Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-South-Nahanni-River-II.aspx?ID_clanku=725

South Nahanni River II.

article from serial: Expedice | published: 12/11/2006
20. srpna. Fort Simpson.

kemp Fort Simpson Fort Simpson je zde od roku 1800, což už je pro Kanadu historie. Bylo to první bělošské sídlo v této oblasti N. W. T., označované jako West Arctic. Stan jsme postavili v místním campgroundu. Byli jsme tam sami, jen správce kempu se svou slečnou rožnili maso u své chatičky. Kemp byl vybaven velmi dobře, jednotlivé plácky na stany a auta byly odděleny lesním porostem, čisté záchody, sprchy s teplou vodou. Postavili jsme stan a šli se podívat k vodě. Cesta vedla kolem oploceného prostranství, kde uprostřed bylo malé dřevěné „koloseum“ pro pořádání indiánských slavností. V Mackenzie River, která přibírá vodu Liard River kousek nad F. Simpsonem, jsem se potom podle svého zvyku vykoupal. No, vykoupal, jen jsem se namočil, protože voda byla ledová. Poté jsme zajeli zpět do „city“, navštívili místní pub, kde jsme se dověděli důvod, proč nemůžeme letět. Letadlo, Cessna 180, havarovalo předchozí den. Prozradil nám to pilot konkurenční letecké firmy Simpson Air, který tu seděl a popíjel (strašné) pivo. Vynesli jsme si svá piva na oplocenou verandu, kde se k nám po chvíli připotácel mladý Indián se svou plechovkou, aby nám sděloval své nesmysly. Celá hospoda byla obsazena převážně Indiány, ovšem bez čelenek, na hlavách měli známé americké kšiltovky. Náš společník umístil Československo (neúčastnil se dělení státu) na první pokus do Ruska, na druhý k Turecku. Slušný výkon.

Reklama
21.srpna. Není letadlo.

V neděli jsme přijeli k Wolverine Air podle dohody v půl sedmé ráno. Obloha zatažená nízkými mraky, drobně pršelo. Na start to nevypadalo. Cris po rádiu s meteo stanicí zjišťoval počasí a viditelnost místa přistání v horách  Mackenzie Mountains, na jednom z jezer u řeky - na Island Lakes. Dostával samé špatné zprávy. Slyšel jsem z rádia, že viditelnost při zemi je 200 metrů, ve vzduchu nulová. Špatné, ale máme čekat.

Projeli jsme tedy hnízdo Fort Simpson. Zjistili jsme, že je zde jedna benzinová pumpa s pokladnou v místním obchodě, druhá u někoho před domkem, dva drahé motely (oba á 160.-), knihovna, kostelík, vládní budova, kam si Indiáni chodí pro podporu, dvě restaurace, čtyři letecké firmy, kancelář správy parku, kde jsme krásné wardence v uniformě zaplatili za vstup do parku, kterým taky projedeme, po stovce dolarů za jednoho. Nahlásili jsme, kdy se zase přijdeme ukázat, a já si navíc koupil rybářskou licenci, abych ty kusy mohl z vody tahat regulérně. Dále tam bylo nepostradatelné golfové hřiště a likér store. Zbyšek říkal, že dříve platilo nařízení, že likér store – jediné místo, kde lze v Kanadě koupit alkohol, nesmělo mít okna na veřejné prostranství a vevnitř nesměly být vidět láhve s alkoholem. Vybíralo se podle předloženého seznamu. To nedávno padlo, platí ale stále zákaz pití alkoholu na veřejnosti, včetně piva. Důvodem jsou Indiáni.

Čekání jsme si zkrátili návštěvou místního pubu, kde jsme dostali k obědu olejem nasáklé hranolky a cosi k tomu. Olej neměl zrovna dobrou chuť, což se u mne později projevilo revolučním stavem v břichu, který jsem ale s úspěchem potlačil, na rozdíl od Zbyška. Ten si svou komickou příhodu nechal až na následující noc.

Start McKenzie River Před druhou hodinou se začala situace lepšit. Chris mi ukázal na obrazovce počítače z internetu snímky z družice, že se na naše místo přistání blíží bezmračné okno od jihu a že až tam od východu přiletíme, setkáme se tam s ním a budeme moci přistát. Hned jsem se ho zeptal, zda jsou lety pojištěny. Všiml jsem si, že mraky zde, v N.W.T. jako ostatně všude v Kanadě, kde jsem až doposud byl, mají zvyk válet se dost nízko. Pokud nejsou přímo na zemi, plují nebo stojí od třeba třiceti metrů.

Nastal tedy spěch. Auto jsme nechali zaparkované u rozjezdové dráhy pro letadélka s kolovými podvozky, Chris nás vzal i s lodí pickupem k řece, tady už Mackenzie River, kde u plata byla uvázaná naše Cessna. Pilot přikurtoval loď k držáku plováku, naložili jsme bagáž (po předešlém vážení jsme měli my, loď i bagáž pod stanovený limit 300kg) a nasoukali se do kabiny. Já vedle pilota, Zbyšek s bagáží vzadu u dvířek. Napadlo mne, že když se letadlo při přistávání cvakne, může ven. Na mé straně dvířka nebyly.

Honza (Kimbo)




Další kapitoly:


 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.