Diskuse nad článkem |
Re: nevolejte 112, Franta, 4/14/2009 4:16:26 PMAhoj, již jsem trošku reagoval o vlakno výše ale k tomuto bych napsal asi toto. Zavedení jednotnáho čísla tísňového volání byla ČR nutna zavést po vstupu do EU takže se nejedná o žádné lobby ale prostě po vstupu do EU to byla jedna z věcí které musí nový členský stát splnit. Hlavním úkolem je odbavovat tísňová (a nejenom tísňová) volání v cizím jazyce a dále i ostatní tísňové hovory pro čechy. Hlavní myšlenka byla ta, že bude existovat pouze jedno místo v kraji kde se bude volání přijímat a následně se bude na HZS, PČR a ZZS odesílat tzv. datová věta ve které budou již uvedeny všechny potřebné informace (hlavně KDE se to stalo a CO se stalo)pro tu danou složku která pak zajistí výjezd sanity, hasičů nebo hlídky PČR a případně se ji ještě přepojí volající pro další případné DOPŘESNÉNÍ. A právě v tom je hlavní problém. Když pominu hasiče kteří by se 112 neměli mít problém tak PČR ještě celkem bez problémů je schopná použít údaje z datové věty a většinou ani přepojit hlasem nechtějí tak problém je hlavně u ZZS. PČR a HZS patří organizačně pod jednu složku (Ministerstvo vnitra s celorepublikovou působností) takže tam se dá ještě domluvit ale ZZS má co kraj to jiná pravidla a tím i jiné prostředky pro příjem datové věty. Někde ji nechtějí vůbec přijímat, někde ji sice příjmou ale nezajímá je co tam je za údaje a radši se znovu ptají na to samé znovu a člověk se pak právem cítí jak bl...c. V současné době (až na vyjímky)jsou operační střediska HZS, PČR a ZZS každé někde jinde nicméně je snaha a za pár let k tomu dojde - sdružit všechny tyto složky pod jednu střechu a pak by již ta domluva měla být lepší. Do té doby je podle mého názoru pokud potřebujete pouze PČR nebo ZZS volat přímo národní čísla 158 nebo 155. Záměrně nezmiňuji 150 protože pokud budete volat z mobilu tak v celé ČR se stejně dovoláte na 112 a ve většině krajů je také i volání z pevné linky 150 automaticky přesměrováno zase na 112. Na druhou stranu volání na 112 se vyplatí v momentě kdy se jedná o nějakou větší událost pak mají všichni dané informace najednou a nemusí se volat postupně. Dalším poměrně dost nezanedbatelnou výhodou 112 je v případě, že nevíte kde jste - na 112 jsou schopni podle kvality pokrytí signálu (resp. podle množtví buněk na kterých je váš mobil přihlášen) poměrně přesně určit kde se nacházíte - osobně vím o několika případech kdy právě díky lokalizaci mobil. telefonu byl zachráněn lidský život! Těch možností které mají na 112 je poměrně dost ale to je na opravdu delší článek. A zmíním ještě jednu poměrně nezanedbatelnou věc - díky 112 rapidně poklesl počet zlomyslných volání na národní čísla 155 a 158 takže i pro ně je používání čísla 112 určitě přínosem. Jinak co se týká vzdělávání. Telefonní linku 112 obsluhují hasiči. Sice asi o dvě vlákna výše píše "Matěj" že lidi co seděj na 112 nepovažuje za hasiče ale nevím jestli někdy na 112 byl ale troufám si říci že to jsou opravdu hasiči. Všichni prošli několika školeními (nástupní odborný výcvik, specializační kurzy, jazykové kurzy atd) které se musí pravidelně obnovovat, dále se provádí pravidelná odborná příprava přímo na pracovišti z které jsou všichni přezkušováni, chodí se na stáže na operační střediska PČR a ZZS (aspoň co se týká našeho kraje) kde si přímo na místě mohou vyříkat mezi sebou co a proč takže vzdělávání zde probíhá v podstatě neustále. Co se týká poměru hovorů cizojazyčných k čechům. Např v roce 2006 bylo linkou 112 odbaveno 5 629 137 hovorů a v roce 2007 4 494 138 hovorů. Z toho je cca 80 procent zlomyslných volání a z těch zbývajících 20 procent je asi každý 15-tý hovor cizojazičný. Reply
