Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Utonulych-na-jezech-letos-vyrazne-ubylo.aspx?ID_P=31 ID_clanku=1385

Utonulých na jezech letos výrazně ubylo

Diskuse nad článkem
Re: Všechny jezy sjízdné ?!?, Wikk, 8/14/2012 3:23 PM
Nezlobte se, ale mám za to, že se bavíte o blbostech.

Sjízdnost a nesjízdnost jezu je dána jeho kontrukcí a stavem vody. Pokud kontrukce obsahuje sportovní propost, či rybí přechod, který slouží zároveň rybám a zároveň vodákům, tak je to věc, kdy jsme jako vodáci ruku v ruce s rybáři. Zde je hodnocena ekologie dle obsahu zelné, přitom se nějak stále zapomíná na přírodu a člověka v ní obecně. A dostávám se k otázce, co bylo dřív vejce nebo slepice. Někde zde padlo, že mlýny byly dřív než vodáci. Úplně bych s tím nesouhlasil, ale nemohu to ani zcela popřít. Vždyť už jen jména velkých našich toků (Vltava, Sázava, Otava, Morava... ADalšíAva) má ve svém jméně označení toku jako cesty - "Ava" v původních keltských jazycích je chápán jednak jako tok a dvak jako cesta, tedy bylo toto chápáno jako jedno a totéž. Je nepopiratelné, že toky se hojně pro cestování využívají dodnes. Vodáci, nebo také vodní turistika, je jen odvětvím, které využivají cesty jako cíle, nebo-li prostředku k vyžití a ano je obtížné turistiku provozovat, když není na čem, neb veškerá voda z řeky je absolutně neregulovaně odváděna do elektrárny, která tvoří zelenou elektrickou energii. My si ale můžeme postesknout a jet jindy, nebo na umělou dráhu, nebo jinam. Stejně tak to ale musí být obtížné pro ryby, které pro překonání překážky potřebují, aby byla voda před i za ní. Nechci si představit jak je asi rybě, která to zkusí krz turbínu vodní elektrárny. Pokud tedy hovoříme o ekologii v těchto dvou bodech, budu radši trpět tmou než hlady a toto je klasický ekologicky nepopíratelný vztah dvou na sobě závislých organismů. A nemusím na to snad ani navštěvovat příslušné vysoké školy, když prohlásím, že voda byla rozhodně dřív než peníze a i dřív než eletřina. A vodních cest se využívalo k plavbě dřív než elektráren k výrobě proudu. Dokonce i mlýny měly mnoho různých pohonů a než se začalo používat vody, používala se jiná síla, stejně jako v kovárně. Obojí si ale troufám tvrdit, že bylo později než přeprava. Opravdu si myslím, že plavidlo je starší vynález než mlýnský kámen a ozubené kolo.
Lze jít i dál. Vždyť právě kvůli cestování, potažmo dopravovaní, bylo postaveno mnoho umělých stupňů a jezů. Dokonce i přehrad. Ostatně podívejme se na Šumavu, kde množství různě koncipovaných kanálů zabezpečoval vhodný průtok pro plavení dříví. Naopak Krčínova spletitá síť potoků a rybníků v jižních čechách zabezpečovala hojnost ryb, zatímco v polabí zase úrodu na polích pomáhaly zavlažit stoky a potoky, nikoliv elektrárny.
Pokud se regulace záplav týče, neumím si představit, jak zásadní roli v tom hraje jez, který se dá regulovat pouze tak, že je buď zavřený a voda teče přes mlýnici a nebo je otevřený pro volný průplav, když už nějakou regulaci má, ale zcela jistě je to spíše mou neznalostí - rád se nechám poučit. Z mého hlediska záplava bude ať jez bude či nikoliv, protože zachytávací funkce jezu bude fungovat pouze bude-li zachován přirozený průtok, kdy při vyšším výskytu dešťů (tání,...) bude vodu zachytávat, takto ale slouží jiné hráze.
Uznávám, že je to velice smutné, ale zrovna letos je výročí 10 let po velké povodni v Čechách. Kolik zde bylo zničeno majetku, nakonec i zmařeno životů. Ano toto je extrém, ale zde právě voda ukázala, že ona tu byla před námi a ukázala kdo je zde pán a kdo host. Každý rok se koná minimálně jedna povodeň a pokud člověk není úplně blbej, tak si na to místo, kam voda tradičně stoupá, nestaví obydlí.
Zde je totiž ta bezpečnost. je to právě úcta k vodě, k její síle. O bezpečnost totiž nejde jen u vodáků, ale u kohokoliv, kdo přijde k jezu se koupat a takových lidí, troufám si tvrdit, je víc než vodáků. A právě to, že si člověk opět hraje na pána tvorstva, je to, co se zde nevyplácí a promítá se to v číslech, které Petr sbírá a každý rok nás o nich informuje. A je přeci hezké, když mám tu vodu, ten tok, rád, že udělám něco pro to, aby stejný pocit měli i jiní. Že ti jiní vědí, že v tomto ohledu je o jejich bezpečnost postaráno, ale ne na úkor života okolo řeky, protože to je to, co je na té řece to krásné, který bude vědět, že jsou lidé, kteří mají starost o to, co se s tou vodou děje, protože to ona je to, co nám dalo život a co nám jej umí i lehko vzít.
Jsem se nějak rozepsal...
 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Reply to this comment

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.