Re: tak neseďme na zadku, Honza Hrubeš, 7/11/2009 9:34 AM Lubore, to JE utopie. Tvar vany pod jezem má své důvody. Když se uchýlím k fyzikální terminologii, jde vodohospodářům o to, aby se co nejvíce kinetické energie, přeměněné z polohové energie vody nadržené nad jezem, uvolnilo bezprostředně pod jezem a nevedlo ke zvýšení rychlosti odtékající vody. Z tohoto pohledu je ten bouřící vývar, který nám nahání husí kůži, pro ně žádoucím cílem. Proto se ty jezy dnes staví takto. I kdybychom sebevíc argumentovali zmařenými životy, argument vodohospodářů bude, že při ochraně před povodněmi je výše zmíněný cíl přednostní, že přebudování jezů je mimořádně nákladné, a že tam vlastně nemáme co dělat. Jako vlastník a správce většiny jezů bude správa povodí de facto mít pravdu - to oni určují pravidla na jezech, které jim patří. Můžeme skřípat zuby, můžeme namítat, že vybetonovat koryta a nastavět do nich jezy je blbost, ale to není v našich silách změnit. Snad můžeme tlačit na šetrnější zacházení s vodními toky v budoucnu, ale stěží dosáhneme přebudování již hotových jezů. Vyjímečně se to podařit může - nejspíš tehdy, když budou po velké vodě závažným způsobem poškozeny a budou se rekonstruovat. Tím neříkám, že se o to nemáme pokoušet, každý takto přebudovaný jez je pro nás vynikající zpráva. Jen jsem přesvědčen, že podobné rekonstrukce zůstanou ojedinělé, a že se při hledání řešení musíme víc držet při zemi. Zapustit do navigace kruh na jištění tolik nestojí, dá se to provést rychle a bezpochyby by na jeho instalaci měli zájem i hasiči. Trocha spreje mostu taky neuškodí a varovný nápis může připlouvající nasměrovat k bezpečnému přistání - atd. Nečekejme léta marně na přebudování jezu, když během pár týdnů můžeme několik zásadních opatření ke zvýšení bezpečnosti udělat sami. A nesvádějme všechno na cestovky - informační tabule a letáky je možné umístit do kempů, hospod, na nádraží, a hlavně do blízkosti nebezpečných jezů. To bychom měli chtít po SVOČR a ČSK.
|