Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Novinky-roku-2014.aspx?ID_clanku=1539 edit=3
Kurzy Vodácké školy záchrany v roce 2025

Novinky roku 2014

Diskuse nad článkem
..., HH, 1/13/2014 8:49 PM
Pro mě osobně jsou stěžejní aktuální stavy. Přivítal bych, kdyby aplikace uměla buď podle výběru řeky nebo ještě spíš podle lokalizace pomocí GPS ukázat i sjízdnost dalších toků v okolí, se kterými by se plavba dala spojit. Za další klíčovou funkci bych považoval lokalizaci a odeslání polohy aktuální překážky (a pochopitelně na druhé straně získání čerstvého infa od jiných vodáků před vlatní plavbou). S popisem, eventuálně fotem. Odesílání infa ale předpokládám spíš odložené z klidu domova přes wifi, MMS by se dost prodražily. A určitě by bylo dobré zařadit průvodce první pomocí, i ten, kdo ji ovládá, může ve stresu zpanikařit. Příjemná vychytávka by zejména pro méně zkušené byl seznam potřebných věcí s výběrem podle typu lodě a typu a délky plánované akce. Doplněný o vysvětlení jak správně nasadit vestu, helmu, jak použít házečku. A možná raději i s návodem pro prasata, jak správně držet kost.
Jinak mě ale docela nemile překvapilo kolik lidí se hlásí k tomu, že mobil sebou nevozí. Myslím, že nebrat si sebou něco, co v krizové situaci může pomoci zachránit kamarádův život, je - když to napíšu velmi kulantně - neprozřetelné.

Reply

..., HH, 1/13/2014 9:14 PM
Pardon, měl jsem to rozepsané dlouho a mezitím jsem vyřizoval řadu dalších věcí. Takže jsem pozapomněl, že v anketě nešlo o to, zda mobil ano či ne, ale zda dotazovaný užívá mobilní připojení k internetu. A v tomto ohledu jsem naopak zastáncem toho, že mobilní připojení úplně stačí (je-li toho třeba) použít ke zjištění aktuálního stavu (zejména při přejezdu z jednoho toku na druhý) a k lokalizaci čerstvých nebezpečných překážek (ať už jsem příjemcem informace před vlastní plavbou, nebo naopak poskytovatelem informace, která má včas varovat ostatní). Jinak k čemu mít zapnuté připojení na net během plavby, mi příliš jasné není. Že bych snad při pádlování z Youtube poslouchal Jaroslava Samsona Lenka anť pěje vodácké songy? Pěje líp než já, ale když už budu mít chuť, zakrákám si sám.

Reply

Aplikace jako nástroj osvěty, Kmochacek, 1/14/2014 12:38 AM
Pokud se Apl. udělá dobře a zajímavě i pro klasické letní turisty, potom se může její užívání velmi rychle rozšířit a tedy i zpětně využít jako perfektně zacílený prostředek osvěty - desatero vodáka, nebezpečné jezy, chlast a hluk, první pomoc, vesty/helmy. Nemyslím tím nějaké mravokárné kecy, ale spíš poskytnout info.

Co mě tak napadá...

1. Využití GPS
Zjistit, kde se právě nacházím na řece, případně i propojit s vodáckou mapou zde na Raftu, kolik mi ještě zbývá ř.km do (předem zadaného) cíle, možnost odeslat SMS s mojí GPS pozicí kamarádovi (řidiči, záchrance,...), něco
takového:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jhath.LocShare&hl=c
s

2. Možnost odeslat aktuální info (fotky) z řeky

- zasílání fotek (suchých) jezů, povodňových stavů, překážek vč. jejich GPS souřadnic

- jak to na řece aktuálně vypadá (pomíjivé informace) - Václavák nebo klídek, komáři, stav v kempech, hospody a jídlo, řeka zamrzlá či jinak zajímavá. K tomu by možná byla vhodná interaktivní kilometráž, kliknout na příslušné místo, napsat komentář a odeslat. Tohle by se třeba automaticky po měsíci(?) mazalo.

