Není tomu tak dávno, kdy se stala v pořadí již druhá smrtelná nehoda na jezu Brejlov. Ten má díky svému havarijnímu stavu uprostřed řeky zachováno torzo pilíře. Mnohé posádky ho nedokázaly objet, protože na něho směřoval proud z celé řeky, a svoje lodě okolo něho často obtočily. Některé z těchto nehod skončily tragicky tím, že došlo k zaklínění vodáka v lodi, protože proud přitlačil loď i s vodákem na pilíř. O nehodách se již psalo v několika článcích.
Další článek byl zároveň zaměřen i na to, jestli polorozpadlý pilíř, který svým zřícením ohrožoval každého vodáka (zkušeného i začátečníka), zbourat nebo nechat stát. Objevovaly se totiž názory, že pilíř za nic nemůže a že se koryta řeky nemají kvůli každé smrtelné nehodě upravovat. Je to samozřejmě relevantní názor, přesto umělá stavba není přírodní, zároveň hrozilo zřícení na projíždějící vodáky a vytvoření mnohem komplikovanějšího místa, než bylo to s pilířem. V anketě podpořilo jeho zbourání téměř 75% hlasujících vodáků.
Na základě havarijního stavu jezu byl právní cestou podán podnět na místně příslušný vodoprávní úřad, kde se zjistilo, že tato stavba nemá ani právoplatné povolení k nakládání s vodami. Kromě této aktivity jsem na jednání na Ministerstvu dopravy požádal přítomné zástupce ministerstva o spolupráci. Ministerstvo dopravy pak zaslalo vodoprávnímu úřadu vyrozumění o špatném technickém stavu vodního díla Brejlov s tím, že vlastník díla dle názoru Ministerstva dopravy neplní své zákonné povinnosti a ohrožuje bezpečnost. I díky jejich angažovanosti se docílilo toho, že majitel jezu dostal vyrozumění do vodoprávního úřadu o zbourání podemletého pilíře a ten byl neprodleně zbourán. Pilíř je tedy odstraněn a místo je volně průjezdné bez dalších skrytých nebezpečí. Další nehody se zaklíněním vodáků již tu hrozit nebudou.
Ministerstvo dopravy k tomu dodává: „Jsme velmi rádi, že se podařilo tento nebezpečný pilíř odstranit a věříme, že jsme přispěli k větší bezpečnosti. Nutno říct, že tento případ byl výjimečný a zasáhli jsme především s ohledem na život ohrožující stav vodního díla.“
Souhlasím s názorem ministerstva, že to byl výjimečný případ, na kterém se kromě odstranění pilíře opět prokázalo, že lze docílit při cílené snaze vodácky výhodného řešení. Vzhledem k tomu, že naše aktivity ve prospěch vodácké veřejnosti (kromě tohoto pilíře např. projekty suché nebo nebezpečné jezy, novelizace vyhlášek ovlivňující vodáky – povolení splouvat jezy, povinná výbava, jednání na NP), jsou často velmi časově i finančně náročné, budeme vděčni za Vaši případnou podporu naší činnosti.
Petr