Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Co-udelat-pro-vyssi-bezpecnost-na-jezech.aspx?ID_clanku=1161 edit=3

Co se podařilo u bezpečnosti na jezech

Diskuse nad článkem
Poděkování, Tvarůžek, 9/16/2010 1:18 PM
Vidím, že u Ešuse není daleko od slov k činům. Hmatatelná realita! DÍKY !!!
Na řece Moravě si myslím dělá hodně pro bezpečnost a informovanost CK Tydra Šumperk - tady by spolupráce s Povodím Moravy mohla fungovat. Smajlík

Reply

|_Re: Poděkování, Čolek, 9/16/2010 1:47 PM
Jo,Ešus je srdcař.Díky. Smajlík

Reply

Klobouk dolů!, Lubor, 9/16/2010 2:35 PM
Fakt dobrý, když ještě uvážíme, co práce má Ešus s přípravou půlstoletýho Hameráku. Díky!

Reply

povodí moravy, Bootsman, big-blue~seznam.cz, 9/16/2010 2:56 PM
Na povodí Moravy mám velmi dobrou zkušenost při dodávaní informací a to z provozu Šumperk kde svěle funguje Ing. Hana Ficnarová.
Mám na ni jen chválu.
Co se Ešuse týče není co dodat - klobouk dolů Smajlík

Reply

Super!, Karlos, petr.cernicky~tiscali.cz, 9/16/2010 4:27 PM
Všechny palce nahoru a klobouk dolů! Smajlík

Reply

Vratimov, Honza Hrubeš, 9/17/2010 8:52 AM
Já jsem nezávisle na Ešusovi dospěl ke stejnému řešení ohledně nedávno přestavěného jezu ve Vratimově na Ostravici. S hasiči jsem domluvený a společně nás čeká jednání s Povodím Odry - předpokládám, že by mělo také proběhnout hladce. Tento jez má profil stejný jako jez v Českém Šterberku, je bez propusti, jen při levém břehu je nyní rybí přechod. Ten je úzký a jeho konstrukce je taková, že plaváček by se v něm umlátil o řadu příčných stěn, tvořících postupně jakési vany. K dovršení všeho je ten jez dvojitý, kdyby náhodou někdo neuvěřitelným zázrakem z toho prvního stupně unikl, aby si o kousek dál mohl ověřit, jestli se to dobře naučil. Předpokládám vzhledem k nedávnému utonutí na tomto jezu (nešlo o vodáka), že Povodí bude vstřícné. A jde o to se zadrápnout, pak už je možno začít jednat i o dalších jezech na Ostravici, Opavě atd. Navrhnul jsem hasičům v podstatě tatáž opatření, která Ešus popisuje u Českého Šternberku, tak mě ten článek utvrdil v tom, že jsou to opatření opravdu správně zvolená. Díky moc, i mně to teď při jednání na Povodí Odry určitě pomůže, že se mohu opřít o podobný projekt, který se již podařilo jinde realizovat.

Reply

Wow, Katie, 9/17/2010 9:19 AM
Jste fakt uzasni. Ale vsichni tady pejeme chvalu nejen na Esuse, ale nenabizime pomoc. Mozna nevime, jak konretne muzeme pomoci..i kdyz se to tu uz psalo. Nekdy je dobre rozdat konkretni role (co vse potrebuju - vytisknout, potrebuju dat do obalek, odnest na postu - jo moc male veci,ale pak jednat tamhle, hlidat tenhle jez, udelat to a to..., vyjadrit se k tomuhlem, vyrobit cedule, sehnat tolik a tolik penez v tom a tom kraji - treba by nejaka organizace, klub mohl dat do projektu a vyrobit). Jinak bude vetsina lidi jen koukat a obcas podekuje (ale i to diky je asi dobry).

Reply

|_Re: Wow, Čolek, 9/17/2010 9:42 AM
Smajlík Jo,Katie má pravdu.Pokud můžeme nějak pomoci,já se hlásím dobrovolně.Když tak mi Ešusi napiš.
Čolek

Reply

Jak pomoct?, syslik, 9/17/2010 10:19 AM
Ahoj,
co zkusit oslovit vodáky na Hameráku? Třeba se najde mnohem víc ochotných rukou a hlav? Jak píše Katie, výborný počin, dík za něj, ale jen dík nepomůže vyřešit všechny smrťáky na našich řekách. A když už to někdo dotáhnul až tak daleko, tak proč to nedokončit?

