Diskuse nad článkem |
i s pálavou, ešus (ne ten známý), 2/18/2009 12:43:57 AM2 roky zpátky jsme za podobnýho stavu vody Bohinku jeli na pálavách taky. poznatek po 45-ti minutovým prohlížení: peřej není tak zásadní jako loupák těsně nad tomáškem, na kterým se proud láme do kaverny nebo vpravo od tomáška. takže se 100% osvědčilo najíždět pravou stranou kolem břehu tou šlajsničkou a hlídat si ten rozdělovací šutr, aby se objel vpravo. voda tě pak už nasměruje bez práce správným směrem. samozřejmostí by měl být 1 člověk vedle tomáška vpravo a druhý těsně nad ním vlevo tak, aby viděl do kaverny. jinak Gibraltar za tohohle stavu vody neregistrovatelný. hádali jsme se, kde vlastně byl... Reply
|
Tomáškův kámen, Kimbo, 9/2/2008 10:53:05 PMNeznám příhodu pojmenování tohoto kamene, ale pamatuji, že někdy kolem roku 1962 tam pod ním zůstala naše C2 mix. Takže toto místo je tak známé, že jet to rovnou je dost hazard. Ještě že to dobře dopadlo. Já bych si to rozhodně předem prohlédl. Reply
|
souřadnice gps, Laďa, 12/26/2006 1:09:54 PMnemáte někdo gps souřadnice Tomáškova kamene? Když jsme tam před čtyřmi lety byli tak jsme měli samozřejmně spoustu jiné práce než si jeho polohu uložit.Chtěl bych ho na mapě lokalizovat.Díky.Laďa Reply
|
Šlo tomu předejít?, Bohuš, 11/20/2006 11:15:56 PMMožná mně budeš mít za poseru, ale Tvůj článek mně spíš k zamyšlení jak se v dané situaci zachovat nutí k otázce, jestli je třeba, aby k takovým situacím vůbec docházelo. Píšeš, že Tomáškův kámen s křížkem byl z dálky vidět. Když si tedy o blízkosti známého nebezpečného místa věděl, proč jste nezastavili a neprohlédli úsek ze břehu? V poslední době se mně zdá, že dříve běžná zásada, prohlédnout nebezpečný úsek a pak ho teprve jet se zásadně nedodržuje. Vysednout z lodi jako by byla ostuda. Nevidím důvod riskovat život na několika metrech notoricky známého nebezpečného místa, když Sáva Bohinjka nabízí především dlouhé kilometry nádherné řeky. Já jsem tam byl za podstatně nižšího stavu vody. Přenesl jsem to. Mám z té řeky nádherné fotky a vzpomínky. Reply
|
gibraltar, GoGo, 11/2/2006 9:29:39 PMZa vodního stavu na uvedených fotkách při naší cestě ani nevím kde vlastně ona "kaskáda" nazvaná Gibraltar byla. Reply
|
Gibraltar (?), tochy, 10/27/2006 12:29:00 PMJako další pikantní místo na Bohinjce se často uvádí tzv. Gibraltar. Za našich sjezdů (2+1 s odstupem více než 1 týdne, tj. s různými vodními stavy) se Gibraltar "tvářil" celkem mírumilovně. Máte někdo s tímto místem opačnou zkušenost? Reply
|
Tomáškův kámen, tochy, 10/27/2006 12:21:48 PMJeli jsme to před 4 roky v červenci na raftech (velké colorado a malý pulsar) náležitě poučeni kamarády kajakáři, kteří tam byli stejný rok na jaře. Oni prý jeli díky vysokému vodnímu stavu kolem kamene vlevo, a to celkem bez potíží, normálně však jezdili vpravo. My jsme měli normální výšku vody - s raftem šlo kámen objíždět pouze v pravo a tamtéž se dalo koníčkovat či v nouzi nejvyšší i komplikovaně přenášet. Úsek jsme dali celkem 3x. Při prvním sjezdu jsme (po prohlídce) kámen objížděli všichni. Problém žádný nebyl, skálu jsme s rezervou minuli. Byl to ale přeci jenom hukot, své udělala i psychika (Tomáškův kámen je všeobecně smutně proslulý), takže