela určitě ne přes Rumunsko. Reply
|
|_Re: Už i Ty, Vladimíre?, 2/19/2019 11:55 PM"..., navíc jsme nebyli ty správné vysmáté týpky, ..." Reply
|
|_Re: Už i Ty, Vladimír, 2/20/2019 9:56 AMOno přijde na to, je-li podstatné jméno "týpek" životné či neživotné. Jistě by se dalo říct "týpci", ale předchozí verze je mi vzhledem ke svému slangovému původu a používání pragmaticky bližší. S ohledem na to, že mi během psaní odpovědi dvakrát zamrznul noťák (má devět let a my důchodci víme, že ke stáru všechno neslouží) a taky na výše zmíněnou kopřivku ze vzpomínek na ukrajinsko - rumunskou hranici se snad moje chyba (?) dá omluvit. Jinak brutálnější chyby dělají naši žurnalisti, podle staré moudrosti že kdo lže i krade, tedy dělá pravopisné chyby. Já nelžu (jako pisatel článků jen trošku fabuluji) a proto chyby nedělám. A když, tak jen v přechodnících a v interpunkci! Reply
|
|_Re: Už i Ty, Večerníček, 2/23/2019 8:35 PMVladimíre, bloudíš, zamysli se. Jsi zde nejpilnější pisatel článků a zplodíš mrzkou obhajobu degradující vlastní tvorbu. Ve svém věku víš, měl bys vědět, co se ještě nechá důstojně okecat a co je lepší přiznat. Co si pragmaticky bližšího představuješ pod pojmem neživotný týpek? Reply
|
|_Re: Už i Ty, Vladimír, 2/23/2019 8:49 PMMilý Večerníčku, nepochopil jsi moji sebeironii. Druhou část Tvého příspěvku vidím nosně: Je týpek životný anebo neživotný?? Reply
|
|_Re: Už i Ty, Večerníček, 2/27/2019 3:00 AMAch, jo. Pouze a jen tvoje zbytečné kecy v kleci, milý starče. Už nestíháš, nestačíš. Neživotný týpek je hovadina, respektive byl to týpek, který možná i žil a pak chcípnul. Nesnáším typy lidí, kteří nepřiznají svou chybu, omyl, přešlap, který se může stát, a obhajují, jak jen mohou, to své neobhajitelné. Měj se. Reply
|
|_Re: Už i Ty, Aleš N., Ales012~seznam.cz, 2/27/2019 6:00 AMZdeno, zbytečná agrese. Konstrukce má smysl, destrukce jen bere. Žij a nech žít ! Reply
|
|_Re: Už i Ty, Večerníček, 3/5/2019 9:57 AMA velkoryse, aby to bylo konstruktivní, tudíž smysluplné, přehlížej nikterak agresivní mrzačení češtiny v písemném projevu, protože češtině jako takové to je šumafuk. Hmm, s tím se jdi vycpat! Prznění rodného jazyka je neúcta a lenost. Vědomé prznění neomluvitelná hloupost. Obhajoba vědomého prznění pak chucpe. Reply
|
|_Re: ukrajina, Slávka, 2/19/2019 7:56 AMAhoj Valec, to bohužel nevím a taky by mě to zajímalo. Pokud to někdo zjistí dřív než my, budu ráda, když dá vědět. V Maďarsku jsme byli rádi, když jsme se rukama nohama domluvili na tom, co jsme právě potřebovali vyřešit, na velké povídání to nebylo. Ale mile mě překvapilo, jak jednoduché to na hranicích bylo, čekali jsme větší obstrukce. Reply
|
Hadraplán, Standa, 2/19/2019 8:26 AMAhoj Slávko, díky za krásný inspirativní článek. Jenom bych měl takový malý technický dotaz. Jak se prosímtě do hadraplánu naskládáte i bagáží? Podle fotek to není žádná velká loď, typuju že vertexa je oproti tomu parník. A ještě mě napadá myšlenka, neoslovila bys někoho z party jedoucí autobusem aby napsal článek na téma "Jak jsme jeli autobusem do Maďarska"? Myslím že řada škodolibců by se smíchy potrhala Standa. Reply
