Začátkem července pršelo v okolí Beskyd asi 12 až 18 hodin
v kuse, což není nic výjimečného. Vsetínská Bečva, Rožnovská Bečva a Bystřička šly sice nahoru, ale ještě nedosáhly ani 1. stupně povodňové aktivity.
Reklama
Vyrážím s foťákem k vodě a chci udělat pár obrázků jezů na Bečvě, které
leží ve městech nebo v jejich bezprostřední blízkosti. Jsou prázdniny, tudíž všude potkávám zástupy lidí, především dětí všeho věku. Stále je po včerejších deštích zvednutá hladina, ale nejedná se o žádný povodňový stupeň. Průtok vody je v době focení 60 až 80m3/sec.
Takže fotky a popisy:
38.7 ř.km - Hranice
Hranice – poměrně „bezpečný“ jez. 60 – 80m3/sec
Hranice – poměrně „bezpečný“ jez. 60 – 80m3/sec
Poměrně „bezpečný“ jez. Viditelný z dálky kvůli přemostění celého jezu. Zastavení s lodí v pohodě možné vlevo i vpravo (schůdky). Kilometráž uvádí přenášení vpravo, já doporučuji zastavit vlevo. Je tam zpravidla zavřená propust, takže ani u schůdků voda nemá tah, který by vtáhl loď do jezu. Na pravé straně byla propust otevřená a tah byl značný. Přenesení lodí pod jez asi 50 m . Případnou záchranu je možné provést přímo z přemostění.
Z Hranic pokračujeme do Oseka, kde jsou jezy dva. První jez je opět z
dálky viditelný kvůli částečnému přemostění a pilířům. Na levé straně je
i opatřen zábradlím.
24.7 ř.km - Osek I
Osek I, 60 – 80m3/sec
Nevýhodou tohoto jezu je pouze jeho značná šířka…
24.4 ř.km - Osek II.
Osek II, 60 – 80m3/sec
Osek II, 60 – 80m3/sec
Velký průšvih. Tento jez není
zapsán v kilometrážích. Instruktor dětského vodáckého puťáku pomáhá dětem přenést první osecký jez a během toho první „průzkumníci“ už vyráží směle dál… po 300 metrech, ale
„spadnou“ do druhého oseckého jezu, který „neexistuje“. Je sice
označen nápisem na laně přes řeku, ale jinak jasný smrťák. Téměř kolmé
hladké stěny neumožňují záchranu, absence zábradlí na levé straně je
alarmující.
11.7 ř.km - Přerov
Přerov, 60 – 80m3/sec
Přerov, 60 – 80m3/sec
V Přerově nás čeká jez na 11.7. ř.km a je z dálky
viditelný (pilíře, konstrukce) i slyšitelný, pokud zrovna nejede vlak
přes nedaleký most. Zastavení i přenesení lodí je opravdu velmi snadné vpravo. Ovšem chybí
tu zábradlí. Případná záchrana je řešitelná z přemostění jezu.
1.8 ř.km - Troubky
Troubky, 60 – 80m3/sec
V Troubkách je poslední jez a velmi připomíná
Osek II, jasný zabiják. Velmi šikmá betonová navigace znemožňuje záchranu. Opět chybějící zábradlí a mnoho dětí na kolech v okolí. Připomínám, že nejde o žádnou povodeň. V době focení jezů dokonce ani v Oseku, Přerově ani Troubkách nepršelo. Pršelo pouze v Beskydách, a to den
předtím. Mnozí rodiče možná ani netušili, že je Bečva zvednutá.
V roce 2011 probíhá v Přerově u sokolovny výstavba nového mostu. Aktuálně probíhá betonáž pilířů. Je sem zakázané vplutí, ale informační cedule je umístěna až asi 50 metrů před stavbou. Jsou zde ale kolmé navigační zdi z obou stran, které jsou již 200m dlouhé. Málokdo se vrátí. Přenášení by bylo asi 500 metrů. Doporučuji proto všem zastavit včas asi 400 m před stavbou u loděnice, přistávajícího mola, zajít na pivko do České hospody (10 druhů piv) a pokusit se domluvit se stavbyvedoucím Ing.Šrámkem o možnost proplutí (jeho tel.je 737 257 267). V některých fázích stavby proplutí asi nebude možné, aktuálně to ale jde zcela bezpečně vpravo…
výstavba mostu v Přerově u sokolovny
Milan Kapoun, Půjčovna lodí v Přerově