3. Zajímavosti v mém okolí (kudy zrovna projíždím)
pamětihodnosti atd.

4. info o aktuálních vodních stavech (limitech sjízdnosti) a třeba i předpovědi počasí v místě
- filtrovat podle řek, sjízdnosti, SPA, vzdálenosti od aktuální pozice

5. krizové situace (jak už psal HH výše)
- první pomoc, záchrana z válce, přivolání a nasměrování pomoci, prevence a osvěta

Reply

suche jezy, Kmochacek, 1/14/2014 1:07 AM
bylo by dobré též kromě tepání nepravostí dát dohromady a předložit nějaká řešení, návrhy a podklady.

1. Kolik vody?
Výpočty nebo v terénu zjistit, kolik vlastně vody potřebuje klasický debl na projetí (vorové) propusti - vodní paprsek, objem. Záleží jistě na okolnostech, ale odhadem 1 kubík by mohl stačit. Pod jezem lehká úprava koryta tak, aby se dalo dál projet až k vyústění vody z MVE
2. Šupny?
Zjistit info (Inge?) kolem šupen na vltavských jezech - jaká povolení třeba, zp. instalace, náklady. Pak oslovení půjčoven a kempů na dalších řekách, zda by se též zapojili.
3. Vyhražení šlajsny?
Nějaké sklopné hrazení funguje/fungovalo někde na Jizeře. Je to použitelné i jinde? Je možné přes léto šlajsnu více vyhradit? Proč jsou šlajsny často nově zahražené dalším břevnem až nad korunu jezu, když dříve byly sjízdné?

Reply

|_Re: suche jezy, Honza, 1/14/2014 11:43 AM
Nemyslím si, že by aplikace mohla zobrazovat aktuální stavy - nedá se to učíst z průtoků atd. Ale třeba jo. Osobně ale také vidím tyto údaje jako velmi zajímavé a prospěšné spíš jako základ diskuse a případně dalších kroků souvisejících s tím, jak někteří majitelé vodních elektráren odebírají neúměrné množství vody, prudí vodáky a devastují i řeku.To je důvod, proč takovou aplikaci vidím velmi rád a díky za ni.

Reply

|_Re: suche jezy, Chobotnice, 1/14/2014 3:58 PM
kdyžs už to teda načut... Břevno, resp. snad prkýnko jsme si vodendavali na retardérce u Kácovskýho pívováru. Ale vono to už je taky několik let. Ale teda hlavně jsem dumal ned tim spolužitim různejch zájmů na řece a došel jsem na to, že hen ty šupny jsou asi nejideálnější řešení, při kterym se "nažerou" všichni. Klasicky odhražená šlajsna, široká, vorová, votevřená na plnou hubu (jako byla třeba stará JeleLávka) ma úžasnou "hltnost" a i do svátečňáky je to náročný. Šlajsna zahražená, kde jde kus vody přes hrazení, tak se zas rozbíjej lodě, kokosy a jiný důležitý orgány a jak praví Žralok - vodáckej zážitek veškerej žádnej. No a šupna, na tu stačí tak třeba 30% ze šířky origo šlajsny a celakm tenko vody, teda za předpokladu, že nekončí v kameništi. Krásnej příklad zrovna Herbertov. Spotřeba vody malá, lodě nevotlučený, bezpečno, nějaký vzůšo na klouzačce taky... Sice je to stavba, která potřebuje každoroční instalaci a deinstalaci, nicméně užitek dobrej a náklady ve srovnání se stavbou retardérky mizivý.

Reply

|_Re: suche jezy, Ešus, psalek~jagacz.com, 1/15/2014 11:26 AM
Jako první jsem nafotil jez Benešův mlýn na Lužnici.
Na základě těchto fotek jsme poslali dotaz na Vodoprávní úřad Tábor, zda ento stav odpovídá MZP nebo ne zároveň s upozorněním na znění zákonů. Bylo tam svoláno jednání mezi majitelem jezu, vodoprávním úřadem a námi.
Při ca hodinovém projednávání jsme nakonec dospěli k dohodě, že se na jezu v létě sejdeme a posoudíme sjízdnost nebo nesjízdnost současným rybím přechodem či zajištění překonání jezdu přenesením. Navíc jsem byl upozorněn na metodický pokyn MŽP ohledně výpočtu MZP, který je pro tyto úřady asi svtým grálem. Tak jsem se zeptal , co je víc , zdali zákon, nebo metodický dopis, ve kterém je také konstatováno, že při stanovení MZP je potřeba vzít v úvahu potřeby všech účastníků řízení, a že stanovení MZP má udržet anebo zlepšit podmínky pro rekreaci u vody. Po písemném upozornění na tyto věci jsem dostal reakci od vodporávního úřadu - asi jsem je trošku na . s . ral, že dál to budeme řešit v létě. Teď se připravuje v této věci vládní nařízení, které by tento dopis nahradilo, a my se pokoušíme do jeho přípravy vstoupit.
Ahoj Ešus