|
vykloubení obou ramen, Martin, 4/13/2009 8:56:49 AMAhoj, sem rád že všechno nakonec dopadlo dobře i když asi nemuselo, ale nevidim důvod proč se takhle dohadovat. Za prvý bych byl hodně opatrnej s prohlášením, že tohle nebo tamto je na žalobu. U nás je taková tendence považovat doktory a lékařský ošetření za samozřejmost a jak to neni hned a podle našich představ hned za to musí někdo pikat. Lékařská služba je služba jako každá jiná s jedinym rozdílem, že sme na ní životně závislý, ale to neznamená že doktoři budou skákat jak my pískáme. K nějakýmu problému určitě došlo to je jasný a nechci to spochybňovat, ale než tady vykřikovat jak někoho budu žalovat, tak si uvědomte, že velkou měrou se na zpoždění sanitky podílej i všichni kdo byly na vavřinci - to znamená z obrovský části i vodáci!! Je to stejný jako když kluci z horský jeli na konci roku z úpy do pece k lavině a lidi je nechtěli pouštět aby náhodou nebyli na sjezdovce dřív!!! Všichni co dělaj u záchranýho systému to maj sakra těžký a my bysme jim měli bejt víc než vděčný za to co pro nás dělaj a že to neni zrovna u pádlování ojedinělý! A k těm ramenům - vykloubit si obě ramena na ráz neni žádnej problém. Nemůžete na lidi koukat jako na roboty, který sou jeden jak druhej na chlup stejný. Každej má trošku jinou tělesnou konstituci, možná i nějaký předpoklady k určitejm tipům zranění (to nutně neznamená že má vyhazovací ramena!!), navíc na vavřinci nebyl zrovna sanšajn a 20 ve stínu. Zkrátka člověk je promrzlej, ztuhlej, třeba možná neprotaženej nebo i protaženej ale celkově je zkrácenej že jeden strečink před vavřincem je tak nějak na houby a pak už uplně stačí když při převržení chytne pádlem za šutr a ten škubanec už si s ramenama poradí. (kdo si to nedovede představit tak si uvažte dva stejně dlouhý provazy někde od stropu dole na ně uvažte tyč - tak trochu pádlo - takže vám vznikne taková hrazdička a pak prostě od někud z trochu vejšky skočte a držete se tý hrazdičky. :) Pak už zbejvá jenom někdo kdo bude dělat čárky za každý vyhozený rameno.) A jelikož kluk řiká, že neumšl eskymáka, tak nejspíš to asi nebyl žádnej ostřílenej borec, ale spíš asi začátečník a v takovym případě bude z toho že de pod vodu nejspíš trošku na nervy a studená voda k lehkýmu šoku jenom pomůže a to si pak fakt nebude pamatovat, že když tam žbluňknul tak mu ještě něco škublo za pádlo jak rozjetej traktor. To že jeden s klidem píše deník a u toho sjíždí niagáru pozadu a s walkmanem v uších neznamená že třeba já to zvládnu taky. Když sem byl poprvý na kanále v tróji a hned první jízdu sem si většinu proplaval tak vám taky neřeknu co se stalo. Jedinný co si pamatuju je že sem pod vodou pak bez lodi a pak sem se probral až na břehu a zběsile hledal kajak a děsil se že sem ho hned první jízdu rozbil a ztratil někde na dně a v půjčovně mě budou nenávidět. Pak sem ho zahlíd skočil pro něj a jezdil vesele dál. No vesele :) byl sem vytřepanej jak teriér starý paní Hunzheimrový Reply