Uvidíme se na Hameráku :-)

Reply

|_Re: Jak pomoct?, Tvarůžek, 9/17/2010 10:46 AM
Naprosto souhlasím s Katie a Syslíkem. Poděkování určitě problémy jezů nevyřeší - ale ten, kdo něco dělá, potřebuje také zpětnou vazbu, zda to dělá správně či je třeba něco změnit.
Převážná většina z nás jsou v této oblasti naprostými laiky, vodáctví máme výhradně jako koníčka a jen víme o tom, že jez je nebezpečný a že by bylo potřeba NĚCO s tím udělat. Máme svoji práci, která je "od vody" naprosto odtažitá . Přesto ( anebo právě proto ) chceme pomoci - jen nevíme jak, kde , s čím...Bylo by vhodné, aby ti, co vědí a věci rozumějí, sdělili, co je potřeba - pak si úkoly rozebereme. Smajlík

Reply

|_Re: Jak pomoct?, Klasik, 9/17/2010 12:14 PM
http://www.kanoe.cz/view.php?c...

Tady se dočteš, s čím můžeš pomoci.

Ty desky nejsou bohužel dostatečné, ale je to první krok. Většina investorů se snaží svoje aktivity ukrýt(jiné názvy, nic neříkající oznámení ... hledej to potom třeba zde http://www.plzen.eu/zivot-v-pl... a to je deska pro poměla malé území) a chápu je. Důvodů je mnoho. Takže informace se shánějí těžko. Hodně ví technici povoďáci, ale ne vždy chtějí spolupracovat (různé zájmy ...taky pochopitelné). I samotná Povodí mají různý přístup i v rámci jedné budovy. Jiný přístup mají k jezům, které jsou stavby jiných investorů (tam obvykle rádi chtějí vše) a jezům, které jsou jejich stavbou (tam zase nejlépe nic "zbytečného" navíc).

Je třeba se rozhlížet a čím víc nás bude, tím lépe.

Klasik Smajlík

Reply

|_Re: Jak pomoct? - Takto:, Lubor, 9/17/2010 1:37 PM
1) Sledovat, kde se rekonstruují jezy nebo vodní tok, napsat ČSK, ať vstoupí do stavebního řízení

2) Jednání přímo s Povodími synchronizovat - domluva s Ešusem a s Petrem - nemá smysl jít jeden za Frantou a druhý za Pepou a chtít po nich úpravy jezů.

3) Všímat si, kde se co děje dalšího, například toto

http://stekenskyjez.cz/rubrika...


Reply

|_Re: Jak pomoct? - Takto:, Syslik, 9/17/2010 10:06 PM
Já jsem měl na mysli nějakou konkrétní pomoc.
1. Sledovat vývěsní desky všech větších měst na řekách, které se jezdí, určitě nebudu!
2. Odkaz na Štěkenský jez je zajímavý, ale spíš než bezpečnosti se týká (ne)sjízdnosti z důvodu nedostatku vody.
3. Nebezpečné jezy jsou vesměs známé, např. Pilař na Lužnici, Vítkovský jez na Moravici nebo Radešov na Ohři, jenže co konkrétního udělat pro jejich bezpečnost? Já to nevím.

Jediné co mi z toho zůstalo je sledovat kde se rekonstruují jezy a informovat o tom ČSK. Tohle ale asi spíš zvládnou lidé žijící poblíž podobných jezů, kteří je mají "pod kontrolou".

