Na Mlýnském náhonu se v jeho spodní části, kam v současné době moc vodáků nejezdí, mohutně staví. Jednak se zde přestavuje provalený jez, o kterém se zde již psalo, ale vzniká nový a dle fotek pravděpodobně i nebezpečný stupeň. Nad ním je vyspárovaný strmý břeh, takže vystupování a přenášení nebude jednoduché. Spíše naopak. Navíc je sevřen mezi vysokými zdmi a přístup k němu i případná záchrana bude velmi složitá. Bezprostředně vedle tohoto jezu vzniká (v souvislosti s nově budovanou čtvrtí Šantovka) nová silnice, tramvajové koleje, cyklostezka, chodník pro pěší. Cca 100 m od tohoto jezu jsou paneláky a budou nové obytné domy, obchody...
Dalším paradoxem je, že 500 m proti proudu má být místo rozpadlého jezu "balvanitý skluz", kterým mají živočichové volně migrovat po řece, ale onen jezík před soutokem se asi mnohým z nich líbit nebude. Jsem zvědav, jak se budou přes tento stupeň dostávat k uměle vybudovanému skluzu.
Zatímco v jednom povodí není problém s vybudováním rybích přechodů s kartáčovými propustmi pro vodáky u starých jezů nebo obtokovými kanály kolem nebezpečných jezů, jako tomu je na Ohři, jinde se stále drží pravidla, že nebezpečné jezy jsou vlastně fajn. Mlýnský náhon se mohl třeba stát místní atrakcí pro splutí historickým centrem Olomouce, takto je zbytečně zkomplikovanána situace. Je evidentní, že se na vodáky opět nemyslelo. Proč dolní část využívá jen zlomek vodáků, je hlavně z důvodu rozpadlého jezu u mostu 17. listopadu. Jeho opravou, která se provádí, by se mohlo bez komplikací plout dále, ale to by se nesměl postavit nový výše zmíněný stupeň. Takto to předběžně vypadá na ceduli Pozor nebezpečný jez a záchranné podkovy. Uvidíme, jak se bude jez chovat za různých průtoků. Více o celé stavbě se dočtete na olomoucky.denik.cz.
Petr