Tichá Orlice je kouzelná říčka se štěrkovitými plážemi a skalkami světlých opuk na březích. I v letních vedrech se dá často splouvat až z Letohradu, tedy v délce přes 60 kilometrů.
Na řece jsou přirozenými centry okresní Ústí nad Orlicí (Copak to tu ústí? …no přece Třebovka) a městečko Choceň s dobrým vlakovým spojením. Proplutí Chocní není úplně jednoznačné, tak vás snad potěší další článek o městském pádlování, samozřejmě s daleko miniaturnějším cílem, než jak proplout Prahou, Ostravou, Plzní nebo Hradcem Králové.
Reklama
Tichá Orlice nad Chocní
Vedle krásných přírodních úseků má Tichá Orlice i některé dlouhé úseky stojaté vody nad vysokými a nesjízdnými jezy.
Rozdvojení vod (bifurkace) Tiché Orlice nad Brandýsem nad Orlicí
Kousek nad Chocní vás ze břehu pozdraví loděnice místních vodáků. Ovšem vlastní městečko, na rozdíl od značné části toku Tiché Orlice, není ke splouvání úplně přívětivé. Po dlouhé klidné hladině doplouváte k prvnímu choceňskému jezu (na km 28,7). Tahle nesjízdná překážka se obtahuje vlevo.
První choceňský jez (km 28,7)
Při obnášce jezu můžete využít k příjemnému občerstvení těsné blízkosti hospůdky se zahrádkou.
Choceňský zámek se zrcadlí ve vodách Tiché Orlice (km 28,5)
Po přetažení pádlujete po dalším voleji, ve kterém se z levého břehu zrcadlí choceňský zámek s místním muzeem. Za pár set metrů doplouváte k druhému choceňskému jezu (na km 28,4). Ten rozděluje řeku na dvě splavná ramena, říkejme jim třeba pravé a levé.
Levé rameno choceňské
Pokud chcete v Chocni končit nebo začínat, bývá lepší využít levé rameno, protože na levém břehu za zámeckým parkem se nachází místní nádraží.
Levé rameno Tiché Orlice pod druhým choceňským jezem (km 28,2)
Bohužel musíte na počátku levého ramene obnést druhý choceňský nesjízdný jez. Vysoká navigace a následný nebezpečný stupeň donutí většinu vodáků k nedobrovolné přenášce ještě dalších pár set metrů.
Pěší lávka přes levé rameno Tiché Orlice poblíž nádraží (km 27,6)
Další nevýhodou levého ramene bývá při letním suchu nízký průtok, protože velkou část vody hltá vodní elektrárna na pravém rameni.
Levé rameno Tiché Orlice v dolní části Chocně
Jinak má ale levé rameno kanáloidní tvar, je bezpečné a v čisté vodě tu můžete často potkat ryby.
Za nízké vody nesplavný jízek s přechodem pro pěší (km 27,1)
Drobné jízky mírně komplikují plavbu. Setkáte se i řadou neprojetelných kamenů, které tvoří přechod pro pěší.
Mostek přes levé rameno Tiché Orlice před soutokem ramen (km 26,3)
Podplujete poslední mostek a za chvíli se už pohupujete na dostatečně zavodněné Tiché Orlici po spojení obou choceňských ramen.
.
Soutok ramen Tiché Orlice pod Chocní (km 26,2), pohled proti proudu
Pravé rameno choceňské
Za nižší vody si můžete v Chocni dopřát i proplutí pravým ramenem, které vede od druhého choceňského jezu na km 28,4 doprava, více k centru městečka.
Informační cedule na druhém choceňském jezu, lákající ke vplutí do pravého ramene řeky
Ovšem ani pravé rameno není bez chyb. Potkáte tu dva nízké můstky a obdobně při hladině umístěné roury.
První z mostů přes pravé rameno Tiché Orlice v Chocni
Záleží na vás a na výšce hladiny vody, zda se pokusíte protáhnout často poměrně mikroskopickým prostorem mezi drsným betonovým spodkem mostu a vodní hladinou.
Druhý nízký mostek přes pravé rameno Tiché Orlice v Chocni
Na druhou stranu vás na tomto rameni může potěšit vedle úvodní cukrárny (pravý břeh) i pozdější zahradní restaurace, ze které na vás shlížejí pijáci a jedlíci z břehu levého.
Elektrárna na pravém rameni Tiché Orlice v Chocni
Na konci tohoto úseku vás, ať už chcete či nechcete, zastaví požerák vodní elektrárny. Ta se dá obnést po pravém břehu okolo tenisových hřišť. Vzhledem k vysoké neprostupné navigaci pod elektrárnou činí přenášení opět dojem poněkud delší pěší expedice. Nakonec konečně dorazíte k pěší lávce a betonovým schůdkům, kde můžete loď spustit opět na vodu.
Schůdky pro nalodění pod elektrárnou na pravém rameni Tiché Orlice
Po nalodění vás obklopí šero vegetace a zurčení drobných smrdutých přítoků nečištěných odpadních vod z nedaleké zástavby.
Pohled proti proudu pravého ramene na naloďovací schůdky a lávku s rourou
Podplujete silniční most.
Silniční most přes pravé rameno Tiché Orlice pod Chocní
Na rozdíl od nadjezí tu ale voda většinou příjemně teče.
Peřejka na pravém rameně Tiché Orlice pod elektrárnou
Porost nad vámi se otevře a vy vplouváte k soutoku s levým ramenem řeky, vstříc dalším dobrodružstvím….
Pohled z pravého ramene k soutoku ramen pod Chocní (km 26,2)
Závěr
Proplutí Chocní lze pro vícečlennou vodáckou výpravu pojmout i jako soutěž nebo pohádku – na jednom konci se odloučíte, vydáte se rozdílnými vodáckými stezkami, abyste se na druhém konci městečka zase sešli. Stejně jako u podobných dobrodružství, popsaných zde a tady je nutné počítat s četnými nástrahami. Na horní část pravého ramene se raději nevydávejte za vysokého průtoku vody – pravděpodobně byste se nevešli pod nízké lávky.
To už raději na Tiché Orlici využijte pro obdobnou kratochvíli skoro přirozeně vyhlížející pralesoidní bifurkaci pod Chocní u Plchovic (rozpojení na km 18,8, spojení před mostkem na km 18,2).
Pravé rameno (Mlýnský náhon) Tiché Orlice u Borohrádku