Myslel jsem využít podzimních vodáckých akcí, jako je Hamerák, Vavřinec apod ... pro zainteresování víc lidí, informovanost a nabídky konkrétní pomoci. Vždyť na vodu jezdí lidé různých profesí a schopností, což se může hodit, ne? :-)

Reply

|_Re: Jak pomoct? - Takto:, Lubor, 9/17/2010 10:52 PM
Ahoj.
Co konkrétního, to Ešus píše jednoznačně - od cedulí přes schodky až po přestavbu jezů. Jestli konkrétní pomocí myslíš, že půjdeme pomoct s krompáčem přestavovat jez, tak to fakt asi ne. Všechno jde přes Povodí, oni rozhodují o všem, co se s jezy bude dít. Takže jde především o to jednat s nimi a nebo s těmi, kdo na ně mají další požadavky - třeba samospráva, rybáři, ekologové. Většinou je to domluva velmi obtížná a zdlouhavá.

Reply

|_Re: Jak pomoct? - Takto:, Klasik, 9/20/2010 1:49 AM
Když to vidíš, tak už je pozdě.

Najdi způsob "jak to vidět včas", tj. v době příprav před vydáním prvních rozhodnutí.

Reply

|_Re: Jak pomoct? - Takto:, Ešus, psalek~jagacz.com, 9/20/2010 9:53 AM
Ahoj
ta pomoc v téhle práci je právě asi v tom sledování úředních desek. Pár lidí to už pro nás dělá. Navíc na servu MŽP se objevují projekty, které vyžadují EIA posudek. Tam se dá dozvědět o projektech , které se takto posuzují ještě před zahájením řízení o územním rozhodnutí. Je tam uvedena přesná adresa obce , které se to týká, a na jejíž desce se to pak musí objevit. Pokud se o tom posudku dozvím , tak pak posílám dopisy na příslušné obce se žádostí o poslání informace o zahájení tohoto řízení. Pomohlo by mi, kdybych mohl někomu z nás poslat info, že na téhle desce se během roku může něco objevit a potom on by jí pohlídal.
Přihlášku ČSK VT do řízení bychom už potom zařídili.
Druhá cesta je, a to může udělat každý, ukazovat komukoliv kdykoliv, že existuje určitý koncept bezpečnosti, kterým se tó udělat dá, že takto je upraven díky panu mgr. Drábkovi z povodí Vltavy tento a tento jez a předat případně kontakty.

Ahoj Ešus

Reply

|_kde to najít včas?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 9/20/2010 9:00 PM
nejspíš tady:
http://tomcat.cenia.cz/eia/vie...
Nevím jak jednoduše vyselektovat pouze jezy, ale osvědčilo se mi zadat vyhledat
"MVE" "malá vodní elektrárna" "jezu"
Info o plánované úpravě jezu je zde dostupné velmi brzy, i několik let před vlastní rekonstrukcí Smajlík

Reply

|_Re: kde to najít včas?, Ešus , psalek~jagacz.com, 9/21/2010 9:20 AM
právě na základě informací z tohoto webu jsem psal asi na 4 stavební úřady. Ešus

Reply

Nebezpečí tkví v konstrukci, Kuba Turek, jakub.turek~horydoly.cz, 9/20/2010 12:08 AM
No je to dobrý, práce k něčemu. Ale problém je především v konstrukci jezu. Topí se na nich přece nejen vodáci, ale především normální lidi na procházce, při koupání, při povodních a pod. Je to jednoznačně vinou konstruktérů a stavitelů.

Reply

|_Re: Nebezpečí tkví v konstrukc, Honza Hrubeš, 9/20/2010 9:32 AM
Vidíš a to mě nenapadlo - vždyť ono by vlastně úplně stačilo ty jezy přestavět... Jak prosté, milý Watsone. Kdy se do toho dáme?

Reply

|_Re: Nebezpečí tkví v konstrukc, Ešus, psalek~jagacz.com, 9/20/2010 9:58 AM
Ahoj Kubo
v tom máš pravdu, ale především jezy slouží jinému účelu, nežli pro radost lidem.
Samozřejmě si myslím ,že se dají postavit jinak, ale bez tlaku věřejnosti na bezpečnost to nepůjde. Primárně takto lze zlepšit již postavené věci a přitom lze tlačit na to, aby se do projektů nově stavěných věcí již promítly naše připomínky.
Za nás, za výbor sekce turistiky ČSK mohu prohlásit, že se tomu prostě věnujeme a budeme věnovat nadále.
Ahoj Ešus

Reply

|_Re: Nebezpečí tkví v konstrukc, Kuba Turek, jakub.turek~horydoly.cz, 9/22/2010 1:39 PM
To je jasné, nijak nesnižuji Tvoji práci, právě naopak. Zaplaťpámbuzato. Ale mělo by být všem jasné, kde je hlavní chyba - ve stavebnících a jejich projektantech. Tak jako dneska nepostavíš nebezpečný dům, nevyrobíš nebezpečné auto, nevypěstuješ nebezpečné potraviny, tak bys neměl postavit nebo rekonstruovat nebezpečný jez.

