Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Prokleti-zelene-energie-na-Luznici.aspx?ID_clanku=1373 edit=3

Prokletí zelené energie na Lužnici

Diskuse nad článkem
Hrůza jménem Benešův mlýn, Jirka, 7/2/2012 10:06 AM
Je to hrůza. Do toho Benešovýho mlýna zmizí celá řeka. Ne že by to na jiných jezech bylo "fakticky" jinak, ale tady je to "opticky" tak strašidelný, že si i naprostý ingnorant uvědomí "zelenost" MVE...Dle tvých fotek soudím, že letní Lužnici odzvonilo :-(

Reply

bida, Had, 7/2/2012 10:15 AM
Koukam jaka je to bida!dlouho jsem tam nebyl a asi nebudu:-(jak to bylo asi pekny pojezdeni za 1Republiky:-)

Reply

|_Re: bida, Kmochacek, 7/2/2012 7:00 PM
za 1.Rep. to mohlo být ještě horší, počet MVE snad desetinásobný, v kilometráži z r 1936, časté stížnosti na suchá koryta. Ale dalo se někde na průjezd šlajsnu vyhradit a pak zas dát zpět.

Reply

|_Re: bida, Had, 7/2/2012 7:14 PM
Fakt?ale ta možnost si to pustit to se mi líbí,jen asi při dnešní nacpanosti řek by to asi už nemělo cenu tam ty fošny dávat zpatky:_(

Reply

|_Re: bida, Chobotnice, 7/2/2012 11:29 PM
Myslim, že jsme si druhdy s Typíkem vyndavali a zas tam dali prkýnko ze šlajsny v Kácově, nebo vo jednu vejš.

Reply

|_Re: bida, Lékorka, Ann2~seznam.cz, 7/3/2012 11:41 AM
V Kácově se dá na prkýnko ve šlajsně stoupnout a jeho potopením a zvrácením se šlajsna stává v pohodě sjízdná (chytraci.rajce.idnes.cz/Stredni_Sazava/#P6120068.jpg, chytraci.rajce.idnes.cz/Stredni_Sazava/#P6120068.jpg, chytraci.rajce.idnes.cz/Stredni_Sazava/#P6120068.jpg)
Bohužel u jiných jezů to často praktikovat nejde :/

Reply

|_Re: bida, Kašpy, 7/23/2012 2:48 PM
Včera jsem se vrátil z Lužnice. Jeli jsme z Tábora do Bechyně, a všechny jezy byli suché, kromě jezu Kvěchův mlýn, na kterém myslím elektrárna není.

Ale jsou tam dva jezy, při jejichž stavbě se alespoň trochu myslelo na vodáky (nebo spíš na ryby). Jeden je Benešův mlýn a druhý Matoušovský mlýn. Na Benešovském mlýně je retardérka úplně u pravého břehu u náhonu a na Matoušovském mlýně je retardérka uprostřed, kde se dalo vyndat prkno a byla v pohodě sjízdná.

Reply

počůrané schody?, Pawel, pawelwei~seznam.cz, 7/2/2012 10:19 AM
Teda tak to je mazec.

Já byl na Lužnici od Tábora do Bechyně naposledy po povodních, kdy bylo asi 20 čísel pod 1. povodňovým stupněm a to bylo svezeníčko - místo volejů tekoucí voda, všechny jezy sjízdné.
Pamatuji si i jízdu pár let před tím, kdy byl "normální" stav vody. To byly oleje, ale jetelné.
Ty fotky v článku, to je marast...
Mám známého vlastnícího vodní elektrárnu (na nejetelném potoce), takže chápu pohled ze strany majitele elektrárny, který si nemůže dovolit takový luxus jako na 2 měsíce vypnout turbínu, ale kdo to skra povolil? Co dopad na faunu a flóru ve vyschlém korytě?

Reply

Peklo!, syslik, 7/2/2012 11:11 AM
Tak to je hodně drsné. Dřív byly MVE povolené za předpokladu minimálního průtoku v korytě (a ochrany vodních živočichů) takže fakticky mohly fungovat jen na jaře a na podzim. Tohle už neplatí? Nebo existuje norma určující min. vzdálenost lopatek turbíny, aby mezi nimi propluly ryby? Přes jezy už to rozhodně nepůjde.

Jsem velmi rád, že jsem si stihnul Lužnici (několikrát) sjet v době, kdy to ještě šlo. Jestli se tomuhle říká zelená energie, ztak nás pánbůh chraň před zelenými mozky.