Reply

|_Re: suche jezy, Kmochacek, 1/15/2014 1:16 PM
njn Ešusi. Když ty jsi chtěl sebrat ouřadovi lejstro s jednoduchým vzorečkem a nahradit to zdlouhavým hloubáním na místě.
A to se přeci nedělá!

Reply

|_Re: suche jezy, Ešus , psalek~jagacz.com, 1/15/2014 2:09 PM
Právě ale to mně na tom docela baví :-) .
Víš jak to chutná, když nakonec ho k tomu donutíš,
Jednou jsem bojoval o dopravní značku 3/4 roku.
Zrušili nám možnost zastavit pro vyložení a naložení nákladu před loděnicí v odbočovacím pruhu k pumpě, a dali tam zákaz zastavení. I požádal jsem o výjimku s tím , že bus k nám nezajede a že když zastavím v pátek v jednom v průjezdních pruhů z Prahy ven, tak že do půl hodiny jim bude stát kolona z Braníka až ke Hradu. A že podle vyjádření dopravní policie není možné abychom tam s busem parkovali. A tak jsme si s paní na magistrátu dopisovali. Já jí pozval na páteční předváděčku, argumentoval jí tím , že nakládka v průjezdním pruhu je daleko nebezpečnější nežli v odbočovacím. Nakonec mi napsala, že to není možné, protože odbočovací pruh je užší nežli průjední pruhy, Tak jsem jí to přeměřil, a ejhle, průjezdní pruh 350 cm, odbočovací 450. To už baba nevydržela a přehodila to na svého nadřízeného. Dojeli jsem na magistrát se šéfem TJ a za 10 minut jsme odjížděli s povolením značky. Ta dáma totiž přes cca 10 dopisů od nás tvrdila, že tam chceme parkovat :-). Byla to vynikající škola v asertivitě. prostě jsem v klidu a s úsměvem prudil úředníka,až musel konat. A bavilo mně to!
Ahoj Ešus

Reply

Aplikace, Honza, 1/14/2014 1:35 PM
Padaly tady docela rozumné návrhy, co by plánovaná aplikace měla umět. Já (shodou okolností programátor internetové SIP aplikace pro Android :-) ) bych jen doporučil, aby se chovala rozumně k připojení na Internet, GPS a podobným vzácným zdrojům, co můžou žrát baterku a/nebo prachy. Spousta pěkných věcí jde udělat i polooffline (např. vyfotím suchý jez na vodě, ale odešlu ho na server až doma z wi-fi, mapu si ze serveru stáhnu před akcí, průtoky stáhnu jen na požádání...). Představa, že se 2 mobily s trvale zapnutou GPS v barelu každý na jiné lodi spolu nějak domlouvají, kde je zrovna ten druhý, postahují si on-line google mapu, je sice hezká jako volba, ale kdyby měla aplikace v podobném režimu běžet furt, tak to naprosto zabijete. Možná použijete i google pushe (Franto, zapni si GPS a napiš mi, kde jsi...).

No jsem zvědavý jestli vám vydrží nadšení :-)

Reply

|_Re: Aplikace, HH, 1/15/2014 11:47 PM
Souhlasím, taky si myslím, že online připojení bych potřeboval jen občas a na velmi krátkou dobu, v mém případě by stačilo jen na stáhnutí nejčerstvější informace o průtocích (např. než sjedu Mohelnici, o pár kilometrů dál může na Čeladence mezitím průtok klesnout pod potřebné minimum). Myslím, že téměř všechno ostatní lze řešit offline.

Reply

|_Re: Aplikace, HH, 1/29/2014 2:27 PM
Tak jsem si to nechal ještě projít hlavou a moje představa pro mě ideální aplikace je následující:

1) V první řadě widget info o aktuální sjízdnosti vybrané řeky na vybraném vodočtu (semaforek jako na raft.cz, aktuální průtok a minimum, tendence). Stačí 1 widget - 1 řeka, na plochu je pak možno si nasázet widgetů pro různé řeky dle libosti.