|
|_Re: Hadraplán, Slávka, 2/19/2019 10:24 AMHadraplán má něco málo přes 5 metrů, zas tak malý není. Do podpalubí (za kormidelníka) strkáme barel s vodou. rybářské propriety a často mačetu. Do špičky barel od barvy se svačinou, případný nákup a petku s pitím. Ostatní bagáž máme ve dvou loďácích, které si uvazujeme nahoru za sebe, má to i tu výhodu, že se o ně můžeme opírat. Když si rozklikneš nějaký jiný můj článek, uvidíš, jak to vypadá - třeba Z Brna do Budapešti I.díl - 2.fotka. Reply
|
|_Re: Hadraplán, Standa, 2/19/2019 11:22 AMDíky za osvětlení, já jsem to z těch fotek nějak jako tušil, že to vozíte takhle nahoře, ale vždycky jsem si říkal, že by to možná vadilo pádlování a mělo to vysoko těžiště a tak, ale jak je vidět, máte to prostě zmáknuté Reply
|
|_Re: Čeština dostává masáž, Stando, 2/20/2019 12:01 AMproč? Reply
|
|_Re: Čeština dostává masáž, Standa, 2/20/2019 7:37 AMDostává masáž, protože to holt snese. Myslím že konkrétně té češtině jako takové to je asi šumafuk. Jestli jsem způsobil čtenáři šok či rozhořčení nad stavem rodného jazyka, velice se kaji. Mě osobně prznění jazyka také vyvádí z rovnováhy. Například u nás v oddíle děti již naprosto přirozeně používají výrazy "to je ízi", nebo "to byl prenk". Tyhle věty mě vždy tahají za uši. Tak. Teď jsem se snažil a běda vám, jestli tam někdo najde chybu. Reply
|
|_Re: Čeština dostává masáž, Jindra, 2/20/2019 8:58 AMNašli, moji rádcové. Reply
|
|
|_Re: Čeština dostává masáž, Standa, 2/20/2019 10:02 PMNo jo no, na prkotiny není čas. Horší by bylo splést si třeba Sázavu s Berounkou. To by byla opravdu tragédie. Nebo Svratku s Youkonem, no hrůza. Jsem hold neandrtálec, už je to tak, no. Reply
|
čeština, Slávka, 2/21/2019 7:59 AMJá nevím, proč tolik debat o čemkoli sklouzne k tomu, že si budeme vyčítat pravopisné či stylistické chyby. Nemohl mít každý z češtiny jedničku. Já myslela, že budete třeba zvědaví jak čistá byla v Tisze voda, co bylo na čepu v kempech, jak se vyvěšují vlajky na lodi nebo kam jsme jeli na ty čtyři dlouhé výpravy na kolech. Ale to je asi málo zajímavé. Reply
|
|_Re: reakce, Eki, 2/21/2019 5:33 PMAhoj Slávko, tak si to tak neber. S 24 reakcemi jsi letos první a debatu jsi rozproudila Jak čistá byla v Tisze voda? Reply
|
|_Re: reakce, Střelec, 2/21/2019 6:35 PMČistá asi dost, když jim to nesežralo ten zasloužilej muzejní exponát, na kterým jezdí. Reply
|
|_Re: reakce, Slávka, bohuslava.jarova~seznam.cz, 2/21/2019 7:32 PMNa začátku byla docela špinavá, pěna v proudnici, na Ukrajině si s tím asi moc hlavu nelámou. Čím jsme zajeli dál do Maďarska, tím to bylo lepší, třetí den už úplně O.K. Až zas poslední den ty mrtvé škeble, něco je muselo otrávit, pochybuji, že by to dokázal jen mechanicky ten bagr. Reply
|
|_Re: reakce, Tibor, 2/22/2019 10:13 AMTechnická - z čeho je potah Hadraplánu? Stavím skládací č. 6 a docela bych byl pro zkusit jiný materiál než PVC nánosovanou tkaninu. Jinak ty vlajky - dle země domovského přístavu, volitelně hostitelské země a cílového přístavu na vlajkovém stožáru (poslední) nebo nejvyšším místě lodi. Při potkání vojenské lodi povinně, jinak volitelně pozdrav stažením na půl žerdi. Správně? Reply