Reply

|_Re: Peklo!, Kmochacek, 7/2/2012 6:50 PM
Min. zůst. průtok přes jez (MZP) má stanovena odhadem 1/5 elektráren, ostatní nemají žádný limit. A taky hned tak žádný mít nebudou, protože předloňská novela Vodního zákona vypustila možnost tento limit dodatečně stanovit. Takže to bude možné až po skončení jejich licence, tedy za 10-30 let.
A navíc předpis pro stanovení MZP do novely Vodního zákona vydávalo Ministerstvo ŽP, nyní to přešlo do kompetence vlády, ale ta za 2 roky od novely žádný předpis nevydala, tak nevím podle čeho vodoprávní úřady postupují.

Už loni jsem apeloval na Petra Ptáčka, aby se postupně rozjel po vzoru NZ obdobný projekt "suchejezy.cz", kde by se postupně soustřeďovala legislativa, dokumenty, fotky suchých jezů atd. a začalo se soutředěně prudit. Ale není prý na to čas, finance, ...

Ono se to poslední dobou k..ví snad všude, na Otavě Štěkeň, na Sázavě Kaňov, teď jsem byl na suchým Žampachu a zahražení šlajsny je dokonce výš než koruna zbylého jezu !!!
Poslední břevno je navíc pěkně okovaný a zavařený.

Ale vše se dá napravit, buď dohodou a když ne, tak i bez níne Smajlík

Reply

|_Re: Peklo!, Aleš K., 7/3/2012 8:36 AM
Dynamit? Smajlík

Reply

|_Re: Peklo!, Jirka Myslivec, 7/30/2012 1:32 PM
Kmocháčku nechci se hádat. Necítím se být specialistou na výklad práva, ale v §36 vodního zákona ustanovení minimálním zůstatkovém průtoku je. Otákou je kdo a jak ten průtok kontroluje.

Reply

|_Re: Peklo!, Kmochacek, 7/30/2012 7:10 PM
to tam je už řadu let. Licence vydané od té doby samozřejmě závazný MZP mají, ale kdo dostal "vodní právo" dřív, tak buď nemá MZP žádný nebo na úrovni kolem Q365, tedy 00 nic.

Novelou Vodního zákona v r. 2010 ale došlo díky lobingu svazu podnikatelů ve vodním hospodářství k přitvrzení. Šance změnit aktuální stav, tedy např. zvýšit MZP je prakticky nulová a to na dobu vydání licence tedy min. 15 resp. 30 let po předloňské novele zákona.

Víc mi ale vadí, že vorové propustě jsou poslední dobou nějak podezřele často zahrazovány až na úroveň koruny jezu, někdy i nad ní, takže tudy neteče nic ani za zvýšeného průtoku.
Třeba na tom Kaňově teče za nízkého stavu přes korunu 3/4 objemu vody a propustí zbytek ( horní břevno je jen asi 3cm pod korunou)

http://kmochacek.rajce.idnes.c...

přitom před loňskou "opravou" byla šlajsna sjízdná i za letního stavu.

Na Žampachu je šlajsna zahražená až nad korunu jezu...


Ale i tady platí, není žalobce, není soudce.

Reply

|_Re: Peklo!, Filip, kalcikf~google.com, 7/3/2012 9:10 AM
Ahoj Syslíku
Obávám se, že střílíš na špatný terč. Kdyby tohle měl v referátu opravdu "zelený mozek", tak by tohle kvůli zachování minimálního průtoku v řece nikdy nepovolil.

Filip

Reply

|_Re: Peklo!, "Takyvodák" Ondra, 7/3/2012 2:57 PM
No jo, Filipe. Až na to, že dněšní ekologie je v podstatě jenom další kolotoč na peníze, kde o nějakou opravdovou "pomoc přírodě" naprosto nejde.
Nevím, koho máš těmi "zelenými mozky" na mysli, ale jestli ty, co skutečně řekněme "tahají za nitky", tak ti z toho maj právě především ten profit a nějaká příroda jim je tam, kde se nachází záchodový prkýnko. Jestli těmi zelenými mozky myslíš takovou tu dnešní armádu (spíše se hodí stádo) ekologicky šetrných lidí, zpravidla na slovo vzatých odborníků na ekologii s humanitním vzděláním (toto je prosím pouze moje osobní zkušenost...a naproti tomu znám spoustu techniků a světe div se - to dnešní pojetí ekologie odsuzují stejně jako já), kteří vědí přeci ze všech nejlépe (zpravidla z internetu, televize či nějakých jiných zdrojů co já vím), jak jsou všechny ty alternativní zdroje energie vlastně skvělé, jak se musí třídit odpad, a celkově přesně vědí, jak se každý člověk musí chovat aby přírodě prospěl, tak mi věř, že těmto v podstatě naprostým laikům ohledně fungování přírody (tím myslím ohledně přírodních - fyzikálních zákonů) stačí dostatečně silně něco tvrdit (a samozřejmě dostatečně líbivě, jednoduše a chytlavě) a budou to podporovat a bojovat za to.