2) Pokud by widget zobrazoval historii průtoku řekněme za poslední tři dny (podobně jako to pro počasí dělá Aix Weather widget), bylo by to fajn, člověk by si podle kolísání hladin lépe dokázal odhadnout, v kolik hodin je dobré vyrazit, nebo naopak kdy už je pozdě. To se týká hlavně jarního ježdění, závislého na tání.

3) Kliknutí widgetu spustí aplikaci (samozřejmě ji lze pstit samostatně).

4) Dále k aplikaci. Určitě kilometráž. Pokud by to bylo příliš obsáhlé, pak možnost stáhnout si kilometráže vybraných řek pro off-line prohlížení.

5) Hotline s možností zadat čerstvou informaci (se souřadnicemi, případně fotem) buď přes datové připojení, nebo uložit a později odeslat třeba přes wifi. Plus opět možnost stáhnout si hotline off-line, hlavně opět kvůli souřadnicím nahlášených překážek. Souřadnice buď získat z vestavěné GPS, nebo zadat ručně např. při dodatečné lokalizaci podle map na internetu.

6) Neřešil bych prohlížeč map. Buď bych usiloval o nějakou licenční dohodu s autorem některé prověřené aplikace, nebo bych nechal uživatele, ať si instalaci mapového prohlížeče vyřeší dle vlastního uvážení. Místo toho bych zvolil nějaký šikovný mapový podklad (mně se jeví jako vhodné třeba vektorové OpenStreetMaps), nad ním bych si předtavoval vrstvu s barevným odlišením obtížnosti úseků a samostatně by bylo možné si stahovat i editovat a dle vlastního uvážení doplňovat POI - nástupní a výstupní místa, jezy, kempy atd. Databáze POI nabízí velkou variabilitu zobrazovaných objektů a možnost selektivně si vybrat to, co mě zajímá. Nejen kvůli úspoře místa na kartě, ale ještě spíš kvůli tomu, abych si mapu nepřeplácal blbostma, ve kterých se pak budu špatně orientovat.

7) Základy techniky pro nováčky - jak si správně nabalit, jak uložit věci do lodě, jak do ní sednout či kleknout, jak držet pádlo, základní záběry. Varování před možným nebezpečím - typy jezů, čím a proč jsou nebezpečné, nízké větve, padlé stromy a nízké lávky, jízda v meandrech. Návod na použití ochranných prvků - vesta, helma, házečka.

8) Průvodce první pomocí. Ideálně ne jako textový dokument, ale jako návod, který v krizové situaci i zmatkujícího vystresovaného ťunťu povede krok za krokem. Když mě jako ťunťu návod dovede k tomu, že mám volat záchranáře, možnost přímo z průvodce první pomocí vyvolat žádost o spuštění GPS pro zjištění souřadnic a opět přímo z průvodce vytočit číslo na záchranáře. Protože kvůli tomu nebudu aplikaci opouštět, mohu hned poté plynule pokračovat podle průvodce první pomocí.

9) Kontaktník. Půjčovny, kempy, prověřené hospody, nákupní možnosti... Tady je široké pole možností, nad kterými teď uvažovat nebudu, ale tady je i prostor pro to, aby zveřejnění provozovatelé na provoz aplikace přispěli nějakým, byť drobným bakšišem. Přidal bych do kontaktů i policajty, VZS ČK, hasiče (může se hodit při záchraně i při hlášení úniku škodlivých látek).

Napadají mě i další možné funkcionality, ale čím víc věcí budeme po aplikaci chtít, tím náročnější a zdlouhavější bude její příprava, tím složitější bude údržba aktuálních dat a tím víc místa na kartě sežere. Ani to, co jsem uvedl, není einfach. Ale snažil jsem se to seřadit podle důležitosti, kterou jednotlivým bodům přikládám. Některé body by si svým významem zasloužily zařazení více dopředu, ale existuje nějaká alternativní možnost, jak je nahradit (třeba jinou již existující aplikací). Takže kdyby začal fungovat ten widget a na něj se pak teprve časem postupně nabalovaly další funkcionality, byl bych zcela spokojený. Ona každá z nich vydá na samostatnou aplikaci (!), tak abychom si nestavěli vzdušné zámky. Modulárnost by umožňovala rozdělit kompetence mezi více lidí (jak kvůli programování, tak kvůli údržbě aktuálních informací). A za sebe napíšu, že na takovou aplikaci milerád finančně přispěju.