|
Re: nevolejte 112, anet, 4/13/2009 8:45:06 AMAhoj, nešlo by, aby se integrované složky záchrany spojili a prosadily, že 112 bude fungovat pouze jako spojovatelna v případě, kdy volá čech? Chápu, že lobby za tuto linku nezmizí, ale tohle by ji neohrozilo a čechům dost pomohlo. Také by mě zajímalo, jaký je poměr volajících čechů a cizinců. Dá se to někde zjistit? Pro cizince to asi není špatné. Případně, proč se ti lidé tam nevzdělávají? Jsouli to VŠ, přece jedno školení navíc je nezabyje. Díky za info. Reply
|
nevolejte 112, Nepovim Matěj, 4/12/2009 4:05:35 PM jsem hasič a říci že hasiči obsluhují linku 112 je nepřesný termín. není to pravda!! 112 obsluhují hlavně lidé kteří umí nějaké světové řeči a mají jakési školy? zkušenosti z výjezdu nulové. Nám pokažké když ze 150 ohlašují výjezd, oznámený ze 112 tuto skutečnost oznamují. Pokaždé s tím máme nějaký problém opravdu pokaždé. ještě jsem nezažil vyjezd ze 112 kde by byly všechny info o.k proto tuto linku se snažte nepoužívat a umožníte nám prof. záchranářům lepší a rychlejší a kvalitnější zásah. Reply
|
Re: 112 raději ne, Frant(Ala), 4/8/2009 8:46:29 PMNejprve jsem nechtěl vůbec reagovat ale nakonec přeci .... Pracuji jako hasič na krajském operačním středisku již několik let a jehož součástí je právě zmiňovaná 112-tka. Nechci nikomu vyvracet jeho názory jenom bych chtěl jako "znalý" věci vnést trosku pohledu i z druhé strany. Podle popisu se po zavolání na 112-tku podařilo domluvit co se stalo a kde se postižený nachází a následovalo přepojení na ZZS. To je právě hlavní smysl 112 - zjistit CO a hlavně přesně KDE se to stalo a předat tyto informace složce které to přísluší - zde právě ZZS. To že se na ZZS ptala paní ještě jednou na to samý ale není chyba 112 ale té operátorky na ZZS protože veškeré informace ze 112 ma pred sebou na počítači - že to neumí používat je její problém. Ted se urcite ozve nekdo od ZZS že takhle to zní možná hrubě ale nevím jak jinak to napsat. Na operačním středisku ZZS jsem byl a vím v jakém formátu jim ty informace od 112 chodí a že to není uplně idealní ale je to všechno o domluvě. Nicméně musím přiznat že tento problém je i unás a neustále s tím bojujeme protože potom si i holky na 112 připadají zbytečně a hloupě, když slyší jak se postiženého ptá ZZS znova na to samý. Problém je hlavně v tom že operátorky na 112 mají nařízeno ptát se na určité věci a na ZZS zase na něco trošku jiného. Nicméně i za sebe musím říct že 112 se vyplatí volat opravdu pouze v případě že se jedná o požár (přeci jenom tam sedí hasiči a mají k tomu nejblíž a lze operační důstojník na HZS který sedí většinou vedle může zároveň rovnou při tomto vytěžování poslouchat co se děje) nebo v případě že se jedná o událost nějakého většího rozsahu kde je zřejmé že na místě bude potřeba jak HZS, PČR a ZZS najednou potom to má opravdu smysl protože voláte jenom jednou a všechny informace mají tyto složky najednou. Pokud chcete jenom policii nebo ZZS tak bych i já volal rovnou 158 nebo 155. . Co se týče té poznámky o zkresleném předání informací ze 112 na policii - u nás se poměrně pravidelně scházejí vedoucí obou středisek a probírají co a jak komu vyhovuje aby dostal za informace a troufám si říci že zkreslené informace v drtivé většině případů ze 112 neodcházejí. Přál bych vám slyšet jakým způsobem chodí některá hlášení o událostech od operátorek ze ZZS. Celým tímto článkem jsem chtěl jenom naznačit že nic není černobílé a rozhodně nelze napsat že 112 je obyčejné call centrum pro cizince, to opravdu není :-) Franta Reply