Co je horší - svoji nevzdělanost v oboru si naprosto nepřipouštějí a tudíž se nestydí tyto "své" (rozumněj dobře podstrčené) názory řvát na veřejnosti, ve školách a všude možně - čímž ten kolotoč na prachy pro těch "několik finančně zainteresovaných" činí navenek legitimním.

Krásný příklad této indoktrinace je zrovna třeba ta skvělá, ekologická, zelená vodní energie. Pokud ale člověk vezme čísla a zauvažuje nad nimi, tak:
Výkon všech přehrad v ČR (myslím tím ten dlouhodobý, nominální, stabilní, nikoliv ten krátkodobý špičkový) je přibližně stejný, jako výkon 1 (slovy jedné!!) hnědouhelné elektrárny. Porovnání míry devastace přírody "všechny přehrady v ČR x jedna tepelná elektrárna" nechám na každém jedinci, mně osobně už ale ta vodní energie tak super nepřijde (byť vím, že se přehrady staví i za jiným účelem, ale jen pro dokreslení...).

Ano, tento článek naprosto zřetelně ukazuje devastaci přírody. Ale věř mi, že všichni ti "zelení mozci" co mě napadaj (tedy z obou skupin) nad tímto budou jásat a podporovat další taková opatření (další takovou devastaci). Ať už z nevědomosti (rozuměj nevzdělanosti a ignorantství), nebo ze zištných důvodů.

Resumé: Syslíkova "střelba" není na špatný terč. Byť já bych to nazval spíše pláčem u Zdi nářků pro všechny rozumné lidi...

Reply

|_zelený ..., petrib, petrib~post.cz, 7/8/2012 1:12 PM
Když je řeč o ekolozích bylo by vhodné rozlišovat o kom přesně je řeč, protože to není uniformní jednotná masa, do které novináři shrnou úplně všechno : aktivisty protestující organizovaně i divoce, ochranáře amatéry i profesionální zaměstnance CHKO nebo národních parků, vědce, zájmové sdružení, byrokraty uřadující zelenou agendu, technologické nadšence, pragmatické investory do "zelené" technologie a ale taky lobbysty a investiční spekulanty, kteří investují tam, kde se podařilo zrovna prosadit nějaký byznys s rychlou obrátkou zaručený státní nebo společnou kasou.
Určitě jsem nezachytil všechny, ale dá se říct, že každá skupina má svůj pohled na věc a zájmy jsou často vyloženě protichůdné. (viz. např. anabáze Katie - Kauzička Mohelnice).

Reply

|_Re: Peklo!, lada, vlada.hrabal~gmail.com, 7/10/2012 7:59 AM
Tak zase nemůžeš brát vodní elektrárny stejně jako tepelné, ty vodní, myslím teda ty větší, na velkých řekách, jsou jeden z mála zdrojů elektřiny, který se dá rychle spustit a zase vypnout, takže se dají použít na vykrývání špiček. Jejich hodnota je teda větší, než by se zdálo podle celkové vyrobené energie. Souhlas ale, že to nijak zvlášť ekologickej zdroj není. Pro vodáky obzvlášť Smajlík

Reply

nejen Lužnice, MartinN, 7/4/2012 11:52 AM
Lužnici znám hodně dobře, znám i tu před rokem 1989. A taky docela znám i pár lidí, "kteří toto povolují". Věřte mi, že jsou prakticky bezmocní. Můžou si cokoli dát do podmínek, můžou to "nepovolit", ale tu pravou moc vždycky měly, mají a asi i mít budou peníze. A taky kamarádi a spolustraníci. Schválně, sledujte kauzu vily, postavené mimo územní plán a bez povolení v Pardubicích. Bude odstraněna?
Ochrana přírody a "zelená energie" jsou jen maskovací názvy pro to co se děje. To ví každý soudný člověk.
Mimochodem úsek pod Táborem a zejména pod "Benešem" býval snad nejkrásnější. Teď máme jen vzpomínky. Tak jako naši dědové zpívali o "Svatojánských proudech".

Reply

|_Re: nejen Lužnice, Kmochacek, 7/4/2012 12:55 PM
peníze maj velkou moc, ale větší má veřejný mínění a též nas.anost lidí, kterým těmi penězi škodíš.
Pak můžou začít škodit tobě a pořád a ve velkým a dělat naschvály...

Reply

vlak, Bachař, 7/4/2012 3:28 PM
Nevím proč si vždy a všichni dopalují nebo maj blbý keci na vlaky.Kdy dráhu někdo pochválí.(Ku podivu vlak jel dobře.) Smajlík

Reply

Naprosto souhlasim, Daniel Simek, 7/10/2012 10:56 AM
Z Luznice mam uplne stejny dojem. A jeste vic me tesi, ze si na podobne radovanky musim jeste priplacet v platbe za elektrinu jako "prispevek na OZE".