Reply

ať je to modulární, Bootsman, 1/14/2014 4:46 PM
Pro mě za mě ať je tam cokoliv Smajlík .
Jediné za co se modlím je to ať si můžu jednotlivé části aplikace instalovat svobodně podle toho co chci Smajlík .
Pokud to bude all-in řešení pak pochybuji o nenáročnosti na prostor a výkon. V tom případě je to pro mě „mrtvá“ apka Smajlík .
Neradostná bude i v případě reklamního obtěžování Smajlík .
Takže pokud je to nezbytné (reklama) tak prosím i o verzi bez ní, byť cinkavými mincemi rozumě ohodnocená.
Fón na vodu mám s krytím IP67,ale navigaci na vodě mít nějak nemusím, i když proti gustu…. Smajlík

Reply

knihovna, louky, 1/28/2014 1:34 PM
Aplikace je super nápad. A nejvíc bych uvítal kdyby byla udělaná v QT knihovně. Pak bude mnohem jednodušší jí vydat pro android/IOS/blackberry10/sailfishOS/WP8/Symbian/Meego (i když poslední jmenované už podporovány nejsou).

Reply

Aplikace - zasílání polohy, Martin A., 3/16/2014 10:50 PM
Je to sice trochu okrajová fce,
ale když už tu je zmínka o sdílení polohy s ostatními:

Pro telefony s Windows Mobile 6 byla aplikace ReliRescue
(vyžaduje pravidelné zadávání časového kódu z webu autora, a ten se rozhod už aktuální kódy nezveřejňovat, takže nainstalovaná aplikace už nejde spustit),
uměla hlásit polohu uživatele na jeho žádost nebo v pravidelných intervalech
(a možná taky při detekci většího pohybu, ale to už vyžaduje stálý provoz GPS, což u WM6 znamenalo zkázu pro baterku, ale nový telefony jsou na tomhle o dost líp),
aktuální poloha se posílala SMSkama na zadaná čísla nebo mailem na zadané adresy (nebo obojí současně).

Při jedné cestě na kole na těžko jsem používal odesílání polohy na mailové adresy na mou ruční žádost, chodilo to skvěle,
ale postrádal jsem možnost předdefinovat si statusy a při odesílání je volit - stavy zhruba: "ok, jedu"; "ok, tábořím"; příp. samostatně i něco mezi, tzn. "ok, pauza"; anebo taky "pomoc" , se zvážením několika dalších statusů pro bližší definici situace.

Bylo by možná dobrý, kdyby ta vodácká aplikace tohle uměla - aby si uživatel moh předdefinovat cca. 5 - 10 stavů a pak snadno odeslat aktuální stav + polohu.
A případně i to pravidelný odesílání v zadaným časovým intervalu.

V mailu kromě geo.souřadnic šel rovnou i odkaz na google mapy, v našich podmínkách bych navíc k nim přidal i odkaz na mapy.cz .
V SMS asi jen ty souřadnice. (ke zvážení automatický doplnění názvu nejbližší obce, resp. textu z řádku kilometráže, nebo třeba "3 km od jezu toho a toho", a pokud to bude blízko řeky, tak i info "po/proti proudu")

K úvaze je zadání autorizovaných tlf.čísel, která budou mít právo si automaticky vyžádat info o poloze.
Třeba smskou, to by řešilo tu baterku, neprobíhala by pořád zbytečná datová komunikace,
ale u nutnosti pořád sledovat příchozí SMS zase hrozí zpožďování příchozích SMS... jedna aplikace pro WM5, která přeposílala příchozí sms na mail, tohle dělala... dokázala každou příchozí sms o pěkných pár minut zpozdit.
A už by to celkově byla složitější věc, který se do určitý míry věnujou operátoři, asi bych zůstal jen u toho posílání na žádost uživatele a v zadaným intervalu, to asi v aktuální nabídce není, když ReliRescue nefunguje (a pro dnešní platformy ani nevzniklo)a nevím o nástupci.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.