|
Re: 112 raději ne, Honza, 4/8/2009 7:43:34 PMDělám četníka a nelze než souhlasit. Z linky 112 k nám nikdy nepřišlo jediné nezkreslené oznámení. Další věcí je, že 112 je určená především cizincům, kteří neznají naše zavedené linky. Češi by měli ty tři čísla znát používat! 112 má snad jen jednu výhodu, pokud potřebujete na místo incidentu všechny tři složky záchraného systému, stačí jeden telefonát. Reply
|
Re: proč a jak ?, Klasik, 4/7/2009 9:45:18 PMS tou sanitkou ...nic o tom nevím, ale asi něco nezafungovalo a proto bych se zeptal, třeba tím pomůžu někomu dalšímu. Není to důležité, nejspíš to někdo za to odpovědný řešil. Amnesie ... určitě ano. Stejně jako psal Jirka Myslivec o tom prstu. Vykloubení obou ramen je ale trochu víc než obvyklé. Mé vykloubení proběhlo ve zlomcích vteřiny (nečekaný rychlý pád z kola), že mám problém s rukou jsem zjistil až po pár minutách a mechanismus si později přesně vybavil. Proto se ptám. Dvě ramena jsou opravdu hodně neobvyklé. Nevíte někdo alespoň jestli měl již předtím problém s rameny ? (jedním , oběma ?) Reply
|
Re: proč a jak ?, Majus, 4/7/2009 7:53:11 PM-Zadna zakonem stanovena doba na dojezd sanitky neni. Stanovene je to, ze sit ma byt budovana tak, aby byl mozny dojezd do 12 min na kazde misto v republice. Ovsem neni receno, ze to sanita musi stihnout (muze byt vyjeta na druhou stranu, spatne pocasi...). -To ze by si pamatoval mechanismus urazu je podel me nepravdepodobne a je jedno, jestli mu ramena vypadla najednou nebo postupne. Celkem spolehlive funguje prirozena amnesie. Ja osobne mam casto amnesii i na to, jakou chybou jsem se dostala pod vodu (coz je teda skoda, ale je to tak :-D) - a to si ani nemusim vykloubit rameno ;-). Reply
|
Re: proč a jak ?, Klasik, 4/6/2009 11:41:49 PMDle tvých odpovědí : 1) Ramenní klouby jsou každý na jinou stranu a tak vykloubení obou stran najednou s pádlem v ruce problematické až téměř technicky vyloučené, když vynecháš středověké mučicí metody typu zavěšení za ruce za zády a nebo žebřík, které zde asi nepřipadají v úvahu. Ano vyplašení je svinstvo, ale 2 ramena najednou jsou opravdu moc na nevšimnutí si. Jiná situace je, pokud mu vypadávala už předtím. 2) Důležitá je právě v tom, že rameno není obyčejný výron jako třeba kotníku. Má vždy za následek nepříjemné komplikace minimálně v možnosti recidivy, omezení hybnosti a bolestech při určitých pohybech. Kdyby jsi si někdy přečetl něco víc o eskymování, tak by jsi zjistil, že se například i zde řeší, jak minimalizovat riziko vykloubení ramene (např. C2C). Úraz je to velmi těžký a bohužel častý. Přeji ti, aby jsi to nikdy nezjistil v praxi a nepotřeboval. Ono se asi dost blbě plave i s vykloubeným jedním ramenem. 