Reply

co tady bečíte?, Malda, mc.malda~seznam.cz, 7/10/2012 2:19 PM
Právě jsem se vrátil z Lužnice. Jeli jsme úsek Roudná - Bechyně. Všechny jezy se daly bez problému sjet. Pod Táborem vody SPOUSTA! Nemáte jezdit na řeku když není voda! MVE nemůžou za to, že nenaprší.

Reply

|_Re: co tady bečíte?, Kmochacek, 7/10/2012 3:55 PM
Kdopak si tady stěžuje na málo vody v neregulované řece?

Ale bez MVE není jez suchý ani v létě a nemá zahrazenou šlajsnu. Proč MVE bere skoro veškerou vodu bez ohledu na ostatní? Protože může, resp. nejsou stanoveny žádné regulující podmínky.

Reply

|_Re: co tady bečíte?, Ešus, psalek~jagacz.com, 7/23/2012 10:52 AM
MVE, respektive jejich majitelé samozřejmě mohou za suché jezy. Zrovna Benešův Mlýn je exemplárním případem, jak lze zku rvit řeku bez ohledu na jiné zájmy. Je to příklad jak zničit něco hezkého, pokud se do zákona nedostanou limity pro tyto stavby. Rukou společnou a nerozdílnou se na tomto stavu podepsal vodoprávní úřad města Tábor, majitel příslušné MVE, projektant atd. Je to přesně případ, kdy je vidět co se stane s kusem hezké řeky, pokud se za vodáky nikdo nepostaví a pokud se nezmění zákon tak , abychom se ze zákona k těmto stavbám mohli vyjadřovat, tak jako se to povedlo v případě MVE Semošice.
Ešus

Reply

Poznámka pod čarou, Střelec, 7/11/2012 7:35 AM
Dovoluji si upozornit na několik maličkostí:
1) plavba proběhla o posledním dubnovém víkendu
2) stav vody v Lužnici byl v době odjezdu 50 -60 cm nad minimem, vyjma Nové Řeky a pár fleků na Nežárce (voda šla do Staré Řeky) to šlo bez problémů jet až po jez Roudná
3) pokles hladiny přes noc z neděle na pondělí byl skokový o cca 25 - 30 cm, v Sezimáku pod jezem postihl i slušný množství ryb

Vzhledem k činnosti elektráren bude třeba přehodnotit minimum pro splutí.

Reply

|_Re: Poznámka pod čarou, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 7/18/2012 10:21 AM
...vp Benešův mlýn, peřej WW II 100 m býv. mlýn vp ....tohle byla snad nejhezčí peřej, tolik kamarádů se mi tam kdysi pocvakalo !:-). MVE nemají snad nikde stanovené minimum odebrané vody a dochází tak k lividaci nejhezčích míst na řekách!:-( , zmíněný úsek je toho důkazem.
Odebraná energie z řeky ve jménu EKONÁBOŽENSTVÍ zničila jednu z nejhezčích peřejí na Lužnici a možná , že i vraždí ryby necitlivým skokovým škrcením průtoků .
Jsem nenapravitelný snílek a doufám, že se dožiju doby , až se budou MVE legálně rušit a bourat a tyto úseky "bývalé krásné úseky na řekách " se budou slavnostně exhumovat ( exkorytovat !:-)

Reply

|_Re: Poznámka pod čarou, Carlos, 9/9/2012 4:47 PM
Průtočná MVE manipulací na turbíně nezpůsobí "skokový" pokles hladiny v řádu desítek cm na celém toku.
Spíše by stálo zato hledat postupy, jak zajistit, aby byly výkyvy v průtocích menší.

Reply

|_Re: Poznámka pod čarou, Kmochacek, 9/9/2012 11:04 PM
Takhle vypadá manipulace na MVE v praxi

http://hydro.chmi.cz/hpps/popu...

A to jsou všechny elektrárny na Sázavě průtočný.
A to občas klesne průtok v Nespekách na několik hodin na pár kubíků. Proč? Protože průtočný MVE Smajlík

Reply

Opravdu, je to běs !!, Saša, 7/16/2012 5:51 PM
Jeli jsme letos na začátku července Lužnici ze Suchdolu do Sezimova Ústí a ač bylo hodně dost vody, tak se moc jezů jet nedalo. Jedině za cenu ničení lodí. Žádná šlajsnička, žádná šupna, kde by se lodě daly spustut.
Jen velké nápisy MVE a jiné ty tam jsou

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.