další sjezdy absolvoval už jen 1 raft zájemců a zbytek jistil jezdce z pravého břehu. Při pravém břehu jsme též skoníčkovali celkem pohodlně 2. raft. Největším problémem je zde podle mě včasná identifikace místa (nejlépe podle vysokého silničního mostu) a velmi malá možnost si místo včas prohlédnout. V hrubých rysech je možné Tomáškův kámen i s peřejí prohlédnout na dálku cca 500m z výšky od silnice vedoucí od Bledu v místě, kde přes silnici přecházejí dráty vysokého napětí. Reply
|
Tomáškův kámen na Sávě Bohinjc, GoGo, 10/26/2006 4:35:14 PMNaše parta tuto nádhernou říčku jela před cca 5 roky. Z naší posádky se vydal na cestu ke kameni pouze jeden a ostatní všechno co mělo ruce a házečky tak stálo poblíž. Jeden člen byl též připraven o aktivní pomoc v případě zapříčení lodi do kaverny. Vody bylo asi stejně a vše dopadlo nadmíru dobře. Reply
|
Re: Tomáškův kámen, Fof, 10/26/2006 10:14:29 AMTaky jsem tam byl (nad vodou i pod vodou) a jenom potvrzuju tvoje slova: "peřejka vypadá neškodně". Jeli jsme to 4 na coloradu, 2x za den. Porvé jsme kamen jenom trošku otřeli. Podruhé (víc sjetí, znalí věci, plni sebevědomí) jsme ho nabrali bokem. Raft zůstal dnem okolo šutru, a my jsme odpluli dál na vestách. Jenom levý zadák to vzal nedobrovolně pod šutrem a vlevo, těch pár vteřin co jsme ho přes šutr neviděli nebylo vůbec veselých. Raft zůstal viset kamarádi za nama na něho přidali další dva (poslední stihl nahoře zastavit). Prostě měli míň místa a taky když háčice viděly co to udělalo s nama tak už ani nebojovaly. Takže nás celkově plavalo asi 14. Celkové ztráty: 2 pádla, sebevědomí, hodina zdržení (rafty držely dost dobře). Ale proč to píšu. Za hlavní problém považuju tu nenápadnou peřej nad šutrem. Každý vidí kříž a všímá si až šutru, ale ta peřej loď rozhodí a stočí přímo na šutr. Místa na objetí vpravo je v zásadě dost, jenomže ve chvíli kdy stačí aby pravý zadák (já) zakontroval a jedním záběrem bezpečně nasměroval loď doprava, jsem se sbíral ze dna lodi, kde mňa ta nenápadná peřejka poslala. Takže ještě jednou, pozor na tu jakoby "neškodnou" peřejku! Reply
|
Asi dobře, Jícha, 10/25/2006 11:26:36 PMPodle fotek byla voda, kdy asi opravdu nebyl takový tah abys se tam zšprajcnul bez možnosti uvolnění. Jenže to je těžko hodnotit. Ke kameni se dá dostat zespoda na pravé straně (viz fotka) a z boku z druhé strany. Moc dovádět tam záchrance ale nemůže. každopádně to trvá cca 10 min a pod 5 se určitě nedostaneš. Když tomu přidáš něco zmatků na břehu jsi zase minimálně na 10 min, spíš na 15 pokud nemáš připravenou záchranu. Tak že opuštění lodi bylo v tomto případě asi správně. Sifon tam není, hloubka podemletí je cca 2,5m a výška začíná někde na 3/4m. Tvarově to je klín. Letos jsem to měřil kajakářským pádlem za hodně malé vody. Každopádně když se něco chytí přímo na špičku, dostává se k tomu velmi špatně. Reply
|
Tomáškův kámen, Martin, 10/25/2006 7:32:41 PMMyslím, že je je nás tady víc, kteří měli tu čest potkat se s tímhle kamenem. Před pár lety jsme ho nekontrolovaně objeli ZLEVA...ve dvou na malým Pulsaru s odlehčenou přídí bez háčků, kteří odmítli jet a před kamenem na pravém břehu vystoupili. Myslím, že ani jednomu z nás na tom Pulsaru dobře nebylo, loď byla po většinu průjezdu minimálně ovladatelná. Dejte si na ten "šutr" pozor, peřejka vypadá zhora neškodně. Reply