3)a 4) Průběh objednávky ... nejde o to jak někdo zatelefonoval, ale co s tím udělali na centrále a to tam tedy nemám. Nepochopím jak můžeš 2x objednat RZtu. Tedy Ty (nebo kdokoliv ... nejen ty) samozřejmě ano, ale jak je možné, že systém vyšle 2x sanitku to popsáno není. Že jedna jela ze 112 a druhá ze 155 je hloupost a to je snad už vysvětleno i v tom článku ( ... dojde ze 112 k přepojení na 155 a ptají se znovu ...). Systém je jeden a poslání jedné sanitky ze dvou stran ... snad jedině, že by ta první po cestě řešila něco jiného ale na to by snad nebyl třeba druhý telefonát na 155, ale spíš telefonát v druhém směru ("krvácí ?, vydrží ještě chvíli ? "). Možná než zareaguješ, tak by jsi si to mohl pořádně přečíst. Co s tím udělali na 155 netuším, ale doba dojezdu je zralá na žalobu a pokud se minimálně nebudeš ptát proč se to stalo, tak se to bude stávat znovu a častěji. Z druhé strany zkus nezaplatit ty včas státu a uvidíš, jak bude reagovat. Co mě opravdu zajímá je postup úderů který ramena vyhodil a jestli došlo k vyhození stejnému a nebo každé jinak (vyhození ramen je víc druhů), to ostatní je snad jen souhra smůly. To snad pochopíš, že není lékařská zpráva. Zajímá mě to proto, abych hledal způsob, jak se takovému případu vyhnout. Je škoda, že místo rozumné reakce mě nutíš psát litanie, ale jak ukazuje tvé nepochopení, asi je to potřeba. Reply
|
Re: proč a jak ?, petrib, 4/6/2009 11:01:41 PMkdo se nezepta , ten se nic nedozvi a za rok se situace muze zopakovat. a to by si snad nikdo nepřál. Reply
|
Re: proč a jak ?, Václav, 4/6/2009 9:25:37 PMMožná jsem mimo mísu, ale není stanovená nějaká doba, do které musí RZS dorazit? Protože jinak by trochu ztrácela smysl. Z mého pohledu je tohle na žalobu. Co vy na to, profesionálové, jak rychle mě někdo musí přijet zachránit? Reply
|
Re: proč a jak ?, Jirka Myslivec, 4/6/2009 4:12:09 PM1) Prostě to neví. Já jsem si kdysi na kanále zlomil prst, a zjistil jsem to až dole. Ve studené vodě prostě spoustu bolestí necítíš, takže ani nevíš jak se přihodí. 2)V čem je tato otázka důležitá? Prostě vykloubená ramena, nasazená zpět. Sám jsem vykloubené rameno neměl, ale měl jsem výron, ale to je také všechno co o výronu vím. To jako předpokládáš, že sem bude někdo přepisovat lékařskou zprávu? Proč? 3) Průběh objednávky máš v článku. Co víc? Prostě nedorazili. Ty si myslíš, že někde v nějakém úředním spise bude napsáno, nebo někdo někomu sdělí, že sanitka nevyjela, nebo, že vyjela hodinu po náhlášení události?? Papír snese lecos. 4) No prostě jedna přijela na objednávku ze 112, a druhá na intervenci paní co pomohla. Zřejmě obě byly z jiného okresu, tak si to mezi sebou neřekli. Co si myslíš, že jiného se dovíš? Reply
|
Re: Nahození ramene, Keny, 4/6/2009 1:53:45 PMTak tkaničku vem čert, ale co kdybych si nenasadil sám šprajdu? :-)) Konec žertíků. Jednoznačně nechat pomoc kvalifikovaným. A druhá věc: když vidíte kohokoliv hlavou dolů, sledujte ho dokud nezvedne, případně když nějakou dobu nezvedá, nebo nejeví známky nějakého pokusu o krysu, hned mu pomožte. A je jedno že na to čumí jeho kamarádi a smějí se mu. Někdy by mohlo být pozdě dřív, než jim dojde, že kámoš nežertuje, ale pije vodu. Teď nemluvím konktrétně na něčí adrsu, ale už jsem tuhle situaci několikrát viděl. A vůbec, přji všem aby tyhle chvíle nezažil... :-)) Reply
|