|
|_Re: reakce, Valec, 2/22/2019 2:37 PMO povinných vlajkách v pohraničných tokoch som zatiaľ čítal len v Srbsku. Sú povinné aj na ukrajinsko-maďarskom spoločnom toku Tiszy? (Na Dyji AUT-CZE, Dunaji AUT-SVK-HUN, Morave CZE-SVK-AUT, Dunajci ani Poprade SVK-POL som sa s takouto povinnosťou nestretol.) Reply
|
|_Re: reakce, Tibor, 2/22/2019 3:15 PMOficiálně musí na vodních cestách vlajku nést plavidla registrovaná, což jsou nad 1000 kg. Neoznačené plavidlo ale může být obsazeno říční policií takže lépe s vlajkou. Pro zájemce zákon o vnitrozemské plavbě. Reply
|
|_Re: reakce, Slávka, 2/22/2019 3:19 PMVlajka je povinná pro plavidla registrovaná v rejstříku plavidel, povinně tuším nad 5,5 m délky (někde jinde jsem četla 7 m) v době, kdy je na nich posádka. A dále pro všechna plavidla (tj. i kanoe) na vodních cestách 1. třídy (tj. s lodní dopravou). O hraničním úseku nevím, ale vozíme je, protože máme pocit, že případné dohadování s uniformami by bylo jednodušší. Ještě k těm vlajkám: prý, když vyvěsíte jakoukoli vlajku na jakoukoli loď, pak musí být vyvěšena i vlajka domovská. Reply
|
|_Re: reakce, Valec, 2/22/2019 4:41 PMDunaj je vodnou cestou 1. triedy a žiadne vlajky tu na kajakoch ani kanoe nemáme :-) Čiže tam bude ešte nejaká druhá podmienka, napríklad s tou dĺžkou, prípadne s motorozáciou Reply
|
|_Re: reakce, Aleš N., 2/22/2019 5:58 PMV Zákoně o vnitrozemské plavně je psáno: § 16 Povinnost nést státní vlajku České republiky (1) Plavidla zapsaná v plavebním rejstříku, mají-li posádku a nejde-li o plovoucí zařízení, nesou při plavbě na vodní cestě státní vlajku České republiky. (2) Plavidla nesou státní vlajku České republiky na zádi. Na místě určeném pro státní vlajku České republiky nesmí být vztyčena jiná vlajka nebo znak. Při použití jiných vlajek nesmí mít tyto vlajky větší rozměry než státní vlajka České republiky, která je s nimi současně vztyčena. Tedy nic o označení malých plavidel, které nepodléhají povinnosti registrace v rejstříku plavidel na sledovaných vodních cestách. Reply
|
|_Re: reakce, Vladimír, 2/23/2019 8:49 AMNa regatě TID jsme měli při cestě přes Srbsko přikázáno mít na přídi srbskou vlajku, kterou jsme si museli za cca jedno euro zakoupit. A to bez ohledu na délku lodě. Na lodi delší než čtyři metry musí být vyznačeno jméno lodě písmeny vyššími než 10 cm - bývá policií vyžadováno. Jinak při individuální plavbě po Dunaji je prý (!) vybírán na některých úsecích (Srbsko?) poplatek. Četl jsem například u Arseněva, že na Dunaji strávil jeden den ve vězení, nevím ale proč. Na Balkáně se do vězení dostaneš ani nevíš jak, já sám jsem v nich na svých cestách strávil pár dní, "než se vše vysvětlilo". Výhoda je, že dostaneš najíst. Reply
|