Reply

|_Re: Nebezpečí tkví v konstrukc, petrib, petrib~post.cz, 9/23/2010 6:35 AM
Hele Ešus ty jezy nestaví, ale snaží se dostat bezpečnostní požadavky do procesu návrhu. Většina jezů není určena pro sjíždění nebo ho má přímo ze zákona zakázané a nepočítá se s pohybem ani jakoukoliv přítomností osob ve vodě. Podle toho ty návrhy vypadají - účinně pohlcují kinetickou energii vody, ale bohužel taky kohokoliv, kdo tam spadne.

Reply

|_Re: Nebezpečí tkví v konstrukc, Klasik, 9/26/2010 2:50 PM
Kubo, píšeš "neměls", ale uniká Ti podstata problému. Podstata jsou dané podmínky a peníze (jako všude). Jez je zařízení postavené za nějakým účelem. Jez s válcem je z tohoto pohledu téměř ideálním řešením rušení kinetické energie za minimální eroze a minimálních nákladů. Stavebníky k jinému řešení většinou nic nenutí a proto, když si projektant vymyslí jiné řešení (vždy dražší investičně a často i provozně), tak je jednoduše vyměněn jiného. Zkus si odhadnout, co stojí sportovní propust nebo pravidelné opravy vymletého podjezí bez vývaru. Stavební firma postaví cokoliv, co ji stavebník zaplatí. Takže pláčeš na špatném hrobě, ten kdo rozhoduje je stavebník v rámci nastavených mantinelů, tj. zákonů a vyhlášek. Až bude někde v zákoně napsáno, že jez nesmí být nebezpečný, tak bude jinak. Zatím není a asi nebude. Bohužel platí, že tam nemáme co dělat.

PS: Vlak je taky nebezpečný a jezdí stále. Nárazníky má téměř stále stejné. Závory a oplocení jsou zde obvyklým řešením, kterého bych se nerad dočkal na vodě.

Reply

cedule, petrib, petrib~post.cz, 9/23/2010 6:27 AM
Ahoj Ešus, daly by se ty návrhy cedulí publikovat k volnému použití? To by se dalo vyrobit a nasázet k kdejakému jezu. Petr

Reply

|_Re: cedule, Ešus , psalek~jagacz.com, 9/23/2010 8:37 AM
Cedule jsou podle mne volně k použití a dá se s nimi osadit jakýkoliv jez. Nabízíme je povodí k volnému použití za podmínky, že je nepozmění, a to včetně loga autora.
Vytvořil jí Petr Ptáček spolu s lektory vodácké školy záchrany.
Ešus

Reply

|_Re: cedule, Petr, 9/23/2010 9:00 AM
Cedule jsou opravdu k volnému použití zdarma, ale byl bych rád, pokud by nás vždy dotyčný zájemce kontaktoval. Jednak proto, abychom věděli, kde se bude další cedule osazovat, ale hlavně proto, aby měl aktuální verzi návrhu. Můžeme udělat nějaké mírné úpravy textů, tak aby se "šířila" jen ta nejaktuálnější verze. Navíc je cedule určena pro jezy se šlajsnou a s osazeným kruhem, u jiným jezů je text potřeba trochu upravit.

Reply

|_Re: cedule, Ešus , psalek~jagacz.com, 9/23/2010 11:39 AM
Ahoj
s tím nemám Petře problém , nicméně jsem pročítal teď znovu text té cedule a domnívám se, že tak jak je udělaná, je natolik obecná, že by se měnit bez zásadních nových poznatků nemusela. Mám jen jednu podmínku, a to že musí být zachováno logo autorů.
Ešus

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.