Diskuse nad článkem |
Maďarský Dunaj, Vladimír, 5/27/2024 5:32 PMPamatuji si z něj úsek do Visegrádu (za větru a vyšší vody bývá i docela náročný, četné dlouhé hráze z kamenů dělají docela peřeje) a pak Baju a hlavně Mohács. Baja je nádherné město s atmosférou a v Mohácsi to začíná vonět jihem. Zažít tam v hospodě živou hudbu je terno, prolíná se tam vliv kultur a na té muzice je to znát. Zvlášť když si dáte nějaké to vínko a v rukách máte všechny ty kilometry za vámi. Mimochodem, v Mohácsi se dá spát na začátku u přívozu nebo v přilehlém parčíku, proti němu je přes ulici echt námořnická paluša. Tož, Slávko, jen tak dál! Volal mi túdle z Dunaje Šedý Vlk, tak jsem jej přemluvil, ať něco napíše Reply
|
Dunaj a Hadraplán, Guma, 5/28/2024 10:37 AMAhoj, z článku voní dálky a dobrodružství (až na ty smutné povinnosti, ty to někdy všechno přebijí). Jinak, těch hadraplánů potkávám hodně v Německu. Samotnému se mi ta loď moc líbí, na přípomoc plachtěním to může být fajn. Jinak, nevím, zdali víte, že na téhle lodi přeplul Hannes Lindemann Atlantik v roce 1954. Byla to ukázka silné vůle, protože v té lodi se prakticky nedá lehnout a vyspat. Mimochodem, něco podobného se vyrábí i v Polsku (nejen v Německu). Guma Reply
|
|_Re: Dunaj a Hadraplán, Slávka, 5/28/2024 7:07 PMSvého času Jarek vyfotil celou flotilu hadraplánů na Mošoňském Dunaji v Maďarsku. Byly zánovní, ale bez plachet. Takže se na nich pořád jezdí :-) O tom přeplutí Atlantiku jsem nevěděla, dají se někde zjistit podrobnosti? Třeba jak dlouho to trvalo a jaké měl počasí? My se na Hadraplánu ve větru báli i přejet Balaton napříč. Reply
|
|_Re: Dunaj a Hadraplán, Guma, 5/30/2024 10:36 AMAhoj Slávko, na Googlu se dá toho dohledat docela dost. "Hannes Lindemann Atlantik". Myslím, že plul cca 3 měsíce, počasí různé vč. bouřek, ale nikdy se mu, myslím, nestalo něco kritického. Samozřejmě byl k lodi přivázaný. Já jsem četl jeho e-knihu Allein über den Ozean (nebo tak nějak), stáhl jsem si to někde z Amazonu za 1 Euro. Nejtěžší na tom byla ta psychická stránka a únava. Měl určité mentální cvičení, jelikož byl lékař a na tu psychickou odolnost se zaměřoval. Pak z toho jako lékař těžil, napsal i nějaké knížky o vůli apod. Měj se fajn G Reply
|
|
|_Re: Dunaj a Hadraplán, Slávka, 5/30/2024 8:40 PMKajak Helios (340cm s dvoučlennou posádkou) zarovnaný do roviny proviantem a věcma na táboření jsem zažila v 80. letech v Dunajské deltě, v Rumunsku tou dobou bylo jídlo na lístky a skoro nic až vůbec nic se tam nedalo koupit. Jenže když jsme si na to sedli navrch, zjistili jsme, že neudržíme balanc. Tak jsme zas museli všechno vytáhnout, poskládat pečlivěji a lehké věci přivázat nahoru. Vyšetřili jsme dva malé lavory na naše zadky, nohy stejně musely nahoru, ale těžiště jsme tím posunuli o něco níž a už šlo vyplout. S tím, jak jsme ujídali zásoby to bylo postupně lepší, ale nejvíc místa přibylo, když jsme píchli dno a to se vyfouklo :-( Reply
|
|_Re: Dunaj a Hadraplán, Slávka, 5/30/2024 8:32 PMUž jsem se taky poradila se strejdou Googlem, i když se dají najít jen články v němčině. kterou neovládám, a překladače jsou značně úsměvné. Plul 72 dní, vyplul natajno až napotřetí, protože v přístavu ho stále vraceli zpátky, vezl si s sebou zásobu 70 piv (mohla být tehdy v něčem jiném než ve skle?), za cestu shodil 25 kilo. Ke konci cesty se jednou v noci převrátil, ztratil zbytek zásob, do rána plaval a až za denního světla dokázal loď opravit a znovu nasednout (to nasednutí si teda neumím představit ze všeho nejvíc). A sedět tak dlouho v Hadraplánu, už se nikdy nenarovnám :-) Reply
|
|_Re: Dunaj a Hadraplán, Vladimír, 5/29/2024 10:02 PM"Hadraplánů" máme ve Vodáckém muzeu celou sekci, v různém provedení, stáří i stavu. Má je na starosti Jano Gazda, von je inženýr, takže to jako jedinej dokáže postavit. Jezdí na tom hlavně Němci, klidně by to mohli mít ve znaku místo orlice. Viděl jsem to stavět, chce to kromě how-know taky fyzičku a morální převahu. Reply
|
Chlaba, Viktor, viktorklocperk~mail.com, 5/31/2024 12:41 PMDo Chlaby sem jezdival s rodicema za strejcem a tetou. Nejakej Vlado a Gita Bobcakovi. Je to sice zacatek devadesatek a ja tenkrat ve svym jednocifernym veku nedokazal docenit kvality jejich vinyho sklipku v piskovcovy skale, ale zkus se kamarada zeptat, jestli je neznal. Jezdivali sme tam dycky na pole pomahat se sklizni cibule a pamatuju si, jak sem nuzkama strihal hrozny na vinici. Doted si pamatuju, jak sem prvne k Dunaji pribeh a cucel jak je starasne sirokej. Jednou sem tam u voru pohranicniku nasel snad ctvrt metru velkou skebli, ktera byla este ziva. Pak projela lod a kvuli vlnam jsem ji ztratil. Docela nostalgie tohle. Dunaj bych chtel nekdy podniknout, ale asi se jen tak nepostesti. Reply
|
vzpomínám u fotek, Dan, 5/31/2024 1:54 PMzejména Mělčiny na Dunaji, Hadraplán proti parníku a hrdě vztyčená česká vlajka. Nádražní snímek vypovídá o náladě asi nejvíc. Bohužel. Člověk se musí učit ztrácet, ale nikdy se to asi nenaučí(m). Jediné rozumné východisko je 'Díky za každé nové jitro'. Díky, Slávko, za vzpomínky a otevřenost. Ale pořád se mi vrací ta první věta z lednového článku o Ipeľu a pořád to nemohu nějak vstřebat. Ta skotačivá Rokytná to jen na chvilku překryla. Ale tak to v životě prostě chodí. Nemáme to tady nafurt. Nikdo. Ať se Vám daří! Dan Reply
|