|_Re: reakce, Valec, 2/23/2019 9:19 AMSrbsko je pre mňa záhadou. Aj ja som čítal, že ako jediná krajina vlajky na športových a turistických člnoch vyžaduje. A potom som bol v Novom Sade, čo je akási Mekka srbského vodáctva, a po Dunaji sa tam premávali stovky (!) kajakov a kanoe od plastu cez sklolaminát až po kompozit. Bez vlajok. A ani nikomu nič neplatili. Osobne mám na celú tú srbskú záležitosť s vlajkami a poplatkami názor, že si na hraniciach skupina “mužov zákona” urobila z vodákov akurát tak živnosť. Preto som sa Slávky pýtal, aké to bolo na UKR-HUN hraniciach, či tam tiež neoperovali nejakí podvodníci pýtajúci peniaze do vlastného vrecka. Pretože pre mňa osobne je to neprijateľné. Reply
|
|_Re: reakce, Vladimír, 2/23/2019 6:19 PMUvědomuji si, že na mnoha místních plavidlech jsem srbskou vlajku neviděl. No ale když vstupuješ na území nějakého státu jako host, máš pokyny hostitele respektovat. Koneckonců je to suvenýr a fláknout si na příď kus barevné látky nikoho nezabije. Reply
|
|_Re: reakce, Slávka, 2/23/2019 8:57 AMTo je ale zákon naší republiky. V jiných zemích a na moři to může být jinak - jen se těžko zjišťuje, jak. Reply
|
|_Re: reakce, Tibor, 2/23/2019 6:11 PMZákon je harmonizován s EU, tedy v zemích EU to bude stejné. V jiných zemích podle jejich legislativy, což jak píšeš, se blbě zjišťuje. Reply
|
|_Re: reakce, Slávka, 2/22/2019 3:08 PMPotah Hadraplánu je z pogumovaného plátna cca 50 let starého, drží pohromadě už jen silou vůle a zásluhou několika desítek záplat. Neustále se divíme, co ještě vydrží. Co se týče vlajek, vím jen to, co jsem dokázala vyčíst na internetu. Jejich umístění vychází z umístění na plachetnicích, tam jsou ale možnosti 4 - vpředu, vzadu, napravo a nalevo, což na kajaku nelze dodržet. Řešili jsme, jak umístit vlajku domovskou (tj státní- ČR), zdvořilostní (maďarskou) a klubovou. Vyčetla jsem, že domovská patří každopádně dozadu a má být největší, klubová patří každopádně dopředu. Vlajka zdvořilostní (na plachetnicích napravo) patří buď dozadu pod domovskou nebo dopředu nad klubovou. Vepředu nám ale zavazela ve výhledu, určitě je jí líp vzadu. Reply
|
|
|_Re: reakce, Slávka, bohuslava.jarova~seznam.cz, 2/24/2019 1:02 PMStožár nemá určitě, stěžeň má, ale ne vždy ho bereme s sebou. Tentokrát jsme se rozhodli nechat ho i s plachtami doma a dobře jsme udělali, skoro celou cestu foukalo proti nám. Reply
|
|_Re: čeština, Večerníček, 2/23/2019 8:12 PMNevíš, tak věz, že záleží i na krásném popisu krásného třeba zážitku na Tisze. Patří to k sobě neoddělitelně. Výčitky v tom nejsou žádné. Buď máš styl a úroveň nebo nemáš. Na styl se hledí. Styl je zajímavý, protože bývá osobitý, mnohdy jedinečný. O jedničky z češtiny nejde. Ani Ty, milá Slávko, si v rozhořčení nedáš pozor na interpunkci. A teď, prosím, nám řekni, popiš, jak čistá je voda v Tisze, co bylo na čepu v kempech, jak se vyvěšují vlajky na maďarských lodích. Nikoliv každý článek způsobí tak dlouhou diskusi. Reply
|
|_Re: čeština, Slávka, bohuslava.jarova~seznam.cz, 2/24/2019 1:11 PMZ uvedených dotazů jsem už dva zodpověděla, tak zbývá jen, co bylo na čepu: pouze maďarské Borsodi anebo Kobányi. Jarek krapet ohrnoval nos, já mám raději Radlera a ten mi z nich chutnal. V každém kempu měli na výběr z několika příchutí, ale mělo to háček, skoro všechny byly nealkoholické (0%). Bylo třeba hledat, který z nich má 2%, ten byl vždycky jen jeden. Reply
|