Re: Nahození ramene, KubaN, 4/6/2009 12:53:13 PMJá měl rameno venku dvakrát. Poprvé nic nezkoušeli a rovnou mě v Benešově uspali. Je to určitě ta příjemnější varianta. Podruhé jsem na Bulovce zažil asi hodinku mučení ve stylu: "Lehněte si takhle já vám s tim škubnu, no tak nic. Lehněte si takhle kolega vám okolo zápěstí omotá prostěladlo, nohou se zapře o postel a vší silou potáhne do strany. Zase nic? tak to zkusíme znovu. Hlavně se uvolněte." To se lehko řekne. Nakonec teda svolili k té narkóze. Z toho důvodu bych ani moc nedoporučoval ty prášky proti bolesti, pokud je to do nemocnice blízko. Taky by vás nemuseli chtít uspat. S alkoholem je to to samý. V novym Hydru má bejt něco o nahazování ramene, tak sem zvědav. Já bych teda doporučoval nechat to na odbornících. Přecejenom tam vede pár nervů a může se stát, že si do smrti nezavážete tkaničku. Reply
|
proč a jak ?, Klasik, 4/6/2009 12:31:09 PMPřípad již se zde objevil ... je zde navíc pár vysvětlení, ale stále mi nějaké chybí. Jako majitel jednoho operací nahozeného ramene již mám hrůzy dost. 1) jak vyhodil obě ramena ? Jedno umím, ale obě ? Kdyby postupně, ale obě najednou ... (o postupném vyhazování by určitě věděl, takže na zapomenutí moc nevěřím) 2) Poškození kloubu bylo stejné-podobné na obou stranách ? 3) Zjišťoval-prověřoval někdo průběh "objednávky sanitky" na 112 ? 4) Jak je možné, že přijely 2 sanitky ? To pak snad ani ta 155 tohle nevyloučí. To snad není možný ani u každé z jiné strany. Nezkusil by se třeba oficiálně zeptat na modelový konkrétní příklad velmi významný vodácký server www.raft.cz ;) ? Třeba s tím, že to jen zveřejní a poškozenému zapře, aby je když tak nežaloval :). K tomu "amatérskému nahazování", kromě toho, že to v nemocnici umějí, tak jsou taky případy, které bez operace vůbec nahodit nelze. Říkají tomu nějak jako klipsna, (klapka ?) a nebyl jsem nijak výjimečný případ. Pokusy o nahození by pouze přispěly k likvidaci kloubu s nejmělčí jamkou a největším pohybem. Následná plastika kloubu (já ji nemám) je také určitě skvělým a nezapomenutelným zážitkem. Reply
|
Re: 112 raději ne, washeck, 4/6/2009 12:20:39 PMPotvrzuju to samé. Řešil jsem jakýsi informační systém na záchrance a volání na 112 je téměř vždy ztráta času. Je to hlavně kvůli tomu, že na rozdíl od záchranky, kde operátory dělají zdravotní sestry, schopné případně i vysvětlit po telefonu nezbytné kroky k záchraně do příjezdu sanitky, na 112 je to víceméně běžné callcentrum, kde informace zadají do počítače a hovor přepojí na 155. Tam se v závislosti na počítačovém vybavení již zadaná data (místo nehody, počet osob apod.) objeví nebo se musí zadat znova. V každém případě se informace o zdravotním stavu musí prověřit, protože je sbírala "nekvalifikovaná" osoba. Reply
|
Nahození ramene, Joe, 4/6/2009 11:33:45 AMNahození ramene laikem opravdu nelze doporučit. Jestli má někdo rameno padací a nahazuje si to sám, je to jeho rybíz. Ibuprofen, Ibalgin nebo něco od bolesti lze jen doporučit, v maximální dávce dle návodu. Než ho dovezou do nemocnice, začne to pěkně působit. (Injekce, co by mu tam dali zpravidla nestihne začít působit, vyzkoušeno:-( ) Nenahrazovat alkoholem, to je na klouby houby umrtvení a kvůli interakci mu pak nebudou moci dát nic od bolesti! Reply
|
112 raději ne, Matůš, 4/6/2009 11:16:48 AMPracuji na záchranné službě, a musím souhlasit - volat 112 opravdu raději ne. Dobrý nápad, který ale v reálu skutečně skřípe, dochází ke zpožděním, zkreslením... Proč - to nevím. Reply
|