31.3.2012 jsme jeli Moravu z Hanušovic do Postřelmova. Vodní stav podle limnigrafu Raškov 195 cm, čili zvýšený, ale 15 cm pod 1. SPA (stupeň povodňové aktivity). Pokusím se předat několik důležitých informací k aktuálnímu stavu řeky. Splouvání při uvedeném vodním stavu bych po včerejší zkušenosti doporučil pouze velmi zkušeným posádkám.
Reklama
Začínáme v Hanušovicích
Úsek z Hanušovic (nástup z louky napravo pod železničním mostem) do Raškova byl v pohodě, peřejnatý, rychle tekoucí, nicméně přehledný a bez nepředvídaných překážek. Z Raškova do Bohdíkova je úsek vůbec nejpohodovější, stále svižný, ale můžete si i trochu odpočinout.
Jez v Bohdíkově (rkm 320,4) – vodní válec, nejeli jsme a ani nedoporučuji. Jeden z mála jezů, které jsou vidět v rozumné vzdálenosti na zastavení (mimochodem přenášeli jsme oproti doporučením průvodce na levé straně a lze to zcela bez problému, nástup zpět na vodu pod jezem je podle mě dokonce lepší).
Jez Dolní Bohdíkov
Jez Aloisov má jen krátké vzdutí
Jez v Aloisově (rkm 317,0) je opravený (zaházený velkými balvany, před ním na levé straně vykáceno pár stromů, takže jej lze vidět dřív). Při tomto vodním stavu pozor, jez nelze vůbec poznat podle zpomalení toku, rychlost řeky se v podstatě nesnižuje. Přenášeli jsme po levé straně, je to kratší a vcelku bez problému. Při nástupu je potřeba dát pozor na silný vracák (který tak ovšem nevypadá), abyste se nenechali stáhnout do jezu.
Jez Aloisov
Jez v Rudě nad Moravou (rkm 315,5) o sobě dává vědět dopředu, přenášení doporučuji na pravé straně, přes stavidlo je lávka, kterou se dá přenést lodě bez problému. Na levé straně se dá dobře vystoupit, ale nástup je problém. Jet se to samozřejmě nedá.
Jízek v Bartoňově (rkm 313,25) lze jet v pohodě na levé straně (na pravé straně táhne při tomto vodním stavu proud pod stavidlo, kterým se ale nedá projet!), ani tam nebyla moc velká vlna. Od tohoto místa však překvapivě začal velmi náročný úsek, jehož náročnost se vlastně až do Postřelmova nezmírnila.
Jízek v Bartoňově
U jezu v Olšanech se špatně přistává
Největší nebezpečí je jez v Olšanech (rkm 312,10). Před ním je několik ostrých meandrů, na konci poslední zatáčky před jezem je krátká rovinka (max. 50 m) k jezu. Před rovinkou je na levé straně asi do třetiny šířky přehrazen tok spadlými větvemi, které značně komplikují průjezd. Jez není před zatáčkou vidět, ale ani slyšet, rychlost toku se taky nesnižuje. Přistát lze pouze na té krátké rovince, a to ještě tak maximálně do půlky. Jez opravdu hodně stahuje. Výstup nalevo je navíc komplikovaný s ohledem na ty spadené větve. Proto prosím dejte POZOR. Přenášení po levé straně je dlouhé (asi 300 m), protože se nedá kvůli hustému porostu nikde rozumně nastoupit. Ještě dodám, že sjet tento jez by za tohoto vodního stavu napadlo jen blázna, vývarová linie tak 7 m od konce spádové desky, poměrně značné stoupání válce, plovoucí bordel atd.
Jízek Olšany (rkm 311,0) je nejsnazší jet na levé straně, kde se dělá malý jazyk, ale i středem to není větší problém.
Za ním je taky jedno z nebezpečných míst, asi po 200m je kamenný stupeň, sice bez problému sjízdný, ale hlavní odtokový jazyk velmi silně táhne do stromu (pod kterým je bůhvíco). Doporučuji jet hodně vlevo, abyste se stihli vyhnout.
Jez Chromeč (rkm 307,5) se dá bez problému přenést po výstupu vpravo, ze břehu lze obdivovat úžasnou vířivku v podjezí.
Jez Chromeč
Pozor na Kulíkův splav, je vidět na poslední chvíli
Následují opět ostré meandry a po 500 m je další nebezpečné místo – Kulíkův splav. O jezu se dozvíte na poslední chvíli (v zatáčce je vidět průhledem stavidlo). Zastavit se dá ve vracáku nalevo, ale je tam málo místa (max. 2 lodě). Problém je v tom, že před jezem (tak 3-5m od spádové desky) je spadený kmen, pod kterým se nejspíše dá projet, ale jen velmi obtížně. Nejvíce místa pod stromem je na levé straně, tam je ovšem odbočka do náhonu s velmi silným proudem na stavidlo. Neměli jsme na to odvahu a přenesli jsme ho bez větších obtíží po levém břehu přes stavidlo. Při tomto vodním stavu ani nedoporučuji jiné řešení.
Těsně před koncem je ještě jeden problém, naštěstí označený. Ještě před značkou místo poznáte podle spadeného stromu v levotočivé zatáčce, brzo za ním doporučuji vystoupit na pravou stranu ideálně ve chvíli, kdy uvidíte nataženou červenou značku o nesjízdnosti. Za značkou se nachází pravotočivá velmi ostrá zatáčka navíc se zúžením toku tak na 5 m. V tomto zúženém místě jsou spadlé větve, kterým se kvůli síle proudu zřejmě nedá vyhnout. Místo se dá krásně přenést (asi 30 m) hrdlem říční kličky.
V Postřelmově opravují most
Do zbytku úseku je tak 150 m, běžně končíme za silničním mostem v Postřelmově. Most je ale právě v opravě a nelze podplout (je na to upozorněno i cedulemi – ty tam ale podle kvality zhotovení vydrží tak ještě týden…). Pod mostem mají lešení, ze kterého ční nějaká montážní železa. Raději bych to fakt ani nezkoušel.
Toť vše. Celkově hodnotím jako velmi dobrý vodácký zážitek, ale adrenalinu bylo místy víc, než bych chtěl. Počasí bohužel stálo za prd, ale o tom jsme věděli dopředu. Ještě bych znovu zdůraznil, že při tomto vodním stavu je to splutí fakt obtížné, z Chromče pak i v meandrovitém terénu hodně fyzicky náročné. Pokud pojedete, tak dejte hlavně pozor na jezy, nejhorší jsou Olšany a Kulíkův jez, o kterých fakt víte na poslední chvíli a to není dobře.
Bezpečné vodácké zážitky přeje
Tektro
Poznámka redakce: Fotografie jezů se nevztahují k danému průtoku.