|
Záchrana, Mýval, 10/25/2006 3:40:57 PMNo, já si myslim, že´s to zvládnul v pohodě. Jak se řiká, nejlepší záchrana je samozáchrana. Pokud to jde vydržet, je asi dobrý posečkat, dáš ostatním pár vteřin na to zastavit, přiběhnout, něco vymyslet. Je hnus někde viset hlavou dolů zašprajclej a řikat si: "No, ještě chvilku počkám, uvidíme..." Zvlášť když víš, že tě čeká sifon, fuj. Ale asi lepší, než smrt z vyděšení. Krysit až v bezvýchodný situaci a to nejspíš dost byla. A přitom si nechat něco sil na další případný boj se živlem. Myslim, že v takovejch situacích je taky potřeba jedna věc: štěstí. Takovýhle místa se na vodě snažim nadjíždět, co to jde a ono to pak je tak akorát. Pokud jsem někde zašprajclej, snažim se cloumat kajakem, byť hlavou dolů, je šance, že se to někam hne. Podle mě bylo dobrý rozhodnutí vylézt, protože když zůstaneš v lodi a voda ti valí do zad, nevylezeš ani kdybys byl Arnold. Samozřejmě každý takový místo je jiný a nelze jednoznačně soudit, co je nejlepší. Cíl je jedinej - přežít; a to se ti zjevě povedlo ;-) Reply
|
Podemleté skály, Vojta, 10/25/2006 3:13:35 PMTohle jsou věci , co se těžko hodnotí "zvenku". Já myslím, že čekat a vydržet, zda přijde pomoc zvenčí není dobré, i když máš téměř jistotu, že s tebou jede parta expertů na záchranu. Řešil bych to stejně - pomoci si sám. Pod vodou je orientace pro leckoho problém. Podle fotek není moc vody a tak asi její síla nebyla zas tak velká a pokud jsi uvolnil loď při vylézání, tak si myslím, že nehrozilo nacucnutí a odražením od skály šlo odplout. Možná podobná situace - kdysi jsme jeli Prahovou v Rumunsku, velká voda, odhad 50 a víc kubíků, tah na bránu a obtížnost min.IV. Válec a vlevo podemletá skála. Kamarád se cvaknul ve válci a nějak spodem ho to vcuclo pod tu skálu i s lodí a přimáčklo na strop kaverny. Reflexivně a pudově šel z lodi a to loď uvolnilo, protáhlo to oba nějakých 30 m pod vodou a pak to obě části vyplivlo na hladinu. Nám se těch "pár" vteřín zdálo jako věčnost. Takže já jsem z hlediska jezdce pod skalou pro svépomoc a udělal ´s to dobře. Samozřejmě když je dobrá parta, tak organizuje záchranu a pak nadává, že musela rozbalit házečku a namočit se, ale to už tak bývá.... Ahoj Vojta Reply
|
Jarba, Pozděraz, 10/25/2006 10:21:25 AMUbezpečuji Tě,že do té kaverny pod Tomáškem,Slovinci říkají Češska skala,se docela pohodlně vejde raft s šestičlennou posádkou- ověřeno za extrémně malé vody v roce 1999.Jinak ty kameny na pravé straně jsou opravdu nepříjemné,kdo stáhne kalhoty a začne se vyhýbat moc brzy, toho spolehlivě odhodí přímo na skálu. Reply
|
Sežraný raft, Petr, 10/25/2006 8:15:21 AMTomáškův kámen je opravdu zrádný, sám jsem pod ním málem skončil. Kamarád mi ale jednou popisoval situaci, kdy přijel ke kameni a na břehu stálo několik lidí z Čech. Zastavil a ptá se, co se stalo. Oni mu řekli, že jim to sežralo celý raft Colorado. Na to jen opáčil: "No jo, co se dá dělat, hlavně že to nesežralo vás". Při představě, že by pod Tomáškem skončilo dalších X lidí, mohli být opravdu vděční, že je to vyplivlo mimo kámen. A že tam musí být kaverna... Reply
|